Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 00:27
Ik heet u van harte welkom op dit topic, welke zal gaan over de Rio Karma.

Deze review is door mij gemaakt om 2 redenen:
1): Er was nog door niemand een review gemaakt en ik dacht dat er wel behoefte aan zou zijn;
2): Het is voor mij een uitdaging, aangezien het voor mij de eerste keer is hier op GOT dat ik een review schrijf over een produkt, waar ik tot op heden alleen berichten heb gepost.

Hieronder al vast een paar foto's om in de stemming te komen :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdnoll/Rio%20Karma/karma%20in%20dock.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdnoll/Rio%20Karma/vu%20meters.jpg

IN VOLLE GLORIE!!!!!! :9
Afbeeldingslocatie: http://gearmedia.ign.com/gear/image/rio_karma_review_lcd1_big.jpg

Inhoudsopgave
1 ): Wat zit er in de doos
2 ): Wat zijn de eigenschappen/specificaties van de Rio Karma
3 ): Het geluid
4 ): Handbediening
5 ): Ethernet aansluiting op de dock
6 ): Menu
7 ): Software
8 ): Batterij/accu
9 ): Firmware
10): Waar te koop?
11): Forums
12): Technische info
13): Extra foto's

1): Wat zit er in de doos
* Rio Karma 20 + docking station
* Sennheiser MX300 oortelefoontjes/oordopjes
* Docking Station
* Adaptor, is te gebruiken met een verloopstekker usa-ned/universele stekker
(wereldwijd te gebruiken, wel duurder)
* Usb 2.0 kabel
* Stereo RCA kabel + ethernet kabel
* Installatie Cd
* Handleiding (om snel mee aan de slag te gaan met de Karma)
* verloopstekker

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdnoll/Rio%20Karma/karma%20inhoud%20doos.jpg

2): Wat zijn de eigenschappen/specificaties van de Rio Karma

* Afmetingen (in mm): 70 X 78 X 28
* gewicht: ongeveer 170 gram
* Afspelen van muziek formaten: mp3, wma, ogg, flac en wav.
* Voeding: ingebouwde Li-ion accu (gaat max. 15 uur mee, moet ik nog een keer
testen, dus wordt vervolgd)
* Aansluiting docking station: USB 2.0, voeding, dubbele-tulp en ethernet
* Aansluiting onderkant van de Karma: USB 2.0, docking station aansluiting en voeding
* Resetfunctie: Aan de onderkant van de Karma zit een klein gaatje, als je met b.v.
een paperclip in dat gaatje prikt dan kan je hem resetten als hij b.v. vast zal
lopen.
* Display: Groot helder verlicht Display. 49mm, resolutie 160x128, indigo backlight, 16 shade grayscale
* Garantie: Rio zegt 90 dagen garantie te geven, waar ik hem gekocht heb kreeg ik 1 jaar garantie?!
* Frequentiebereik: 20 hz - 20 Khz
* Backlight: indigo
* Equalizer:5-Band Parametric Equalizer
* Dynamic Playlist Generation
* Opslag: 20 Gb (kan niet vervangen worden door een kleinere/grotere schijf, want hij is 1.8")

Hieronder een aatal foto's m.b.t. aansluitingen van de dockingstation en de Karma:

Afbeeldingslocatie: http://gearmedia.ign.com/gear/image/karma_102803_160.jpg
Rechts naast de naam Rio zit het knopje voor het menu, daarnaast de rooie joystick (links terug spoelen, rechts: vooruit spoelen, omhoog: play/pauze en omlaag: stop)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdnoll/Rio%20Karma/karma%20joystick.jpg
Menubutton, joystick en scrollwheel.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdnoll/Rio%20Karma/karma%20achterkant%202.jpg

van links naar rechts: RCA aansluiting (dubbele tulp), DC (voeding/stroom), USB 2.0- en netwerkaansluiting

Afbeeldingslocatie: http://gearmedia.ign.com/gear/image/rio_karma_prev_usb_big.jpg
v.l.n.r.: USB 2.0, docking station, Reset en stroom/voeding

Afbeeldingslocatie: http://gearmedia.ign.com/gear/image/rio_karma_prev_wheel_big.jpg
v.l.n.r.: scrollweel, koptelefoon (zonder afst. bed., wie weet in de toekomst?!) en de powerknop (aan- en uitknop)

Afbeeldingslocatie: http://gearmedia.ign.com/gear/image/rio_karma_prev_volume_big.jpg
v.l.n.r.: volume omhoog, volume omlaag en lock/unlock schuifregelaar

3):Het geluid:
Hij klinkt voor mij heel goed. In ieder geval net zo goed als mijn Xclef HD-500.
Het geluid hangt natuurlijk ook af van hoe of je hem insteld.
Zelf heb ik de equalizer ingesteld op Trance.
Andere instellingen die je kan kiezen zijn:
Rock, Pop, Jazz, Classical en natuurlijk de vrije keuze, oftewel custom.
Het niveau van het geluid is ook goed. Als je hem harder of zachter zet gaat dat in kleine stapjes. De sennheiser mx300 oordopjes die erbij zitten zijn prima. Zelf gebruik ik de mx500, vind het namelijk wel fijn dat er een schuifregelaar aanzit.

4):Handbediening:
Op voorhand zeg ik er even bij dat ik grote handen heb.
Ik kan hem makkelijk in mijn hand vast houden en met de duim de joystick bewegen. Het gaat mij vrij makkelijk en soepeltjes af moet ik zeggen.
Heb 'm dinsdag ontvangen en hij is sindsdien 1x blijven hangen. Even met een paperclip aan de onderkant in het gaatje prikken en hij was gereset.
(bij mijn Xclef moest ik dan soms 8 sec. de stopknop ingedrukt houden).
Moest wel even wennen aan de vele instellingen, meer als die op mijn xclef zaten.
Scrollwheel:
Hiermee kan je in een nummer vooruit- en achteruit spoelen (kan ook met de joystick. Als je ergens in een menu zit kan je het wieltje ook indrukken om menu optie te selecteren.
Menubutton (naast de joystick):
1 keer indrukken en je komt in het menu (je kan hem ook een andere functie geven, b.v. gelijk beginnen met afspelen van muziek).

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdnoll/Rio%20Karma/karma%20in%20hand.jpg

5):Ethernet aansluiting op de dock:
Als je thuis een netwerkje hebt kan je hem hier op aansluiten. Elke gebruiker zou er dan gebruik van kunnen maken door er bestanden naar toe te transfereren of van de Karma naar de pc van de desbetreffende gebruiker. Dit kan via een switch, een router of een hub (en een wall?). De lampjes gaan groen of rood knipperen bij de aansluiting op het dock, net als bij een netwerkkaart van de pc.
Ik kom later in de review nog terug op het instellen van de netwerkfunctie.

