Pentium 120 vervangen door Cyrix 233 MHz?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Schelte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Hey,

Ik ben van plan om mijn processor in een oude computer te vervangen, het gaat om een Pentium I 120 MHz. Ik heb al eens eerder gevraagt wat mogelijk is maar het is me nog niet echt duidelijk geworden. Nu kwam ik op marktplaats zonet een Cyrix 233 MHz tegen (http://www.marktplaats.nl...401.htm?av=a&rv=100&pv=fr). Dit lijkt me op zichzelf wel wat, maar zou het op het moederbord kunnen. Ik heb eerder gevraagt wat er in zou kunnen, dat kun je Nieuwe Processor? < hier teruglezen.

Hier is nog wat informatie:
Dat is niet je moederbord, dat is de norhtbridge van de i430FX chipset.

Daarmee kom je op de volgende maximale specs:

So5/7
Multiplier tot 3x (maar 1.5x kan naar 3.5x geremapped worden)
Ondersteunt FSB van 50 tot 66MHz (soms kun je naar 68/75 gaan, maar reken er niet op)
FP en EDO DRAM ondersteund
Max mem 128MB, maar kan maar 64MB cachen
Geen split voltage support, dus lager dan 3.2V gaat niet lukken
Zou ik de Cyrix dus op mijn moederbord (werkend) kunnen draaien? En wat zou ik er eventueel voor moeten doen?

Ik zoek ook nog wel wat informatie over de Cyrix processor

[ Voor 5% gewijzigd door Schelte op 10-04-2004 14:05 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 11:19

TheBorg

Resistance is futile.

Doe jezelf een lol en bespaar je de ellende. Die Cyrix past inderdaad maar presteerd voor geen meter. Zal niet veel sneller zijn dan de Pentium 120Mhz.

• Schelte
  • Nu online
Ohw, jammer :P

http://www.zen26266.zen.co.uk/CyxMII2.htm hier had ik nog wat gevonden, o.a. dat hij op 75 MHz FSB draait.. :P

Verwijderd

Die cyrix is niet veel sneller dan de P120 :P
Ik zu een AMD K6-2 zoeken als dat erop past, kan je met een beetje geluk op 400 mhz krijgen.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

By the way, ik heb nog wel een echte Intel 200Mhz liggen (doet het ook op 233MHz). Mag je hebben voor 5 Euro.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TheBorg schreef op 10 april 2004 @ 14:06:
Doe jezelf een lol en bespaar je de ellende. Die Cyrix past inderdaad maar presteerd voor geen meter. Zal niet veel sneller zijn dan de Pentium 120Mhz.
Ligt er aan wat je er mee gaat doen :z
Het enige echte brakke aan de Cyrix is de FPU naar mijn weten. Misschien dat de FPU evensnel zal zijn als de Pentium, maar voor de rest zal het wel sneller gaan :)

Wel moet je kijken of het voldoende koelt, Cyrix CPU's kunnen lekker heet worden.

C:\>_

• Schelte
  • Nu online
Kan iemand dan misschien mij precies uitleggen waar ik allemaal uit kan kiezen en welke acties is er verder voor moet uitvoeren? Aangezien het oud spul is kan ik niet overal aan komen. :-)

Is dit wat:
http://www.marktplaats.nl...htm?av=a&rv=100&oudei=300
http://www.marktplaats.nl...htm?av=a&rv=100&oudei=400

Maakt verder niet uit of ze al verkocht zijn, maar dan weet ik wat wel en niet kan. ;-)

[ Voor 47% gewijzigd door Schelte op 10-04-2004 14:16 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 14:12:
Die cyrix is niet veel sneller dan de P120 :P
Ik zu een AMD K6-2 zoeken als dat erop past, kan je met een beetje geluk op 400 mhz krijgen.
Als dat ding intern de multiplier verhoogd is dat een goed idee. (3.5x66=233)

Verwijderd

Schelte schreef op 10 april 2004 @ 14:13:
Kan iemand dan misschien mij precies uitleggen waar ik allemaal uit kan kiezen en welke acties is er verder voor moet uitvoeren? Aangezien het oud spul is kan ik niet overal aan komen. :-)

Is dit wat:
http://www.marktplaats.nl...htm?av=a&rv=100&oudei=300
kijk dan eerst eens welk moederbord je hebt anders hebben we hier niets aan

Verwijderd

prestaties? hangt ervan af warvoor hij gebruikt wordt.
Cyrix CPU's zijn prima voor integer bewerkingen (daarmee veegt de 233MHz de vloer aan met je pentium). Maar floating point stellen ze niet veel voor (ik denk inderdaad zoiets als je pentium...of zelfs minder).

Dus als je alleen wat internetten, tekstverwerking etc. doet is die Cyrix waarschijnlijk sneller dan je pentium.
Voor games (vooral 3d) of wetenschappelijke toepassingen is de Cyrix niet aan te bevelen.

Ik heb trouwens geen idee of de cyrix op je moederbord kan.

