Ik heet u van harte welkom op dit topic, welke zal gaan over de Rio Karma.
Deze review is door mij gemaakt om 2 redenen:
1): Er was nog door niemand een review gemaakt en ik dacht dat er wel behoefte aan zou zijn;
2): Het is voor mij een uitdaging, aangezien het voor mij de eerste keer is hier op GOT dat ik een review schrijf over een produkt, waar ik tot op heden alleen berichten heb gepost.
Hieronder al vast een paar foto's om in de stemming te komen

IN VOLLE GLORIE!!!!!!

Inhoudsopgave
1 ): Wat zit er in de doos
2 ): Wat zijn de eigenschappen/specificaties van de Rio Karma
3 ): Het geluid
4 ): Handbediening
5 ): Ethernet aansluiting op de dock
6 ): Menu
7 ): Software
8 ): Batterij/accu
9 ): Firmware
10): Waar te koop?
11): Forums
12): Technische info
13): Extra foto's
1): Wat zit er in de doos
* Rio Karma 20 + docking station
* Sennheiser MX300 oortelefoontjes/oordopjes
* Docking Station
* Adaptor, is te gebruiken met een verloopstekker usa-ned/universele stekker
(wereldwijd te gebruiken, wel duurder)
* Usb 2.0 kabel
* Stereo RCA kabel + ethernet kabel
* Installatie Cd
* Handleiding (om snel mee aan de slag te gaan met de Karma)
* verloopstekker

2): Wat zijn de eigenschappen/specificaties van de Rio Karma
* Afmetingen (in mm): 70 X 78 X 28
* gewicht: ongeveer 170 gram
* Afspelen van muziek formaten: mp3, wma, ogg, flac en wav.
* Voeding: ingebouwde Li-ion accu (gaat max. 15 uur mee, moet ik nog een keer
testen, dus wordt vervolgd)
* Aansluiting docking station: USB 2.0, voeding, dubbele-tulp en ethernet
* Aansluiting onderkant van de Karma: USB 2.0, docking station aansluiting en voeding
* Resetfunctie: Aan de onderkant van de Karma zit een klein gaatje, als je met b.v.
een paperclip in dat gaatje prikt dan kan je hem resetten als hij b.v. vast zal
lopen.
* Display: Groot helder verlicht Display. 49mm, resolutie 160x128, indigo backlight, 16 shade grayscale
* Garantie: Rio zegt 90 dagen garantie te geven, waar ik hem gekocht heb kreeg ik 1 jaar garantie?!
* Frequentiebereik: 20 hz - 20 Khz
* Backlight: indigo
* Equalizer:5-Band Parametric Equalizer
* Dynamic Playlist Generation
* Opslag: 20 Gb (kan niet vervangen worden door een kleinere/grotere schijf, want hij is 1.8")
Hieronder een aatal foto's m.b.t. aansluitingen van de dockingstation en de Karma:

Rechts naast de naam Rio zit het knopje voor het menu, daarnaast de rooie joystick (links terug spoelen, rechts: vooruit spoelen, omhoog: play/pauze en omlaag: stop)

Menubutton, joystick en scrollwheel.

van links naar rechts: RCA aansluiting (dubbele tulp), DC (voeding/stroom), USB 2.0- en netwerkaansluiting

v.l.n.r.: USB 2.0, docking station, Reset en stroom/voeding

v.l.n.r.: scrollweel, koptelefoon (zonder afst. bed., wie weet in de toekomst?!) en de powerknop (aan- en uitknop)

