Sofware matig Raid op Removable Harddisks

Pagina: 1
Acties:

• Wormzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-03 10:06
Weet iemand of het op de een of andere manier mogelijk is een softwarematige raid opstelling te maken met 2 removable harddisks. Dus om de performance wat op te krikken.

De removable HDDs zitten een een Computerland (WiseD) externe HDD case (standaard voor één HD) maar waarmee je met een losse IDE kabel en een voedingssplitter makkelijk 2 apparaten (CD-ROM/Zip/HD) kunt aansluiten op je USB 2.0 poort.

P.s. Windows softwarematige raid is volgens de help functie niet mogelijk op removable HDD's

Edit: Het liefst een mothode voor Windows XP.

[ Voor 6% gewijzigd door Wormzz op 10-04-2004 00:30 . Reden: Windows XP mothode ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:24
Wat bedoel je met 'removable harddisks'? Van die USB of Firewire externe disken of disken in een tray welke gewoon aan een ATA of SCSI controller hangen? In het laatste geval (ATA en SCSI) is het allemaal geen probleem :) (de impact van een removable disk daadwerkelijk removen is weer wat anders)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Wormzz
Abbadon schreef op 10 april 2004 @ 00:23:
Wat bedoel je met 'removable harddisks'? Van die USB of Firewire externe disken of disken in een tray welke gewoon aan een ATA of SCSI controller hangen? In het laatste geval (ATA en SCSI) is het allemaal geen probleem :) (de impact van een removable disk daadwerkelijk removen is weer wat anders)
Het zijn echte removable disks aan de USB poort, dus echt helemaal extern. Daardoor ziet windows ook dat ze removable zijn en kan er ik geen softwarematige raid opsatlling mee maken met Windows XP zelf.

Verwijderd

In principe is dat mogelijk (ik heb zelfs softwarematig RAID gezien van ZIPdisk en normale diskettedrives).
Even zoeken... Hmmm. OS-X, dus geen PC: http://ohlssonvox.8k.com/fdd_raid.htm

Met Linux kan het ook ieder geval: http://www.linux-magazine.com/issue/01/Software_RAID.pdf

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Normaal is dat indd mogelijk.

Kijk eens of je die hd's kunt omzetten naar dynamische schijven. Dan kan je in software matige raid gaan werken;

Dit al moet je in computerbeheer bij het onderdeel schijfbeheer gaan zoeken onder windows 2k/xp.

[ Voor 28% gewijzigd door Tom_G op 10-04-2004 12:06 ]

• Wormzz
Tom_G schreef op 10 april 2004 @ 12:06:
Normaal is dat indd mogelijk.

Kijk eens of je die hd's kunt omzetten naar dynamische schijven. Dan kan je in software matige raid gaan werken;

Dit al moet je in computerbeheer bij het onderdeel schijfbeheer gaan zoeken onder windows 2k/xp.
Dat is nou net het probleem windows wil er geen dynamische schijven van maken omdat ze removable zijn. Dus ik hoopte dat er een ander proggy of methode voor was.

• Wormzz
Niemand enig idee of en hoe dit te doen is???

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
dus je hebt 2 harde schijven in 1 externe bak, op 1 kanaal, die met USB aan je pc vastzit?

Ik denk dat al zou het je lukken de snelheidverbetering minimaal zal zijn, 2 ide schijven op 1 kanaal, en dan ook nog omgezet naar usb....

[ Voor 16% gewijzigd door maratropa op 12-04-2004 15:07 ]

specs

• Wormzz
ze zitten samen in een USB2.0 bak, maar het leek me wel handig om een schijf van 80Gb te hebben ipv 2x40, en was wel benieuwd of de snelheid omhoog ging. Maar helaas niemand die een mothode daarvoor heeft

[ Voor 1% gewijzigd door Wormzz op 14-04-2004 01:17 . Reden: typo ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33

BCC

Volgens mij kan windows dit gewoon niet. Sowieso worden USB driver al heel anders aangestuurd dan IDE/SCSI drives en ik zie problemen in de manier waarop Windows writes cached voor beide systemen... dit is volgens mij niet echt compatible.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Ik geef even een kick, omdat ik nu met dezelfde vraag zit. Nu in het geval met 2x Lacie HDD's van 1 TB per stuk die we in mirroring willen zetten via firewire op een Windows 2003 server.
Kan dit werken?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je de schijven tot je beschikking hebt, dan zou je het eens zelf kunnen uitproberen en de details hier posten :)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:21

FastBunny

Give it the Works !

Zou moeten werken, echter weet je zeker dat je dat op een server wilt ?
Die Lacie disks hebben al een stripeset. Je bent denk ik beter uit met een 4 tal kleine harddisks en een raidcontroller.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• mabarto
FastBunny schreef op 07 juli 2004 @ 10:17:
Zou moeten werken, echter weet je zeker dat je dat op een server wilt ?
Die Lacie disks hebben al een stripeset. Je bent denk ik beter uit met een 4 tal kleine harddisks en een raidcontroller.
dat is inderdaad een oplossing, maar hoe krijg jij 2x 1 TB in een raid, waarbij je de ene TB eruit kan trekken? In het geval van jou zou ik dus 8 disks moeten hebben, waarvan ik er 4 eruit ga trekken omdat ik mirroring wil hebben van 1 TB schijven.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

barto018 schreef op 07 juli 2004 @ 10:28:
[...]

dat is inderdaad een oplossing, maar hoe krijg jij 2x 1 TB in een raid, waarbij je de ene TB eruit kan trekken? In het geval van jou zou ik dus 8 disks moeten hebben, waarvan ik er 4 eruit ga trekken omdat ik mirroring wil hebben van 1 TB schijven.
Hangt van je wensen af. Je kunt bv 4 schijven van 300Gb kopen en die in RAID5 zetten, is nog sneller ook en bovendien mag er 1 schijf uitvallen en werkt alles gewoon door. Je kunt dit nog uitbreiden naar 2 arrays zodat er 1 gehele array uit zou kunnen vallen. Hangt van je eisen af natuurlijk en van het budget :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• mabarto
FastBunny schreef op 07 juli 2004 @ 10:42:
[...]

