Speedtouch 570 als router gebruiken zonder adsl

Pagina: 1
Acties:

• lester
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een Speedtouch 570 adsl modem met router erin, maar geen adsl. Nu wilde ik graag een draadloos netwerkje opzetten en dan van de 570 alleen de router functie gebruiken.

Nu is mijn vraag: kan dat? want ik krijg het niet voor elkaar, ik snap het hier niet voor bedoelt is, maar misschien dat met bepaalde instellingen het wel werkt.

Ik heb met de search en google al gezocht maar kan er niets over vinden, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de 1e ben die zoiets wil proberen.

De situatie is dus alsvolgt:

@Home modem -> PC ->SPeedtouch 570 -> laptop met speedtoutch 110 of "gewoon" wlan kaartje.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 15:37

Korakal

Up up up!

Op zich moet het denk ik wel kunnen, maar het is afhankelijk van het gedrag van het @home modem.

Het idee is als volgt:
De ST570 heeft een ethernetpoort. Normaal sluit je daar een pc op aan, deze krijgt via DHCP vanuit de ST570 een IP adres (bijvoorbeeld 10.0.0.150). Je WLAN kaart krijgt ook via DHCP een adres, bijvoorbeeld 10.0.0.151. Ze kunnen met elkaar communiceren. Als je @home modem aan pc 1 zou hangen, en je pc routert het Internetsignaal, dan kan de WLAN kaart via dat netwerkje ervan gebruik maken, wanneer je ervoor zorgt dat 10.0.0.150 als gateway wordt ingesteld.

Nu gaan we een substitutie trucje doen :Y) Ik weet alleen niet of het specifiek met het @home modem werkt, geen idee wat dat voor dingen zijn. Is zo'n ding standalone en heeft het een 'intern' IP adres? Dan moet het kunnen...

Als ik deze redenatie doortrek zou het misschien ook wel kunnen als dat @home modem alleen een extern IP adres doorgeeft (soort van bridging doet). Volgens mij (correct me if I'm wrong) moet je dan een groter subnet maskinstellen en dan het gateway adres op de WLAN clients invullen met het externe IP van je @home modem.

Je @home modem moet dus nu standalone de taak van de vaste pc gaan vervullen. Aansluiten dus op de ethernet poort van de ST570, en zorgen dat de interne IP's op hetzelfde subnet zitten. Dus óf het interne IP van het @home modem overrulen, of het interne IP van de WLAN clients overrulen. Vervolgens de gateway op de WLAN clients instellen op het interne @home modem IP adres.

Overigens is dit meer een verhaaltje voor Network Troubleshooting, dus je krijgt er gelijk een move'je bij :)

[ Voor 8% gewijzigd door Korakal op 10-04-2004 17:30 ]

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44
Kleine aanvulling:

- Zet de DHCP van de st570 uit.

Lekker!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dacht niet dat de ST570 als bridge gebruikt kon worden...

En de ethernet poort als routerinterface gebruiken ipv de atm interface ? mmm...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device