Toon posts:

Digitale Camera; welke/waar op letten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Sorry als dit een dubbeltopic is, maar ik weet echt niet wat ik moet :o

Ik wil graag een digitale camera aanschaffen (eventueel met draaibaar LCD scherm) van 4 megapixel, en wil er ongeveer 400 euro voor betalen.

Ik heb het volgende gevonden:
-Canon Digital IXUS 430
-Olympus µ[mju:] 410 digital
-Canon Powershot A80
-Minolta Dimage G400

Aangezien ik absoluut geen verstand heb van welke MB kaarten het beste zijn, batterijen en/of accu's, welke gevoeligheid (ISO) die je minimaal moet hebben etc etc vraag ik jullie om raad...

Kunnen jullie mij helpen de beste uit dit rijtje te kiezen en als er geen goede naar jouw mening tussen zit een andere optie stellen?
Een einde keuze moet ik natuurlijk nog steeds zelf maken, maar als ik al wat meer weet waar ik op moet letten en wat echt een must is op een cam zou ik daar erg mee geholpen zijn.

Groetjes!!

Verwijderd

Van deze 4 zou ik direct zonder aarzelen voor de A80 kiezen, het is alleen niet de compactste, kortom het is prioriteiten stellen en wegstrepen.......

Verwijderd

A80 scheen echt super te zijn. Maar Olympus heeft ook een goede naam. Reviews zoeken etc. en naar foto's kijken in foto topics ;) lijkt me slim! :9

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 16:37

Tjark

DON'T PANIC

rekening houden met:

- opslagmedia: compactflash is goedkoper dan memorystick of SD/MMC. Neem eigenlijk minimaal 256MB met een 4MP camera.
- accu/batterijen: accus hebben meestal een langere levensduur, maar een 2e accu kan duur zijn. NiMH Penlites zijn goedkoper en meervoorkomend.

*insert signature here

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 09:02
Goede verhalen gehoord over de Canon A80

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Die A80 is wel een beetje een 'mannending'. Voor een vrouw zou ik eerder de Ixus 430 kopen. Leuk, lief klein dingetje met best goede kwaliteit. Weliswaar iets minder instellingsmogelijkheden dan de A80, maar als je niet al te rare dingen gaat doen voldoet de Ixus ook echt wel.

(Ik ben voor Canon, bevooroordeeld enzo)

Bericht hierboven

Verwijderd

Floris schreef op 10 april 2004 @ 03:23:
Die A80 is wel een beetje een 'mannending'. Voor een vrouw zou ik eerder de Ixus 430 kopen. Leuk, lief klein dingetje met best goede kwaliteit. Weliswaar iets minder instellingsmogelijkheden dan de A80, maar als je niet al te rare dingen gaat doen voldoet de Ixus ook echt wel.

(Ik ben voor Canon, bevooroordeeld enzo)
Misschien is ze wel een pot, weet jij veel :+

De Canon kan ik aanraden, daar doe je geen miskoop mee, hoewel ik ook bevooroordeeld ben :P

Ik zou eens wat reviews en FAQ's doorlezen voordat je je keus maakt, jij bent degene die met dat ding rond moet lopen.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Als je aan de slag wilt met het instellen van sluitertijden en diafragma's moet je de A80 nemen en niet de IXUS. De IXUS kan dit namelijk niet. Wel is deze camera op dit moment de beste 'point-and-shoot' camera op de markt. En ook nog eens lekker klein.

Al de antwoorden op je vragen over geheugenkaarten en batterijen en andere dingen waarop je moet letten kun je hier vinden:

Technische FAQ Fotografie

[ Voor 30% gewijzigd door havana op 10-04-2004 10:24 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

TjarkVerhoeven schreef op 09 april 2004 @ 21:08:
rekening houden met:

- opslagmedia: compactflash is goedkoper dan memorystick of SD/MMC. Neem eigenlijk minimaal 256MB met een 4MP camera.
- accu/batterijen: accus hebben meestal een langere levensduur, maar een 2e accu kan duur zijn. NiMH Penlites zijn goedkoper en meervoorkomend.
Mijn voorkeur: Compact Flash en Penlights.

