[sparc] sparcstation 5 geeft geen beeld.

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb hier een sparcstation 5 170 waar ik met een SUN 13w3 naar hd15 convertor al 2 monitoren op heb aangesloten, een tatung :) 14 inchje en mijn normale iiyama VM pro 450 (met allebij de aansluitingen op de vm pro 450)

Zo te horen wordt er wel geboot ofzo. er staat als het goed is solaris 9 op, met gnome. Het lijkt alleen alsof de monitor geen signaal krijgt. En volgens mij geeft hij 1 piepje nadat ik hem aangezet heb.

Nu heb ik dit ding net en ben ik nieuw met deze hardware. Ik ben al wat aan het lezen in de sparcstation 5 manual, maar daar zeggen ze niet zo veel onder het kopje "no video on monitor etc", alleen dat ik de kabels moet checken enzo.

Ik neem aan dat de convertor goed is, er staat zelfs een sun logo op. Ook heb ik ergens gelezen dat recente iiyama's prima werken op een SS. Of geld dit niet voor een SS5?

Ik heb hem eens opengemaakt, er zit 192 mb geheugen in, 2 IBM scsi schijven van 4,5 gieg, en natuurlijk een soort van videokaart, in een SBUS slot las ik.

Op de videokaart zit een chip met heel groot LSI en L1A9765, en ook een chip met daarop "BT" BT458LPJ135 (edit, deze is het: http://www.sunhelp.org/faq/images/501-2922.jpg)

Zou het aan de "videokaart" kunnen liggen. Hij zit in het SBUS slot het meest van weg van de voeding, vlak daar achter zit ook een andere aansluiting, S24 is dat dan niet? Misschien moet de kaart naar een ander SBUS slot? of issie gewoon kaduuk?

Ik heb wat gesearched en er zitten wel wat Sun Goeroe's hier, alleen echt een oplossing heb ik nog niet gevonden. vrolijk pasen.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 10-04-2004 20:03 ]

specs

Verwijderd

Is die videokaart niet fixed sync ?

• maratropa
  • Niet online
hey reactie! O+

Ik ben er al uit, na flink zoeken. Zal wel logisch geweest zijn maarja ik sparcn00b.

Ik denk dat OF de video output niet naar de framebuffer ging, maar naar een serial poort, of mijn pc monitor kon niet syncen op een rare resolutie. Iig heb ik dit gedaan:

Zet SS5 aan, wacht 10 seconden.

Druk STOP-A (kom je in openboot)

type dan:

setenv output-device screen:r1024x768x76 [ENTER]
reset [ENTER]

Dan start ie daarna op met een schappelijke resolutie, en ook niet meer vanaf de serial poort, als dat zo was.

Wat een bak dit. Een compu uit 1996 waar nu nog een recent OS op draait, wat cool.

Ik heb trouwens het idee dat CDE sneller is dan GNOME 2.0. Misschien dat iemand nog tips heeft qua snelheid verbeteren in zijn algemeenheid? (SS20 met 4 procs kopen? :) )

specs

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CDE is volgens mij meer lightweight dan gnome inderdaad, dus daar kun je best gelijk in hebben :)
Solaris is wel geheugenhongerig, maar je hebt vrij veel geheugen voor een SS5, dus dat zou niet zo heel veel uit moeten maken, er kan max 256 in dacht ik, dus er is nog ruimte voor uitbreiding. Als je het ondraaglijk traag vindt, zou je netbsd/sparc kunnen installeren, die is in mijn ervaring wat sneller dan solaris op oudere sundozen, zeker met weinig geheugen. Linux deed het altijd vrij slecht op de 170mhz versies van de ss5, maar ik weet niet hoe dat tegenwoordig is eigenlijk.
Je kunt natuurlijk altijd een snellere multiproc SS20 kopen of een ultrasparc, die zullen geheid sneller zijn ja :)
Ik ben trouwens wel een tikje jaloers, je hebt namelijk de ss5-versie met de snelste cpu, en een redelijke sloot geheugen, sneller meer dan de mijne :)

• maratropa
  • Niet online
njanjanja njanja njaaaaa! :Y)

Ik heb sparcstations altijd al mooi gevonden, qua design, dus laats dacht ik, ik ga er eentje kopen. Nu zijn ze overal beswel prijzig vond ik, maar ik vond iemand die me dit wel wilde verkopen voor 50 euro, dat leek me wel redelijk. (SS5 170, 192 mb ram, cdrom, 2 4,5 GB scsi schijven, muis, toetstenbord)

Ik wil wel grafisch blijven, en eigenlijk gewoon solaris, want die film is zo cool :), en het hoort wel een beetje bij de SS.

