Overclockprobleem P4C800-E Deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:52

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Ik heb al veel topics gelezen (en gegoogled) maar ik kom er niet uit...

Specs pc:
P4C800-E Deluxe
P4 2,8
Corsair TwinX 3200 LL
Koolance kast met proc en northbridge koeling

Ik krijg de pc niet boven de 3,2Ghz.

Wat screenshots:
Afbeeldingslocatie: http://duderuud.motor-forum.nl/got/cpuz_cpu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://duderuud.motor-forum.nl/got/cpuz_mem.jpg

Ik heb vanalles geprobeerd, strakke (2/2/2/5/8) em losse (zie screenshot) memtimings, manual overclock, auto overclock (10% lukt wel, 20% crash), verschillende voltagetweaks, etc etc

Zie ik nou iets heel stoms over het hoofd, of gaat mijn mem of cpu gewoon niet verder?

Een overclock van 400MhZ valt gewoon zwaar tegen...

Waar moet ik nou naar gaan kijken?

Motor-Forum.nl

• Bernd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08-2022
Kijk naar je temperaturen (en post die ook, altijd handig bij oc-problemen), en als die laag is gooi er dan extra volts op (niet te veel natuurlijk). Mogelijkheid is dat je geen agp/pci lock hebt (ik weet niet of dat op jouw mobo zit), of dat je dat aan moet zetten. Als je geen agp/pci lock hebt of dat staat uit, dan belemmert dat je oc behoorlijk, aangezien de agp en pci niet van hogere kloksnelheden dan de defaults houden.

[ Voor 24% gewijzigd door Bernd op 10-04-2004 21:23 ]

Frogstar#2151

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Temps zijn okay, komen niet boven de 35C uit.
Andere voltages heb ik ook geprobeerd, tot 1,7V toe op proc...AGP/PCI-lock geprobeerd op 66/33 (als ik het me goed herinner), heeft ook weinig tot geen zin.

Motor-Forum.nl

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
Ik zou haast zeggen dat je northbridge een beetje warmloopt. Bij die 865/875 northbridges zijn temps toch wel redelijk belangrijk. Check of je koolance jacket (welke heb je? de chipset of de vga versie?) op je NB wel goed zit/contact maakt.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Op de NB heb ik de A05 zitten, de moederbordkoeler dus. VGA-koeler staat in backorder...

En met luchtkoeling kwam ik ook al niet verder. Dacht dat het daar wel aan zou liggen...maar nu met WC dus hetzelfde problweem :(
Vandaar dit topic...

Ik hop eigenlijk op een of andere bios-setting die ik over het hoofd zie...ik heb namelijk echt geen idee! Ik zie fsb's van 240+, dat moet toch makkleijk te halen zijn met deze set?

[ Voor 28% gewijzigd door duderuud op 10-04-2004 21:57 ]

Motor-Forum.nl

• Bernd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08-2022
Misschien moet je proberen eens je bios te flashen naar een nieuwere...
Ik zou het anders ook niet weten.

Frogstar#2151

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Ik heb versie 1014, zal eens kijken of er een nieuwere is...

Motor-Forum.nl

• Nono_home
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2021
Duderuud schreef op 10 april 2004 @ 22:12:
Ik heb versie 1014, zal eens kijken of er een nieuwere is...
is de 10.16 maar kom zelf ook niet verder dan 3,2 zie specs

"Beam me up Scotty; there is no intelligence down here" System specs

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Snap er helemaal niks van, jij ook al...

Heb nu geflashed naar 1016, meer als dit krijg ik er niet uit :(

Afbeeldingslocatie: http://duderuud.motor-forum.nl/got/cpuz_cpu2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://duderuud.motor-forum.nl/got/cpuz_mem2.jpg

Motor-Forum.nl

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je cpu-z screen zegt, dat je performance mode enabled is. Kan je deze niet eens uit zetten en zien of je verder komt?

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd, zowel PAT (was het meen ik) als Spread spectrum aan/uit...maakt niks uit.

Motor-Forum.nl

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Damn, zit nog wat te proberen in het bios, moest zelfs terug naar een fsb van 220 om zelfs maar te kunnen booten :(

Wel vaag, heb nu Turbo mode en Performance mode uitstaan (weet even niet meer precies hoe dat heet), maar cpuz geeft nog steeds Performance Mode enabled aan :?

Motor-Forum.nl

Verwijderd

Heb je ook 1:1 geprobeerd? Ik zie namelijk dat je 3200LL hebt. Welke versie heb je? 1.1 of 1.2?

1.2 werkt namelijk niet met een memdivider (en jij draait een memdiv). Er zit CH-5 op en die werken niet met een memdiv :) Dus..probeer ff 1:1 met je memory.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 23:25:
Heb je ook 1:1 geprobeerd? Ik zie namelijk dat je 3200LL hebt. Welke versie heb je? 1.1 of 1.2?

1.2 werkt namelijk niet met een memdivider (en jij draait een memdiv). Er zit CH-5 op en die werken niet met een memdiv :) Dus..probeer ff 1:1 met je memory.
Dat is dus het probleem wat ik ook heb: de FSB/MEM verhouding is niet in te stellen! Het systeem doet dat automagisch :( Als ik boven de 824 FSB komt schiet de devider terug naar 3:2 terwijl mijn geheugen (ook TWINX 1024MB LLPT) veel hoger zou moeten komen -> lage mem-scores in Sandra.
BTW ik heb een 3,0Ghz en kom met geen mogelijk meer verder dan 3,7 Ghz op air (zie sig). Heb nog BIOS 1014 btw, binnen kort ff flashen maar die How-to op de Asus site zit echt vaag in elkaar..

