Stabiliteitsproblemen

Pagina: 1
Acties:

• RichZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 21:17

RichZ

Keep burning!

Topicstarter
Ik heb afgelopen vrijdag mijn nieuwe mobo (MSI K7TPRO2A) en proc (Duron 700@700, al wel unlocked nog niet oc'ed) gekregen en kamp al 2 dagen met stabliteitsproblemen.
Een beetje desktopwerk kan ik wel doen, ook 3dMark werkt meestal zonder problemen.
Ga ik echter wat meer applicaties openen en daarnaast bijvoorbeeld ook nog een cd-tje bakken dan loopt mijn hele systeem compleet vast (geen blauwe schermen maar een complete vastloper).
Meestal krijg ik dan een zwart scherm (gisterenavond met een voortdurende piep uit mijn pc-speaker) en moet ik de PC d.m.v. de power knop opnieuw uit- en aanzetten. Ik kreeg hierdoor zelfs tijdens de boot-sequence een keer een CMOS checksum error waardoor deze gereset werd.
Ik heb alle nieuwe drivers geinstalleerd (VIA 4-1, nVidia, DirectX etc.) en heb geen IRQ's geshared.
Ik heb al van alles geprobeerd qua PCI slots en BIOS instellingen maar het helpt allemaal voor geen meter, als iemand van jullie een idee heeft of denkt te weten wat het probleem is help me out want ik wordt er langzaamerhand knettergek van.

Voor de volledigheid mijn specs:
250W ATX voeding
MSI K7TPRO2A Mobo (VIA 4-1 4.25a)
Duron 700@700 (unlocked met potlood, wordt maar 38 graden bij full load)
MSI Geforce2 MX (Detonator 6.31)
SB Live! Value (Liveware 3)
IBM 20Gb 7200rpm UDMA 66 HD
Standaard 3Com NIC (Chello)
Windows ME + DirectX 8

Verwijderd

Ik hoorde van een klasgenoot van me die een Abit KT7 mobo heeft dat de combinatie met zijn mobo en de sb-live niet goed werkte.
Hij had ook @ random system crashes, zonder dat hij hem zwaar had overgeclocked of dat hij zijn cpu'tje super aan het stressen was.
Nadat hij alleen de drivers had geïnstalleerd en niet de hele liveschmuck werkte het wel!
Ik weet niet of dit ook voor jouw mobo werkt maar ik zo zeggen give it a try! :P

Verwijderd

Ummhhh AMD+Geforce2+250 watt voeding is nietechtlekker.... de meeste Tweakers zullen meteen naar de voeding wijzen en langs hun neus strijken...

Neem een 300 Watt voeding .....

*D

Verwijderd

3-com nic jes willen ook wel meewerken aan instabiliteid,probeer eens een baggermerk 10/100 kaartje.

• RichZ

RichZ

Keep burning!

Topicstarter
Hmmm, die 3Com NIC heb ik al heel lang en die heeft op mijn vorige systeem (Asus P2B + Celeron) nog nooit problemen opgeleverd.
Misschien dat een 300W voeding mijn problemen oplost, ik heb namelijk geprobeerd hoe ver ik mijn Duron kon overklokken en dat was ook tamelijk vaag. Hij is heel eenvoudig over te klokken naar 850Mhz (met dezelfde stabiliteitsproblemen als op 700Mhz dus dat staat waarschijnlijk los van het overklokken). Ik moest hierbij de vcore verhogen van 1.60V naar 1.65V wat volgens mij vrij normaal is. Als ik de multiplier op 9 zette weigerde het hele systeem te posten, zelfs met een vcore van 1.80V (Wat het maximale is op mijn mobo). Straks mischien maar een nieuwe voeding + kast halen (mijn huidige kast is 3 jaar oud dus die was ik toch al zat).

