Alles op 12volt lijn kapot door brakke voeding

Pagina: 1
Acties:

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Ik heb een weekje of 2 geleden een andere voeding aan m'n systeem gehangen omdat de vorige wat instabiel was, allebei waren noname 350 watt voedingen ((lagen nog in de kast dus d8 wie niet waagt wie niet wint :z ))

Maar na het aansluiten en aanzetten zag ik 2 mooie rookwolkjes uit m'n hd's omhoog stijgen..
Gelijk alles uit natuurlijk, maar de 2 hd's, 1 52x cdrw en m'n dvd speler waren naar de kloten.
Me videokaart zat ook op een molex aangesloten maar lijkt nog te functioneren :?
((komt maybe omdat hij die molex niet nodig heeft in 2D mode, dan clocked tie zichzelf naar beneden, gaat maybe nog fout als ie naar 3d omschakeld, moet ik nog proberen als ik alles weer aan de gang heb))

Maar de vraag is nu natuurlijk hoe kan ik hier nog iets van redden?
De 160 gig sata is opgestuurd en heb ik ondertussen nieuwe voor gekregen maar de 40 gig heeft geen garantie en zit duidelijk een klein gaatje in 1 van de chips gebrand.
De cdrw & dvd speler zijn aan de buitenkant niet beschadigt maar lezen allebei geeneen cd meer, ze draaien nog wel en ledje brand ook maar als ik er een cd instop blijven ze gewoon continu lezen zonder iets te doen.

Nu staat er op de 40 gig nog wat data die ik wel terug wil hebben, kan ik daar een andere printplaat opzetten?? ((gaat om seagate 40gig 5200 rpm schijf))
En de cdrw & dvd, is daar nog iets van te redden?? ((wil alles proberen want heb de bonnetjes niet meer dus geen garantie))

(( als er iemand nog denkt dat dit maybe niet aan de voeding ligt maar bv aan het mobo geef dan even een gil aub want wil er zo weer wat mee proberen maar als het dan aan het mobo ligt ben ik weer een voeding+hd kwijt))

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-03 11:18
Je zou kunnen proberen om aan die printplaat te kunnen komen en die er op monteren. Ik zou dan wel even kijken of de twee printjes exact hetzelfde zijn.. maar dat zal wel het geval zijn. Ik heb hier nog wel een 40 gb 5200 rpm schijf van seagate maar die is helaas nog in gebruik :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:08

rapture

Zelfs daar netwerken?

Check de spanningen, als op de 5-volt-lijn 12V staat, dan fikken nogal wat apparaten die op de molex aangesloten zijn.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Av3ng3rtje schreef op 10 april 2004 @ 22:39:
Je zou kunnen proberen om aan die printplaat te kunnen komen en die er op monteren. Ik zou dan wel even kijken of de twee printjes exact hetzelfde zijn.. maar dat zal wel het geval zijn. Ik heb hier nog wel een 40 gb 5200 rpm schijf van seagate maar die is helaas nog in gebruik :)
sja maar hoe kom je daar dan aan... ken niemand met zo'n schijf en ook weer beetje zonde om voor 50/60 euro een nieuwe te moeten kopen alleen maar om de printplaat eraf te schroeven.. zit dan nog steeds met 1 nutteloze hd..

Is er niet ergens een verkooppunt voor die dingen?? ik zal toch niet de enige zijn die een vervangende printplaat nodig heeft??

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:08

rapture

Zelfs daar netwerken?

Av3ng3rtje schreef op 10 april 2004 @ 22:39:
Als de koppen niet verbrand zijn, zal de printjes wisselen werken, dus proberen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Let wel op dat als je een andere print op je disk schroeft, dat je dan eentje pakt waar nog garantie op zit.

Heb vorige week een tweede Maxtor D540X naar de kloten geholpen: PC wilde de kapotte disk niet meer herkennen, maar spinde nog gewoon op. print van een werkende D540X erin, booten, werd herkend door BIOS, maar verder niet benaderbaar. Uiteindelijk alles weer afgekoppeld, printen terug, kijk ik op onderkant: ja hoor, nu hadden beide quantum chippies op de print een mooie bobbel in de hoek zitten.

* _JGC_ gaat volgende week dus vrolijk 2 stuks RMA doen.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
rapture schreef op 10 april 2004 @ 22:41:
Check de spanningen, als op de 5-volt-lijn 12V staat, dan fikken nogal wat apparaten die op de molex aangesloten zijn.
sja heb alleen geen multimeter bij de hand... heb eerst even 2 weken in een hoekje zitten huilen omdat ik al m'n data kwijt was.. ((die 40 gig was me backup schijf met ghost shit enzo erop, stond net op het punt om de boel over te zetten..))
Maybe iemand een manier om dit te testen zonder multmeter?? ((heb hier gvd van een horlogeschroevedraaier tot een klopboor liggen maar kan m'n multimeter nergens vinden |:( |:( |:( ))

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
_JGC_ schreef op 10 april 2004 @ 22:42:
Let wel op dat als je een andere print op je disk schroeft, dat je dan eentje pakt waar nog garantie op zit.

Heb vorige week een tweede Maxtor D540X naar de kloten geholpen: PC wilde de kapotte disk niet meer herkennen, maar spinde nog gewoon op. print van een werkende D540X erin, booten, werd herkend door BIOS, maar verder niet benaderbaar. Uiteindelijk alles weer afgekoppeld, printen terug, kijk ik op onderkant: ja hoor, nu hadden beide quantum chippies op de print een mooie bobbel in de hoek zitten.