6:Menu
Het Hoofdmenu bestaat uit:
Play music: artist, album, track, playlist, rio dj, genre en year;
Equalizer: jazz, classical, trance, eq mode, special (auto gain control, wat is dat? en stereo separation);
Organize: maken, wijzigen, verwijderen of hernoemen van playlist(en)
Bookmark: bepaalde instellingen van de player bewaren, vooral makkelijk als je 'm in een netwerkje hebt hangen, aangezien je ook het huidige nummer en shuffle kan opgeven;
Settings:
instellingen m.b.t. het afspelen van muziek, instellingen van het scherm tijdens afspelen van muziek.
stroom (soort sleeptimer).
display (contrast en hoe lang de backlight aan mag blijven).
resume (huidige nummer of 1ste en de positie bij huidig nummer, begin of huidige positie).
tijd en datum.
taal (engels:uk&vs, duits, frans, spaans en japans).
netwerk (dhcp: automatisch of handmatig instellen, je kan de ethernet ook beveiligen met een wachtwoord)lease geeft de huidige netwerkgegevens weer.
dock(ing station) instellen wat hij moet doen als je de Karma hierin plaats, b.v. of hij muziek moet afspelen, licht moet geven en hoeveel licht(glow level), toppie :)
orientation (instellen om 'm linkshandig of rechtshandig te dragen).
audible prompts (aan en uit zetten van het de geluidinstelling).
menu button (je kan opgeven wat er gebeurt als je deze button 1x indrukt of ingedrukt houdt, b.v. naar het hoofdmenu gaan, naar rio dj, artiest, album of track selecteren, wat jij dus wilt).
troubleshooting (rescan music, bad tracks:bij gaf hij none aan :) ).
feature:
rio taxi (kan je zien hoeveel bestanden erop staan+ hoeveel ruimte deze innemen, ook kan je bestanden verwijderen, hier worden gewone bestanden genoemd, niet de muziekbestanden!)
Stopwatch (wel geinig, kan je b.v. met hardlopen of fietsen de tijd per rondje opnemen en uiteindelijk de totale tijd van het aantal rondjes bij elkaar opgeteld).
Web interface (geeft de url weer van de website wat ingetypt moet worden in de adresbar van een webbrowser om te communiceren met een java-webbased versie van Rio Music Manager (RMM) en Rio Taxi.
[b]about track (geeft heeeeeeel veeeeeeeel info over het huidige nummer weer, o.a. codec, grootte van het muziekbestand, date loaded, times played, last played, autosynced yes or no.
About Rio Karma:
spreekt voor zich, maar geeft dus de huidige firmware aan, website van rio, grootte van de hd, hoeveel ruimte er nog vrij is, aantal tracks wat erop staat.

7:Software:
De software die erbij zit is, zoals je al kon lezen in deze review, is de Rio Music Manager. Hiermee kan je o.a.:
CD's rippen en encoden (zullen de meesten wel niet doen, ik niet in ieder geval). De software kan cd's encoderen in: flac, ogg en wav, mp3 kan ie alleen bij een optionele upgradepack (beetje vreemd vind ik, maar, als ik cd's ga rippen doe ik dat alleen in ogg). Je kan ook automatisch muziek tussen je pc en je Karma synchroniseren. Verder id3-tag wijzigen.
Andere software is RealOne player. Hier kan je bijna het zelfde mee als RMM, maar je kan je cd's alleen rippen en encoderen in mp3 en wma.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdnoll/Rio%20Karma/karma%20rmm%20software.jpg
in dit scherm zie je de Rio Music Manager (word normaal gesproken afgekort tot RMM)

8):Batterij/accu:
Ik moet nog testen hoeveel uur luister plezier je met een volle tank :) hebt, net was ik muziek aan het luisteren toen ik een piepje hoorde, keek ik op het schermpje en zag nog net een berichtje met de melding dat hij bijna leeg was. daarna speelde hij nog een minuutje of 5 door en ging automatisch uit.
Vandaag (11-4-2004) ga ik de batterij-test doen. Ben om 09.05 uur begonnen en laat hem nu continu aan staan. Heb 'm via dock aangesloten op mijn stereo (d.m.v. de RCA-kabel). Hij is nu gestopt. Heb na 1x volledig opladen iets meer als 7 uur gehaald.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdnoll/Rio%20Karma/Karma%20ps2%20voeding.jpg
Zoals je op de foto bij punt 1 kan zien is dit dus op EIGEN RISICO!

9):Firmware:
Deze kan je uiteraard vinden op de site van Rio.
Klik vervolgens links op support. Je krijgt een uitrol menu waar je je keuze kan maken.
Meest recente fw (1.68) kan je hier downloaden.
Veranderingen t.o.v. de vorige fw vind je hier.

10):Waar te koop?
www.coolelectronics.nl
www.mp3cdspelers.nl
www.mp3man.nl
www.digimania.be

11):Forums
Bravenet
Riovolution
Rioworld
The unofficial empeg car/Rio car bbs

12):Technische info
Op deze site vind je 2 reviews van personen die wat info geven m.b.t. gebruikte cpu enz. Je moet dan kijken bij Wednesday, March 24, 2004 en Sunday, March 28, 2004

13):Extra foto's
Deze zijn te vinden op mijn Homepage. Het zijn er een stuk of 20. Een groot aantal staat ook in deze review.

Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom!

[ Voor 121% gewijzigd door ronaldinho op 09-01-2006 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 19:55

smallboy

N/A

Wat ik mis is de eigenlijke review. Hoe klinkt ie? Werkt de speler makkelijk en is hij stabiel?

edit: al toegevoegd zie ik

Leuke review!

[ Voor 23% gewijzigd door smallboy op 10-04-2004 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 18:22

MaDLiVe

.-Observer-.

Jeps en hoe groot is hij nou eigelijk als hij in je hand ligt. Waar is eigelijk de netwerkaansluiting goed voor?

Iets meer gebruikers ervaringen TS :P

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

te koop bij misschien ? :

www.mp3cdspeler.nl (NL)
www.mp3man.nl (NL)
www.coolelectronics.com (USA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al je foto's zijn verkeerd. Ze zijn veels te smal..misschien omdat je op 1280x1024 werkt oid. Maar aangezien dat een 'verkeerde' resolutie is graag de goeie afmetingen.

Kheb de speler nu sinds een week, hij bevalt me supergoed en is aan te raden aan iedereen die slim genoeg is om geen ipod te nemen >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
MADLIVe:
Foto heb ik bijgevoegd waar iemand 'm vast houd in zijn hand. Ook kan je nu in de review lezen waar de netwerkaansluiting voor is. Tevens meer ervaringen van mij erbij geschreven.
Kopje Thee:
Bedankt voor je links, heb ze bijgevoegd.
Neo:
Ik hoop dat de foto's er nu goed op staan, vind ze wel wat groot eigenlijk. Hoop dat mensen met een telefoonaansluiting niet te lang bezig zijn met laden van de pagina.
Ik heb nog een vraagje aan je Neo:
Hoe gaat dat opladen van de batterij in zijn werk?
Ik had 'm in de dock gedaan omdat de batterij leeg was. Toen de kabel van de adpter in achterin de dock gedaan. Vervolgens ging de Karma zelf aan. In beeld zag en zie nog steeds rechts bovenin een stekkertje, maar weet niet of hij nu ook aan het opladen is. Zo nee, moet ik iets bij de instellingen veranderen of iets anders?
Mij bevalt hij ook uitstekend!

[ Voor 35% gewijzigd door ronaldinho op 11-04-2004 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het opladen is voor mij ook nog niet helemaal duidelijk. Meestal gebruik ik de dock niet en doe alleen het powerkabeltje erin zodat ik zeker weet dat hij laad. Vooral ook omdat ik niet wil dat hij steeds opstart in de dock als ik hem alleen wil opladen (misschien ben ik er te zuinig mee :P).
Wat betreft de afspeeltijd, deze is nogal afhankelijk van de EQ settings,Ogg, display etc. maar bij normaal gebruik is 15 uur makkelijk haalbaar. Zelf heb ik hem zo'n 10 uur gebruikt met EQ en er was nog iets van 30 procent over.

Ps. over dat voltagemod ding van de ps/2. De rio heeft eigenlijk 4.5V nodig las ik ergens dus ik weet niet of die mod wel zo'n goed idee is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 14:20:
[..]
Wat betreft de afspeeltijd, deze is nogal afhankelijk van de EQ settings,Ogg, display etc. maar bij normaal gebruik is 15 uur makkelijk haalbaar. Zelf heb ik hem zo'n 10 uur gebruikt met EQ en er was nog iets van 30 procent over.
Die 15 uur zal ik vandaag (nog) niet halen. Heb hem gisteren voor het eerst helemaal opgeladen. Ik denk dat ik blij mag zijn dat ik de 8 uur haal :(
Misschien haal ik, na wat vaker opgeladen te hebben, wel ong. 15 uur.
Ps. over dat voltagemod ding van de ps/2. De rio heeft eigenlijk 4.5V nodig las ik ergens dus ik weet niet of die mod wel zo'n goed idee is.
Ik heb de foto van het internet, dus zelf zou ik er ook niet aan beginnen hoor. Voor de knutselaars zal ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

zit er eigenlijk een afstandsbediening bij?
en zo ja, kun je er een pic van posten.