v.l.n.r.: volume omhoog, volume omlaag en lock/unlock schuifregelaar
3):Het geluid:
Hij klinkt voor mij heel goed. In ieder geval net zo goed als mijn Xclef HD-500.
Het geluid hangt natuurlijk ook af van hoe of je hem insteld.
Zelf heb ik de equalizer ingesteld op Trance.
Andere instellingen die je kan kiezen zijn:
Rock, Pop, Jazz, Classical en natuurlijk de vrije keuze, oftewel custom.
Het niveau van het geluid is ook goed. Als je hem harder of zachter zet gaat dat in kleine stapjes. De sennheiser mx300 oordopjes die erbij zitten zijn prima. Zelf gebruik ik de mx500, vind het namelijk wel fijn dat er een schuifregelaar aanzit.
4):Handbediening:
Op voorhand zeg ik er even bij dat ik grote handen heb.
Ik kan hem makkelijk in mijn hand vast houden en met de duim de joystick bewegen. Het gaat mij vrij makkelijk en soepeltjes af moet ik zeggen.
Heb 'm dinsdag ontvangen en hij is sindsdien 1x blijven hangen. Even met een paperclip aan de onderkant in het gaatje prikken en hij was gereset.
(bij mijn Xclef moest ik dan soms 8 sec. de stopknop ingedrukt houden).
Moest wel even wennen aan de vele instellingen, meer als die op mijn xclef zaten.
Scrollwheel:
Hiermee kan je in een nummer vooruit- en achteruit spoelen (kan ook met de joystick. Als je ergens in een menu zit kan je het wieltje ook indrukken om menu optie te selecteren.
Menubutton (naast de joystick):
1 keer indrukken en je komt in het menu (je kan hem ook een andere functie geven, b.v. gelijk beginnen met afspelen van muziek).

5):Ethernet aansluiting op de dock:
Als je thuis een netwerkje hebt kan je hem hier op aansluiten. Elke gebruiker zou er dan gebruik van kunnen maken door er bestanden naar toe te transfereren of van de Karma naar de pc van de desbetreffende gebruiker. Dit kan via een switch, een router of een hub (en een wall?). De lampjes gaan groen of rood knipperen bij de aansluiting op het dock, net als bij een netwerkkaart van de pc.
Ik kom later in de review nog terug op het instellen van de netwerkfunctie.
6:Menu
Het Hoofdmenu bestaat uit:
Play music: artist, album, track, playlist, rio dj, genre en year;
Equalizer: jazz, classical, trance, eq mode, special (auto gain control, wat is dat? en stereo separation);
Organize: maken, wijzigen, verwijderen of hernoemen van playlist(en)
Bookmark: bepaalde instellingen van de player bewaren, vooral makkelijk als je 'm in een netwerkje hebt hangen, aangezien je ook het huidige nummer en shuffle kan opgeven;
Settings:
instellingen m.b.t. het afspelen van muziek, instellingen van het scherm tijdens afspelen van muziek.
stroom (soort sleeptimer).
display (contrast en hoe lang de backlight aan mag blijven).
resume (huidige nummer of 1ste en de positie bij huidig nummer, begin of huidige positie).
tijd en datum.
taal (engels:uk&vs, duits, frans, spaans en japans).
netwerk (dhcp: automatisch of handmatig instellen, je kan de ethernet ook beveiligen met een wachtwoord)lease geeft de huidige netwerkgegevens weer.
dock(ing station) instellen wat hij moet doen als je de Karma hierin plaats, b.v. of hij muziek moet afspelen, licht moet geven en hoeveel licht(glow level), toppie
orientation (instellen om 'm linkshandig of rechtshandig te dragen).
audible prompts (aan en uit zetten van het de geluidinstelling).
menu button (je kan opgeven wat er gebeurt als je deze button 1x indrukt of ingedrukt houdt, b.v. naar het hoofdmenu gaan, naar rio dj, artiest, album of track selecteren, wat jij dus wilt).
troubleshooting (rescan music, bad tracks:bij gaf hij none aan
).
feature:
rio taxi (kan je zien hoeveel bestanden erop staan+ hoeveel ruimte deze innemen, ook kan je bestanden verwijderen, hier worden gewone bestanden genoemd, niet de muziekbestanden!)
Stopwatch (wel geinig, kan je b.v. met hardlopen of fietsen de tijd per rondje opnemen en uiteindelijk de totale tijd van het aantal rondjes bij elkaar opgeteld).
Web interface (geeft de url weer van de website wat ingetypt moet worden in de adresbar van een webbrowser om te communiceren met een java-webbased versie van Rio Music Manager (RMM) en Rio Taxi.
[b]about track (geeft heeeeeeel veeeeeeeel info over het huidige nummer weer, o.a. codec, grootte van het muziekbestand, date loaded, times played, last played, autosynced yes or no.
About Rio Karma:
spreekt voor zich, maar geeft dus de huidige firmware aan, website van rio, grootte van de hd, hoeveel ruimte er nog vrij is, aantal tracks wat erop staat.
7:Software:
De software die erbij zit is, zoals je al kon lezen in deze review, is de Rio Music Manager. Hiermee kan je o.a.:
CD's rippen en encoden (zullen de meesten wel niet doen, ik niet in ieder geval). De software kan cd's encoderen in: flac, ogg en wav, mp3 kan ie alleen bij een optionele upgradepack (beetje vreemd vind ik, maar, als ik cd's ga rippen doe ik dat alleen in ogg). Je kan ook automatisch muziek tussen je pc en je Karma synchroniseren. Verder id3-tag wijzigen.
Andere software is RealOne player. Hier kan je bijna het zelfde mee als RMM, maar je kan je cd's alleen rippen en encoderen in mp3 en wma.