Ik heb hier nog een 18 giegabyte fujistu MAJ 10k sca schijf liggen, stiller en sneller dan die 4,3 (7200) die er nu in zit, denken jullie dat dat veel uitmaakt?

specs

Verwijderd

die snellere schijf zal totaal niks uitmaken, want de bandbreedte van de scsi controller van een ss5 kan gewoon niet meer aan.
Ik kan het weten want ik heb vroeger een SS5 170mhz gehad, met 256mb ram.
Ik kan je zeggen, de snelste opstelling die ik er mee gehaald heb is een debian linux, met een getweakte kernel, en een raid0 array van 2 scsi schijven. Zo haalde ik maar eventjes 7.5mb/sec van de hdd :9
Solaris op een sparcstation is niet te doen. Veel te traag en bloated, echt zinloos gewoon. Je kan het best bij netbsd/openbsd/linux blijven. Vooral debian heeft goeie sparc ondersteuning. Verder kan je nog op http://sparclinux.mit.edu/sparc/ terecht voor development en testing van de sparc32 linux kernels.
Ik ben bezitter geweest van een sparcstation1, sparcstation5, en een Sun Blade 100.
Maar ik ben wat uitgekeken op Sun op het moment. Vooral ook nu dat Sun een deal heeft met Microsoft heeft het bedrijf voor mij al haar charme verloren.
Dan heb ik nog liever een SGI Octane ofzo :9

• maratropa
  • Niet online
Nou, je merkt wel een beetje verschil, niet zo zeer dat er meer doorvoer is, maar die betere acces tijd is wel merkbaar. Plus dat een MAJ veel stiller is dan die IBM monsters :)

Solaris is voelt inderdaad redelijk dik aan, maar volgens mij wel de beste keus als je als n00b grafisch aan de slag wil op een sparc niet? Of zijn er nog simpelere distributies? (qua gemak en instellingen) Al is voor snelheid ook wat te zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 12-04-2004 12:15 ]

specs

Verwijderd

Ik vind persoonlijk debian VEEL makkelijker in elkaar zitten dan Solaris.
Solaris is echt gericht op industrieel-enterprise gebruik.
Voor enorm grote bedrijven zeg maar, op gigantische servers.
Debian heeft een zeer duidelijke stap voor stap handleiding, die je alles tot in de draad uitlegt.
Debian werkt overigens ook perfect grafisch, met KDE of Gnome naar keuze, met mediaspelers geluidspelers en wat je maar wilt. Zelfs de onboard sound van de sparcstation5 heeft ondersteuning in de linux kernel :P

• maratropa
  • Niet online
Hmmm dan ga ik misschien ook eens debian proberen (toch SCA schijven zat nu). Ah wacht nu zie ik je icoon pas goed ;) Dus met Debian heb ik evenveel mogenlijkheden op de sparc, en hij is als het goed is lichter/sneller? Wat ik vooral belangrijk vind is dat grafisch alles te configureren zijn, linux word pas interressant als de terminal niet meer nodig is :)

Ik vind de SS bakken wel gave bakken hoor. Superstevig en degelijk. En misschien dat ik nog wat leuke SBUS kaarten te pakken kan krijgen. Ik heb eens zitten surfen, en voor de SS10 en 20 heb je dus ook MBUS kaarten, en je kunt op ebay bijvoorbeeld 4 200mhz 512kb cache ROSS kaarten kopen voor in een 20, voor niet eens zo heeeel veel. Dat moet wel sneller gaan dan 1 170mhz. (naja 600 dollar is nog beswel een hoop voor 4 200mhz cpu's)

Alleen soms kom je op sites waar ze echt belachelijke bedragen vragen voor bijvoorbeeld sommige SBUS kaarten, 1000 dollar voor een 100 mbit kaartje enzo.

specs

Verwijderd

Ja als je geluk hebt kan je wel leuke SBUS uitbreidingskaarten vinden voor een klein bedrag. Er bestaan zelfs 24bit framebuffers (videokaarten) en Quad-ethernet kaarten voor de sparcstation reeks.
En ja, met debian gnu/linux kan je perfect grafisch werken, zonder al te veel terminal stuff, veel lichter en sneller dan solaris. Echt aan te raden. Veel succes ermee :P Gewoon boot floppy maken en je bent vertrokken.

• maratropa
  • Niet online
Het gaat al fout voor ik begonnen ben :) , want ik heb helemaal geen floppy (wel een slow-ass cdrom, wel cool auto eject enzo) Maar debian kijk ik over een tijdje wel naar als ik weer meer tijd heb. Al las ik dat sommige linux distro's problemen hebben met de fujitsu 170 mhz proc die ik heb....

Het lijkt me wel relaxed om een SBUS 100mbit kaartje te hebben, want ik geloof dat in de SS5 een 10mbit aansluiting zit.

