HD of mobo dood?

Pagina: 1
Acties:

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Topicstarter
Voordat ik begin, ik heb mn topic in dit forum geplaatst omdat ik denk dat het mn HD is die gaar is en niet mn mobo. Maar aangezien beide toch mogelijk is besluit ik het toch hier maar even te vragen.

Eerst even mn specs, altijd handig om te weten :P
HD: Seagate Baracuda 7200.7 120GB 8MB S-ATA
2e HD: IBM Deskstar 30GB
Mobo: Abit NF7-S rev 2.0
CPU: AMD XP 2500+
MEM: 2x 512MB Dual Chan

In het verleden is er al net zon schijf onder mijn hoede overleden en dat is ook een van de redenen dat ik denk dat de schijf hier weer het probleem is. Wat er nu precies allemaal gebeurt is:

Een paar maanden geleden begon m'n HD wat harder te knetteren bij lees en schrijfopdrachten. Meestal een teken dat de HD aanloopt en binnenkort sterft. Dit was echter niet het geval en verdween weer en af en toe komt het eens terug.

Vorige week toen ik wou booten kreeg ik ineens de melding dat een of ander bestandje in de windowsmap kapot was waardoor er niet meer geboot kon worden. Dus ik doe een reboot, krijg ik de melding NTLDR ontbreekt (die ik inmiddels te vaak gezien heb, ik heb er zelfs nachtmerries over >:) )Op geen enkele manier kon ik er meer in komen.

Toen heb ik mijn 2e HD ff losgehaald.

Windows opnieuw geinstalleert. Dat ging 3 of 4 boots lang goed. Toen weer een zelfde soort melding, dit keer een ander bestandje. Heb ik via de repair command prompt van winxp checkdisk gedraait. Één of meer fouten waren hersteld. (Er werd helaas niet vermeld hoeveel) Toen draaide het boeltje weer ff goed.

Toen wou ik mijn 2e HD er weer aanvast hangen. Maar toen ik wou booten kreeg ik meteen de melding NTLDR ontbreekt! :'( (Geloof me er is egt nix mis met mijn IDE Config of boot sequence dat weet ik 100% zeker!) Dus ik dat HD'tje er maar weer af halen en toen leefde het boeltje weer. Het boote weer normaal.

Dus ik net wat drivers installeren. Ging allemaal goed.

Toen heb ik de winxp cd-rom eruit gehaald en heb toen gereboot. Toen kon er weer niet geboot worden want er werd geen geldige boot device gevonden! (Eindigde bij system disk failure, please replace disk bral bral)

Dus ik op het reset knopje rammen. Weer een poging tot booten. Zie ik mijn sata bios dat mn schijf herkend werd als 62GB... Toen kreeg ik het ff goed benauwd. Heb toen mn PC uitgezet en uit ergernis wat sterke drank achterover geschoten >:) :Y) Zet ik daarna mn PC weer aan.... loopt de boel weer als een zonnetje. (Ander kon ik dit verhaal ook niet typen)

Wat is hier nu in godsnaam aan de hand. Ik weet echt geen raad meer. Schijf RMA-en? Of ligt het aan mijn IDE/S-ATA controller?

Alvast bedankt :)

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Verwijderd

Ik heb zelf ook wel eens last gehad van de NTLDR error, bij mij was een Windows XP Pro re-install de oplossing, ik dacht zelf aan een beschadigde sector op je HDD. Misschien moet je hem maar euthanasie verlenen en hem niet meer laten lijden :P.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

RMA = Schijf testen en conclusies trekken.

ARME AOW’er

Verwijderd

Tja....dit is waarschijnlijk het einde van je hd.

toevallig is bij mij 2 weken geleden PRECIES DEZELFDE SCHIJF ook overleden! toeval?

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
NTLDR error krijg je volgens mij int algemeen als er niet helemaal lekker geboot kan worden van je schijfje omdat er bijvoorbeeld een bestandje stuk is. Een re-install verhelpt dat dan. Maar dit zou moeten betekenen dat er bij mij bestandjes stuk blijven gaan. :'( Dus gewoon steeds sectortjes op mn schijf die kapot gaan.