in dit scherm zie je de Rio Music Manager (word normaal gesproken afgekort tot RMM)
8):Batterij/accu:
Ik moet nog testen hoeveel uur luister plezier je met een volle tank
hebt, net was ik muziek aan het luisteren toen ik een piepje hoorde, keek ik op het schermpje en zag nog net een berichtje met de melding dat hij bijna leeg was. daarna speelde hij nog een minuutje of 5 door en ging automatisch uit.
Vandaag (11-4-2004) ga ik de batterij-test doen. Ben om 09.05 uur begonnen en laat hem nu continu aan staan. Heb 'm via dock aangesloten op mijn stereo (d.m.v. de RCA-kabel). Hij is nu gestopt. Heb na 1x volledig opladen iets meer als 7 uur gehaald.

Zoals je op de foto bij punt 1 kan zien is dit dus op EIGEN RISICO!
9):Firmware:
Deze kan je uiteraard vinden op de site van Rio.
Klik vervolgens links op support. Je krijgt een uitrol menu waar je je keuze kan maken.
Meest recente fw (1.68) kan je hier downloaden.
Veranderingen t.o.v. de vorige fw vind je hier.
10):Waar te koop?
www.coolelectronics.nl
www.mp3cdspelers.nl
www.mp3man.nl
www.digimania.be
11):Forums
Bravenet
Riovolution
Rioworld
The unofficial empeg car/Rio car bbs
12):Technische info
Op deze site vind je 2 reviews van personen die wat info geven m.b.t. gebruikte cpu enz. Je moet dan kijken bij Wednesday, March 24, 2004 en Sunday, March 28, 2004
13):Extra foto's
Deze zijn te vinden op mijn Homepage. Het zijn er een stuk of 20. Een groot aantal staat ook in deze review.
Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom!
Deze review is door mij gemaakt om 2 redenen:
1): Er was nog door niemand een review gemaakt en ik dacht dat er wel behoefte aan zou zijn;
2): Het is voor mij een uitdaging, aangezien het voor mij de eerste keer is hier op GOT dat ik een review schrijf over een produkt, waar ik tot op heden alleen berichten heb gepost.
Hieronder al vast een paar foto's om in de stemming te komen

IN VOLLE GLORIE!!!!!!

Inhoudsopgave
1 ): Wat zit er in de doos
2 ): Wat zijn de eigenschappen/specificaties van de Rio Karma
3 ): Het geluid
4 ): Handbediening
5 ): Ethernet aansluiting op de dock
6 ): Menu
7 ): Software
8 ): Batterij/accu
9 ): Firmware
10): Waar te koop?
11): Forums
12): Technische info
13): Extra foto's
1): Wat zit er in de doos
* Rio Karma 20 + docking station
* Sennheiser MX300 oortelefoontjes/oordopjes
* Docking Station
* Adaptor, is te gebruiken met een verloopstekker usa-ned/universele stekker
(wereldwijd te gebruiken, wel duurder)
* Usb 2.0 kabel
* Stereo RCA kabel + ethernet kabel
* Installatie Cd
* Handleiding (om snel mee aan de slag te gaan met de Karma)
* verloopstekker

