Toon posts:

HDD Soundproof

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb momenteel een vraag gekregen om een aantal MP3 systemen in horeca zaken te plaatsen. Bij de meeste zaken staat er regelmatig nogal wat lawaai. De installatie staat bij 1 zaak +/- 30Cm van een zware Sub. De hele resem kan op geen andere plek gezet worden.

De vraag is eigenlijk:

Hoe gevoelig is een HD tegenover geluidstrillingen, en welke zijn er gevoelig voor?

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:19

w0w

Hoe gevoelig is een HD tegenover geluidstrillingen, en welke zijn er gevoelig voor?
Als je de HD vastschroeft met 4 schroefjes voorspel ik eigenlijk geen problemen...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Van geluidstrilingen heeft zo'n ding amper last hoor, maak je daar maar geen zorgen over. Het enige dat zou kunnen zijn dat als er te grote magnetische velden zijn je nogal wat probs kan krijgen met de data die op de hdd staat, maar 30cm is al ver zet verwijderd.
hdds kunnen heel wat hebben in trillingen hoor, en geluidstrillingen uit speakers kunnen nooit heel erg zijn.

mocht je echt het zekere voor het onzekere willen nemen, dan moet je overgaan op notebook hdds.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:19

w0w

zijn de sub en de boxen volledig magnetisch afgeschermd?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Kan je niet de muziek op een server neerzetten? Dan weet je zeker dat het niet fout kan gaan.
Eventueel zou je de kast op rubberen pootje kunnen zetten om de ergste trillingen te voorkomen. Zorg in ieder geval dat de HD goed vast zit in de kast, een losse HD gaat nou eenmaal sneller meetrillen dan een hele kast.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 21:54

TheBorg

Resistance is futile.

Als ik hier de stereo opendraai mislukt een CD'tje fikken omdat de CD overslaat... Ik zou toch voorzichtig zijn. Misschien zachte rubberen voetjes onder de PC en de HD ophangen met wat rubber.

Verwijderd

TheBorg schreef op 10 april 2004 @ 15:20:
Als ik hier de stereo opendraai mislukt een CD'tje fikken omdat de CD overslaat... Ik zou toch voorzichtig zijn. Misschien zachte rubberen voetjes onder de PC en de HD ophangen met wat rubber.
Heb jij ooit een cdspeler open gehad? De lens kan vanuit zijn neutrale stand ongeveer 1mm omlaag + 1mm omhoog (scherpstellen). Als je muziek aanzet (of andere trillingen) dan kan idd je cd mislukken.
Een hardeschijf daarintegen kan best wel een stoot van X g hebben (max 2ms ofzo), ik verwacht niet dat je dat kan creeren met een basbox. Ik zou er echter wel voor gaan om de hardeschijven op te hangen aan schokdempers (rubber). Er zijn 5,25" racks om hardeschijven stil te maken (die schroef je tegen je hdd en dan hangt hij niet direct in je case). Volgends mij is het wel slim (voor de zekerheid) om de hardeschijven daar in te hangen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 16:40 . Reden: typo ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 21:54

TheBorg

Resistance is futile.

Wilde alleen aangeven dat geluidstrillingen behoorlijk in een PC'tje kunnen doordringen ;)

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Zet een servertje op met 2 CD spelers daarin oid.
en een andere client (laptop) en dan weet je zeker dat het niet fout kan gaan met je muziek die overslaat oid.
Maar dat heb je over het algemeen toch al niet met MP3 ;)

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Ik ga ervan uit dat het allemaal geen probleem is voor zo'n harddisk, kijk maar eens voor de gein naar een datasheet, waar staat dat harddisks in operating mode 7G kunnen doorstaan. Nou een trilling van muziek moet wel erg hard worden om 7G te halen! :-)

Maar ik zou juist de HD niet in een behuizing of schokdemping hangen. Het is namelijk zo dat de geluidsproductie van de harddisk in zo'n omgeving niet hoorbaar is. Daarnaast is de koeling altijd minder wanneer je de geluidsoverdracht isoleert.

• gijoe666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07-2025
Willems schreef op 11 april 2004 @ 10:24:
Ik ga ervan uit dat het allemaal geen probleem is voor zo'n harddisk, kijk maar eens voor de gein naar een datasheet, waar staat dat harddisks in operating mode 7G kunnen doorstaan. Nou een trilling van muziek moet wel erg hard worden om 7G te halen! :-)

Maar ik zou juist de HD niet in een behuizing of schokdemping hangen. Het is namelijk zo dat de geluidsproductie van de harddisk in zo'n omgeving niet hoorbaar is. Daarnaast is de koeling altijd minder wanneer je de geluidsoverdracht isoleert.

[ Voor 17% gewijzigd door gijoe666 op 11-04-2004 10:30 ]

• gijoe666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07-2025
Is het niet zo dat een harde schijf in de transportmodus 7g kan doorstaan?
Een continu versnelling van 7g misschien wel draaiende, maar een sub die lekker aan beuken is in de buurt van een hdd lijkt me niet gezond. :X

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe gaat alles nog goed

Bedankt voor de ideeën

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Is het niet zo dat een harde schijf in de transportmodus 7g kan doorstaan?
Mja, in principe wel. En ik heb ook best wel schijven meegemaakt die behoorlijke klappen hadden gevangen en het nog prima deden, maar eens in de zoveel tijd is het net een tikje teveel. Als een disk op een punt op de stenen vloer kukelt van een tafel af, dan istie toch echt dood. There's just so much a disk can take :)
Een continu versnelling van 7g misschien wel draaiende, maar een sub die lekker aan beuken is in de buurt van een hdd lijkt me niet gezond.
Zo'n sub maakt een continue trilling; de schijf is dus steeds in beweging, op één, maar meestal zelfs twee assen (x, y zegmaar, niet assen als in een wagen ;) ). Hierdoor slijt het lager en neemt het risico op een headcrash toe; er zijn dus twee risico's:
1. je lager verslijt en de schijf draait fysiek/letterlijk niet meer.
2. door de trilling raakt de arm van het head in beweging en crasht op het oppervlak van de schijf.

Als je die pc echt op die plek wil laten staan, zorg dan voor een enorm goeie ophanginge waarin de schijf zo min mogelijk beweegt.

Verwijderd

Definieer zware sub?

Als we het hier echt over een zware horeca sub hebben (kan ik me niet voorstellen gezien het overige ruimtegebrek).. say your prayers and kiss that disc goodbye.

Trillingen zijn funest voor harde schijven. Afhankelijk van de intensiteit en richting van de trillingen kan het langer of korter duren, maar ze gaan er aan kapot.

Als je perse toch een HD vlak bij een sub wilt monteren, monteer 'm dan zo dat hij haaks op de 'trilrichting' staat. Dus: even een aansteker bij die schijf houden als die sub aanstaat, en 'm dan zo monteren dat de richting waarin de vlam geblazen wordt in de lengte van de HD is.
Pagina: 1