Kunnen sites aanspraak maken op belkosten?

Pagina: 1
Acties:

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Mijn vader had het volgende verhaal: Drukbezochte sites kunnen aanspraak maken op een bepaald bedrag aan telefoonkosten van de KPN. Het hele internet zorgt ervoor dat telefoonproviders (en natuurlijk ook kabel- en ADSL-providers) geld verdienen doordat mensen inbellen (en internetten over de kabel enzo, maar dat vergeten we even.) Websites als Google, Tweakers.net, 2ehands.nl e.d. zorgen dagelijks voor een flink aantal beluren en dat heeft de KPN maar mooi te danken aan een boel drukbezochte sites. Omdat al die sites dus voor flink wat inkomen zorgen zouden ze hier dus aanspraak op kunnen maken.

Zelf heb ik er nog nooit van gehoord dat dit ook daadwerkelijk gebeurt en ik kan het me ook niet voorstellen, omdat ik me niet kan voorstellen dat de KPN inzage krijgt in accesslogs van hosters. Maargoed, heeft iemand hier ooit van gehoord?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:30
Neehoor, dit kan niet.

Wat wel kan/kon, is dat een ISP op deze manier geld verdient: Een deal sluiten met KPN, zodat ze voor elke tik op hun inbelnummer, een percentage van de opbrengsten krijgen.

Op die manier is het gratis inbellen ook van de grond gekomen, zo'n 5 jaar geleden. Dat begon met www.freeaccess.nl, een dienst van voormalig Castel. (Zusterbedrijf van Essent / @home).

Tegenwoordig werkt het al lang nietmeer zo, zeker nu er van die 06 inbelnummers zijn gekomen voor ISP's. Maar voorheen werd het -door isp's- dus wel gebruikt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 09-04-2004 23:40 ]

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 12:40

Whuzz

Dodgeball!

Lijkt me ook niet nee. Het is nooit aantoonbaar dat de bezoekers van zo'n drukke site níet zouden inbellen als die site niet zou bestaan.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!