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ra5a schreef op 11 april 2004 @ 18:52:
zit er eigenlijk een afstandsbediening bij?
en zo ja, kun je er een pic van posten.
v.l.n.r.: scrollweel, koptelefoon (zonder afst. bed., wie weet in de toekomst?!) en de powerknop (aan- en uitknop)
Kennelijk niet dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Koen Roumen schreef op 11 april 2004 @ 19:22:
[...]

[...]

Kennelijk niet dus. ;)
tah, ctrl - f was waarschijnlijk sneller geweest :)
sorrie
en bedankt :>

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 13:26

SD5k

>4&X

Dat Docking Station :9~ :9~

Heb net mijn Zen Xtra 30GB verkocht en denk dat ik nu voor deze ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Mooie review Ronald!

Ik heb nog wel een paar vraagjes voor je:
*) Hoe bevalt het pure geluid, zonder equaliser :? Mooi uitgebalanceerd, of heb je toch een equaliser nodig om het geluid beter te laten klinken? 't Liefst testen met oordopjes die al flink wat uur muziek hebben voortgebracht en dus al ingespeeld zijn :).
*) Heb je nog een plaatje van de speler naast een Xclef hd500?
*) Hoe snel is de harde schijf? Binnen hoeveel minuten kan je er een x-aantal GB opzetten?

Wat vind je trouwens zelf het allergrootste pluspunt van deze mp3 speler?

[ Voor 14% gewijzigd door dr snuggles op 12-04-2004 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
wwillem schreef op 12 april 2004 @ 11:09:
Mooie review Ronald!

Ik heb nog wel een paar vraagjes voor je:
*) Hoe bevalt het pure geluid, zonder equaliser :? Mooi uitgebalanceerd, of heb je toch een equaliser nodig om het geluid beter te laten klinken? 't Liefst testen met oordopjes die al flink wat uur muziek hebben voortgebracht en dus al ingespeeld zijn :).
Pure geluid zonder ingestelde equaliser vind ik persoonlijk niet zo mooi. Kan natuurlijk ook aan liggen dat ik nogal van veel bass hou. Vandaar dat ik hem ook ingesteld heb met trance.
*) Heb je nog een plaatje van de speler naast een Xclef hd500?
Ja, heb ik net even gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdnoll/Rio%20Karma/xclef_karma.jpg
*) Hoe snel is de harde schijf? Binnen hoeveel minuten kan je er een x-aantal GB opzetten?
Nog niet getest (lees: niet bij gehouden met over brengen van muziek)
Iemand anders misschien wel?
Wat vind je trouwens zelf het allergrootste pluspunt van deze mp3 speler?
Eigenlijk meer als 1 pluspunt:
Karma is klein;
Mooi en makkelijk gebuik maken van dockingstation;
Veel instelmogelijkheden (veel meer als bij mijn xclef hd-500).
Minpunt tot op heden:
Geen tasje/case om hem in te doen (alleen een zakje). Nu doe ik hem nog in mijn jaszak, maar zou het wel makkelijk vinden als ik van 't zomer hem aan mijn (korte) broek zou kunnen clippen (zoals ik dat deed bij mijn hd500).

[ Voor 16% gewijzigd door ronaldinho op 12-04-2004 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het niet irritant dat er geen digitale in- en uitgang op de rio karma zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 14:29:
is het niet irritant dat er geen digitale in- en uitgang op de rio karma zit?
Nee, ik mis het niet. Als ik hem al verbind met mijn hifi dan doe ik dat via het dockingstation (zit line-out op, zie ook de foto in de review) en anders via een tulpstekker via de koptelefoon aansluiting (deed ik altijd met mijn xclef hd-500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Als je geen genoegen neemt met de bijgeleverde RMM software, kun je ook software gebruiken van Red chair.
Hieronder zie je 2 screenshots.
Afbeeldingslocatie: http://www.redchairsoftware.com/res/ss/rrAlbumKM.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.redchairsoftware.com/res/ss/cmTransfer.gif
De software is te vinden op deze site.

Oeps, het kost je wel $25.
Er is wel een trial versie verkrijgbaar, klik daarvoor op deze link.

[ Voor 24% gewijzigd door ronaldinho op 17-04-2004 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Het volgende las ik over garantie in een forum op rioworld.org:
de een zei: I think it's a law in European countries that consumer electronics have 1 year warranties.
een ander: 90 day warrenties is only in USA.
Other regein (such as UK,FR,GER,Japan etc) all have at least 1 year warrenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie Review Ronald,

Vraagje over de netwerkmogelijkheden. Is het alleen mogelijke om bestanden via het netwerk op de Karma te zetten en vervolgen via de tulp aansluiting op de normale versterker af te spelen. Of zijn er nog meer mogelijkheden met de netwerk functie. Iets als het direct afspelen van audio bestanden van een PC binnen het netwerk via de Karma ( zonder het op de Karma te plaatsen ) en dan gelijk op de versterker. Als dit niet gaat wat is dan de meerwaarde van de UTPO aansluiting. Behalve dan dat je hem niet elke keer eerst aan de PC moet hangen en vervolgens weer op de versterker aan te sluiten ( met een wellicht betere aan sluitmogelijkheden )
Graag wat meer info over de netwerk mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 00:04:
Mooie Review Ronald,

Vraagje over de netwerkmogelijkheden. Is het alleen mogelijke om bestanden via het netwerk op de Karma te zetten en vervolgen via de tulp aansluiting op de normale versterker af te spelen. Of zijn er nog meer mogelijkheden met de netwerk functie. Iets als het direct afspelen van audio bestanden van een PC binnen het netwerk via de Karma ( zonder het op de Karma te plaatsen ) en dan gelijk op de versterker. Als dit niet gaat wat is dan de meerwaarde van de UTPO aansluiting. Behalve dan dat je hem niet elke keer eerst aan de PC moet hangen en vervolgens weer op de versterker aan te sluiten ( met een wellicht betere aan sluitmogelijkheden )
Graag wat meer info over de netwerk mogelijkheden.
Zelf heb ik de netwerk mogelijkheden nog niet getest.
Wat jij zegt zijn de enigste mogelijkheden.
Dus Karma in de dock. Dock verbinden met netwerk. RCA stekker tussen dock en versterker. Bestanden via netwerk over van Karma naar pc en van pc naar Karma.

Muziek afspelen over het netwerk weet ik (nog) niet, wel via usb.

Volgens mij is de meerwaarde van een netwerkaansluiting dat je hem via een draadje of draadloos kan aansluiten op een netwerk. Zo kan je hem dan aansluiten aan een hub of router. Makkelijk als er meerdere pc's in een huis staan. Kan je vanaf willekeurige pc de Karma benaderen.

Dit staat er in de handleiding:
Ethernet
If you have a home network, you can connect the Rio Karma to it. The Ethernet port
on the docking station gives the player the capability to transfer files with your computer.
Plug one end of the Ethernet cable into the Ethernet port on the dock and the
other end of the cable into an available jack on network (on a wall, hub, switch, or
router).

Uit een review:
The dock not only has RCA, power, and USB jacks, but also an Ethernet port. This allows you to install the Karma as a network MP3 server. I say "install," but there is really nothing to it. Plug in the cables, stick it in the dock, turn it on, and type the Karma's IP address in a browser window. On my network it configured itself automatically and correctly. When you initially contact the Karma, a splash page gives you the option to download a small Java applet. When you run it you type in the IP address and password, if you set one up.

At this point you are free to transfer content to and from the Karma without restriction. This feature is extremely valuable to anyone on a network or who simply wants to move content without the software. For instance, I can keep the dock at work, where I can share my music with coworkers across our network, and connect via USB at home. Cool, huh? I don't know how often users will actually take advantage of this ability -- I have a hunch that most of you are not on networks and simply transfer to and from one computer -- but it is very convenient.

[ Voor 24% gewijzigd door ronaldinho op 22-04-2004 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Het volgende vond ik m.b.t. een op komst zijnde afst.bed.:

Is there a remote for the Karma? I WANT A REMOTE!
Patience, gentle reader. Rio does not yet offer an officially-sanctioned remote, but a third-party version is reportedly in the works. Stay tuned to the forum for more information.

