Toon posts:

HDD dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pc met 2 harde schijfen.
De 2e (slave) hdd (met 15 gig aan belangrijke, niet-gebackupte 8)7 data) is kapot. Dwz: ik kan een pc waar deze hdd ingeplugd zit, niet aanzetten. Als ik de betreffende hdd dus aansluit op de voeding van een willekeurige pc, laat de voeding geen teken van leven zien. Plug ik de hdd weer uit, springt te voeding weer keurig aan.

Bestaat er een manier om de data van deze schijf terug te halen? Ik wil hier geen enorme bedragen aan besteden, omdat ik dat simpelweg niet betalen kan.

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:20

UTM

Wie zegt dat je HD echt kapot is? Probeer het eens in meerdere computers met verschillende aantal watts (zoals 300 450 500) Zo kan je het beste testen.

Verwijderd

Topicstarter
w03f schreef op 10 april 2004 @ 18:51:
Wie zegt dat je HD echt kapot is? Probeer het eens in meerdere computers met verschillende aantal watts (zoals 300 450 500) Zo kan je het beste testen.
Dit heb ik inmiddels gedaan (met pc's met een leeftijd van 8 tot 1 jaar).
Ook heeft de hdd altijd prima gewerkt.

• UTM

UTM

Ok, maar vertel eens. Wat is hieraan voor gegaan? Ik bedoel, hij zou niet zomaar in 1x kapot gaan. Geef ook eens wat meer specs van je systeem

Verwijderd

Als de voeding geen teken van leven geeft met die HD eraan, denk ik aan een kortsluiting in de HD waardoor de voeding niet aanslaat. De Atakabel heb je er dan niet aan? Misschien is er iets verrot in de voeding-aansluiting in de HD.
Misschien dat die provisorisch wat te maken is...
Maar gebeurt er dus ook helemaal niks als je ALLEEN de voeding eraan hebt (dus niet de ata)??

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
w03f schreef op 10 april 2004 @ 18:56:
Ok, maar vertel eens. Wat is hieraan voor gegaan? Ik bedoel, hij zou niet zomaar in 1x kapot gaan. Geef ook eens wat meer specs van je systeem
Wat is hieraan voor gegaan?
Ik ben met de pc naar een LANparty gegaan (ben erg voorzichtig met m'n bakkie omgesprongen). De 1e keer op de LANparty ging de pc aan. Toen ik de pc een dag later wilde rebooten, ging het dus niet goed.

Systeemspecs
Proc: 800Mhz AMD Thunderbird
Voeding: 300 Watt
(wat is er van belang hier?)

Betreffende HDD
Seagate U Series 5
16,383 Cyl - 16 HDS - 63 Sect - LBA 39,102,336
Model: ST320413A
Firmware: 3.32
Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 18:57:
Als de voeding geen teken van leven geeft met die HD eraan, denk ik aan een kortsluiting in de HD waardoor de voeding niet aanslaat. De Atakabel heb je er dan niet aan? Misschien is er iets verrot in de voeding-aansluiting in de HD.
Misschien dat die provisorisch wat te maken is...
Dit heb ik gedaan. Helaas geen positief resultaat.
(De atakabel heb ik idd niet aan)

• UTM

UTM

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 19:03:
[...]

Wat is hieraan voor gegaan?
Ik ben met de pc naar een LANparty gegaan (ben erg voorzichtig met m'n bakkie omgesprongen). De 1e keer op de LANparty ging de pc aan. Toen ik de pc een dag later wilde rebooten, ging het dus niet goed.
Mischien is bij het naar huis vervoeren van je comp de ingang van je hd beschadigd (dus waar je molex ingaat) hierdoor veroorzaakt hij mischien kortsluiting en springt dus geen een computer aan met die hd eraan. Schoef eens wat open (dus waar die aansluitingen ingaan) en keek een beetje rond

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44

_Ernst_

Mark It Zero!

Lijkt erop dat ie dan kortsluiting maakt. Kijk het pcb van die hd eens na op kortsluitingen bij de voedings connector.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Kortsluiting lijkt me inderdaad het meest logisch.

Aan het deel van de hdd wat 'open ligt' kan ik geen kortsluiting-veroorzakend deeltje vinden. Helaas heb ik geen goeie schroevendraaier om de hdd open te halen. Dat wordt dus wachten tot dinsdag :|

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

PS. Als ik nou geen kortsluiting kan ontdekken, ben ik dan mijn data voorgoed kwijt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 18:57:
Maar gebeurt er dus ook helemaal niks als je ALLEEN de voeding eraan hebt (dus niet de ata)??
Precies.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 19:33:
Kortsluiting lijkt me inderdaad het meest logisch.

Aan het deel van de hdd wat 'open ligt' kan ik geen kortsluiting-veroorzakend deeltje vinden. Helaas heb ik geen goeie schroevendraaier om de hdd open te halen. Dat wordt dus wachten tot dinsdag :|

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

PS. Als ik nou geen kortsluiting kan ontdekken, ben ik dan mijn data voorgoed kwijt?
Dan zou je nog kunnen proberen een identieke hd te vinden waaruit je de printplaat haalt. Die zet je dan in de kapotte hd. Als het dan aan de printplaat lag zou je de hd gewoon weer kunnen gebruiken als je geluk hebt.
Wel opletten dan ze allebei precies van het zelfde type zijn.