BTW over dat PAT, ik had ergens gelezen dat het systeem PAT automatisch disabled zodra de FSB boven de 200 gaat. Heel apart...

[ Voor 8% gewijzigd door Silentpuma op 10-04-2004 23:34 ]

Use the Search Luke...

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-02 12:07
Dit heeft bij mij geholpen: Wat voor een voeding heb je?

Ik had een 13A (12V, 300W) voeding en ik kwam met de P4P800 deluxe en Intel P4 3Ghz niet boven de 3,6Ghz uit. Met een nieuwe 18A (12V, 500W) voeding kwam ik tot ongeveer 4Ghz!

Toen heb ik wel mijn geheugen langzamer laten lopen, zoalds jij ook deed, want die kan ik helemaal niet ver overklokken :(

[ Voor 22% gewijzigd door masser120 op 10-04-2004 23:38 ]

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Ik gebruik een Antec Truepower 350W, zou toch voldoende moeten zijn lijkt me...
Silentpuma schreef op 10 april 2004 @ 23:33:
[...]

Dat is dus het probleem wat ik ook heb: de FSB/MEM verhouding is niet in te stellen! Het systeem doet dat automagisch :( Als ik boven de 824 FSB komt schiet de devider terug naar 3:2 terwijl mijn geheugen (ook TWINX 1024MB LLPT) veel hoger zou moeten komen -> lage mem-scores in Sandra.
Hmm...dat probleem heb ik volgens mij niet hoor...heb nu de systembus op 880Mhz lopen, en de memdivider staat op 5:4 (handmatig ingesteld)

Zet ik 'm op 1:1 dan moet ik mijn fsb nóg verder terugschroeven, omdat de pc dan gelijk weer crashed.

Baal er in ieder geval goed van, hele dag bezig, maar kom geen steek verder met waterkoeling :(

Motor-Forum.nl

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
SilentPuma, je hebt toch gelijk...heb memdivider op auto (1:1) gezet, en cpu-z geeft inderdaad een divider van 3:2 aan :(

Als er nog iemand goede ideeën heeft... :(

Motor-Forum.nl

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
dubbel...

[ Voor 95% gewijzigd door duderuud op 10-04-2004 23:53 ]

Motor-Forum.nl

Verwijderd

Duderuud schreef op 10 april 2004 @ 23:52:
SilentPuma, je hebt toch gelijk...heb memdivider op auto (1:1) gezet, en cpu-z geeft inderdaad een divider van 3:2 aan :(

Als er nog iemand goede ideeën heeft... :(
Zorgen dat je geen CH-5 in je systeem heb of een mobo dat wel 1:1 kan instellen.

Verder heb ik het idee dat de divider adhv de mem instelling werkt. Ik ken het bord niet dus ik weet het niet zeker, maar 1:1 zou 200MHz moeten zijn op standaard snelheid. Wat ik er nu van begrijp is wanneer je 200Mhz insteld hij dan wel 1:1 draait maar dus vanzelf naar 3:2 gaat als je hem verder opschroeft???

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
man verlaag als eerst eens je cpu voltage , das helemaal niet nodig ;)

Verwijderd

"auto" is iig _niet_ de juiste instelling..

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Dingen die je standaard moet doen als je gaat overclocken, volgens mij:
- Spread Spectrum uitzetten!
- PCI/AGP lock op 33/66!
- PAT/MAM ed op disabled!

Verder dingen die je nog kunt proberen:
- Voltage tot max 1.65V opschroeven. Maar denk niet dat het aan je CPU ligt.
- Voltage geheugen naar 2.7V a 2.8V brengen. Hoger hoeft sowieso niet aangezien je een divider gebruikt.

Weet niet waarom je gedonder hebt met die divider, maar dat schijnt dat moederbord automatisch te doen zoals je al aangaf.

Succes verder!

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:49

Dark

who tweaked the light?

PAT uitzetten kan niet op dit bord, je kan kiezen auto of enabled, dus dan zou ik in jouw geval auto kiezen. Wat het mem betreft, de AI-overclocker gooit al vrij snel de divider omlaag, dus die is niet erg bruikbaar om je gehele systeem te overclocken, die pakt enkel je cpu. Beter is het om zelf te kiezen voor 400, 320 of 266, die getallen geven geen absolute waarde aan maar staan voor de waarde die het mem krijgt bij 200fsb/400ddr... 400=1:1, 320=5:4 en 266=3:2

Het kan gewoon zijn dat je tegen een beprerking in de hardware aanloopt, oc-en is nooit gegarandeerd, dus elke mhz boven de specificatie is feitelijk al mooi meegenomen, maar niet ondersteund. Als je pech hebt en alle toleranties in het productie process tegen je werken dan kan je b.v. een board of mem hebben dat gewoon niet wil. er is dus altijd een zekere geluksfactor bij een oc.