Het forum wat ze bedoelen is die van Riovolution.

Heb ook nog wat foto's gevonden van het geraamte :)
Zie daarvoor mijn homepage. Ze staan onderaan. Nummers 20 t/m 30 zijn van het geraamte. Klik erop voor een vergroot beeld van het plaatje.

[ Voor 255% gewijzigd door ronaldinho op 24-04-2004 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand ook of er binnenkort een versie uitkomt met een grotere HD capaciteit. En of er ook ander HD mp3 spelers zijn met een netwerk aansluiting.

Alvast bedankty voor de reactie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 02:23
er is/komt een 40GB versie van afaik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Waar ik net achter gekomen ben is het snel voor- of achteruit spoelen in een nummer. Dit is prima geregeld. In het begin deed ie bij mij een paar seconden (geloof iets van 3 sec.) om 1 minuut verder in een nummer te komen. Vervolgens ging het alleen maar sneller als ik de toets bleef vast houden. Was bij mijn Xclef wel wat anders, daar bleef het langzaam gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Laatst online: 11-09 14:21

Dr C

met C en CK

ik wil dit beestje misschien ook kopen. Ik had er nog 2 vraagjes over:
Ik ga zo;n ding oa. kopen om mee te sporten. Is het verantwoord om er mee te joggen, of kan de rio het niet zo waarderen dat ie steeds doormekaar wordt geschud. En verder vroeg ik me af of ie een beetje makkelijk in de achterzak past?

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
ronald1971 schreef op 17 april 2004 @ 09:53:
Als je geen genoegen neemt met de bijgeleverde RMM software, kun je ook software gebruiken van Red chair.
Hieronder zie je 2 screenshots.
[afbeelding]
[afbeelding]
De software is te vinden op deze site.

Oeps, het kost je wel $25.
Er is wel een trial versie verkrijgbaar, klik daarvoor op deze link.
10.92mbit? das niet zo snel :(

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
PASware schreef op 14 mei 2004 @ 22:42:
[...]

10.92mbit? das niet zo snel :(
Waar zie je dat staan?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 22:51
Op het tweede plaatje wat hij heeft gequoted.

Website, Flickr, FB, Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Laatst online: 11-09 14:21

Dr C

met C en CK

niemand ervaring met deze unit in z'n achterzak stoppen dus? :|

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02-2023
cramwinckel schreef op 17 mei 2004 @ 12:29:
niemand ervaring met deze unit in z'n achterzak stoppen dus? :|
Jawel, hij kan in de achterzak, maar dat zit niet echt geweldig (op een stoel), dus dan moet je hem er weer uithalen. Ik draag hem zelf vaak in mijn voor-broekzak. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ook ervaringen met het synchroniseren via UTP. Bij mij gaat dat heel erg slecht. De standaard RMM software herkend hem meestal niet. Als ik hem ping dan krijg ik wel een normale reactie. Wat ook goed gaat is hem met internet explorer benaderen. Ik heb een vast IP adres ingesteld om hem dus maar met IE te synchroniseren. Verder heb ik ook nog een probleem met veel vastlopers, het hele systeem blijft dan hangen en de harde schijf gaat als een gek te keer. Maar verder gebeurd er niets :-(( het enige wat ik dan kan doen is hem resetten. voortaan heb ik dan ook maar standaard een paperclip bij.
Ben benieuwd naar reacties van andere gebruikers.
Had juist de Karma gekocht voor de UTP functie. De speler straat beneden bij de geluidsinstalatie en de PC op zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een extra docking base is er iemand die dit over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Best kicke mp3spelertje met grote inhoud!

Wat kan je allemaal op je display laten zien tijdens het afspelen van een liedje?
Ik zag al een paar dingen, zoals bijv. wijzertjes
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdnoll/Rio%20Karma/vu%20meters.jpg

Wat kan ie nog meer laten zien?
Is hij ook als externe hardeschijf te gebruiken?
Is er nu al iets bekend over een remote?
Zit er radio op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
eswa schreef op 13 augustus 2004 @ 17:57:
Best kicke mp3spelertje met grote inhoud!

Wat kan je allemaal op je display laten zien tijdens het afspelen van een liedje?
Ik zag al een paar dingen, zoals bijv. wijzertjes
[afbeelding]

Wat kan ie nog meer laten zien?
Is hij ook als externe hardeschijf te gebruiken?
Is er nu al iets bekend over een remote?
Zit er radio op?
Je kan de huidige info van het af te spelen liedje laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdnoll/Rio%20Karma/karma%20track%20info.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdnoll/Rio%20Karma/karma%20track%20info%202.jpg

Die wijzertjes noemen ze vu-meters (iets van geluidssterkte van linker en rechter kanaal, correct me if i'm wrong).
Hij is als externe hd te gebruiken, dus niet alleen muziekbestanden, maar ook alle andere bestanden kan je erop zetten.
Remote heb ik persoonlijk niks meer van vernomen.
Kijk anders even op het forum (zie review op eerste pagina van mij).
Radio ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Huh?
I absolutely loved this player. Pay special attention to the past tense. I bought the player some time in January. I dropped it and the wheel on the side broke. That was my fault. I had to use it without the wheel because they wouldnt replace it, as expected. A few months later I was having trouble with what i thought was my headphones. IT would only play music through one side of the headphones, turned out it was the player, paid 175 dollars to get it fixed, had it a month since, now its doing it again. BE WARNED, THIS IS A KNOWN PROBLEM WITH THIS PLAYER, STAY AWAY
http://ad.doubleclick.net...sz=160x90;ord=7261403204?

Hebben meer mensen dit probleem dan?
Ik wil hem ook wel graag hebben, maar in Amerika is hij stukken goedkoper, weet iemand een goeie amerikaanse winkel, die wereldwijd verzend voor niet al te gekke prijzen?(naast amazon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
eswa schreef op 14 augustus 2004 @ 14:48:
Huh?

[...]

http://ad.doubleclick.net...sz=160x90;ord=7261403204?

Hebben meer mensen dit probleem dan?
Ik wil hem ook wel graag hebben, maar in Amerika is hij stukken goedkoper, weet iemand een goeie amerikaanse winkel, die wereldwijd verzend voor niet al te gekke prijzen?(naast amazon)
Het probleem met het kapotte wieltje heb ik (nog) niet gehad.
In mijn review op de eerste pagina zie je staan dat ik 'm gekocht heb bij Coolelectronics. Dit is een Amerikaans bedrijf dat een Nederlandse webshop heeft.
Oh ja, de prijs die ik ervoor heb betaald:
299 euro + iets van 10 of 11 euro aan verz.k. (d.m.v. voouit betaling, is mogelijk omdat ze in Nederland een nederlandse contactpersoon hebben, zie ook hun website).

eswa,
Ik weet niet of iemand ooit die 14 uur zal halen. Ik heb dat nooit gehaald.
Het heeft met verschillende factoren te maken, nl.:
* Hoe zacht/hard zet je hem? Hoe harder, hoe meer stroomverbruik;
* Wat is over het algemeen de bitrate van de verschillende songs (128/160/192 of meer). Hoe hoger, hoe meer rekenkracht hij nodig heeft, hoe meer stroom hij gebruikt;
* Hoe is de instelling van de backlight;
* En zo zullen er nog meer instellingen zijn die de speelduur kwa uren beïnvloeden.

Wat coolelectronics betreft:
Ik heb me door niemand laten beïnvloeden (zowel niet negatief als positief).
Bij ging alles goed, ben er dus tevreden over. Had alleen de pech dat het vrij lang duurde dat ik hem had ontvangen (kwam door omstandigheden).

