Toon posts:

GPU cooler kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien een van mijn fans nogal piepte en ik dagelijks het stof in de kast zie liggen besloot ik de boel eens schoon te gaan maken. Het piepende geluid kwam van de fan van mijn videokaart (Asus V8420/Ti 4200) en ik was blijkbaar iets te enthousiast met een kwast in de weer, waardoor de fan niet meer draait als ik de pc opstart. Ik heb eigenlijk nog niet getest of de kaart überhaupt nog wel werkt, maar het lijkt me wel.

Mijn vraag is welke koeler ik het beste kan aanschaffen en of ik die zelf erop zou kunnen zetten. Ik heb mijn eigen pc in elkaar gezet, maar heb in de winkel de koeler op de cpu laten zetten.

Deze 2 kan ik als het goed is in Utrecht krijgen, maar ik kon op de site van mycom en computerland niks vinden.
Titan CUV2AB DIY GF4 VGA Chipset cooler
Zalman ZM80C-HP , Noiseless VGA Heat Pipe Cooler

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 16:32 ]

Verwijderd

Ik zou die zalman erop zetten, die is zo lekker stil ( met extra fan, zonder fan helemaal stil ). En de koel prestaties hiervan zijn ook nog eens heel goed.

Dus ik zou zeggen koop de zalman. Maar als je goedkoper uit wil zijn, kun je gewoon de ( waarschijnlijk 40 mm fan ) vervangen door een nieuwe.

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:43
Zalman ZM80C-HP , Noiseless VGA Heat Pipe Cooler

Heb ik zelf ook, lekker stil en lekker cool ;)

Verwijderd

Topicstarter
Maar waar kun je dan die (idd) 40 mm fans kopen? Of moet je hem dan opsturen. (mijn 32 mb TNT 2 is nou ook weer niet zo'n lekkere vervanging)

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
of idd zalman HP-80 of anders een oud CPU koelertje op maat maken zoals zovelen hebben gedaan.
(die zalman heatpipe bevalt mij uitstekend, lekker stil en ook nooit bang voor defecte ventilator LOL )

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik zelf heb ook de Zalman ben er alleen niet echt tevreden over.

Dit zal wel aan mij leggen.

Ik heb hem op mijn 9800se gemonteerd maar af en toe naar lang game krijg ik rare objecten in mijn beeld te zien. Standaard niet overclocked.

Met mijn standaard fan deed hij dit niet.

Ik heb dan ook 2 tubbetjes pasta van zalman ertussen gedaan en alles goed vast gedraaid dit 2x gecheckt.

Hij wordt dan ook niet heet maar heb er een fan (silent) erop hangen.

Zalman is wel een goede vervanger als ik het zo hoor mijn ervaring is anders.

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

ja maar dan heb je het over een 'heet hoofd' als ik die 9800 van jou had dan had ik allang die zalman koeler op geschroefd

Bedankt alvast

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 23:37:
Maar waar kun je dan die (idd) 40 mm fans kopen? Of moet je hem dan opsturen. (mijn 32 mb TNT 2 is nou ook weer niet zo'n lekkere vervanging)
waarom zou je een nieuwe 40mm fan kopen?

je kan beter een 80mm of 92mm fan kopen en die op 5 of 7V laten lopen. is vele malen stiller. muisstil zelfs als je 't goed doet
gewoon je huidige fan eraf halen, en met een handige constructie (meccano bv.) een 80 of 92mm fan er onder hangen.

heb ik ook gedaan met een splinternieuwe 9800SE AIW, omdat ik de originele 40mm fan te luidruchtig vond. nu issie lekker muisstil.. :)

deze oplossing kost je zo'n 3 euro, is dus goedkoop en reduceert 't geluid van je pc aanzienlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door NewbieNeo op 10-04-2004 00:52 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb op mijn GeForce 4 ti 4200 (ook van Asus en ook de fan kapot) een passief blok van een P1 200 gedaan en daar een fan met 2500 rpm opgeplakt, koelt goed en is nog stil ook, voor 3.5 € was ik klaar.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Ik heb dan ook 2 tubbetjes pasta van zalman ertussen gedaan en alles goed vast gedraaid dit 2x gecheckt.
Dat is ook niet zo slim, een kwart tubetje is al te veel. Je doet er veel te veel pasta tussen, en dat werkt alleen maar averechts. Te veel pasta zorgt er voor dat de warmte juist niet meer goed kan worden afgegeven aan het koelblok. Goed schoonmaken dus zou ik zeggen, en dan een heel klein drupje in het midden van de core, blok dr op, klaar :)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 09:13:
[...]

Dat is ook niet zo slim, een kwart tubetje is al te veel. Je doet er veel te veel pasta tussen, en dat werkt alleen maar averechts. Te veel pasta zorgt er voor dat de warmte juist niet meer goed kan worden afgegeven aan het koelblok. Goed schoonmaken dus zou ik zeggen, en dan een heel klein drupje in het midden van de core, blok dr op, klaar :)
euhh... heb je zelf ook die zalman?
dan zou je moeten weten dat er tussen de koelblokken en de heatpipe ook wat koelpasta moet om warmteoverdracht te verbeteren.. ;)
2 tubes is misschien wel teveel, maar je gebruikt al gauw een zo'n tubetje (1gr of minder zelfs) bij de montage van een ZM80A-HP of ZM80C-HP..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat Titan ding maar genomen, omdat het 15 euro scheelde.

Ik heb alleen koelpasta op het ronde stuk in de core aangebracht, maar toen ik de onderkant van de oude koeler bekeek, zag ik dat ze daar koelpasta over de hele core hadden aangebracht. Maakt het wat uit?

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Heb net Artic silver 5 gekocht deze zal ik even proberen in wat minderen maten erop te smeren.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 13:46:
Ik heb dat Titan ding maar genomen, omdat het 15 euro scheelde.

Ik heb alleen koelpasta op het ronde stuk in de core aangebracht, maar toen ik de onderkant van de oude koeler bekeek, zag ik dat ze daar koelpasta over de hele core hadden aangebracht. Maakt het wat uit?
nee, alleen van dat ronde komt de warmte af.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hier ook een trotse Asus vidoekaart gebruiker :9

Ik heb het hier dus ook gehad met mijn Ti4200 [V9280S], de Fan die begon steeds meer lawaai te maken na loop van tijd. En toen heb ik besloten om gewoon een Zalman erop te zetten.
Dit was voor mij de oplossing omdat ik ook een stil systeem wou/wil/nog steeds ;)

Voor een afbeelding : Tsjek Sign.

PS: Die Zalman ZM80C-HP is vrij eenvoudig te monteren en past perfect op de Ti4200. +/- 1 Maand in bezit

I browse with Vivaldi

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu die Titan. Qua geluid maakt het niet zoveel uit met 2 goedkope casefans erbij, dus daar merk ik toch niet zoveel van. Alles werkt weer, al moet ik nog een stress test (ff flink gamen) doen.

Bedankt allemaal.
Pagina: 1