* _JGC_ gaat volgende week dus vrolijk 2 stuks RMA doen.
hmmmm dat moet ik idd niet hebben, kan natuurlijk wel rondbellen of iemand zo'n schijf heeft liggen maar als er een kans is dat tie naar de kl**en gaat ga ik er toch echt geen lenen.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
hmmm ik zie net iets:
In de betreffende voeding zit niet meer de originele koeler, het stekkertje wat van de voeding naar de koeler loopt is doorgeknipt en in een stekkertje gestoken van een papst fan 1500 rpm , kan het zijn dat deze koeler teveel watt zuipt of zoiets??
(( niet waarschijnlijk maar zie er verder niks raars aan en deze voeding heeft minimaal een half jaar in een servertje gedraaid(met originele fan), dus snap niet hoe zoiets ineens kapot kan gaan..

[ Voor 27% gewijzigd door intuliegend op 10-04-2004 23:01 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Als je later nog dingen aan je reply wil toevoegen, gebruik dan de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif en plaats niet allemaal berichten achter elkaar. Zo is het nogal een monoloog ;)

Tis lullig, maar op je garantie mag/kan je eigenlijk sowieso geen aanspraak meer maken. Dat die schijven en cd/dvd drives zijn stukgegaan kwam niet doordat die HD's/CD/DVD drives kapot waren. Advies : nieuwe voeding kopen van een echt merk, nieuwe CD/DVD drive en verder met je leven.

Verkooppunten voor printplaatjes zijn mij niet bekend en bestaan ook helemaal niet ;). Je kan wel in V&A/Marktplaats een advertentie plaatsen dat je een kapotte HD zoekt van dat type waarvan het printplaatje nog wel goed is. Als dat ook niet lukt zou je kunnen proberen platters over te zetten in een werkende HD, maar dan kan je vrij zeker zeggen dat je HD (door stof) sowieso geen lang leven meer beschoren is (maar wellicht nog genoeg om je backup eraf te halen). Het laatste redmiddel is een datarecoverybedrijf, maar dat is erg duur ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Mentalist op 10-04-2004 23:06 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Me videokaart zat ook op een molex aangesloten maar lijkt nog te functioneren
((komt maybe omdat hij die molex niet nodig heeft in 2D mode, dan clocked tie zichzelf naar beneden, gaat maybe nog fout als ie naar 3d omschakeld, moet ik nog proberen als ik alles weer aan de gang heb))
Of de videokaart gebruikt alleen de 5V lijn en is de 12V niet eens doorverbonden op het PCB van de videokaart. Dan zal ie het ook wel overleefd hebben. Hoe dan ook mazzel dat ie het nog doet ;)
Nu staat er op de 40 gig nog wat data die ik wel terug wil hebben, kan ik daar een andere printplaat opzetten??
Je kan het altijd proberen. Zolang de motoren niet uitgebrand zijn en geen schade aan de heads is ontstaan kan het werken. Het is in ieder geval het proberen waard.
En de cdrw & dvd, is daar nog iets van te redden??
Nou, ik weet niet of het de moeite waard is; die dingen kosten immers maar een paar tientjes. Maar je kan eventueel ook een PCB-transplant proberen net als bij de harddisk. Bij optical drivers werkt dat altijd toppie. Moet je alleen wel identieke drives hebben liggen met bijv. een rot loopwerk. Ik denk dat je uiteindelijk toch een tripje naar de (web)shop zal maken.
In de betreffende voeding zit niet meer de originele koeler, het stekkertje wat van de voeding naar de koeler loopt is doorgeknipt en in een stekkertje gestoken van een papst fan 1500 rpm , kan het zijn dat deze koeler teveel watt zuipt of zoiets??
Nee, da's onzin, maar dat weet jij ook ;) Het kan hooguit zijn dat die Papst niet genoeg airflow heeft gemaakt in de voeding waardoor ie oververhit raakte en tijdens het sterven de 12V-lijn danig heeft verstoord, maar dat lijkt me eerlijkgezegd sterk.
Maybe iemand een manier om dit te testen zonder multmeter??
Nee, tenzij jij met je tong het verschil tussen 12V en 5V kan voelen :D

[ Voor 23% gewijzigd door koraks op 10-04-2004 23:39 ]

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
koraks schreef op 10 april 2004 @ 23:36:

Nee, da's onzin, maar dat weet jij ook ;) Het kan hooguit zijn dat die Papst niet genoeg airflow heeft gemaakt in de voeding waardoor ie oververhit raakte en tijdens het sterven de 12V-lijn danig heeft verstoord, maar dat lijkt me eerlijkgezegd sterk.

Nee, tenzij jij met je tong het verschil tussen 12V en 5V kan voelen :D
Ja schreeuwde zomaar wat, ben wanhopig want heb geen poen voor nieuwe hardware |:( :'(

Heb wel andere manier gevonden; men nemen een heeeeele oude schijf, bij voorkeur minder dan 500 mb en hangen die aan de psu, wire trick om dat onding aan te krijgen en afw8ten of er een rookscherm tevoorschijn komt :P
Toch wel interessant om chips letterlijk weg te zien smelten..((post volgende week wel foto,dan is me camera binnen :) ))

sja wordt toch flink overwerken dan volgende week.. :/ naja tnx voor de info iedereen.

Pagina: 1