• Schelte
  • Nu online
Ik zal hem alleen voor wat internetten / tekstverwerken / scripten gebruiken, niet echt dé zware applicaties dus.

Ik heb even op het moederbord gekeken, ik vind niet veel bijzonders alleen dit:

INTEL®
PCIset
SB82437FX-66
L5294279
SZ999
INTEL (M)® '94

Verwijderd

Geen split voltage support, dus lager dan 3.2V gaat niet lukken
Pentium MMX/k6-2/cyrix werken allemaal op split voltage. Upgraden is dus sowieso niet mogelijk.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

Schelte schreef op 10 april 2004 @ 14:35:
Ik zal hem alleen voor wat internetten / tekstverwerken / scripten gebruiken, niet echt dé zware applicaties dus.

INTEL®
PCIset
SB82437FX-66
L5294279
SZ999
INTEL (M)® '94
Je heb duidelijk de tekst op je northbridge gepost.

Mobo-type hebben we nodig, want de chipset is niet het probleem. Wel de spanningen, als je mobo geen split-voltage ondersteunt (lagere spanningen dan 3,3V), dan kan je zelfs Pentium MMX (166 tot 233MHz) vergeten.

Mobo type kan je op de laatste slot (isa) of ergens op het pcb vinden.

[edit]
Als je de handleiding van je mobo hebt liggen, kan je de spanningen daarin opzoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 10-04-2004 23:16 ]

Verwijderd

Ik raad de Cyrix af. Begin er niet aan, de nieuwere werken op aparte FSB snelheden (grote kans dat je moederbord die niet ondersteund). Ze worden heel warm, en ze trekken ook veel stroom (middelgrote kans dat je moederbord eraan overleid, (spreek hier uit ervaring :|)).

Ik heb zelf een paar jaar met die dingen gewerkt, als je moederbord het aankan en je vraagt niet teveel van die dingen dat doen ze hun werk goed.

Mocht iemand toch intresse hebben, ik heb er nog een paar liggen. Een PR233 en een PR200. Gratis af te halen ;).

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Op zich is de Cyrix een leuke CPU, maar verwacht niet veel van zijn FPU unit, die valt tegen. Voor de rest zijn de opmerkingen een beetje overtrokken, zo slecht was die CPU niet. Alleen loop je wel de kans dat je een versie heb die 75MHz FSB nodig heeft en dual voltage (MX versie)

Jouw moederbord gaat maar tot 66MHz en ik twijfel aan dual voltage op een FX chipset (triton 1) Ik weet bijna zeker dat je die niet kan draaien. Met een goede koeler heb je oerigens geen last van die extra hitte, dat was toen alleen een probleem omdast men oude koelers vaak op die Cyrix zette. Een beetje Socket370 koeler kan je er op kwijt en koelt als de beste voor die CPU.

Eigenlijk zou ik zelf geen geld hier aan uitgeven, beetje jammer voor je projectje maar ja.

Meh ...

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Mijn eerste pc was een cyrix 233mhz met een voodoo2 kaartje, het ging vrij goed.
Ik heb de cpu op een paar andere moederbordjes geprobeerd en op geen enkele wou hij werken behalve op het orgineel.

Zo met het testen heb ik een moederbord en de cpu stuk gekregen, 1 pinnetje van de cpu stond roodgloeiend, en heeft zo een deeltje van het socket laten smelten. De cpu is een mooie sleutelhanger geworden.. :)

De Nederbelg !

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Schelte schreef op 10 april 2004 @ 14:35:

INTEL®
PCIset
SB82437FX-66
L5294279
SZ999
INTEL (M)® '94
Volgens het chipsetoverzicht op mijn site ondersteunt het Intel 430FX chipset louter P54C CPU's en geen P55C's. Het ondersteunt dus geen split voltage CPU's. De snelste P54C CPU is een Pentium 200 (non-MMX!) :)

• Schelte
  • Nu online
BalusC schreef op 11 april 2004 @ 02:10:
[...]
Volgens het chipsetoverzicht op mijn site ondersteunt het Intel 430FX chipset louter P54C CPU's en geen P55C's. Het ondersteunt dus geen split voltage CPU's. De snelste P54C CPU is een Pentium 200 (non-MMX!) :)
Wat mij opvalt op jouw site is dat er staat bij die chipset "SOCKET 5" terwijl er op mijn moederbord degelijk staat "SOCKET 7". Klopt het dan nog wel? :O

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Schelte schreef op 11 april 2004 @ 12:42:
[...]

Wat mij opvalt op jouw site is dat er staat bij die chipset "SOCKET 5" terwijl er op mijn moederbord degelijk staat "SOCKET 7". Klopt het dan nog wel? :O
Ja, verschil tussen de sockets was er namelijk niet (so5 en so7 zien er precies hetzelfde uit namelijk) maar de voltages die het ding support kunnen verschillen.

