Toon posts:

apache compile probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een debian woody machientje draaien, alles draait mooi en prachtig. Maar nu wil ik een webserver instaleren en via apt-get install apache is het al gelukt. Maar nu wou ik zelf een keer compilen en heb ik apache 2.0.49.tar.gz gedownload.

Ik heb de apache PATH/httpd-2.0.49.tar.gz gedownload en uitgepakt.
daar heb ik in de map PATH/httpd-2.0.49/ het commando:

./configure --prefix=PATH

gegeven om vervolgens de foutmelding:

C compiler cannot create executables

te krijgen.
Ales ik dan in de config.log kijk, lijkt dit me de foutmelding:

configure:2535: checking for APR
configure:2595: result: reconfig

Op internet heb ik gezocht naar ARP, dit leide tot allerlei informatie over een proxy server. Ik heb deze foutmelding verder niet kunnen en de oplossing dus ook niet.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:24
Dat lijkt mij niet de foutmelding, waarschijnlijk is de compiler gewoon niet geinstalleerd, of missen er essentiele packages als glibc-dev, kernel-headers etc. - zie ook NOS FAQ: Ik probeer een programma zelf te compileren, maar hij kan sommige libraries niet vinden?

Waarom wil je Apache trouwens met de hand compileren?

Verwijderd

Topicstarter
dankje..
De reden dat ik zelf wil compilen is dat ik gewoonweg meer inzicht probeer te krijgen in debian, ik weet graag veel. Ik ben dan ook een linux newbie.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 02:06:
dankje..
De reden dat ik zelf wil compilen is dat ik gewoonweg meer inzicht probeer te krijgen in debian, ik weet graag veel. Ik ben dan ook een linux newbie.
Je bedoelt: ik ben leergierig. (Ik ken dat. ;)) Anyway, kun je de regels voor die foutmelding er ook bij noemen? Geef verder eens het volgende commando:

apt-get install gcc g++ make

...en probeer het dan nog eens. Gcc (de GNU C compiler), g++ (de GNU C++ compiler) en make (om makefiles aan te maken) zijn doorgaans nodig als je iets wilt compileren.

Verwijderd

Het lijkt me makkelijker om in tasksel gewoon de optie C/C++ aan te vinken :) dan worden alle C en C++ developers packages geinstalleerd, heb je ook geen gezeur met missende packages. ;)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 00:45:
./configure --prefix=PATH

gegeven om vervolgens de foutmelding:

C compiler cannot create executables
neem aan dat je voor PATH ook echt een path hem gegeven :?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

PipoDeClown schreef op 11 april 2004 @ 08:55:
neem aan dat je voor PATH ook echt een path hem gegeven :?
Dat is alleen nodig als je compiler niet in je path staat, de standaard compiler van Debian staat daar echt wel ;)
De topicstarter mist gewoon bepaalde onderdelen, o.a. een linker.

Al snap ik niet waarom hij perse apache met de hand wil compileren, via apt-get source krijgt 'ie ook een package, en deze kan hij ook zelf compileren (met debuild) en dan heb je wel een zelfgecompileerde apache die in je packagemanager voorkomt.
Doe je dit niet, dan kun je net zo goed LFS gaan draaien IMO.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ik zondig mij ook aan het debian packages systeem. Dat werkt gewoon lastiger als met de hand :P

Verder is het vaak oud ook. Ik zat laatst al te denken of ik soms gentoo moet installeren :P maar ik vind het systeem toch wel handig om ff snel een nodig package te halen :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op 11 april 2004 @ 02:56:
[...]
Je bedoelt: ik ben leergierig. (Ik ken dat. ;)) Anyway, kun je de regels voor die foutmelding er ook bij noemen? Geef verder eens het volgende commando:

apt-get install gcc g++ make

...en probeer het dan nog eens. Gcc (de GNU C compiler), g++ (de GNU C++ compiler) en make (om makefiles aan te maken) zijn doorgaans nodig als je iets wilt compileren.
Bedankt, ik wist niet dat ik een C++ compiler nodig had, dat zal ik vast en zeker fout gelezen hebben in de apache doc 8)7. Nu ik in dus de g++ package heb geinstaleerd werkt alles prima fijn.
pierre-oord schreef op 11 april 2004 @ 10:35:
Ik zondig mij ook aan het debian packages systeem. Dat werkt gewoon lastiger als met de hand :P

Verder is het vaak oud ook. Ik zat laatst al te denken of ik soms gentoo moet installeren :P maar ik vind het systeem toch wel handig om ff snel een nodig package te halen :)
Haha, tuurlijk gebruik ik ook het package systeem en uiteraard is dat geniaal bedacht. Ik vind het gewoon leuk om zelf te kunnen compilen, dat zal vast nog wel een keer van pas komen. Voor de rest typ ik apt-get install ... vaak genoeg in op me machientje ;).

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

pierre-oord schreef op 11 april 2004 @ 10:35:
tis niet zondigen ?
Ook mb.v. apt-get source kun je mooie packages maken die naar je eigen inzicht zijn geconfigureerd.

Gewoon 'apt-get source apache' , en dan in de apache directory die wordt aangemaakt naar de 'rules' directory gaan en daar het e.e.a. aanpassen, dan weer naar de apache dir gaan, en intikken : 'debuild', et voila, je eigen apache wordt gecompileerd.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1