[ Voor 46% gewijzigd door ronaldinho op 15-08-2004 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Coolelectronics heb ik ook gezien, maar er zijn toch een hele hoop mensen die het niet vertrouwen of er slechte ervaringen mee hebben gehad...
Daarnaast is ie als je hem in een echte USwebshop koopt, nog goedkoper. (amazon:+_$254 = €205)
Daarom wilde ik gewoon naast Amazon.com weten of er nog andere US webshops zijn, waar mensen hier ervaring mee hebben.

ronald1971, doet ie het na weet ik hoevaak opladen (sinds je hem hebt) nog steeds meer dan 14 uur op 1 batterijlading?

Edit: Shipt Amazon wel naar Europa? Ik lees steeds dat ze alleen maar CD's en software enzo naar Europa shippen...

[ Voor 11% gewijzigd door eswa op 14-08-2004 23:55 ]

Verwijderd

Tippie: check amazon.de - staatie ook voor 299 euries.

Edit: oh - ik zie net dat die prutsers zelfs vanuit Duitsland niet naar hier shippen... Gelukkig heb ik een kennis in daar wonen.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 21:16 ]

Verwijderd

De karma heb ik nu al een tijdje. Geen problemen met batterijduur of audio gehad. Wel had ik in het vliegtuig laatst een vastloper (de eerste), deze heb ik opgelost door hem flink van de zijkant te rammen (zie het riovolution forum). Nu draait ie nog steeds perfect en vind het een superspeler, ik zou geen andere willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Ik heb vanmiddag deze spelert gezien en mee gespeeld bij de dixons (op Londen Heathrow :P)
Ik heb hem niet beluisterd, want ik wist niet dat er batterijen in zaten (ik dacht dat het een dummy was oid). Toen ik op power drukte en hij aan ging was ik vrij verbaasd.
Ik vond het schermpje erg mooi, en de speler vrij klein! Handzamer en makkelijker bedienbaar dan de Ipods en Zens die ernaast lagen.
Ik ben er dus serieus over aan het denken deze speler te kopen. (daar was ie 'maar' 200 pond :) )
Maar nu heb ik nog een paar vraagjes erover.

1) Hij is niet te gebruiken als externe HDD toch? Andere bestanden dan muziek kan je er niet op zetten? (.zip/.rar etc)
2) Voordat ik hem heb gekocht en dat Rio een maand later een nog vettere Karma2 released, vraag ik: Komt er een opvolger van de Karma? En zo ja, wanneer? (en wat is er verder over bekend?)
3) Ik zag dat de Creative Zen (Touch) in de equilizer + of - 12 dB kon doen, en deze Karma 'maar' 6dB. Is het verschil groot tussen bijvoorbeeld om het laagste schuifje op 0 of op +6 te hebben staan?

4) Nog een algemene vraag, gebruikt een grotere hoofdtelefoon of zown nek-telefoon (bijv. mijn Senn.PMX60) meer stroom dan de gewone oortelefoontjes?

K vind em egt toppie, ookal is het design wat minder, maarja, je kan nie alles hebbe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eswa schreef op 23 augustus 2004 @ 00:08:
1) Hij is niet te gebruiken als externe HDD toch? Andere bestanden dan muziek kan je er niet op zetten? (.zip/.rar etc)
2) Voordat ik hem heb gekocht en dat Rio een maand later een nog vettere Karma2 released, vraag ik: Komt er een opvolger van de Karma? En zo ja, wanneer? (en wat is er verder over bekend?)
3) Ik zag dat de Creative Zen (Touch) in de equilizer + of - 12 dB kon doen, en deze Karma 'maar' 6dB. Is het verschil groot tussen bijvoorbeeld om het laagste schuifje op 0 of op +6 te hebben staan?
4) Nog een algemene vraag, gebruikt een grotere hoofdtelefoon of zown nek-telefoon (bijv. mijn Senn.PMX60) meer stroom dan de gewone oortelefoontjes?
1. Met Rio Taxi kan je er andere bestanden op zetten.
2. Er komt uiteindelijk wel een nieuwe Rio, check het forum op Riovolution voor meer informatie.
3. De equaliser is meest uitgebreid, je kan kiezen op welk aantal Hz hij moet en hoe groot je de 'spread' wilt hebben. + of - 12 db is geen probleem, je hebt 5 verschillende Hz instellingen bij de eq dus dan zet je 2 op dezelfde en die op + of - 6db wat resulteert in 12db.
4. ik denk niet dat hij meer stroom zal verbruiken. Als je echter van hetzelfde volume op de hoofdtelefoon wilt genieten als de oordopjes zul je hem harder moeten zetten wat voor meer stroomverbruik zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Dank voor de beantwoording.
Maar wat is RioTaxi? Een software progje derbij?
En als je de Karma dan playlists zelf laat samenstellen (van bijvoorbeeld van de nog nooit afgespeelde nummers oid) pakt ie dan niet ook de andere bestanden? (bijv. zip/rar etc.) Want dan crasht ie lijkt mij...
Hij is ook wel backwardscompatible met USB 1 toch? (k weenie cker of ik 2 heb)
Er is verder zeker nog nix bekend over een remote?

Verder heb ik vandaag een of ander tijdschrift gekocht waarin deze in een test rijtje stond met oa de Zen, mini Ipod, Ipod, Muvo2, HD060 (?).
En de conclusie was dat de Karma de beste speler was!
Dus maar ff doorsparen dan! (k hoef nog maar €150...eitje :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eswa schreef op 23 augustus 2004 @ 16:51:
Maar wat is RioTaxi? Een software progje derbij?
En als je de Karma dan playlists zelf laat samenstellen (van bijvoorbeeld van de nog nooit afgespeelde nummers oid) pakt ie dan niet ook de andere bestanden? (bijv. zip/rar etc.) Want dan crasht ie lijkt mij...
Hij is ook wel backwardscompatible met USB 1 toch? (k weenie cker of ik 2 heb)
Er is verder zeker nog nix bekend over een remote?
riotaxi is aparte software. Geen probleem met playlists, hij laat ze niet zien, je kan het alleen met riotaxi zien volgens mij. Hij is backwardscompatible met usb1 maar dat is wel erg traag als je in het begin wat gb's wilt overzetten. De hd zelf kan iets van 10mb/s schrijven en lezen.
Er is niks bekend over een remote en ik denk eerlijk gezegd dat die er ook niet aankomt, erg jammer want dat had de karma perfect gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Kan je eigelijk ID3tags maken op de speler zelf? Dus ook naast de computer (in de trein ofzo).
En playlists? Of moet je die vooraf op de computer maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
eswa schreef op 24 augustus 2004 @ 17:08:
Kan je eigelijk ID3tags maken op de speler zelf? Dus ook naast de computer (in de trein ofzo).
En playlists? Of moet je die vooraf op de computer maken?
Wat betreft de playlist heb ik het volgende gevonden waar je misschien iets aan hebt:
If you hear a song you like, when you are at the play screen, press the riostick, then press the scroll wheel, then select 'Make Playlist'. Type in a name for the playlist, and now you have a new playlist with that song on it. I don't think you can add songs to an existing playlist with this method, though.
(v/d Riovolution forum).
Id3tags kan je naar mijn idee niet op de speler zelf maken.
Dit vond ik tevens op Riovolution:
the only players i know of that can edit id3 tags on the player are the ones made by Archos.. no idea why the other companies havn't picked up on it. would certainly be useful on the go..