Ik had ergens gelezen dat 24bits frambuffers op de SS5 onwijs traag zouden zijn, maar ik weet niet meer waar. De SS20 heeft geloof ik wel een relaxte frambuffer kaart onboard, maar om hem 24bit te maken moet je peperduur VRAM toevoegen geloof ik.

specs

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn SS5 heeft ook geen floppy, wel een cdrom en 3 netwerkkaarten. Ik draai er zelf netbsd/sparc op, wat ook een aanrader is, en voor zover ik weet geen 'last' van de 170mhz proc, maar dat valt bij sommige linuxen ook mee tegenwoordig geloof ik. Ik heb netbsd via het netwerk geinstalleerd. De netboot installatie procedure staat prima uitgelegd in de installation guide van netbsd/sparc en verliep vlekkeloos hier. Het draait nu zonder veel configureermoeite (geen eigenlijk) X met windowmaker. Een en ander is te vinden op http://netbsd.org/Ports/sparc/ :)

• maratropa
  • Niet online
Blaataaps, wat voor netwerkkaarten zijn dat? En stel ik prik er in mijn SS5 nog 1 of 2 netwerkkaarten bij, ziet solaris/ander OS ze dan meteen? Of moet ik drivers instaleren of OS herinstaleren ofzo?

Ik zit een beetje vast in het windows denken, bij de SS gaat alles toch wat anders :) Die openboot is trouwens wel erg relaxed, dat zouden ze op Pc's ook wel mogen hebben.

Denken jullie trouwens dat je in een niet al te volgeladen sparcstation je de FAN's in de voeding zou kunnen modden, dus dat ze wat minder hard draaien, of vervangen? Want zo heet wordt het nog niet hier. Ook de FAN op de processor is heeeeel klein.

specs

• maratropa
  • Niet online
behalve dat ik wil bumpen, is er nog wat.

Ik heb onwijs cool gratis een sparcstation 20 kunnen regelen, 128 mb, 2 gieg HD, 125mhz ROSS processor, alleen daar heb ik een probleempje met installatie solaris 9/openboot.

Ik installeer solaris 9 met de CD's

Na de eerste autoreboot van de installatie zoekt openboot naar de HD (id 3) om te booten, maar dan zegt ie dit:

STACK UNDERFLOW
STACK UNDERFLOW
STACK UNDERFLOW
CP HALTED
OK

Dus dat gaat niet goed. ERG weinig over te vinden op inet, en docs.sun.com heeft er ook niks over. Kent iemand dit?

(trouwens, hoe verhouden die ROSS sparc processoren tegen de originele procs van de SS'en? Ze hebben wel flink meer cache. Wel erg cool dat je in de SS20 4 processoren kwijt kan }) )

specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt Mbus modules in het algemeen en relatieve performance en compatibility in het bijzonder moet je hier eens gaan kijken:

http://mbus.sunhelp.org/buses/
Relative Performance
Is often a highly subjective matter, very difficult to formally quantify.

The level-2 cache on HyperSPARC modules has a lower latency (zero-CPU-bus-wait-state load/store access for cache hits) than that that found on cached SuperSPARC modules.

However, the smaller level-1 instruction-cache (8Kb) on all HyperSPARC modules with RT620A/B/C CPUs favours the SuperSPARC (20Kb). HyperSPARC modules with RT620D CPUs have 16Kb of level-1 instruction-cache, which lessens the difference in those cases.

Also, the lack of a level-1 data cache on RT620A/B/C HyperSPARC CPUs incurs some performance penalty - even though level-2 cache hits do not incur wait-states, they still require an external CPU-bus cycle.

The MBus speed also matters: HyperSPARC modules and uncached SuperSPARC modules are capable of faster accesses to main memory than cached SuperSPARC modules, ie: a faster MBus speed favours HyperSPARC modules more than it does cached SuperSPARC modules.

And of course, the size of the level-2 cache really matters, especially for tasks involving intensive manipulation of large data-sets, or running programs that jump around outside the constraints of a level-1 instruction cache (eg: many Motif apps!).
CPU L2 Cache Relative Performance
CY7C605 0 Kb 1.0
RT620 (A-C) 256 Kb 1.5
RT620 (A-C) 512 Kb 1.8
RT620 (A-C) 1024 Kb 2.0
SuperSPARC-I 0 Kb 1.9
RT620D 512 Kb 2.2
SuperSPARC-I 1024 Kb 2.6
SuperSPARC-II 1024 Kb 2.9
Oftewel zal een 125MHz Ross CPU afhankelijk van hoeveelheid cache vergelijkbaar zijn met een 65MHz (als de Ross 256KB L2 heeft) tot 85MHz (als de Ross 1024KB L2 heeft) SuperSparc II CPU

* dion_b heeft lekker een SS20 met 2x 75MHz SSII :P

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1