Wat je ook kunt doen is jouw plankje ruilen tegen iemand die een plankje heeft waar gewoon mmxen op kunnen.
Je vind wel eens van die mensen die die dingen gewoon tegen hun muur hebben hangen namelijk :+

• Schelte
  • Nu online
http://www.marktplaats.nl...en/32038.htm?rv=100&pv=fr

Zou dit is zo'n mooie AT kast passen zonder dat er conflicten (voeding / ... / ...) ontstaan?

Verwijderd

Schelte schreef op 11 april 2004 @ 14:13:
http://www.marktplaats.nl...en/32038.htm?rv=100&pv=fr

Zou dit is zo'n mooie AT kast passen zonder dat er conflicten (voeding / ... / ...) ontstaan?
ligt eraan of het een at mobo is, zonder merk en type blijft dat gissen

• Schelte
  • Nu online
Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 14:18:
[...]

ligt eraan of het een at mobo is, zonder merk en type blijft dat gissen
Ik heb van iemand gehoord dat je dat aan de toetsenbord aansluiting kan onderzoeken? Ik zal die man overigens even een e-mail sturen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Schelte schreef op 11 april 2004 @ 14:23:
[...]

Ik heb van iemand gehoord dat je dat aan de toetsenbord aansluiting kan onderzoeken? Ik zal die man overigens even een e-mail sturen.
Is niet helemaal waar.. Meestal is het zo dat als er een DIN aansluiting op zit dat het een AT is, maar het kan ook nog zijn dat het een AT/ATX is en volgens mij zijn er ook ATX planken met enkel een DIN connector. (hoewel dat dan officieel weer geen ATX is omdat er weer van de standaard afgeweken wordt.).

Anyway, als je je huidige plank wil ruilen tegen een Asus Socket 7 plank die overweg kan met mmx cputjes moet je maar even roepen, heb hier nog zo'n geval aan de muur hangen (die blijkt te werken).

• Schelte
  • Nu online
Terw_Dan schreef op 11 april 2004 @ 14:27:
[...]

Is niet helemaal waar.. Meestal is het zo dat als er een DIN aansluiting op zit dat het een AT is, maar het kan ook nog zijn dat het een AT/ATX is en volgens mij zijn er ook ATX planken met enkel een DIN connector. (hoewel dat dan officieel weer geen ATX is omdat er weer van de standaard afgeweken wordt.).

Anyway, als je je huidige plank wil ruilen tegen een Asus Socket 7 plank die overweg kan met mmx cputjes moet je maar even roepen, heb hier nog zo'n geval aan de muur hangen (die blijkt te werken).
* Schelte heeft jou een e-mail gestuurd voor meer info.

Najah, ik zal wel even kijken wat ik ermee wil.

Als iemand (toevallig) nog iets vindt? Reageer dan even, zou erg mooi zijn. :-)

Verwijderd

Schelte schreef op 11 april 2004 @ 14:23:
[...]

in princiepe wel, maar er zijn helaas iets te veel uitzonderingen om 100% zeker te zijn. Een AT heeft in princiepe een grote DIN aansluiting voor keyboard en een ps/2 muis op een bracket, maar ik heb het al een paar keer anders gezien.

Vooral OEM mobo's (Compaq, IBM enzo) kunnen op het eerste gezicht passen maar toch flink afwijken.

• Schelte
  • Nu online
Misschien hebben jullie er wel helemaal niets aan, maar ik heb even 2 foto's gemaakt. 1 van de achterkant van de kast en 1 van het zichtbare deel van het moederbord.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/schelte.brandsma/SIMG0645.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/schelte.brandsma/SIMG0646.JPG

[ Voor 88% gewijzigd door Schelte op 11-04-2004 17:02 ]

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
lijkt verdacht veel op een origineel intel bordje

zie ik daar een ati mach64 videokaartje :?

die stikker op de achterkant van de kast is van 'escom' ??? (die gebruikten altijd intel mainboards)

* Zwelgje gokt op een intel 'endeavor' mainboard :P

[ Voor 23% gewijzigd door Zwelgje op 11-04-2004 16:40 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Schelte
  • Nu online
zwelgje schreef op 11 april 2004 @ 16:39:
lijkt verdacht veel op een origineel intel bordje

zie ik daar een ati mach64 videokaartje :?

die stikker op de achterkant van de kast is van 'escom' ??? (die gebruikten altijd intel mainboards)
Mja, het is een ESCOM ja. Ati mach64 is ook waar als ik me niet vergis. :)

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
Schelte schreef op 11 april 2004 @ 16:41:
[...]

Mja, het is een ESCOM ja. Ati mach64 is ook waar als ik me niet vergis. :)
intel endeavour mainboard

ftp://download.intel.com/...p/advancedev/28183501.PDF

:*)

A wise man's life is based around fuck you

• Schelte
  • Nu online
Even ontopic, het moederbord is dus waarschijnlijk wel door een ook-AT moederbord te vervangen? :-) Moet ik ook nog met speciale types / merken rekening houden?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

AT is AT. het zou kunnen zijn dat een nieuwer plankje een baby AT is, maar dat maakt verder niets uit, houd je alleen wat ruimte over :P
Pagina: 1