[hpt372] hd's niet bruikbaar

Pagina: 1
Acties:

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-11-2024
De highpoint 372 raid controller op mijn Epox 4SDA5+ mobo heeft nog niet fatsoenlijk gewerkt. BIOS versie 2.34 en drivers tot en met 2.351 geprobeerd, geen verschil. Naar BIOS versie 2.351 kan niet geflasht worden, krijg dan een error over niet vinden van EPROM. HD's die ik heb geprobeerd zijn een Maxtor Diamondmax 80 en een Maxtor D540X, op beide kanalen met diverse kabels en master/slave configs.

Met of zonder een raid aan te maken geeft windows xp bij het formatteren van een aangemaakte partitie de melding dat de disk niet geformat kan worden. Met partition magic lukt dat wel, maar als ik dan in win iets naar de schijf (of schijven, in case ik raid0 ervan maak) wil schrijven, crasht mn bak.

Ik ben niet de enige met het probleem, maar over het algemeen reiken oplossingen niet verder dan verschillende drivers/biossen proberen. Het is natuurlijk bekend dat Highpoint een satanistisch slecht bedrijf is (tenminste, dat geloof ik sinds de rampen met de 366 controller op mijn BP6 :|), maar ik kan maar niet geloven dat ze nog steeds rotzooi fabriceren. Er moet toch een oplossing zijn?

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

• RubZie
:'(
Deze gaan er ook over trouwens, allemaal dingen die niet op mijn situatie van toepassing zijn, of al geprobeerd...
RAID Array valt niet te formateren (HPT372) (WinXP)
Formateren lukt niet... Argh! (maybe geen highpoint tho)
Data corruptie Highpoint 372

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Probeer eens een harde schijf aan de gewone IDE controller te hangen. Op die manier kan je controleren of je HD's in orde zijn, en dan weet je ook meteen of het probleem bij de HPT controller ligt.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• RubZie
Hey silentsnow, tnx voor je reply, ik voelde me al eenzaam. Uiteraard weet ik dat beide hd's prima werken, heb beide in andere configs getest en inmiddels ook een paar andere hd's aan de hpt gehangen, die allemaal hetzelfde gedrag vertonen.

• RubZie
Om het verhaal nog even sort of af te sluiten... Ik heb de disks nu aan een losse Promise fasttrak hangen, en ze werken prima. Sterker nog, de partities die ik erop had aangemaakt werken nu uit zichzelf al, terwijl het formatteren op de highpoint een error gaf. Kennelijk gaat het formatteren op de disk dus wel goed, maar kan windows dat gewoon niet zien doordat die highpoint rot is.
Tips blijven nevertheless welkom, want door het gebruik van een losse controller is mn moederbord wel 40eur duurder geworden :|

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Is het mogelijk om een oudere BIOS versie te gebruiken? Voor zover ik begrijp heb je 2.34 en 2.351 gebruikt. Misschien doet een eerdere versie het beter.

Probeer eens andere IDE kabels. Het kan namelijk zo zijn dat je IDE/ATA kabels iets te veel storing ontvangen in je config wat datacorruptie kan veroorzaken. Succes verder :)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• RubZie
Hehe, thanks, ik heb de hoop inmiddels wel opgegeven. Diverse kabels heb ik gebruikt trouwens, heb shitloads of hardware liggen hier, daar ligt het allemaal nie aan :)

Ik heb behalve die 2 bios versies ook nog de standaard geinstalleerde 2.32 gebruikt met exact hetzelfde restultaat, daarna heb ik die twee nieuwere versies geprobeerd. Ik hou het er maar op de ook deze controller rommel is en dat er een of ander onvoors(t|p)elbaar raar hardware conflict is ergens ofzo. Ik koop nooit meer een mobo met onboard highpoint raid, zoveel is duidelijk.

Pagina: 1