Mic functioneerd niet op laptop (Windows XP)

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Wat heb ik hier :

Laptop : Topline Amicus 3600 (TIP : niet aan te raden om aan te schaffen dit merk)
Een headset + webcam.
OS Windows XP Pro + SP1 + alle mogelijk updates vanaf Microsoft's update site.
Audio Chip onboard : VIA AC97 sound

Het betreft een P!!! 866Mhz met VIA Chipset, voor de VIA chipset heb ik ook de Hyperion drivers geinstalleerd.

Voor de Audio Chip van VIA heb ik software van VIA geinstalleerd, Topline biedt namelijk zelf geen drivers voor Windows XP aan. (De audio software : Vinyl AudioCodec V510b)

Nu kan ik alles afspelen, de headset en webcam functioneren, alleen werkt de microfoon van de headset niet. Deze functioneerd wel onder Windows ME op de zelfde laptop en onder Windows 98 op een andere PC, dus de microfoon is niet stuk.

Nu staat de microfoon in Volume Control niet gedempt en bij Recording is de Microfoon geselecteerd.

Als ik de Audio hardware ga testen dan gaat dat opzich goed alleen registreerd de microfoon niets als ik erin praat. Weet iemand hier een oplossing voor.

Mmmmm, hij wordt nu nog leuker... ik heb hier ook nog een Dell Inspiron laptop staan aan daar werkt de microfoon wel op. Op deze laptop zijn de drivers geinstalleerd die door Dell beschikbaar zijn getseld, ligt het probleem nu puur in de Legacy drivers van Microsoft/Windows XP Pro ?

Mmmmm, het probleem zit toch elders op mijn werkstation met Audigy II ZS functioneerd de microfoon ook niet terwijl daar wel de drivers en software van de kaart zijn geinstalleerd.

P.S. Ik heb via de search enige andere topics weten te vinden die dit probleem ook behandelen, alleen daar heb ik helaas geen oplossing uit kunnen halen.

[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 10-04-2004 16:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Sorry, maar is er niemand die hier iets op weet ? :'(

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09
Afbeeldingslocatie: http://www.cls.demon.nl/blaat.jpg

Staat hij wel bij afspelen ipv opnemen aan en niet gedempt?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Bij afpelen staat de microfoon er gewoon tussen en mute is niet aangevinkt.
Bij openemen/recording staat hij er ook tussen en is de microfoon ook geselecteerd. O, ja 20 db boost is aangevinkt ...

[ Voor 68% gewijzigd door _Dune_ op 10-04-2004 20:52 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Misschien kan iemand mij vertellen aan de hand van de chipset (uitgelezen met Aida32) of er ook algemene drivers voor XP zijn.

CPU Type : Intel P!!!E 866Mhz (6.5x133)
Moederbordnaam : VIA Promedia
Moederbord chipset : VIA VT8601 Apollo Promedia / VT8601A Apollo PLE133
BIOS Type : Phoenix (10/29/2001)

Video kaart : Trident Video Accelerator CyberBlade i1 AGP

Geluidskaart : VIA AC'97 Audio Controller (H)

Als ik zoek op de nummer van de chipset dan kom ik hooguit VGA drivers tegen voor ingepakken (in de chipset) VGA ondersteuning, vreemd genoeg wordt deze niet gebruikt, maar ja daar gaat het nu niet om.

Ik begin een beetje wanhopig te worden, deze laptop is ruim 1 1/2 jaar in het bezit van de vriendin van mijn broertje. Als je bij Topline op de site kijkt is er geen support voor Windows XP, sterker nog Topline schijnt helemaal geen laptop's meer te verkopen. (is maar goed ook, want wat een gedonder is er al met deze laptop geweest, dat gun ik niemand)

Maar nu het eigenlijke probleem, waar ik toch onder tussen grijze haren van krijg, die microfoon is niet aan de gang te krijgen. Ik heb zoals in mijn begin topic staat al enige software van VIA geprobeer, maar helaas heeft dit niet geholpen.

Weet iemand misschine nog andere software die ik bij deze chipset / Audio chip zou kunnen gebruiken ? Of weet iemand welke audio controller er daadwerkelijk op zit. Ik heb namelijk bij VIA gelezen dat er wel eens gecombineerd wordt met een Intel of SIS controller, waar overigens gewoon VIA software voor geinstalleerd zou kunnen worden.

Ik hoop dat iemandnog een idee heeft, want ik wordt een beetje erg wanhopig... 8)7
---------------------------------------------------------------------------------------

OKE... !!! nu ben ik echt gek geworden.... Ik heb de VIA sound Software weer verwijderd om andere software te proberen. Na een reboot heeft Windows XP de standaard drivers weer geinstalleerd (die XP zelf aan boord heeft) en het werkt opeens ... volgens mij wordt ik gek... en blij .. het werkt :P

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 11-04-2004 00:59 ]