Om er achter te komen of het b.v. je cpu is kan je het best andere mogelijke beperkingen zoveel mogelijk wegnemen uit de algehele equatie. Dus in jouw geval zou ik eerst eens 1 reepje mem proberen, losse timings zetten zoals 2.5-4-4-8 (cas 3 wil niet met 3200LL), 3:2 divider gebruiken, 2.8v op die repen zetten, turbo uit, pat op auto, vAGP op 1.7v, vCORE zou ik ff op auto/default houden pci/agp locked op 33/66... en dan kijken hoe hoog je de cpu kan opclocken, ben je bij z'n grens dan voltage pas gaan verhogen, maar bij de p4's die ik in gehad heb haalde dat meestal niet erg veel meer uit. Heb je eenmaal de grens van de cpu bepaald, dan kan je proberen de rest weer omhoog te zetten en de timings zo snel mogelijk te krijgen. Als je dan nog tegen dezelfde grens aanloopt, dan zou je nog eens een andere cpu (liefst een 2.4c waarvan je zeker bent dat je er 250+ mee haalt) kunnen proberen om het bord/chipset te testen met een hogere fsb, zodat je zeker weet dat die het wel kunnen.

Ik zie dat het een M0 is, die moet imho toch wel 250 kunnen halen, als koeling en voeding in orde zijn, maarja je weet het nooit zeker van te voren heh, als dat wel het geval was verkocht intel ze wel onder die vlag.

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Duderuud schreef op 10 april 2004 @ 23:48:
Ik gebruik een Antec Truepower 350W, zou toch voldoende moeten zijn lijkt me...

[...]

Hmm...dat probleem heb ik volgens mij niet hoor...heb nu de systembus op 880Mhz lopen, en de memdivider staat op 5:4 (handmatig ingesteld)

Zet ik 'm op 1:1 dan moet ik mijn fsb nóg verder terugschroeven, omdat de pc dan gelijk weer crashed.

Baal er in ieder geval goed van, hele dag bezig, maar kom geen steek verder met waterkoeling :(
PLS, tell me, HOE WAAR heb je dat ingesteld??? Ik kan het met geen mogelijkheid vinden!! ;(
Dark schreef op 11 april 2004 @ 11:36:
PAT uitzetten kan niet op dit bord, je kan kiezen auto of enabled, dus dan zou ik in jouw geval auto kiezen. Wat het mem betreft, de AI-overclocker gooit al vrij snel de divider omlaag, dus die is niet erg bruikbaar om je gehele systeem te overclocken, die pakt enkel je cpu. Beter is het om zelf te kiezen voor 400, 320 of 266, die getallen geven geen absolute waarde aan maar staan voor de waarde die het mem krijgt bij 200fsb/400ddr... 400=1:1, 320=5:4 en 266=3:2
Hm, als dat de enige mogelijkheid is... Als ik me CPU ook maar 1 Mhz overclock met losse timings boot dat kreng niet meer en zegt "System failed due to CPU overclocking"... :( Somst werkt dat "CPU recall system" pas na 8 keer resetten... Zou zeer zuur zijn als me dure geheugen er dan al de brui aan geeft grom. (is btw V1.2 - CH5 ja ;()

Maar goed, ik ga het zo wel weer even proberen, zou mooi zijn als het werkt... En ik heb trouwens een strd Chieftech 360Watt voeding erin zitten, 17A voor de 12V lijn geeft ie aan..

Use the Search Luke...

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
heb hetzelfde mobo en met deze instellingen kwam ik met me 2.6 ghz tot 3.2:

agp/pci op 66/33
mem op 333 ipv 400 mhz
divider op 5:4

haal fsb van 1000+ (250+ dus ;))

vooral de mem op 333 maakte ut verschil, met mem op 400 kwam ik ook niet hoger

• Dark

Dark

who tweaked the light?

de mem divider stel je dus in met "dram frequency" ...

het feit dat 1 mhz oc al problemen geeft lijkt te duiden op het niet goed instellen van de agp lock? staat die ook op auto? zet die dan op 66/33mhz...

opzich moet je best ver kunnen komen met die combi, maar dan moet je het wel op manual zelf goed instellen en niet op 'auto' vertrouwen...

edit:
met mijn procje(een 2.4c) haal ik 283mhz fsb met mem op 320(5:4) komt dat uit 226mhz/452ddr, maar dan moet ik wel 3,2v door mijn mushkins heen jagen...

[ Voor 22% gewijzigd door Dark op 11-04-2004 13:39 ]

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Hehe, ik ben eruit :) die DRM frequency is dus idd de divider. Dus nog 1 keer op een rijtje:
266 = 2:3
320 = 4:5
400 = 1:1

Heb net nog eens flink wat instellingen geprobeert en ik draai nu op 3,3 Ghz met een divider van 1:1, mem loopt dus op 220 Mhz :) Waarschijnlijk heb ik destijds me mem-timings laten staan op 2-2-2-5-8 en dat vind ie dus niet lekker op 880 FSB 8)7

Eens kijken hoever ik nu kom, me Sandra Mem scores zullen wel omhoog schieten! >:)
Btw weet iemand wat de "DRAM Idle timer" en de DRAM refresh rate" inhoud? Kan getallen kiezen als 8T, 64T, 7,8 uSec, 64 uSec...

EDIT: AGP/PCI staat trouwens op 66/33Mhz..

[ Voor 7% gewijzigd door Silentpuma op 11-04-2004 13:47 ]

Use the Search Luke...

