Toon posts:

ESD ongelukjes?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af: hoe gevoellig is de hedendaagse hardware voor ESD ?(electrostatic discharge))

Ik zelf heb er nog niets mee gemold, maar ik ben dan ook extreem voorzichtig.

Post hier even je lijstje met hardware die door statische vingertjes is doodgegaan.

ik ben benieuwd....

• coolgoza
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 22:03
Op de hcc-dagen een 256 Mb 133 Mhz gekocht, blijkt ie kapot te zijn. Misschien had ik hem dan niet naast de autobox moeten neerleggen? Afijn, terug naar Norrod en ik kreeg zonder pardon een nije mee.

Nature will strike back.....

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

niet door mijzelf maar door een collega:

1x Sun Ultrasparc 10 mobo
1x Sun Ultrasparc 10 128 MB Ram

beide omdat hij geen armbandje omhad

het mobo wees ie naar met zijn vinger (de chipset) en er sprong een vonk over, 3 sm afstand ofzo |:(

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

*slik* Hoe duur was dat SUN spul?

ieeeepppppp :P

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-07 12:57

GreeTz

took the red pill

tja er kan afhankelijk van het weer en de omgeving waarin je werkt 40 V komen te staan op een moment dat jij iets beetpakt wat via een of andere weg met massa verbonden is. De meeste dimms, cpu's en al het andere wat maar klein is en gemaakt is om op een lage spanning te werken, hebben weinig belang bij zo'n hoge spanning >:) Dus verkom ESD, daardoor gaat alles net iets langer mee :9

Alleen:           DE GROETJES

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Armbandjes vind ik toch net weer teveel van 't goeie, maar je moet wel opletten ja. Altijd even de kast aantikken :).
En niet vergeten even met de pinken tegen elkaar te tikken voor je een DIMM van hand tot hand overgeeft (anders vliegt er een mooi sterretje over en dan is 'ie stuk).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Op maandag 18 december 2000 08:48 schreef VROEM! het volgende:
*slik* Hoe duur was dat SUN spul?
geen idee, maar aan het gezicht van de monteur te zien was het niet goedkoop >:)
Armbandjes vind ik toch net weer teveel van 't goeie, maar je moet wel opletten ja. Altijd even de kast aantikken .
als er per dag ongeveer 20 Sun ultra 10's door je handen gaan, ben je wel verplicht om gebruik te maken van rubberen matten en armbandjes want dat speelgoed is niet goedkoop hebben ook een hele werkplaats voor die troep hier speciaal ingericht om antistatisch te werken

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Verwijderd

hummhh ben al heeeel lang met electronica en computers bezig (* Ja ik weet het, je bent OUD papa *) :+

Tot nu toe dus niets gemold. (Effe afkloppen KLOP KLOP)

Maar als je controleert dat je zelf niet opgeladen bent zal het niet snel misgaan. Misschien komt het omdat ik graag met m'n zweetpoten op sokken rondloop :)

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ja, maar ik ben maar een tweaker@home hoor, ik hoef er niet op de lopende af 20 te doen ofzo :).
Bovendien die polsbandjes hebben ze nergens. :(

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Tony, het meeste risico loop je in de winter, als je een tapijt met kunststof erin verwerkt hebt, de CV staat aan en je loopt rond op schoenen met een kunststof zool.

Als je de koelkast aanraakt en het gaat *FLATS* "KNETTER",

weet je dat eeeeeven moet wachten met je geheugenbankjes verwijderen.

:9

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Ik heb zelf ook nikss gemold d.m.v. ESD. Ik draag nooit armbandjes e.d. bij het werken met proc's mobo's e.d. ik zorg er gewoon voor.

- Dat ik met mijn onderarm de kast raak
- Dat ik geen wollen trui aan heb.
- Dat ik voorzichtig werk.

Nooit problemen

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Bovendien die polsbandjes hebben ze nergens. :(
Gewoon bij de electrozaak om de hoek, hoor!
Heb er maar ff 1 gekocht, wou voor die 2 tientjes het risico niet lopen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1