Toon posts:

Complete mini-pc, veelal te groot/te duur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar het volgende:
Een ia86 compatible machine in een zo klein mogelijk formaat en volledig x86 compatible.

Het enige dat het ding hoeft te hebben is:
- Een lichte/koele CPU (bv. een Via C3 1Ghz)
- VGA
- Een 2,5" harddisk van minimaal 10GB of ander non-volatile storagedevice van min. 10GB
- Minimaal 256MB RAM
- Een 10/100 ethernet NIC
- Tenminste 1 USB poort.
- De machine moet in staat zijn Linux te draaien waarbij bv. RedHat 9 of Fedora alle hardware
probleemloos herkent.
- Voor initiele installatie moet een CD-Speler aan te sluiten zijn die naderhand, als het apparaat verscheept wordt, wordt verwijderd.
- De case hoeft geen 5,25" of 3,5" bays te hebben.
- Qua hoogte zou het prettig zijn als de case 1U of minder hoog is. Dan kan er nl. optioneel een rack-model van ontworpen worden.
- Goedkoop. Zaken als audio of firewire ofzo kosten alleen maar onnodig geld.

Er hoeft geen audio of firewire of SATA of wat dan ook in te zitten. Het moet nl. een soort black-box worden zonder toeters en bellen.

De barebone's van bv. Shuttle of Asus (bv. de Pundit) zijn eigenlijk te groot qua case.
Speciale mini machientjes als bv. de ChipPC draaien alleen Windows CE of een ander speciaal aangepast OS.

Ik heb al veel hardware gevonden maar elke keer "is er iets mee".
Geen lan, te groot, te exotisch, draait geen standaard Linux, niet compleet, alleen het mobo etc. etc.

Tot nu toe lijkt nano-itx voor ons de beste oplossing maar op de site van de fabrikant vind ik geen links naar aanbieders van complete systemen (in europa).

Ik zoek dus echt een compleet miniatuur x86 systeempje waar alleen nog maar een OS op geinstalleerd hoeft te worden en klaar. Die combinatie ben ik zelf nog niet tegengekomen.

Intussen blijf ik verder snuffelen maar mischien dat iemand een tip voor me heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 18:36 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 18:02
Nou ik denk dat een mini-itx systeempje perfect is voor jou (wat je ookla aangeeft met de VIA C3) maar je noemt het verkeerd. Het is dus geen nano-itx (dat is 12x12cm en nauwelijks verkrijgbaar) maar mini-itx (17x17cm)

Op www.myelectronics.nl staat het meeste van mini-itx, verder kan je bij andere winkels ook wel moederborden inc. CPU krijgen, maar voor de rest hebben ze weinig aanbod.

ook kun je op de site hierboven complete systemen samenstellen in kleine kasten, met / zonder drive bays, ook in 19" racks. Kijk maar eens rond

alle producten op de site zijn excl. BTW, dus verkijk je niet op de prijzen

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
OnTracK schreef op 10 april 2004 @ 18:41:
Nou ik denk dat een mini-itx systeempje perfect is voor jou (wat je ookla aangeeft met de VIA C3) maar je noemt het verkeerd. Het is dus geen nano-itx (dat is 12x12cm en nauwelijks verkrijgbaar) maar mini-itx (17x17cm)

Op www.myelectronics.nl staat het meeste van mini-itx, verder kan je bij andere winkels ook wel moederborden inc. CPU krijgen, maar voor de rest hebben ze weinig aanbod.

ook kun je op de site hierboven complete systemen samenstellen in kleine kasten, met / zonder drive bays, ook in 19" racks. Kijk maar eens rond
Dank je. Ik bedoelde overigens wel degelijk nano-itx. Ik weet alleen niet of daar ook Via C3's opkunnen maar dat kan ik uitzoeken.

Dit lijkt me wel wat (qua specs en kosten): http://www.myelectronics.nl/en-us/p_644.html

Kan hier zonder problemen Linux x86 op gedraaid worden ?

Een 800Mhz Via C3. Hoe moet je dat vergelijken met bv. een Intel CPU ?
Ik heb van horen zeggen dat een 800Mhz C3 = ca. 400Mhz Intel P2. Klopt dat een beetje ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 19:00 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 18:02
Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 18:46:
[...]

Dank je. Ik bedoelde overigens wel degelijk nano-itx. Ik weet alleen niet of daar ook Via C3's opkunnen maar dat kan ik uitzoeken.

Dit lijkt me wel wat (qua specs en kosten): http://www.myelectronics.nl/en-us/p_644.html

Kan hier zonder problemen Linux x86 op gedraaid worden ?

Een 800Mhz Via C3. Hoe moet je dat vergelijken met bv. een Intel CPU ?
Ik heb van horen zeggen dat een 800Mhz C3 = ca. 400Mhz Intel P2. Klopt dat een beetje ?
Ik was nog eens mijn oude posts aan het doorkijken, en zag dit topic weer...

Wat links op de frontpage van Tweakers.net: Nieuws met nano-itx

Ik denk dat je wel ongeveer gelijk hebt met vergelijkbare kloksnelheid, alhoewel de C3 ook een paar punten heeft waarmee hij zich best kan meten met een P3. Verder verwacht ik wel dat je gewoon x86 Linux erop kan draaien, waarschijnlijk wordt het moeilijkste nog het vinden van degelijke drivers voor de videochip, als je dat nodig hebt...

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.