Toon posts:

[HD] WD 1200JB Kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb nu ongeveer 3 kwart jaar een harde schijf van Western Digital (WD1200JB ATA). Nu heb ik er de laatste tijd vreemde problemen mee. Telkens als mijn systeem wil gaan booten van deze harde schijf, duurt het ontzettend lang, totdat ik het windows logo te zien krijg. Soms is het zo erg dat hij gewoon helemaal niet wil booten en een zwart scherm krijg. Andere keren loopt het systeem vast als ik in Windows kom.

Ook heb ik wel eens dat het lijkt alsof e schijf blijft "hangen". Ik heb MBM (Motherboard Monitor) draaien en er zit een temp-sensor in deze HD. Als het systeem even blijft hangen dan geeft de sensor 0 graden aan en het lampje van de schijf-activiteit brandt constant.

Maar het gekke is: als mijn systeem een tijdje draait, heb ik nergens meer last van.
De volgende tests heb ik al uitgevoerd:
1) WD Hulpprogramma (S.M.A.R.T test) --> Geen errors.
2) Ik heb met Norton Ghost een Image gemaakt van mijn partities en de images uitgepakt op een andere harde schijf (WD1200JD SATA). Als ik dan boot, werkt alles perfect.
3) Ik heb mijn ATA schijf van een SATA adapter voorzien. Resultaat: zelfde problemen als voorheen.
4) Ik heb Windows XP opnieuw geïnstalleerd. Resultaat: zelfde problemen.

Mijn Systeem specs zijn:
Processor: AMD 2500+ @ 3200+ 2.2GHZ (FSB 200)
Moederbord: Asus A7N8X Deluxe
HD: Western Digital 1200JB ATA
DVD-ROM: Compaq SD-608
DVD-RW: Liteon LDW401 @ LDW811
Geheugen: 2x 256MB Corsair Value 32x64 400mhz
Videokaart: Club3D Radeon 9600pro

Moet ik mijn schijf nu opsturen ter reparatie?
Alvast bedankt voor de hulp.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Een andere schijf werkt wél goed zeg je? Dan zou ik het wel weten en voor de zekerheid retour sturen :) Overigens zijn diagnosetooltjes van HD fabrikanten niet alles en S.M.A.R.T. ziet ook weleens iets over het hoofd.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Hoe zit het met de IDE-drivers die je gebruikt? Gebruik je die van Nvidia of de standaard Microsoft drivers? Wissel eens om (zie meuktracker voor Nvidia driver).

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de NVidia drivers voor windows. Maar ook buiten Windows doet mijn HD raar, dus ik denk zelf dat het daar niet aan kan liggen.

Verwijderd

ik heb ook een asus a7n8x deluxe, op ide1 een 80gig maxtor als master en een WD2000JB als slave, op de raid controler 2 200GB Sata van maxtor.
Nu begon opeens 1 van de sata's herrie te maken, van dat tikken (is niet goed) dus die is aan vervanging toe, en de 80 gig draaid opeens alleen maar op Piomode, en binnen een week tijd doet ook opeens de WD het niet meer.
de 80 gig heb ik ook op ene andere compu aangesloten en daar ook alleen piomode, de WD ook maar eens gekeken of die compu hem wel zag, maar nee daar ook niet meer.
zou nu ook bij mij iets kapot zijn wat mijn HD's sloopt, voeding of moederbord???
omdat jij hetzelfde moederbord heb, ik heb een nexus 4000 voeding = 400 watt