Verwijderd

Mja..je kan er lang en kort over zijn, maar feit is dat CH-5 niet met een memdivider werkt. Simpel. Dit is al zo vaak geweest.
Silentpuma schreef op 11 april 2004 @ 13:46:
Hehe, ik ben eruit :) die DRM frequency is dus idd de divider. Dus nog 1 keer op een rijtje:
266 = 2:3
320 = 4:5
400 = 1:1

Heb net nog eens flink wat instellingen geprobeert en ik draai nu op 3,3 Ghz met een divider van 1:1, mem loopt dus op 220 Mhz :) Waarschijnlijk heb ik destijds me mem-timings laten staan op 2-2-2-5-8 en dat vind ie dus niet lekker op 880 FSB 8)7

Eens kijken hoever ik nu kom, me Sandra Mem scores zullen wel omhoog schieten! >:)
Btw weet iemand wat de "DRAM Idle timer" en de DRAM refresh rate" inhoud? Kan getallen kiezen als 8T, 64T, 7,8 uSec, 64 uSec...

EDIT: AGP/PCI staat trouwens op 66/33Mhz..
Gelukkig was dat pas 3x gezegd :X
Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 00:05:
[...]

Zorgen dat je geen CH-5 in je systeem heb of een mobo dat wel 1:1 kan instellen.

Verder heb ik het idee dat de divider adhv de mem instelling werkt. Ik ken het bord niet dus ik weet het niet zeker, maar 1:1 zou 200MHz moeten zijn op standaard snelheid. Wat ik er nu van begrijp is wanneer je 200Mhz insteld hij dan wel 1:1 draait maar dus vanzelf naar 3:2 gaat als je hem verder opschroeft???
Met de 200Mhz bedoelde ik dus de ram freq.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 13:50 ]

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 13:47:
Mja..je kan er lang en kort over zijn, maar feit is dat CH-5 niet met een memdivider werkt. Simpel. Dit is al zo vaak geweest.

[...]

Gelukkig was dat pas 3x gezegd :X
Heu, idd... ik 8)7 :Z Maar ik zag het daarnet voor het eerst werkend op me eigen systeem, want voorheen crashte die altijd zodra ik maar 1 Mhz OC... Maar ik ben inmiddels wel wakker.. O-)

Hmm, die TWINX modules kappen er wel snel mee hoor, zodra de FSB boven de 227 Mhz komt met divider (eindelijk :+) op 1:1 en losse timings, 2,85V is Windows onbereikbaar geworden :/

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma schreef op 11 april 2004 @ 14:23:
[...]

Heu, idd... ik 8)7 :Z Maar ik zag het daarnet voor het eerst werkend op me eigen systeem, want voorheen crashte die altijd zodra ik maar 1 Mhz OC... Maar ik ben inmiddels wel wakker.. O-)

Hmm, die TWINX modules kappen er wel snel mee hoor, zodra de FSB boven de 227 Mhz komt met divider (eindelijk :+) op 1:1 en losse timings, 2,85V is Windows onbereikbaar geworden :/
Ik kon ongeveer 240MHz halen met die reepjes op 11-2-2-2 en 3.2V. Dus dat klopt dan wel ongeveer.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

... als ze kappen op 227Mhz/454ddr is dat helemaal niet gek voor ch5... met een voltmod kan je er nog iets meer dan 2.85v op zetten en krijg je misschien de timings wat omlaag, maar het kan ook heel goed dat dat gewoon het max is...

dram refresh rate:
is afhankelijk van de memory modules, auto leest de spd uit of gebruikt de standaard waarde voor dat mem. meestal is het 7.8mu voor >=256mbit chips en 15.6mu voor <=128mbit chips...
het geeft aan hoe vaak het geheugen opgefrist wordt, te vaak is onnodig, niet vaak genoeg zou kunnen leiden tot het verlies van bits.

dram idle timer:
deze is veel interessanter dan de refreshrate, ik ga ff quoten uit arjan's bios guide (http://www.rojakpot.com/)
The premise behind this BIOS feature is the concept of temporal locality. According to this concept, the longer the open page is left idle, the less likely it will be accessed again before it needs to be precharged. Therefore, it would be better to prematurely close and precharge the page so that it can be opened quickly when a data request comes along.

It can be set to a variety of clock cycles from 0T to 64T. This sets the number of clock cycles the open pages are allowed to idle before they are closed and precharged. There's also an Infinite option as well as an Auto option.

If you select 0 Cycle, then the memory controller will immediately precharge the open pages as soon as there's an idle cycle.

If you select Infinite, the memory controller will never precharge the open pages prematurely. The open pages will be left activated until they have to be precharged.

If you select Auto, the memory controller will use the manufacturer's preset default setting.

Most manufacturers use a default value of 8T which allows the memory controller to precharge the open pages once eight idle cycles have passed.

For general desktop use, it is recommended that you choose the Infinite option so that precharging can be delayed for as long as possible. This reduces the number of refreshes and increases the effective memory bandwidth.

For applications (i.e. servers) that perform a lot of random accesses, it is advisable that you select 0T as subsequent data requests would most likely be fulfilled by other pages. Closing open pages to precharge will prepare those pages for the next data request that hits them. There's also the added benefit of increased data integrity due to more frequent refreshes.
het komt er dus op neer dat je dit het best in kan stellen afhankelijk van de rol van de pc, heb je veel random access dan heeft het geen zin om pagina's geheugen 'warm' te houden en kan je het het best op 0 zetten, en voor desktop use zonder veel random access is het misschien juist nuttig de pagina's langer beschikbaar te houden.

