Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

led schema

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 20:13
wil een glowpad gaan maken met 7 led's en deze aansluiten op een 12v 3pin fan molex.

het gaat om de volgende led

Kleur: Blauw
Lens kleur: Water Clear
Kijkhoek: 30 Graden
Sterkte bij 20mA: 3000 mcd
Doorlaatspanning: 3.5 - 4.5 Volt
Maximum stroom: 20mA

heb met een calculator in de faq de volgende weerstandswaarde berekend

plaatje).

en de schakeling als volgd:

+ -- weerstand -- LED -- LED -- LED -- LED -- LED --LED -- LED-- -

klopt dit en werkt dit allemaal

[ Voor 18% gewijzigd door eltinio op 10-04-2004 23:31 . Reden: plaatje ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ook al zie ik je plaatje niet (kruisje), kan ik je vertellen dat dat niet gaat werken.

7 leds in serie (gezien je tekst) gaat niet lukken op 12V.

minimale doorlaatspanning van 3,5V komt al bij 7leds in serie uit op 7x3,5 = 24,5V en dus veeeeeel meer dan 12V (waar je het op aan wil sluiten) Dan heb je ook nog eens een weerstand die wat spanning wegsnoept dus wordt het helemaal dikke ellende.

Je kan maximaal 3 LED's in serie zetten waarbij je ze dan op 3,5 V laat branden. Regel je de stroom zodanig met je voorschakelweerstand dat je ze op 4,5V laat branden, dan kan je er maar 2 in serie nemen.....

Begin eerst eens de LED FAQ door te lezen

[ Voor 52% gewijzigd door WFvN op 10-04-2004 23:27 ]

• eltinio
WFvN schreef op 10 april 2004 @ 23:24:
Ook al zie ik je plaatje niet (kruisje), kan ik je vertellen dat dat niet gaat werken.

7 leds in serie (gezien je tekst) gaat niet lukken op 12V.

minimale doorlaatspanning van 3,5V komt al bij 7leds in serie uit op 7x3,5 = 24,5V en dus veeeeeel meer dan 12V (waar je het op aan wil sluiten) Dan heb je ook nog eens een weerstand die wat spanning wegsnoept dus wordt het helemaal dikke ellende.

Je kan maximaal 3 LED's in serie zetten waarbij je ze dan op 3,5 V laat branden. Regel je de stroom zodanig met je voorschakelweerstand dat je ze op 4,5V laat branden, dan kan je er maar 2 in serie nemen.....

Begin eerst eens de LED FAQ door te lezen
ja heb ik door gelezen maar is er dan geen andere mogelijkehid om 7 led's in een serie te zetten?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:07

_Ernst_

Mark It Zero!

eltinio schreef op 10 april 2004 @ 23:32:
[...]

ja heb ik door gelezen maar is er dan geen andere mogelijkehid om 7 led's in een serie te zetten?
Ja, zorgen voor een hogere spanning.
Maar aangezien dat je dat niet zomaar uit een computervoeding haalt ik zou er bijvoorbeeld gewoon 2x 2 en 1x 3 in serie zetten, en 2 weerstandjes meer gebruiken.

Als je ze dan op 3,5 volt wil laten branden neem je 2 weerstanden van 5 / 0,02 = 250 ohm en eentje van 1,5 / 0,02 = 75 ohm. Even de standaart waarden opzoeken en dan de gene nemen die het dichtst in de buurt ligt.

Last.fm

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
ja..grotere spanning. Of gewoon parallel schakelen en een dikke weerstand/transistor

[ Voor 3% gewijzigd door Rein_stein op 10-04-2004 23:48 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:07

_Ernst_

Mark It Zero!

Rein_stein schreef op 10 april 2004 @ 23:48:
ja..grotere spanning. Of gewoon parallel schakelen en een dikke weerstand/transistor
Ja, dat bedoelde ik dus, 2x 2 en 1x 3 leds parallel :) Transistor is trouwens niet nodig in dit geval :)

Last.fm

• eltinio
_Ernst_ schreef op 10 april 2004 @ 23:47:
[...]

Ja, zorgen voor een hogere spanning.
Maar aangezien dat je dat niet zomaar uit een computervoeding haalt ik zou er bijvoorbeeld gewoon 2x 2 en 1x 3 in serie zetten, en 2 weerstandjes meer gebruiken.

Als je ze dan op 3,5 volt wil laten branden neem je 2 weerstanden van 5 / 0,02 = 250 ohm en eentje van 1,5 / 0,02 = 75 ohm. Even de standaart waarden opzoeken en dan de gene nemen die het dichtst in de buurt ligt.
ik kan dus ook gewoon een extra stroom kabe; (230v) me pc in laten lopen bij inkomst in de pc meteen een weerstandzetten zodat de led's geneog stroom hebben en toch niet geelectrocuteerd word zodra ik een led aanraak?

en met meerdere series moet ik gewoon meerdere 12v voeding bronnen gebruiken ( bv meerdere fan aansluitingen)?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

eltinio schreef op 11 april 2004 @ 01:46:
[...]

ik kan dus ook gewoon een extra stroom kabe; (230v) me pc in laten lopen bij inkomst in de pc meteen een weerstandzetten zodat de led's geneog stroom hebben en toch niet geelectrocuteerd word zodra ik een led aanraak?

en met meerdere series moet ik gewoon meerdere 12v voeding bronnen gebruiken ( bv meerdere fan aansluitingen)?
:|

Ga maar niet met 230V aan het kl*ten.... Ik denk dat dat niet verstandig is als ik je posts zo lees.

Je kan gewoon 1 12V voeding gebruiken (dus gewoon regelrecht van de voeding in je PC, een extra voeding is helemaal niet nodig) om meerdere 'takken' met LEDs van spanning te voorzien.

Je zal het dus minimaal met 3 takken moeten doen. Bijvoorbeeld 2 takken van 3 LEDs en dan nog 1 tak van 1 LED of 1 tak van 3 LEDs en 2 takken van 2 LEDs

ochja, toch nog even antwoord geven op een vraag die je eerder gesteld hebt:
eltinio schreef op 10 april 2004 @ 23:32:
Dan zal je toch inderdaad een extra voeding moeten nemen.
Tja, een extra trafo is natuurlijk een mogelijkheid. Maarja, die levert weer een wisselspanning. Dus moet je ook een gelijkrichter erbij gaan nemen. Verder zit je dus ook te pieren met 230V en dat lijkt me in jouw geval niet geheel verstandig.

[ Voor 26% gewijzigd door WFvN op 11-04-2004 02:04 ]

• eltinio
kijk ik ben niet een pro met electronica en een 2de voeding lijkt me ook geen oplossing ook qua ruimte in me case.

ik heb er een bequit 450 voeding in zitten met 3 3pin molex kabel denk dan dat ik die ga gebruiken

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ok.. dit gaat de verkeerde kant op.
Dringend verzoek aan eltinio: ga de FAQ nog eens lezen en leen in de bilbiotheek een paar boekjes over elektronica enzo.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.