Ik wil er aan toevoegen: Optische zoom, dit vind ik één van de belangrijkste dingen aan een digitale camera. Digitale zoom heb je niks aan. Speel eens met een camera met 2x en met 3x optische zoom, het verschil is enorm.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ben ik weer :)

Bedankt voor jullie berichten!

Ik heb al vele reviews gelezen, maar kom er echt niet uit :|

Vraag: Zit er trouwens verschil tussen compactflash en memorystick of SD/MMC m.b.t de snelheid van de foto's verwerken?

Enneh, het maakt me niet zoveel uit hoe een camera eruit ziet. Als ie maar goede prestaties levert. En nee, ik ben geen pot ;)

Vraag: Maar het is toch zo dat je alle camera's op automaat kan instellen als je handmatig ff beu bent?

Maar jeetje....., dit is echt verschrikkelijk moeilijk.

Bij beter onderzoek zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn meerdere goede camera's! Wie helpt me.

Ik zoek (zoals je weet) er een van min 4 megapix en rond de 400 euro. Deze moet de mogelijkheid hebben om dingen handmatig in te kunnen stellen. Ook is een 3 x optische zoom op z'n minst nodig.

De volgende camera's komen aan bod:

-Minolta Dimage F200
-Minolta Dimage G400
-Minolta Dimage S414
-Olympus Mju 410
-Olympus C-765 Ultra Zoom
-Canon IXUS 430
-Canon Powershot A80

Vraag: Springt hier voor jullie er echt een gigantisch uit en waarom??
Het zou fijn zijn als jullie mij kunnen adviseren omdat ik maar een leek ben....

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Wil je de hobbyfotografie in, dat je dingen handmatig wil instellen? Waarom wil je 4 megapixel?

Als je normaal ergens op vakantie bent ga je echt niet 1000 dingen handmatig instellen maar dan wil je een camera dat makkelijk mee te nemen is, lang met de batterijen meegaat, en die leuke foto's produceert. Geen van de bovenstaande camera's in slecht. Ga naar de winkel, probeer alle camera's even uit door ze vast te pakken, en koop degene die je het meest bevalt. Veel mensen kopen een camera met veel handmatige instellingen, vervolgens hebben ze geen tijd/zin/motivatie om het te gaan leren en houden het toch bij point-n-shoot. Zonde. Het is niet zo dat als je manueel instelt dat je dan opeens superprofessionele foto's krijgt. Zelfs bij amateurs krijg je vaak met automatische instellingen veel beter beeld dan dat je manueel prutst. Gaat ook om compositie, en om de wil om de hobby van het fotograferen te leren.

De snelheid in verwerking hangt meer af van camera tot camera, er is niet te zeggen dat 'over het algemeen type xx het best werkt'. Lees de reviews eens goed door, sommige reviewers hebben alle verwerkingstijden ook erbij neergezet.

[ Voor 26% gewijzigd door Stereotomy op 10-04-2004 20:59 ]

Alors.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Alle camera's hebben uiteraard een vol-automatische mode. Zelfs professionele camera's hebben dit. De vraag is natuurlijk hoe goed die modus is...

Zoals ik al zei: bij de IXUS kun je weinig handmatig instellen, dus als je dit wél wilt, valt deze af. Ik zou in dat geval kiezen voor de A80.

Over de snelheid van geheugenkaarten: dat maakt volgens mij allemaal bar weinig verschil.

Of er ééntje uitspringt? Ik vind van wel. De Canon's --> de beste prijs/kwaliteitverhouding.

Maar alle camera's die je noemt zijn zeker niet slecht. Wat ik persoonlijk belangrijk vind, is dat de sluiterknop snel reageert. Kan een hoop plezier schelen... let daarop dus ook eens! Ik weet uit eigen ervaring dat de Canon's lekker snel reageren.

[ Voor 37% gewijzigd door havana op 11-04-2004 00:07 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik denk dat als je hier en daar kiekjes wil maken op vakantie of op bijzondere gelegenheden bij vrienden en je wil ze af en toe eens afdrukken dat je dan niet voor de A80 moet gaan. Dat ding is te groot en te zwaar en te lomp. En ik vraag me nog steeds af in hoeverre jij zelf tijd hebt om te prutsen aan sluitertijden, diafragma en ISO settings als jij op een feestje bent en je wil iemand leuk op de foto zetten. Kijk eens naar de Olympus of de Canon Ixus.