Hangt van je wensen af. Je kunt bv 4 schijven van 300Gb kopen en die in RAID5 zetten, is nog sneller ook en bovendien mag er 1 schijf uitvallen en werkt alles gewoon door. Je kunt dit nog uitbreiden naar 2 arrays zodat er 1 gehele array uit zou kunnen vallen. Hangt van je eisen af natuurlijk en van het budget :)
Oke, tis omdat je erop doorgaat ;-) Het is de bedoeling dat daar de backups op worden gezet. Aangezien je aan backups weinig hebt als de toco afbrand of de tapes defect raken, willen wij dus gaan mirroren. De gehele dag 1 van de twee aansluiten en dan tijdens werkuren de tweede erbij prikken, zodat die ook weer up to date is als ie 's avonds uit het pand wordt genomen.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

barto018 schreef op 07 juli 2004 @ 13:45:
[...]

Oke, tis omdat je erop doorgaat ;-) Het is de bedoeling dat daar de backups op worden gezet. Aangezien je aan backups weinig hebt als de toco afbrand of de tapes defect raken, willen wij dus gaan mirroren. De gehele dag 1 van de twee aansluiten en dan tijdens werkuren de tweede erbij prikken, zodat die ook weer up to date is als ie 's avonds uit het pand wordt genomen.
Oke, in dat geval zul je ongetwijfeld een logboek vol fouten krijgen als je de mirror eraf haalt ;) Als je graag wilt backupen is een backupdrive niet handiger ? Kun je meteen meerdere tapes bewaren :)

• mabarto
FastBunny schreef op 07 juli 2004 @ 14:35:
[...]

Oke, in dat geval zul je ongetwijfeld een logboek vol fouten krijgen als je de mirror eraf haalt ;) Als je graag wilt backupen is een backupdrive niet handiger ? Kun je meteen meerdere tapes bewaren :)
Je wilt echt alles weten he? ;)
De klant in kwestie wil goede backups hebben en die ze de komende tijd ook kunnen gaan gebruiken. Het is namelijk zo dat het een server is die intern draait, maar mogelijk door een te hoge belasting op hun lijnen naar een colo moet. Tapes is dan echt uitgesloten of ze moeten een autoloader nemen ofzo, maar dat is geen optie.
Vandaar het idee om externe hd's te nemen die groot genoeg zijn en als de server in de colo terecht komt, dat ze gewoon beide hd's kunnen laten staan. Kans op uitbranden is nihil.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

barto018 schreef op 07 juli 2004 @ 15:54:
[...]

Je wilt echt alles weten he? ;)
De klant in kwestie wil goede backups hebben en die ze de komende tijd ook kunnen gaan gebruiken. Het is namelijk zo dat het een server is die intern draait, maar mogelijk door een te hoge belasting op hun lijnen naar een colo moet. Tapes is dan echt uitgesloten of ze moeten een autoloader nemen ofzo, maar dat is geen optie.
Vandaar het idee om externe hd's te nemen die groot genoeg zijn en als de server in de colo terecht komt, dat ze gewoon beide hd's kunnen laten staan. Kans op uitbranden is nihil.
Oke in dat geval is het wellicht handiger ja om 2 externe disks te gebruiken. Alleen als je er een raid1 van maakt zal op het moment dat er 1 weg is de server in de error gaan ;) Wel doorwerken maar je logboek stroomt vol. Verder moet je er rekening mee houden dat 1 lacie big disk bestaat uit 2 of 3 schijven in een stripeset waardoor het dus ook meteen een groter risico is, vandaar mij 'doorgevraag' om je wellicht een beter alternatief te kunnen geven ;)

• mabarto
FastBunny schreef op 07 juli 2004 @ 16:04:
[...]

Oke in dat geval is het wellicht handiger ja om 2 externe disks te gebruiken. Alleen als je er een raid1 van maakt zal op het moment dat er 1 weg is de server in de error gaan ;) Wel doorwerken maar je logboek stroomt vol. Verder moet je er rekening mee houden dat 1 lacie big disk bestaat uit 2 of 3 schijven in een stripeset waardoor het dus ook meteen een groter risico is, vandaar mij 'doorgevraag' om je wellicht een beter alternatief te kunnen geven ;)
Ja dat is het 'probleem'. Vindt maar een goede betaalbare oplossing. Jij zegt dus eigenlijk dat je dit moet kunnen instellen. MS en een nieuwspost in de nieuwsgroepen zegt dat je dit niet onder Win2k0 kan doen, omdat je de externe schijf kan disconnecten en Windows weigert dan om een softwarematige raid te kunnen doen. Over Windows 2003 kan ik helaas niets vinden.
Pagina: 1