[Linux] NFS hangt bij uploaden, downloaden OK

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ik heb 2 linux boxen onder kernel 2.6.4.

Een box heeftin de kernel NFS server zitten. Ik heb eenvoudig een directory rw gedeeld, en de andere box daar toegang tot gegeven. Even mounten, het werkt! Ik dacht, sow, da's wel heel makkelijk.

Maar nooit gaat alles geheel goed bij mij geloof ik. Ik een stel bestanden van een paar KB groot overbeuken. De putty van de client hing, en werd pas na heel lange tijd wakker. Nu kill ik ze maar gewoon. Dit was uploaden van client naar server.

Echter, downloaden, van de server naar de client vormt geen probleem. Ik heb 100 mb gekopieerd, ging met goede snelheid en zonder problemen.

Wat kan dit zijn? Nog een laatste punt: ik heb een cross-over cable gemaakt in de serveruimte waar de bakken met elkaar zijn verbonden. Ik heb dit volgens het NT(van GoT) scheme gedaan voor een gigabit kabel, maar er gaat maar 100mbit doorheen. Dit maakt niets uit opzich, maar ik vroeg mij af of de connectie soms niet goed is, dat de kabel slecht werkt? Het lijkt me sterk, met een laptop ertussen kon ik toen gewoon naar SSH connecten, en voor downloaden is er ook uploaden nodig, maar misschien weet iemand nog een manier om de kwaliteit van de kabel te testen tussen de bakken op afstand?

Het lijkt me reeler dat er iets aan NFS niet goed is. Ik gebruik versies van de software van ongeveer 2 weken geleden (toen gedownload). Ook de nieuwste nfs-utils dus.

wat kan dit zijn?

edit:
iemand had het nog over deze regels die die nodig had voor een apple pc te laten praten met linux (?):
sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0
sysctl -w net.inet.tcp.mssdflt=1460
sysctl -w net.inet.tcp.sendspace=65535
sysctl -w net.inet.tcp.recvspace=65535
sysctl -w net.inet.tcp.newreno=1
sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0
Nu ben ik niet zo bekend met het commando sysctl, maar na even in de man kijken blijkt dit een configuratie tool te zijn voor een config bestandje. Dat bestandje is leeg, op de server en client, en dus zouden er geen problemen moeten kunnen ontstaan hierdoor...

[ Voor 20% gewijzigd door pierre-oord op 11-04-2004 11:18 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• pierre-oord
trapje...
Ik moet echt dat NFS aan de gang zien te krijgen..

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
check /usr/doc/HOWTO/en-txt/NFS-HOWTO.txt.gz (op debian distro)

Ik denk dat je wat moet veranderen aan je blocksize/packetsize voor NFS. in chunks van 32kB ofzo versturen, of juist kleiner.

• pierre-oord
Eindelijk, het is opgelost!
@komakeef: die howto heb ik al op het net gelezen :) alleen het laatste stukje niet :?

Maar wat het nu was: Ik heb even gekeken wat alle mount opties waren, en toen wat handmatig opgegeven.
Ik gaf o.a. op -o nfsvers=3

En ik kreeg dan v3 niet supported was (op de client..)...
Ik heb dat veranders voor nfsvers=2 en daarna rsize=1024 en wsize=1024 (het maximum van v2 geloof ik) opgegeven, en het werkt. Wel op een maximum snelheid van 70k/s , maar het werkt. Nu even op de client ondersteuning voor 3 in de kernel bakken, en klaar... :)