[ Voor 15% gewijzigd door ronaldinho op 24-08-2004 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Ik heb wel wat webshops in de US gevonden die voor max $80 naar Nederland verzenden...
Nouja, dan is de speler+verzendkosten nog steeds niet €300. (k heb der zelfs een van $312, en dat is ong. €260)
Maar nu wilde ik eik wel weten, of ik hier de Amerikaanse Rio Karma wel kan opladen? Ik neem aan dat USB over de hele wereld hetzelfde is...maar toch even voor de zekerheid.
Werkt een Amerikaanse Karma voor de volle 100% ook hier in Europa?
Als het al gevraagd is ergens hierboven, excuses

http://www.compuplus.com/...?refer=froogle&id=1001537
Hier de Rio Karma voor $235 waarbij dus nog ong. $80 bijkomt...blijft ie in totaal in euro's nog altijd goedkoper dan bij Coolelectronics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:43

Polycom

Poes van goud

[OFF] deze man luisterd naar atmosphere en aesop rock _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
eswa schreef op 24 augustus 2004 @ 22:16:
Ik heb wel wat webshops in de US gevonden die voor max $80 naar Nederland verzenden...
Nouja, dan is de speler+verzendkosten nog steeds niet €300. (k heb der zelfs een van $312, en dat is ong. €260)
Maar nu wilde ik eik wel weten, of ik hier de Amerikaanse Rio Karma wel kan opladen? Ik neem aan dat USB over de hele wereld hetzelfde is...maar toch even voor de zekerheid.
Werkt een Amerikaanse Karma voor de volle 100% ook hier in Europa?
Als het al gevraagd is ergens hierboven, excuses

http://www.compuplus.com/...?refer=froogle&id=1001537
Hier de Rio Karma voor $235 waarbij dus nog ong. $80 bijkomt...blijft ie in totaal in euro's nog altijd goedkoper dan bij Coolelectronics...
Bij mij zat er een verloopstukje bij (in de gesealde doos). Kwam zo uit Amerika, dus dat moet voor jou geen probleem zijn. Als die er niet bijzat, zo maak ik uit je verhaal op, dan kan je die gewoon bij een zaak als b.v. handyman kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
ik heb hem nog niet hoor! Ik moet nog een klein beetje geld hebbe...

En kan hij gewoon ook illegale mp3'tjes afspelen? (jeweetwel, gratis muziek van kazaa enzo?) Ik las namelijk dat sommige dat niet doen...

En nog iets: Is het zo dat je de liedjes heel moeilijk van de Karma af kan krijgen? (onder windowsXP)

Ik las namelijk:
I just got a new PC and would like to move my music on my Karma to the new PC. I can only seem to sync from my PC to the Karma.
What am I missing? It seems this should be possible.

Re: You can do it, but it will take a while. You have to open up RMM and select the tracks on your player individually and right click and select save as.
p.s. Heeft iemand een foto van deze naast een Ipod Mini?

[ Voor 113% gewijzigd door eswa op 26-08-2004 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Hm, dat van die files eraf krijgen kan dus wel.

Verder heb ik rio gemaild, en ze zijn een remote aan het ontwikkelen!

Maar nu gaan er ook al weer allemaal geruchten over een opvolger van de Karma (de Karma 2/Chroma) die ook super vet schijnt te worden...shit...nog maar ff wachten dan.

Ondersteunt ie illegale files (van kazaa enzo?) en ondersteunt ie ook mappen? Of kan je anders op letter zoeken? (het lijkt me moeilijk zoeken in een lijst met 5000 liedjes...)

[ Voor 24% gewijzigd door eswa op 30-08-2004 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
eswa schreef op 29 augustus 2004 @ 22:05:
Hm, dat van die files eraf krijgen kan dus wel.

Verder heb ik rio gemaild, en ze zijn een remote aan het ontwikkelen!

Maar nu gaan er ook al weer allemaal geruchten over een opvolger van de Karma (de Karma 2/Chroma) die ook super vet schijnt te worden...shit...nog maar ff wachten dan.
Ik heb ergens een site gezien waar je hem kon bestellen middels een pre-order voor iets van 319 dollar (stond geen foto bij). Het gaat om deze site.
Op het Riovolution forum stond dat de verwachting was, als hij al komt, in september 2005 (spring 2005).
Op beachaudio.com staat de chroma voor 316 dollar (foto die erbij staat is van de Karma!? En er staat bij: This item is out of stock Orders will result in a back order.
Ondersteunt ie illegale files (van kazaa enzo?) en ondersteunt ie ook mappen? Of kan je anders op letter zoeken? (het lijkt me moeilijk zoeken in een lijst met 5000 liedjes...)
Volgens mij wel, heb er veel muziek op staan die ik van kazaa heb gedownload.
Hij ondersteund geen mappen, vandaar dat je ook al je muziek moet taggen.
Je kan wel op letter zoeken, b.v. je wilt een liedje zoeken, dan ga je als volgt te werk:
Druk de MENU button in;
Selecteer PLAY MUSIC;
Selecteer ARTIST;
Selecteer de eerste letter van de artiestnaam;
Selecteer een artiest;
Wanneer aanwezig: selecteer 1 album of PLAY ALL ALBUMS;
Selecteer 1 liedje of PLAY ALL TRACKS om het afspelen te laten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Ik las op Riovolution dat er iets is dat als je nu een Karma koopt, je hem mag/kan omruilen voor een Chroma zodra die uit is!
Ik weet verder niet hoe en wat, maar het lijkt me wel gunstig. Als je je Karma mooier vind dan de Chroma, heb je niet een half jaar voor nix zitten wachten, en als je de Chroma mooier vind, kan je hem omruilen!
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de Karma (en misschien de Carbon) verreweg de coolste mp3spelers, alleen het design van de Karma staat me niet helemaal aan. En ik zie me al zitten met me enigzins lelijke Karma, en een financieel onbereikbare beeldschone Chroma...Om dat te voorkomen leek me deze regeling wel cool.

Lijkt mij vrij ideaal.
Of zit er een addertje onder het gras? (moet je eerst je Karma slopen voordat je een Chroma krijgt)
En kan het ook in Europa?

edit: weet iemand waar ik de Rio Karma in real life kan bewonderen (omg. Utrecht)

[ Voor 35% gewijzigd door eswa op 08-09-2004 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Hoe gaat hij om met mp3's die 24000kHz zijn, ipv standaard 44100 of iets minder standaard 22050?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• ronaldinho
Breepee schreef op 10 september 2004 @ 23:14:
Hoe gaat hij om met mp3's die 24000kHz zijn, ipv standaard 44100 of iets minder standaard 22050?
Bedoel je of ie die kan afspelen of bedoel je iets anders?
Waar kan ik zo'n mp3 bestand vinden?

• Brent
ronald1971 schreef op 11 september 2004 @ 13:19:
[...]

Bedoel je of ie die kan afspelen of bedoel je iets anders?
Waar kan ik zo'n mp3 bestand vinden?
Of hij ze af speelt ja. Moet je even maken met een mp3maakproggie ofzo.

• eswa
ronald1971, kan je een lijst maken/vinden met alle veranderingen/verbeteringen door de firmware updates? En kan je erbij zeggen of het is gelukt?

• ronaldinho
eswa schreef op 15 september 2004 @ 19:45:
ronald1971, kan je een lijst maken/vinden met alle veranderingen/verbeteringen door de firmware updates? En kan je erbij zeggen of het is gelukt?
Op de site van Rioaudio kan je veranderingen vinden:
Op deze pagina vind je de veranderingen/verbeteringen van 1.25 naar 1.41 m.b.t. firmware en Rio Music Manager Lite (RMML).
Datum: 6 januari 2004.
Op deze pagina vind je de veranderingen/verbeteringen van
1.41 naar 1.68 m.b.t. firmware en RMML.
Datum: 8 april 2004.
Eerlijk gezegd let ik nooit op verbeteringen of veranderingen, of ik moet zelf een probleem tegen komen en kijken of dat in een nieuwe firmware is gefixt.
Enigste probleem wat ik tot nog toe heb is het afspelen in resume mode van een mix die iets meer als 2 uur duurt. Hij gaat dan niet verder waar hij gebleven was nadat ik 'm uit had gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door ronaldinho op 15-09-2004 20:29 ]

• ronaldinho
Breepee schreef op 10 september 2004 @ 23:14:
In de release notes van de laatste firmware (1.41 van april dit jaar en tot nog toe de meest resente) zag ik het volgende staan:
Fixed a stability issue while playing 22050Hz MP3 tracks.

• Brent
ronald1971 schreef op 15 september 2004 @ 20:24:
[...]

In de release notes van de laatste firmware (1.41 van april dit jaar en tot nog toe de meest resente) zag ik het volgende staan:
Fixed a stability issue while playing 22050Hz MP3 tracks.
maar hoe gaan 24khz bestandjes (en 48khz)? Kan iemand dat misschien testen?