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Dark schreef op 11 april 2004 @ 14:55:
... als ze kappen op 227Mhz/454ddr is dat helemaal niet gek voor ch5... met een voltmod kan je er nog iets meer dan 2.85v op zetten en krijg je misschien de timings wat omlaag, maar het kan ook heel goed dat dat gewoon het max is...

dram refresh rate:
is afhankelijk van de memory modules, auto leest de spd uit of gebruikt de standaard waarde voor dat mem. meestal is het 7.8mu voor >=256mbit chips en 15.6mu voor <=128mbit chips...
het geeft aan hoe vaak het geheugen opgefrist wordt, te vaak is onnodig, niet vaak genoeg zou kunnen leiden tot het verlies van bits.

dram idle timer:
deze is veel interessanter dan de refreshrate, ik ga ff quoten uit arjan's bios guide (http://www.rojakpot.com/)

[...]

het komt er dus op neer dat je dit het best in kan stellen afhankelijk van de rol van de pc, heb je veel random access dan heeft het geen zin om pagina's geheugen 'warm' te houden en kan je het het best op 0 zetten, en voor desktop use zonder veel random access is het misschien juist nuttig de pagina's langer beschikbaar te houden.
Hm, en daar koop je dan duur OC-memory voor :/ Maar goed het is nou eenmaal zo, nu eens kijken of de timings wat omlaag kunnen. Gelijk dat DRAM idle timer op infinite zetten, kijken wat het scheelt :)

Memory bandwith is nu op 3.45Ghz, timings 2.5-4-4-8-8, 1:1
Int.buf: 5237MB/s - FLoat buf.: 5199
Toch weer nieuw pr te pakken :) Ben benieuwt wat de topicstarter er van af brengt...

Use the Search Luke...

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Thx, ik heb weer wat info waarmee ik aan de slag kan! Ga het een en ander proberen...

Motor-Forum.nl

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Kom een stukje verder:
Afbeeldingslocatie: http://duderuud.motor-forum.nl/got/cpuz_cpu3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://duderuud.motor-forum.nl/got/cpuz_mem3.jpg

Dit is met één memmodule.

Als ik hoger als 230 ga, dan klapt windows net voor het inlogscherm eruit met een blue screen...

Morgen verder spelen...

Motor-Forum.nl

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Hmm...niet helemaal, kom nu tot 900MhZ busspeed STABIEL...hoger-->spontane reboots :(

Nou ja, nu is het weer even genoeg...morgen verder.

Maaruh...ook eens ander geheugen proberen (BH5)?

Motor-Forum.nl

• Dark

Dark

who tweaked the light?

toch vreemd, misschien eens een ander reepje mem proberen, met pc3700 of 4000 kan je mooi 1:1 blijven, al gaat dat wel ten koste van de latencies, maar die stonden nu ook al niet bijster strak...

heeft die cpu echt zoveel voltage nodig om te kunnen draaien op die snelheid?

juli vorig jaar had ik ook een 2.8 welliswaar een D, maar die haalde al 3.5g ...
dit was op 2 corsair 3200c2 repen... (6ns winbond bh)
ik maakte toen deze screenie: http://darkforce.dyndns.org/pics/dark@1k-fsb.jpg
dat moet jij met die m0 zeker kunnen evenaren lijkt me zo...

edit
en de bus heb ik met mijn 2.4tje op lucht al op 280/1120 kunnen krijgen...

[ Voor 13% gewijzigd door Dark op 13-04-2004 00:26 ]

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Damn, moet ik maar weer nieuw geheugen gaan bestellen.

Nou ja, risico van OC'en zullen we maar zeggen.
Ik ga eens kijken welk mem ik het beste kan proberen! (Zoek het BH5-mem...)

Motor-Forum.nl

• Garrett
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

Kingston HyperX PC3000 had BH-5 chips, heb zelf 2 reepjes gehad, kan zijn dat er nu CH-5 op zit...
Maar CH-5 wil met genoeg volts ook wel op 2-2-2 timings :Y)

PS dit knopje is misschien handig voor je: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

[ Voor 30% gewijzigd door Garrett op 13-04-2004 10:14 ]

I love watercooling

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Duderuud schreef op 12 april 2004 @ 23:41:
Kom een stukje verder:
[afbeelding]
[afbeelding]

Dit is met één memmodule.

Als ik hoger als 230 ga, dan klapt windows net voor het inlogscherm eruit met een blue screen...

Morgen verder spelen...
Dit probleem heb ik ook. Als ik 230 Mhz fsb doe boot ie nog wel en is ie stabiel. Als ik 231 Mhz doe geeft ie een reboot en een CMOS fout. Aan het geheugen kan het niet liggen (verschillende voltages + extra heatspreaders) Aan de cpu ook niet want de 230 Mhz red ik nog met standaard voltage. Misschien toch maar eens de NB actief koelen? Kan me niet voorstellen dat hij gat flippen op een Mhz meer of minder ...

Raku

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Dat zal het ook niet zijn, want ik er er een waterkoeler op zitten.

Damn...toch maa reens ander mem proberen dan...gaat weer geld kosten...

Motor-Forum.nl

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Simulated Zero schreef op 13 april 2004 @ 10:14:
[...]