Ik begin het gevoel te krijgen dat de Baracuda 7200.7 serie van Seagate een erg slechte serie is. De schijven die ik hier in totaal van gehad heb (3 stuks) presteerden erg goed. Ook waren/zijn ze erg stil. Maar de duurzaamheid is duidelijk waardeloos!!! Als iemand het niet met me eens is dan hoor ik het wel :)

Dan toch maar als een gek backups gaan maken :(

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Schijf al in een andere PC geprobeert? Geeft voldoende uitsluitsel zou ik zo zeggen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Niet elke PC heeft S-ATA on-plank zitten :+

Verwijderd

check je disk met deze tool, dan weet je wat meer:
http://www.seagate.com/support/seatools/

RMA kan altijd nog maar met rapport erbij van deze tool gaat het allemaal een stuk sneller:)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 23:26 ]

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-03 10:56
Microkid schreef op 10 april 2004 @ 23:13:
Schijf al in een andere PC geprobeert? Geeft voldoende uitsluitsel zou ik zo zeggen.
Of een andere schijf met Windows in JOUW computer al geprobeerd? Weet je meteen of het het moederbord is of de schijf!

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
Seagate levert volgens tests de betrouwbaarste HD's:

http://www.tweakers.net/n...light=seagate+betrouwbaar

(Heb er zelf ook 2 van die serie, met als belangrijkste koopargument stilte en betrouwbaarheid, maar als ik dit zo hoor .. bij mij nog nix vreemds aan de hand overigens)

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen-v op 10-04-2004 23:37 ]

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Seatools zegt dat het kapot is :'(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Run: 11-4-2004 10:34:21

Silicon Image SiI 3112 SATARaid Controller : ST312002 6AS SCSI Disk Device

Model:      ST312002 6AS SCSI Disk Device

Serial Number:  3JT0MKCW

Capacity:       120.03 GB

Test result:    Self-test routine completed with a S.M.A.R.T. alert error!

The Drive Self-Test has determined that the drive may have one or more failing sectors.  Please run SeaTools Desktop for additional information about this problem.

Any drive reporting a S.M.A.R.T. error should be considered likely to fail at any time. You should back up your data from any such drive as soon as possible. Contact your computer or hard drive vendor to obtain return information.

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Om even door te gaan op mijn probleem.

Ik heb het boeltje weer ff draaien nu.. Maar nu zit het zo:

Ik heb mn cdrw als primary master en normaal mn 2e hd als primary slave.

Als ik mn 2e hd er daar weer aanhang krijg ik weer de melding ntldr niet gevonden.
haal ik um eraf dan werkt het weer gewoon. Heb mn Hd nu op andere kabel geprikt en draait nu als secundairy slave. En dat werkt gewoon prima.

Maar ik wil dat schijfje er dus als P-Slave bij want dan heb ik die andere lelijke IDE kabel in me kast niet nodig en oogt het nog een beetje fatsoenlijk van binnen :+

Iemand een oplossing?

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
^^schop^^

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
^^meer schop?^^

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Niet in je kast kijken. Het werkt naar ik aanneem tijdelijk toch want die schijf gaat toch onder RMA retour?

ARME AOW’er

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ja ? Of is misschien sprake van een defect in de kabel en/of controller ?
Waardoor dan de andere configuratie niet werkte, maar deze wel ?
M.a.w. geeft de diagnose-software nog steeds aan dat de disk defect is/in aanmerking komt voor rma ?

(Of heeft het te maken met een softwarematige instelling ? Ik zou dit eerst (nog) 's checken).

eagle

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 21:01:
Tja....dit is waarschijnlijk het einde van je hd.

toevallig is bij mij 2 weken geleden PRECIES DEZELFDE SCHIJF ook overleden! toeval?
Tjah, dat type HDD is ook niet alleen aan de TS verkocht he! ;)
Pagina: 1