• ronaldinho
Ik zag op de site van Rio dat er een nieuwe RMM software update is, v.2.90
De veranderingen/verbeteringen vind je:
hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

versie 1.68 is de laatste firmware trouwens. Net vanmiddag mijn karma gehaald, kan er nog weinig over zeggen, maar ziet er allemaal veelbelovend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 17:28:
versie 1.68 is de laatste firmware trouwens. Net vanmiddag mijn karma gehaald, kan er nog weinig over zeggen, maar ziet er allemaal veelbelovend uit.
Vind het gek dat het zolang duurt voor er weer een nieuwe firmware komt. Deze 1.68 is tenslotte van 8 april 2004, meer als 5 maanden geleden.
Staan naar mijn idee toch wel dingen op de wistlist (zie forum).
Zoals eerder gemeld maakt hij mij niet zo gek veel uit, want heb dus maar 1 probleempje, maar kan het mij bij andere gebruikers wel voorstellen dat er een keer een update komt.

Veel luisterplezier met je Karma Wilhelmstroker.

[ Voor 5% gewijzigd door ronaldinho op 24-09-2004 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 maanden is wel lang inderdaad. Enige dat ik graag zou zien is dat ie gewoon als schijf in explorer gezien wordt. Verder erg mooi ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 17:44:
5 maanden is wel lang inderdaad. Enige dat ik graag zou zien is dat ie gewoon als schijf in explorer gezien wordt. Verder erg mooi ding.
Moet ik je helaas teleurstellen:
Hij wordt niet als schijf gezien(lees: mass storage device/apparaat voor massaopslag). Via Verkenner/Deze Computer zul je hem dan ook niet kunnen zien.
Via de meegeleverde software (Rio Music Manager b.v.) kan je er muziek opzetten.
Oftewel, geen icoontje in systeemtray.

[ Voor 7% gewijzigd door ronaldinho op 24-09-2004 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat weet ik :) Ik bedoelde ook dat dat 1 van de dingen die ik (en vele andere met mij denk ik) graag zou willen zien in een firmware upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed, een weekendje lopen spelen en mijn eerste indrukken:
- geweldige geluidskwaliteit
- ligt makkelijk in de hand
- zeer overzichtelijke menus icm het scrollwiel makkelijk te bedienen
- die cradle ziet er natuurlijk zeer strak uit :)
- netwerk kostte wat tijd om aan de gang te krijgen (meer m'n eigen fout dan die van de karma)
- remote zou handig geweest zijn maar ik mis hem voorlopig niet
- ik ga alleen een beter draagtasje aanschaffen maar daar zijn er gelukkig genoeg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Tot welk compressie level speelt de Karma eigenlijk FLAC af? De iAudio M3 bijvoorbeeld maar tot q2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Breepee schreef op 26 september 2004 @ 14:35:
Tot welk compressie level speelt de Karma eigenlijk FLAC af? De iAudio M3 bijvoorbeeld maar tot q2.
Het volgende heb ik gevonden op Riovolution forum:

Err, ogg is very variable - power consumption depends on the encoding quality...

IIRC, at q4, it's on par with, or better than, FLAC
at q7
, it's probably same.

Actually, this isn't the case at all for FLAC -- go have a look at the FLAC comparison page at http://flac.sourceforge.net/comparison.html. At -8 (max compression), .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ronald1971 schreef op 26 september 2004 @ 17:20:
[...]

Het volgende heb ik gevonden op Riovolution forum:

Err, ogg is very variable - power consumption depends on the encoding quality...

IIRC, at q4, it's on par with, or better than, FLAC
at q7
, it's probably same.

Actually, this isn't the case at all for FLAC -- go have a look at the FLAC comparison page at http://flac.sourceforge.net/comparison.html. At -8 (max compression), .....
Hmm, vind het een beetje lastig die zin goed te interpreteren. Slaat die Q7 nou op FLAC of op OGG?

Is er misschien iemand die uit ervaring kan spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Ik lees hier en daar dat een voordeel van deze Rio Karma is dat ie een "Parametrische Equilizer" heeft.
Maar wat is dat? Wat is het verschil met de equilizers op de andere mp3spelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
eswa schreef op 23 oktober 2004 @ 22:06:
Ik lees hier en daar dat een voordeel van deze Rio Karma is dat ie een "Parametrische Equilizer" heeft.
Maar wat is dat? Wat is het verschil met de equilizers op de andere mp3spelers?
Je kunt hem helemaal zelf instellen per band, en het werkt ook echt (itt de meeste EQ's op MP3spelers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Ronald, ga je je Karma verkopen?
of is het een andere ronald?
http://www.marktplaats.nl...et=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk J
  • Laatst online: 13-09 21:12
Als het dezelfde Ronald was had hij wel wat mooiere foto's gebruikt lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallboy
  • Laatst online: 13-09 19:55

smallboy

N/A

Dirk J schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 12:10:
[...]

Als het dezelfde Ronald was had hij wel wat mooiere foto's gebruikt lijkt me
Als je even naar de namen kijkt zie je dat het dezelfde is :P (kijk in profiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Jammergenoeg heb ik net een Carbon gekocht voor hem, anders had ik hem wel willen overnemen...
Wat voor speler ga je nu kopen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadVibes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02-2016
Verwijderd schreef op zondag 26 september 2004 @ 14:12:
goed, een weekendje lopen spelen en mijn eerste indrukken:
- ik ga alleen een beter draagtasje aanschaffen maar daar zijn er gelukkig genoeg van.
Ik ben ook op zoek naar een draagtasje, maar kan er echt niet zo veel vinden. Wel passeerde ik net http://www.mindknob.com/. Dit zijn best leuke tasjes. Ik wil hen vragen hoe het zit met shipping/handling naar Nederland. Wanneer er genoeg mensen belangstelling hebben, kunnen we misschien gezamelijk inkopen?

wilhelmstroker, heb jij ondertussen al een tasje/hoesje gekocht? Kun je daar wat foto's van maken en hier posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

BadVibes schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 12:23:
[...]
Ik ben ook op zoek naar een draagtasje, maar kan er echt niet zo veel vinden.
Er zit zo te zien ook helemaal geen oogje op dat ding om een koordje doorheen te halen. Dat is wel weer köt! Ik wil zo'n ding lekker tijdens het sporten om mijn nek kunnen dragen en ik haat draagtasjes e.d.

Wordt dit ding btw nog wel verkocht in Nederland? Ik zie geloof ik maar 1 tent die 'm kan leveren. What's wrong? ga je dan bijna denken...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft je opmerking over het om je nek dragen van de karma, hij is denk ik iets te zwaar om comfortabel om je nek te hangen.

De karma is wat mij betreft nog steeds een van de topspelers aangezien de output erg hoog is wat helpt bij de grotere koptelefoon en het aansluiten op versterkers. Daarnaast zijn er veel instellingen voor de equaliser en Rio DJ is een uitkomst!!!
Het enige minpunt is dat ie tegenwoordig ten opzichte van andere mp3spelers er log uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadVibes
mphilipp schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 01:20:
[...]
Wordt dit ding btw nog wel verkocht in Nederland? Ik zie geloof ik maar 1 tent die 'm kan leveren. What's wrong? ga je dan bijna denken...
Klopt, en dat terwijl er wereldwijd (en vooral de US) behoorlijk wordt verkocht volgens mij. Een van de redenen dat ik uiteindelijk voor de Karma heb gekozen is omdat er online zo'n grote, actieve groep gebruikers is. Ik vind het een prettig idee dat als ik vragen heb over mijn toch duur betaalde mp3 speler, ik eerst het internet kan raadplegen.
Ik bof dat ik collega's heb die regelmatig in de US zijn, het is een kleinigheid voor hun om een Karma mee te nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadVibes
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 09:31:
Wat betreft je opmerking over het om je nek dragen van de karma, hij is denk ik iets te zwaar om confortabel om je nek te hangen.
Niemand die interesse heeft in zo'n tasje van Mindknob?
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 09:31:
De karma is wat mij betreft nog steeds een van de topspelers aangezien de output erg hoog is wat helpt bij de grotere koptelefoon en het aansluiten op versterkers. Daarnaast zijn er veel instellingen voor de equaliser en Rio DJ is een uitkomst!!!
Het enige minpunt is dat ie tegenwoordig ten opzichte van andere mp3spelers er log uitziet.
Helemaal ideaal vind ik de RCA (bekende rode & witte tulpstekkers) aansluitingen van de Dock op je versterker!! Gisteravond heb ik de dock voor het eerst aangesloten op mijn stereo versterker, het viel me op dat de volume regeling op de Karma niet werkt zodra je hem in de dock plaatst. Hieruit concludeer ik dat de RCA aansluiting meer is dan een omgebouwde koptelefoonuitgang! Geweldig!! Het volume is dus gelijk aan alle andere bronnen op je versterker (CD, MD, Tuner, etc.) en valt alleen te regelen via de versterker. Zo hoort het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smekes
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10-2005
Zijn er nog mensen die hun Rio Karma bij coolelectronics.nl gekocht hebben. Ik overweeg wel hard van dat te doen.