Dit probleem heb ik ook. Als ik 230 Mhz fsb doe boot ie nog wel en is ie stabiel. Als ik 231 Mhz doe geeft ie een reboot en een CMOS fout. Aan het geheugen kan het niet liggen (verschillende voltages + extra heatspreaders) Aan de cpu ook niet want de 230 Mhz red ik nog met standaard voltage. Misschien toch maar eens de NB actief koelen? Kan me niet voorstellen dat hij gat flippen op een Mhz meer of minder ...
Dat zou goed kunnen, die van mij wordt ook loei heet.. :X
Duderuud schreef op 13 april 2004 @ 11:27:
Dat zal het ook niet zijn, want ik er er een waterkoeler op zitten.

Damn...toch maa reens ander mem proberen dan...gaat weer geld kosten...
Hm, of toch niet :/ Vaag dat er zo'n duidelijke grens bestaat, die van mij nokt er ook mee bij de 230Mhz, maakt niet uit welk voltage... Btw welke BIOS versie heb jij Simulated Zero?

Use the Search Luke...

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Silentpuma schreef op 13 april 2004 @ 12:17:
[...]

Dat zou goed kunnen, die van mij wordt ook loei heet.. :X

[...]

Hm, of toch niet :/ Vaag dat er zo'n duidelijke grens bestaat, die van mij nokt er ook mee bij de 230Mhz, maakt niet uit welk voltage... Btw welke BIOS versie heb jij Simulated Zero?
Volgens mij heb ik 1016... Kan dat kloppen?

Mijn geheugen is trouwens Twinmos pc 3200 met Winbond chipjes. +- 1 jaar en 3 maand oud. lijkt me sterk dat het daaraan ligt , aangezien ik met std voltage 230 Mhz haal , maar de 231 Mhz met verhoogd voltage+heatspreaders niet. Ook de proc zou het aan moeten kunnen (std Voltage , H2O)

Raku

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Nou, HEEL misschien kan ik vanavond een P4 3.2Ghz proberen/overnemen! Laat het u alleen direct weten zodra die op mijn mobo geprikt is!

Motor-Forum.nl

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Duderuud schreef op 13 april 2004 @ 17:27:
Nou, HEEL misschien kan ik vanavond een P4 3.2Ghz proberen/overnemen! Laat het u alleen direct weten zodra die op mijn mobo geprikt is!
En nu maar hopen dat je niet eerder tegen de grens van die CPU loopt.. ;) Maar Suc6 iig :)

@ Simulated Zero: 1016 is de nieuwste dacht ik dus daar kan het ook niet aan liggen... (Moi = V1014) Toch dat geheugen waarschijnlijk... ;(

Use the Search Luke...

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:07
Kan je mij misschien vertelen hoe je in godsnaam je dividers instelt op dat board? kan het echt nergens vinden, bij mij stelt hij ze wel op 1:1 in maar zou graag willen weten waar ik dit kan aanpassen, alvast bedankt.

[ Voor 33% gewijzigd door blix op 13-04-2004 19:41 ]

• Wicked-Matt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05-2021

Wicked-Matt

Tactical Ops Freak

ik heb toevallig ook zo'n mobo..... en ben ook bezig met tweaken!
Ik heb het zooitje nu zo ingesteld
http://members.home.nl/masmat/comp/cpuz.htm
>:)

mijn specs !

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Wicked-Matt schreef op 13 april 2004 @ 22:40:
ik heb toevallig ook zo'n mobo..... en ben ook bezig met tweaken!
Ik heb het zooitje nu zo ingesteld
http://members.home.nl/masmat/comp/cpuz.htm
>:)
gaat lekker daar... hynix rev2 repen?

• Wicked-Matt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05-2021

Wicked-Matt

Tactical Ops Freak

Dark schreef op 13 april 2004 @ 23:21:
[...]

gaat lekker daar... hynix rev2 repen?
Ja gaat best ok, maar moet nog beter! hehehehe Ik heb echt geen flauw idee welke chips erop zitten, ik heb het gebeuren nog niet los getrokken (dan sneuvelt ook mijn garantie sticker) op Madshrimps hebben ze het wel over Hynix....
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=134

mijn specs !

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Nou, gisteravond nog geprobeerd...ik heb dus voor niks/noppes/nada mijn 2,8Ghz kunnen ruilen tegen een 3,2Ghz, hehe!

Probleem blijft helaas wel bestaan, ik kom (na een paar tweaks) niet hoger dan 3,55Ghz. Memtimings doen er blijkbaar niet zo heel erg toe, ik kan (bijna) 2/2/2/5 timings gebruiken.
Wat wel klote is, is dat ik de 5:4 divider gebruik met een fsb van 215 (uit mijn hoofd), dus een waardeloze memspeed van 179 :(

Zie screenshot voor meer info...(was even voor pifast an het tweaken...)
Vanavond nog het een en ander proberen, maar het zit er dus dik in dat ik ander mem moet gaan proberen...

Motor-Forum.nl

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:07
Raar dat je zo laag haalt, ik haal met zelfde mobo en een 3Ghz proc al makkelijk de 3,6Ghz, 2,5-3-3-5.
Kan helaas niet hoger komen dan dat, kan me geheugen helaas niet aan!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Heb je ook hetzelfde geheigen als ik heb dan (Corsair 3200LLPT)?