Verwijderd

Voeding lijkt me het niet te zijn. Heb zelf een 250Watt en mijn systeem zit tjokvol (4x Scsi en 4x IDE schijven, 2x 3com905, tv-kaart, SB-live1024, 4 extra fans, plex en plexwriter... etc)... nog nooit problemen gehad.. denk dat je gewoon ff je instellingen moet nakijken van de bios en het wil ook nog wel rrns helpen om je kaarten in andere pci sloten te douwen >:)

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:00
Voor voedingen is niet alleen het opgegeven wattage belangrijk, maar ook de kwaliteit van de voeding.

Do as I say, don't do as I do.

• RichZ

RichZ

Keep burning!

Topicstarter
Ik heb mijn PCI kaarten in allerlei verschillende PCI sloten geprobeerd en ook al twee dagen in het BIOS liggen rommellen, beide zonder resultaat. Het vage is dus dat ik geen problemen in 3D heb, 3DMark heeft gisteren zonder problemen één uur achter elkaar gelopen. Als ik zoals eerder gezegd wat meer applicaties ga openen (bijv. IE 5.0 + System Monitor + Winamp + CD branden in test mode; kost anders wel heel veel CD's) dan loopt het hele systeem naar loop van tijd ramvast. Ik krijg geen blauwe schermen of andere vage Windows foutmeldingen, dus het lijkt mij aan de hardware te liggen.

• Theguide
  • Laatst online: 26-06-2025
Als je meerdere applicaties gaat openen wordt er dus veel meer in het geheugen geladen. Als er iets met de hardware mis is, dan ga je met deze symptonen al gauw denken aan geheugen waar ergens een foutje in zit.
Ik weet niet precies hoe je geheugen config in elkaar zit, maar als je twee reepjes hebt, dan zou ik eens proberen om het per reepje te bekijken. Het zou wel heel toevallig zijn als allebei de reepjes geheugen fouten zouden hebben.
Succes!
Dus.

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

• RichZ

RichZ

Keep burning!

Topicstarter
Ook het geheugen is afkomstig uit mijn oude systeem en heeft nog nooit problemen opgeleverd (2 x 64Mb PC100, draaide daar op 66Mhz).
In mijn nieuwe systeem heb ik in het BIOS de memoryclock op 100Mhz staan dus daar zit het zeker niet in, ook het draaien van een geheugentest leverde niets op.
Wel zag ik gisteren in SiSoft Sandra dat het ene reepje CAS2 en het andere reepje CAS3 is (weet dit niet zeker, en kan dit niet controleren omdat ik op mijn werk zit), in het BIOS staat het geheugen daarom ook ingesteld op CAS3. Is dit misschien het probleem, kunnen CAS2 en CAS3 reepjes niet tegelijkertijd gebruikt worden?

Verwijderd

Moet kunnen hoor cas2+cas3 op cas3.
Maar probeer eens met alleen dat cas2 geheugen erin ?

Maarjah, als de voeding het probleem is helpt ALLES wat je er uit laat om de stabiliteit te vergroten :(

• RichZ

RichZ

Keep burning!

Topicstarter
Ik ga straks denk ik maar even een nieuwe kast + 300W voeding halen, kan ik een voedingsprobleem in ieder geval uitsluiten (en heb ik meteen een mooiere / praktischere kast dan ik nu heb :) )

Verwijderd

Het zou eventueel aan de voeding kunnen liggen, alhoewel 250W in principe voldoende moet zijn. Die Geforce2 vreet lang niet meer zoveel stroom als de standaard Geforce.
Mocht je een nieuwe voeding gaan aanschaffen, zorg er dan voor dat je er een neemt die AMD aproved is. Kun je vinden op de website. Wat belangrijk is, is hoeveel Ampere er over de +5Vdc en +12Vdc lijn wordt gestuurd, dit moet voor de +12Vdc minimaal 24A zijn. Bijn mijn vorige voeding was dit ook te laag, en daarmee had ik ook meer stabiliteitsproblemen.

Ik denk zelf dat het wel eens door het geheugen zou kunen komen. Athlon mainbords zijn veel kieskeuriger als het op geheugen aan komt. Zelfs als ze op je oude systeem prima werkte.

Heb je ook al geprobeerd om alle kaarten behalve de vid.kaart eruit te halen, en dan testen ?
Pagina: 1