www.bogdom.be, for pointless entertainment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadVibes
Ik in ieder geval niet. Ik zou ook kijken of er online shops zijn die gewoon in de US zitten en aan EU leveren, volgens mij is dat ook wel te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Smekes schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 10:51:
Zijn er nog mensen die hun Rio Karma bij coolelectronics.nl gekocht hebben. Ik overweeg wel hard van dat te doen.
Ja, ik heb hem daar gekocht ergens in maart dit jaar en begin april heb ik hem toen ontvangen.
Nu heb ik sinds een aantal maanden een Rio Carbon.
Je mag de Karma van me kopen. Heb er destijds € 300,- voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smekes
Waarom heb je nu een carbon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Die is nog kleiner en minder dik. Die 20 Gb van de Karma krijg ik trouwens toch nooit vol, want zet er alleen muziek op die ik echt mooi vind en niet van die liedjes die ik zo af en toe wil horen.
Dus 5 Gb is voor mij genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smekes
Als die inorde is wil ik die misschien best wel overkopen, maar ik woon in België en kan moeilijk zomaar even overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He Rondald,

Ik lees op veel plekken dat de Karma DE keuze is van audiofielen, wat vind jij van het geluid van de karma en hoe is de carbon vergeleken hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Smekes schreef op zondag 23 januari 2005 @ 20:00:
Als die inorde is wil ik die misschien best wel overkopen, maar ik woon in België en kan moeilijk zomaar even overkomen.
Hij is bijna in orde.
Alleen aan de achterkant zitten 2 lijmplekjes. Had hem een keer per ongeluk op een stuk papier gelegd waar nog lijm op zat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 20:53:
He Rondald,

Ik lees op veel plekken dat de Karma DE keuze is van audiofielen, wat vind jij van het geluid van de karma en hoe is de carbon vergeleken hierbij?
Audiofielen hebben het recht om dat te zeggen wanneer ze een groot aantal verschillende mp3-spelers hebben uitgeprobeerd anders niet.

Het geluid vind ik zowel op de Karma als de Carbon even goed, ook logisch eigenlijk, omdat het allebij spelers zijn van Rio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadVibes
ronald1971 schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 19:11:
[...]
Het geluid vind ik zowel op de Karma als de Carbon even goed, ook logisch eigenlijk, omdat het allebij spelers zijn van Rio.
Alleen mist de Carbon wel de mogelijkheden van de parametrische equalizer die de wel Karma heeft. Hiermee valt het geluid veel beter te regelen, een erg sterk argument om te kiezen voor de Karma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ok, ondertussen blijkt op 2 van de 4 sites de Karma niet meer voor te komen: Zowel http://www.mp3spelers.nl/ (Hetzelfde als http://www.mp3cdspelers.nl/) als http://www.mp3man.nl/ hebben de Rio Karma niet meer in het assortiment zitten. Net met de klantenservice van MP3Man gebeld, en daar werd me verteld dat 'ie uit het assortiment ligt vanwege teveel RMA gevallen. :| Bij MP3(cd)spelers zijn ze uitgerekend nu een week op vakantie, dus daar kon niemand me vertellen waarom zij ook de speler niet meer op de website hebben staan.

http://www.coolelectronics.nl/ heeft 'em wel (€259 excl. verzenden, 10 of 15 €, en mogelijk BTW (na)heffing vanwege verscheping vanuit Amerika) en ook bij http://www.digimania.be/ staat 'ie nog (€379 !!! WTF ?) Amazon.de heeft 'em voor €275, maar die verschepen electronica items niet naar NL.

...

Een ander vraagje gaat over de gapless play: Kan iemand die de Karma heeft z'n gebruikservaring hierover kwijt? Hoe goed bevalt/werkt het? Gapless play is voor mij namelijk een erg belangrijke functie omdat ik veel continu gemixte DJ sets heb.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadVibes
Ik heb op dit ogenblik een aantal mixen op de Karma staan netals een live concert. Bij deze mp3 bestanden is gapless dus een uitverkoren functie. Ik moet je eerlijk toegeven dat gapless playback niet echt een feature was waarop ik mijn besluit heb gebaseerd, ik stoorde me niet echt aan de seconde stilte tussen nummers van een mix of live weergave. Pas nadat ik erover gelezen had en betreffend materiaal op mijn Karma zette kwam ik erachter dat dit een leuke feature is.

Ik geloof, en ik moet dit toch nog maar eens goed gaan testen op m'n hifi setup, dat je geen enkele overgang waarneemt tussen de nummers. Er moet wel bij vermeld worden dat de encoder van belang is, LAME is een die sterk wordt aanbevolen bij het rippen van je audio. Velen zijn het erover eens dat er eigenlijk geen enkele andere keuze is behalve de Rio Karma als gapless playback je ding is.
PM me anders de naam van een mix die je graag gapless zou willen horen, ik kan dan wel een test voor je doen.

Lees anders het Riovolution Forum eens door. Dit forum is voor mij overigens een reden geweest om voor de Karma te kiezen, er is zoveel ondersteuning onder de gebruikers! Je vind ze alleen nauwelijks in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Is er in Nederland ook ergens een hoesje te koop waar je de Karma in kan doen en hem vervolgens aan je broek kan clippen (dus niet eentje die je aan een riem kan vast maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadVibes
99% van de hoesjes gemaakt voor MD players zullen ook passen om je Karma. Ik zelf heb een hoesje van Eastpak, deze kun je inderdaad om je riem hangen (of om de band van een schoudertas/messengerbag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 22:59

Piggen

Lekker bakkie

ronald1971 schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 20:29:
Is er in Nederland ook ergens een hoesje te koop waar je de Karma in kan doen en hem vervolgens aan je broek kan clippen (dus niet eentje die je aan een riem kan vast maken).
In Nederland niet, voor zover ik weet, maar daar heb ik me niet echt in verdiept.

Via internet zijn er wel een paar te bestellen.

Mindknob
Vajacases (site ligt alleen even plat. Hier wel een review van hun hoesje)
Noreve (nog niet in het assortiment, maar volgens het plan komt die binnenkort)

Noreve en Vaja zijn alleen wel vrij prijzig. Mindknob is een stuk goedkoper, maar ziet er ook zo uit naar mijn mening.

Hopelijk heb je hier iets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerguy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:40
ik weet bijna zeker dat ik deze ga kopen, ik heb nog een netwerk-kabel naar boven liggen en nog 2-2 tulp aansluiting, op m'n tv en ik heb alle muziek tot mijn beschikking :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
powerguy schreef op zondag 27 maart 2005 @ 16:51:
ik weet bijna zeker dat ik deze ga kopen, ik heb nog een netwerk-kabel naar boven liggen en nog 2-2 tulp aansluiting, op m'n tv en ik heb alle muziek tot mijn beschikking :Y)
Is ie nog wel te koop? ik had ergens gehoord dat ze gestopt waren met het verkopen van deze speler
Pagina: 1