2): Wat zijn de eigenschappen/specificaties van de Rio Karma
* Afmetingen (in mm): 70 X 78 X 28
* gewicht: ongeveer 170 gram
* Afspelen van muziek formaten: mp3, wma, ogg, flac en wav.
* Voeding: ingebouwde Li-ion accu (gaat max. 15 uur mee, moet ik nog een keer
testen, dus wordt vervolgd)
* Aansluiting docking station: USB 2.0, voeding, dubbele-tulp en ethernet
* Aansluiting onderkant van de Karma: USB 2.0, docking station aansluiting en voeding
* Resetfunctie: Aan de onderkant van de Karma zit een klein gaatje, als je met b.v.
een paperclip in dat gaatje prikt dan kan je hem resetten als hij b.v. vast zal
lopen.
* Display: Groot helder verlicht Display. 49mm, resolutie 160x128, indigo backlight, 16 shade grayscale
* Garantie: Rio zegt 90 dagen garantie te geven, waar ik hem gekocht heb kreeg ik 1 jaar garantie?!
* Frequentiebereik: 20 hz - 20 Khz
* Backlight: indigo
* Equalizer:5-Band Parametric Equalizer
* Dynamic Playlist Generation
* Opslag: 20 Gb (kan niet vervangen worden door een kleinere/grotere schijf, want hij is 1.8")
Hieronder een aatal foto's m.b.t. aansluitingen van de dockingstation en de Karma:

Rechts naast de naam Rio zit het knopje voor het menu, daarnaast de rooie joystick (links terug spoelen, rechts: vooruit spoelen, omhoog: play/pauze en omlaag: stop)

Menubutton, joystick en scrollwheel.

van links naar rechts: RCA aansluiting (dubbele tulp), DC (voeding/stroom), USB 2.0- en netwerkaansluiting

v.l.n.r.: USB 2.0, docking station, Reset en stroom/voeding

v.l.n.r.: scrollweel, koptelefoon (zonder afst. bed., wie weet in de toekomst?!) en de powerknop (aan- en uitknop)

v.l.n.r.: volume omhoog, volume omlaag en lock/unlock schuifregelaar
3):Het geluid:
Hij klinkt voor mij heel goed. In ieder geval net zo goed als mijn Xclef HD-500.
Het geluid hangt natuurlijk ook af van hoe of je hem insteld.
Zelf heb ik de equalizer ingesteld op Trance.
Andere instellingen die je kan kiezen zijn:
Rock, Pop, Jazz, Classical en natuurlijk de vrije keuze, oftewel custom.
Het niveau van het geluid is ook goed. Als je hem harder of zachter zet gaat dat in kleine stapjes. De sennheiser mx300 oordopjes die erbij zitten zijn prima. Zelf gebruik ik de mx500, vind het namelijk wel fijn dat er een schuifregelaar aanzit.
4):Handbediening:
Op voorhand zeg ik er even bij dat ik grote handen heb.
Ik kan hem makkelijk in mijn hand vast houden en met de duim de joystick bewegen. Het gaat mij vrij makkelijk en soepeltjes af moet ik zeggen.
Heb 'm dinsdag ontvangen en hij is sindsdien 1x blijven hangen. Even met een paperclip aan de onderkant in het gaatje prikken en hij was gereset.
(bij mijn Xclef moest ik dan soms 8 sec. de stopknop ingedrukt houden).
Moest wel even wennen aan de vele instellingen, meer als die op mijn xclef zaten.
Scrollwheel:
Hiermee kan je in een nummer vooruit- en achteruit spoelen (kan ook met de joystick. Als je ergens in een menu zit kan je het wieltje ook indrukken om menu optie te selecteren.
Menubutton (naast de joystick):
1 keer indrukken en je komt in het menu (je kan hem ook een andere functie geven, b.v. gelijk beginnen met afspelen van muziek).

