Toon posts:

Maxtor 40gig half dood

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had altijd een Maxtor DiamondMax Plus 9 40gb ATA/133 hdd in m'n server hangen. Gisteren een 120 gig met zelfde specificaties verder (alleen 8mb cache ipv 2mb) erbij gezet als slave. Alles goed, 120gig geformatteerd naar NTFS. De 40gig bestond uit 2 partities met FAT32. Alles werkte goed toen.

Uurtje later wilde ik 20gig aan data van de 40 gig naar de 120gig overzetten. Blijft de computer halverwege het overzetten hangen en gaat uit zichzelf rebooten. Krijg ik tijdens dat restarten de melding dat er geen bootable medium aanwezig was (weet de preciese melding even niet, maar iedereen kent 'em wel).

Heb daarna de 40gig schijf d'r uitgehaald en in een andere computer gehangen als slave. Die computer deed er nu opeens 10minuten over om op te starten :? Eenmaal in windows xp prof gekomen, kon ik wel op de 2e partitie komen van de 40gig schijf (gelukkig, want daar stond alle data op), maar de eerste partitie was 'not accessible' (na 5 minuten gehangen te hebben).

Met Powermax daarna de harde schijf even getest met de quicktest en die zegt dat ik de fulltest maar moet doen, want de schijf is niet helemaal ok.

Probleem is nu dat ik dat niet durf, omdat ik bang ben dat m'n 2e partitie op die hdd dan ook vernaggeld wordt en ik al m'n data kwijt ben. Heb op 't moment ook nergens meer hdd-ruimte vrij om die gegeven over te zetten.

Ik vind het sowieso raar dat de ene partitie het perfect doet en op de andere is niet te komen.

Heb in jaren ook geen defecte hdd gehad en nu opeens in 3 maanden 3 hdd's naar de klote ;( (120gig western, 40gig western en nu dus waarschijnlijk 40gig maxtor :().

Wat denken jullie....hdd opgeven en andere kopen? Of misschien low level format en misschien dat ie daarna weer bruikbaar is? 't gaat me nog niet eens zozeer om de gegevens dus, want daar kan ik nog bij op die 2e partitie. 't gaat me meer om 't geld voor een nieuwe hdd, want 'k zit nogal krap :( 'k weet ook niet of ik em kan rma'en, want de service is 'currently unavailable' op maxtor.com en 'k heb de hdd van iemand overgenomen en dus geen idee hoe oud hij is.

Ik weet dat er al tal van topics over zijn geweest, maar 't gaat me er nu vooral om dat ik wel op de ene partitie kan komen en niet op de andere en dat heb ik eigenlijk ik vrij weinig topics gelezen, plus dat m'n computer opeens supertraag opstart met die harde schijf d'r als slave bij. Geen idee hoe dat komt...want tijdens 't opstarten hoeft hij niets met die andere hdd te doen lijkt me.. :?
Kan 't iets met de MBR te maken hebben? Of gewoon de hdd maar als halfdood en binnenkort waarschijnlijk helemaal dood verklaren?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ding is dood. Met een low level format maak je het enkel nog maar erger, daar kunnen die hdds van tegenwoordig niet tegen (maar goed, een low level format kun je ook niet heel erg makkelijk uitvoeren).

Die hdd werkt nu nog een klein beetje, als ik jou was zou ik dat ding in je ysteem hangen, als een idioot gaan backuppen en vervolgens RMAen. Hij heeft niet lang meer te leven en hoe langer je dat ding hebt draaien, hoe verder hij kapot zal gaan en hoe meer data je kwijt bent.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm...dat ga ik dan maar doen denk ik. :(