Morgen ofzo krijg ik ook mijn videokaartkoeler binnen, dan kan ik die kaart ook 100% uitsluiten.
Ik hoop toch echt dat het geheugen de bottleneck is, anders weet ik het ook niet meer.

Motor-Forum.nl

Verwijderd

Ik hoor graag de uitslag, als je nieuwe geheugen binnen is.
Wil namelijk het zelfde geheugen + p4c800 aanschaffen. Niet dat ik dalijk voor 160 eurie aan geheugen de prullenbak in kan mieteren. 8)7

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 16:57:
Ik hoor graag de uitslag, als je nieuwe geheugen binnen is.
Wil namelijk het zelfde geheugen + p4c800 aanschaffen. Niet dat ik dalijk voor 160 eurie aan geheugen de prullenbak in kan mieteren. 8)7
Ik kan je alvast het volgende melden: ik kom tot nu toe met dat Corsair TWINX 1024LLPT geheugen niet verder dan 246 8)7 227 Mhz bij een divider van 1:1 op 2,5-4-4-8 (nog geens trakkere timings geprobeert). Het is wel snel geheugen, maar het blijven CH-5 chips (V1.2) en die gaan lang niet zo hard als hun grote, snelle broer BH-5. Dus wil je een hoge mem snelheid halen met niet te strakke timings zou ik toch even verder zoeken als ik jou was, er is veel beter geheugen op de markt.

@ Duderuud: waarom stel je de timing niet op 1:1 in?? op een FSB van 215 zou die dat makkelijk moeten trekken! (met lossere timings waarschijnlijk)

Use the Search Luke...

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
En daar ben ik weer :)

Kijk, het gaat nu een stuk beter! Divider op 400 (1:1), PAT/PAM/etc uit, mem op meest losse timing en ik haal zowaar ineens een fsb van meer dan 230! Daarna geheugentiming ietjes strakker gezet, maar ben daar nog niet helemaal mee klaar.

Afbeeldingslocatie: http://duderuud.motor-forum.nl/got/screenshot.jpg

Verder als dat kom ik niet momenteel...maar moet nog met de memtimings gaan spelen.
Toch raar hoor, dat ik nu ineens zoveel verder kom...maar het zal wel :)

[ Voor 3% gewijzigd door duderuud op 15-04-2004 02:08 ]

Motor-Forum.nl

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

blix schreef op 13 april 2004 @ 19:37:
Kan je mij misschien vertelen hoe je in godsnaam je dividers instelt op dat board? kan het echt nergens vinden, bij mij stelt hij ze wel op 1:1 in maar zou graag willen weten waar ik dit kan aanpassen, alvast bedankt.
Als je dit topic een stukje terug scrollt was je er al achter gekomen ;) Bij de DDR Frequency kan je de snelheid op 266, 320 of 400 zetten. Deze vertegenwoordigen dan een divider van 3:2, 5:4 en 1:1.

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma schreef op 14 april 2004 @ 22:15:
[...]
er is veel beter geheugen op de markt.
En dat is?
246 FSB is trouwens niet slecht.
Heb gelezen dat het bij dit geheugen weinig zin heeft de v-dimm te verhogen, en de divider op 1:1 is een must.

Erugh jammer idd dat de BH-5 chippies eruit zijn gehaald.

Ow, en kan een p4c800 ook modules aan hoger als ddr400/pc3200. Het staat nergens in de manuals, maar wel bijv. op de site van corsair.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 18:43 ]

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 18:28:
[...]

En dat is?
246 FSB is trouwens niet slecht.
Heb gelezen dat het bij dit geheugen weinig zin heeft de v-dimm te verhogen, en de divider op 1:1 is een must.

Erugh jammer idd dat de BH-5 chippies eruit zijn gehaald.

Ow, en kan een p4c800 ook modules aan hoger als ddr400/pc3200. Het staat nergens in de manuals, maar wel bijv. op de site van corsair.
Ja zeker, dat is absoluut geen probleem. Die specs van het geheugen geven alleen maar aan tot hoe snel het geheugen (in theorie natuurlijk B) ) zou gaan. Sommige fabrikanten zijn trouwens wel erg makkelijk met dat soort uitspraken want ze halen hun max. snelheid lang niet altijd..
Btw ik haalde maar een FSB van 227 max, niet 246, weet niet wat ik vanmiddag d8... :X 8)7

Use the Search Luke...

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Duderuud schreef op 15 april 2004 @ 02:07:
En daar ben ik weer :)

Kijk, het gaat nu een stuk beter! Divider op 400 (1:1), PAT/PAM/etc uit, mem op meest losse timing en ik haal zowaar ineens een fsb van meer dan 230! Daarna geheugentiming ietjes strakker gezet, maar ben daar nog niet helemaal mee klaar.

[afbeelding]

Verder als dat kom ik niet momenteel...maar moet nog met de memtimings gaan spelen.
Toch raar hoor, dat ik nu ineens zoveel verder kom...maar het zal wel :)
Lollig, Ik haal op 0,01 seconde na precies dezelfde pifast score. Zelfde bord, P4 2,8 @ 3,6 en mem 5:4 op 206 mhz 2-2-2-5 (linkje).