5):Ethernet aansluiting op de dock:
Als je thuis een netwerkje hebt kan je hem hier op aansluiten. Elke gebruiker zou er dan gebruik van kunnen maken door er bestanden naar toe te transfereren of van de Karma naar de pc van de desbetreffende gebruiker. Dit kan via een switch, een router of een hub (en een wall?). De lampjes gaan groen of rood knipperen bij de aansluiting op het dock, net als bij een netwerkkaart van de pc.
Ik kom later in de review nog terug op het instellen van de netwerkfunctie.
6:Menu
Het Hoofdmenu bestaat uit:
Play music: artist, album, track, playlist, rio dj, genre en year;
Equalizer: jazz, classical, trance, eq mode, special (auto gain control, wat is dat? en stereo separation);
Organize: maken, wijzigen, verwijderen of hernoemen van playlist(en)
Bookmark: bepaalde instellingen van de player bewaren, vooral makkelijk als je 'm in een netwerkje hebt hangen, aangezien je ook het huidige nummer en shuffle kan opgeven;
Settings:
instellingen m.b.t. het afspelen van muziek, instellingen van het scherm tijdens afspelen van muziek.
stroom (soort sleeptimer).
display (contrast en hoe lang de backlight aan mag blijven).
resume (huidige nummer of 1ste en de positie bij huidig nummer, begin of huidige positie).
tijd en datum.
taal (engels:uk&vs, duits, frans, spaans en japans).
netwerk (dhcp: automatisch of handmatig instellen, je kan de ethernet ook beveiligen met een wachtwoord)lease geeft de huidige netwerkgegevens weer.
dock(ing station) instellen wat hij moet doen als je de Karma hierin plaats, b.v. of hij muziek moet afspelen, licht moet geven en hoeveel licht(glow level), toppie
orientation (instellen om 'm linkshandig of rechtshandig te dragen).
audible prompts (aan en uit zetten van het de geluidinstelling).
menu button (je kan opgeven wat er gebeurt als je deze button 1x indrukt of ingedrukt houdt, b.v. naar het hoofdmenu gaan, naar rio dj, artiest, album of track selecteren, wat jij dus wilt).
troubleshooting (rescan music, bad tracks:bij gaf hij none aan
feature:
rio taxi (kan je zien hoeveel bestanden erop staan+ hoeveel ruimte deze innemen, ook kan je bestanden verwijderen, hier worden gewone bestanden genoemd, niet de muziekbestanden!)
Stopwatch (wel geinig, kan je b.v. met hardlopen of fietsen de tijd per rondje opnemen en uiteindelijk de totale tijd van het aantal rondjes bij elkaar opgeteld).
Web interface (geeft de url weer van de website wat ingetypt moet worden in de adresbar van een webbrowser om te communiceren met een java-webbased versie van Rio Music Manager (RMM) en Rio Taxi.
[b]about track (geeft heeeeeeel veeeeeeeel info over het huidige nummer weer, o.a. codec, grootte van het muziekbestand, date loaded, times played, last played, autosynced yes or no.
About Rio Karma:
spreekt voor zich, maar geeft dus de huidige firmware aan, website van rio, grootte van de hd, hoeveel ruimte er nog vrij is, aantal tracks wat erop staat.
7:Software:
De software die erbij zit is, zoals je al kon lezen in deze review, is de Rio Music Manager. Hiermee kan je o.a.:
CD's rippen en encoden (zullen de meesten wel niet doen, ik niet in ieder geval). De software kan cd's encoderen in: flac, ogg en wav, mp3 kan ie alleen bij een optionele upgradepack (beetje vreemd vind ik, maar, als ik cd's ga rippen doe ik dat alleen in ogg). Je kan ook automatisch muziek tussen je pc en je Karma synchroniseren. Verder id3-tag wijzigen.
Andere software is RealOne player. Hier kan je bijna het zelfde mee als RMM, maar je kan je cd's alleen rippen en encoderen in mp3 en wma.

in dit scherm zie je de Rio Music Manager (word normaal gesproken afgekort tot RMM)
8):Batterij/accu:
Ik moet nog testen hoeveel uur luister plezier je met een volle tank
Vandaag (11-4-2004) ga ik de batterij-test doen. Ben om 09.05 uur begonnen en laat hem nu continu aan staan. Heb 'm via dock aangesloten op mijn stereo (d.m.v. de RCA-kabel). Hij is nu gestopt. Heb na 1x volledig opladen iets meer als 7 uur gehaald.

Zoals je op de foto bij punt 1 kan zien is dit dus op EIGEN RISICO!
9):Firmware:
Deze kan je uiteraard vinden op de site van Rio.
Klik vervolgens links op support. Je krijgt een uitrol menu waar je je keuze kan maken.
Meest recente fw (1.68) kan je hier downloaden.
Veranderingen t.o.v. de vorige fw vind je hier.
10):Waar te koop?
www.coolelectronics.nl
www.mp3cdspelers.nl
www.mp3man.nl
www.digimania.be
11):Forums
Bravenet
Riovolution
Rioworld
The unofficial empeg car/Rio car bbs
12):Technische info
Op deze site vind je 2 reviews van personen die wat info geven m.b.t. gebruikte cpu enz. Je moet dan kijken bij Wednesday, March 24, 2004 en Sunday, March 28, 2004
13):Extra foto's
Deze zijn te vinden op mijn Homepage. Het zijn er een stuk of 20. Een groot aantal staat ook in deze review.
Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom!
[ Voor 121% gewijzigd door ronaldinho op 09-01-2006 09:27 ]