Last.fm

Verwijderd

En natuurlijk opletten dat je de HD niet té ver open schroeft, maar dat lijkt me logisch. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 14:25:
En natuurlijk opletten dat je de HD niet té ver open schroeft, maar dat lijkt me logisch. :)
Hoe bedoel je? Omdat ik anders misschien vergeet hoe ie ook weer in elkaar steekt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 20:02:
[...]

Hoe bedoel je? Omdat ik anders misschien vergeet hoe ie ook weer in elkaar steekt?
Nee niet dat er straks stof op je platters etc komt (dat is de echte binnenkant). Dan kun je het namelijk meteen vergeten met je data.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een schroevendraaier gekocht zodat mn HDD open geschroefd kon worden. Helaas heb ik in/op de printplaat niks kunnen ontdekken wat ik zelf fixen kan. Als ik alleen de printplaat aansluit op een pc, gebeurt er precies hetzelfde als wanneer ik de volledige HDD aansluit.

Ik ben dus nu opzoek naar een identieke HDD.

Ik heb de volgende gegevens over de schijf:
Seagate U Series 5
16,383 Cyl - 16 HDS - 63 Sect - LBA 39,102,336 - 20 Gbytes
Model: ST320413A
P/N: 9R4003-307
Configuration Level: 2EAAAA
Configuration Code: YMJ01
S/N: 6ED0P37Y
Firmware: 3.32
(Ik neem aan dat alle gegevens overeen moeten komen om de printplaat te verwisselen...)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2004 00:06 ]

Verwijderd

Heb hetzelfde gehad met ook bijna dezelfde schijf, ook seagate 20 GB alleen U-series 6. Ook kortsluiting. Opeens ging me pc niet meer aan (stekker was eerst uit het stopcontact gevallen door een klein ongelukje), dacht het de voeding was, nieuwe q-tec voeding gehaald. Pc gaat aan en 3seconden later vonken van mijn mobo. Kortsluitbeveiliging was dus gewoon brak op die q-tec voeding en mobo kapot. Dus als je wat gaat doen zorg wel dat je het met een goede kortsluitbeveiligde voeding doet als de rest van je hardware je lief is.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zie ergens een zelfde printplaat vandaan te halen. Het lijkt me vrij duidelijk dat het hier kortsluiting betreft. Als een losse hdd aan een aantal verschillende voedingen al niet werkt dan is het duidelijk een electrisch probleem.
Ik denk dat er een spanningspiek is geweest die een componentje heeft vernield (misschien een klooio die je PC 's nachts op 110V heeft gezet?)
De kans is aanwezig dat er echter ook aan de drive zelf schade is ontstaan, dus een nieuwe print helpt misschien nog steeds niet.
www.disklabs.nl is misschien een goedkope oplossing, maar mijn ervaring is dat zij bij een mechanisch defect snel het bijltje neergooien. Dan wordt het een kwestie van hoe veel euri's je boor je data over hebt.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 23:37:
Heb hetzelfde gehad met ook bijna dezelfde schijf, ook seagate 20 GB alleen U-series 6.
Heb je je data ooit nog terug weten te krijgen dan?

Ik heb inmiddels precies dezelfde harde schijf gekocht voor 20 euro. Zondag zal ik 'm es ophalen en kijken of ik mijn data nog terug kan krijgen. Als dit niet lukt, laat ik het er maar bij zitten.

Er ligt hier nog wel een losse, oude voeding. Ik sluit de hdd daar eerst op aan, om te kijken of de voeding aan springt.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het is mij ooit gelukt met een 850MB conner hdd. Een kennis van me had exact dezelfde drive. De mijne werd niet meer herkend door het bios. Ik heb toen zijn printplaat geruild en mijn data teruggehaald (wat een behoorlijk karwei was, want cd-recorders waren nog zeer zeldzaam en 850 mb sloeg je niet even op floppies op)

Maar ik heb ook een 60GB maxtor gehad die aanliep waardoor een electronisch componentje uitfikte. Dat lijkt misschien een electronisch defect, maar als ik een ander printplaatje aangesloten zou hebben is er kans dat hetzelfde componentje meteen weer opgeblazen zou worden.

Ik ben benieuwd of het je gaat lukken. Succes iig

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 18:42:
[...]

Heb je je data ooit nog terug weten te krijgen dan?
Nee helaas niet. Tenminste niet van Hd wel van backup CD's :) . Maar het omwisselen van de print is zeker de moeite waard, zal wel lukken denk ik als je voorzichtig bent en je eigen elekrtrostatische elektriciteit goed ontlaad.

Wel over die voeding even, zorg wel dat die een beetje fatsoendelijk en veilig is anders kan het gevaarlijk worden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 17:39:
Wel over die voeding even, zorg wel dat die een beetje fatsoendelijk en veilig is anders kan het gevaarlijk worden.
Tis eigenlijk gewoon een ouwe standaardvoeding. Maar ik zie eigenlijk niet in waarom het zo gevaarklijk zou kunnen worden.

Verwijderd

Topicstarter
:'(
Tis helaas niet gelukt.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- Printplaat verwisselen: De hdd werd niet herkend door de pc. "Secondary slave: None"
- "het ronde schijfje met data" verwisselen: De pc kwam niet verder met opstarten dan "Detecting IDE drives".

Iig bedant voor jullie reacties.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 18:22:
"het ronde schijfje met data" verwisselen
Dat had je dus nooit moeten doen.
Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 14:25:

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
IorGie schreef op 19 april 2004 @ 18:39:
[...]

Dat had je dus nooit moeten doen.

[...]
Het was ook een wanhoopspoging.
Pagina: 1