Waarschijnlijk heb je een beetje pech gehad met die 2,8 ... Niet alle chips komen even ver (3,2 is meestal wel te halen). Ik zit nu te klooien met een 2,4 M0 die niet veel verder wil dan 282 Mhz (default vcore, mods nog niet open gedraaid). Daar had ik ook wat meer van verwacht. Je 3.2 doet het al een stuk beter in ieder geval!

Concrete Loop Watercooling

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

[sharemode]Heb daarnet weer een hele rits aan instellingen gedaan en ben weer tegen de bekende grenzen aangelopen... Een FSB van 229, mem divider op 1:1, losse timings van 2.5-4-4-8 en alles op een flink voltage is alles wat ik er uit kreeg.. ;( Balen dat het geheugen, als is het nog zo duur, niet hoger wil op 1:1, maar goed...

Verder expirimenteren op een timing van 5:4: Max FSB van 250 (boot niet meer bij 251), mem timings 2.5-3-3-6 en akelig veel voltage verder zit ik nu echt aan de tax van me CPU... Zelfs met een memdivider van 3:2 wil die niet boven de 3,75 Ghz (FSB 250) en losse timings.
Dit is echt het maximum wat ik er met strd koeling uit kan halen. Ben zeer benieuwt of betere koeling nog wat extra prestaties kan opleveren :) (CPU blijft op een respectabele 39°C) iig mag de NB wat extra koeling gebruiken want die wordt bij een 875P echt loei heet.
[/sharemode]

Use the Search Luke...

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Ik zal binnenkort eens kijken wat ik kan bereiken met een memdivider van 5:4...

Motor-Forum.nl

Verwijderd

Nu wil ik niet bijdehand zijn, maar ik had dus al tig keer gezegd dat CH-5 _alleen_ werkt met een 1:1 divider. Het wiel is nu ongeveer 6x uitgevonden in deze draad :Z

Verwijderd in "Overclockprobleem P4C800-E Deluxe"

Het is al maanden algemeen bekend dat CH-5 alleen met 1:1 werkt

Duss..je kan straks wel weer met 5:4 gaan testen, maar ik geef je op een briefje dat het niet gaat werken :)

Tipje: Lees ook eens een ander forum dan GoT, dan weet je dit soort dingen.

Misschien dat het kwartje nu valt dat iedereen zegt dat je geen CH-5 in een P4 systeem moet stoppen :z De reden heb je nu zelf ervaren.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 16:20 ]

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 16:18:
Nu wil ik niet bijdehand zijn, maar ik had dus al tig keer gezegd dat CH-5 _alleen_ werkt met een 1:1 divider. Het wiel is nu ongeveer 6x uitgevonden in deze draad :Z

Verwijderd in "Overclockprobleem P4C800-E Deluxe"

Het is al maanden algemeen bekend dat CH-5 alleen met 1:1 werkt

Duss..je kan straks wel weer met 5:4 gaan testen, maar ik geef je op een briefje dat het niet gaat werken :)

Tipje: Lees ook eens een ander forum dan GoT, dan weet je dit soort dingen.

Misschien dat het kwartje nu valt dat iedereen zegt dat je geen CH-5 in een P4 systeem moet stoppen :z De reden heb je nu zelf ervaren.
Zeg dan eens vriendelijke vriend hoe het kan dat ik nu een bericht zit te typen op een P4 met memsettings van 2-4-4-8 bij 5:4? :z
Of heeft dat Corsair TWINX 3200LLPT V1.2 geheugen dan toch geen CH-5 chips aan boord ofzo?? (tijdens de UFO dag werd me verteld van wel..)

Use the Search Luke...

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
me zusje heeft ook corsair pc3200llpt daar zit bh-5 onder >:)

Verwijderd

Silentpuma schreef op 17 april 2004 @ 17:36:
[...]

Zeg dan eens vriendelijke vriend hoe het kan dat ik nu een bericht zit te typen op een P4 met memsettings van 2-4-4-8 bij 5:4? :z
Of heeft dat Corsair TWINX 3200LLPT V1.2 geheugen dan toch geen CH-5 chips aan boord ofzo?? (tijdens de UFO dag werd me verteld van wel..)
Je zegt het zelf al.. 2-4-4-8.

Maargoed..het is niet iets wat ik verzonnen heb. Het is gewoon een feit. Tuurlijk zal het op de ene plank beter gaan als op de andere.

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Gipsy King schreef op 18 april 2004 @ 09:40:
me zusje heeft ook corsair pc3200llpt daar zit bh-5 onder >:)
Dat zal waarschijnlijk V1.1 zijn? Als mijn geheugen perongeluk ook BH-5 is vind ik wel dat die waardeloos presteerd zeg... :/ Boven de 456Mhz boot het zooitje niet meer ;(
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 11:19:
[...]

Je zegt het zelf al.. 2-4-4-8.

Maargoed..het is niet iets wat ik verzonnen heb. Het is gewoon een feit. Tuurlijk zal het op de ene plank beter gaan als op de andere.
Heu, vandaar waarschijnlijk dat me PC niet meer boot als ik de timings wat strakker zet... :X Heb je toch nog gelijk gekregen? :'( Sry m8...
Wel klote zeg, 5:4 zou een perfecte verhouding zijn voor mijn systeem!

Use the Search Luke...

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Nou, ik heb nog het een en ander uitgeprobeerd, neem eens een kijkje op http://contests.mofoc.net om te zien hoe ik het gedaan heb...niet verkeerd denk ik zo :)

Motor-Forum.nl

Pagina: 1