Alors.

Verwijderd

kwoot:
Kijk eens naar de Olympus of de Canon Ixus.
[kwoot]

En vergeet die Olympus dan meteen, presteert binnenshuis matig, mede omdat je weinig grip hebt op wat de camera eigenlijk doet, zie hieronder

PS, ook nog even wat ideetjes over manueel/ automatisch:

-De belichting handmatig instellen is meestal onzinnig, doet de camera veel beter, eventueel met handmatige correctie, alleen bij nachtfoto's kan dat wel eens nuttig zijn......
wel nuttig is sluiter- of diafragma voorkeuze, geeft controle over beweging en/ of scherptediepte (halfautomatisch dus)
-Handmatige instelbaarheid van ISO, compressie,witbalans, scherpte, kleurverzadiging is wel van groot belang om grip te hebben op wat de camera doet, dit hoeft niet per opname, maar per situatie

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het leuk wat handmatige instellingen te hebben, maar het hoeft niet overdreven te zijn natuurlijk, want proff ben ik niet en zal ik ook niet worden. Volautomatisch is dus niet echt wat ik wil.

Ik kan helaas nergens iets vinden over de sluiterknop :|

Is het zo dat alle Olympus'sen matig presteren binnenshuis? Zo ja; hoe weet je dat zeker? En presteren alle Canon's wel beter binnenshuis?

Fijn dat jullie me willen helpen :)

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

hmm...ik zie geen enkel nikon cameras in je verlang lijstje. Is het geen optie of had je slechte ervaring met nikon? Als je nog spaart is er nog leuke accessoires, zoals telelens & wide angle die je aan nikon camera kan plaatsen. Heb self een CP 4300.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

[quote]Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 10:19:
kwoot:
Kijk eens naar de Olympus of de Canon Ixus.
En vergeet die Olympus dan meteen, presteert binnenshuis matig, mede omdat je weinig grip hebt op wat de camera eigenlijk doet, zie hieronder
Je vergeet volgens mij een link. En ik denk dat je zwaar overdrijft (met alle respect overigens). Mijn vriendin heeft een Olympus mju 300 en die doet het prima. Goede focus ondanks geen AF assist light, redelijke ruiscontrole bij 400 ISO. Voor de topicstarter, kijk ook naar de verschillende reviews van de mju 300 en mju 400, de voorlopers van de mju 410. Die geven meestal wel een goede indicatie aan.

Ik denk dat je ook inderdaad kunt kijken naar de Nikon 3200. Deze mag dan weinig manuele instellingen per se hebben, maar wel een stuk of 10+ zgn. 'scene modes' welke in feite zelf met een beetje goede wil als manuele instellingen beschouwd kunnen worden. Elke scene mode heeft zijn eigen prioriteiten wat betreft diafragma, sluitertijden etc.

En... toch nog even een goed advies: lees je eens in, in de fotografie en de fotografietermen. Nu is het nog Chinees voor je, wat echt goed zoeken naar een geschikte camera er niet makkelijker op maakt. Tenslotte kunnen wij roepen wat we willen, maar komt het uiteindelijk toch op jouw keuze te staan. Het is onzinnig als je straks een cam van 400 EUR koopt terwijl je met 200 EUR al klaar had kunnen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Stereotomy op 11-04-2004 20:17 ]

Alors.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

havana schreef op 11 april 2004 @ 00:05:
Over de snelheid van geheugenkaarten: dat maakt volgens mij allemaal bar weinig verschil.
Nou... Ik heb een ouwe C!T liggen waarin kaarten werden vergeleken. Nu blijkt er wel degelijk verschil in snelheid te zitten en vaak nog veel ook (factor 2).
Ik ben de exacte conclusies kwijt, maar van CompactFlash weet ik zo dat het a) de goedkoopste is b) de stevigste (ivm vouwen whatever) c) het snelste en d) het grootste.... waarmee je eí'k compactflash bij voorkeur wilt hebben.

Qua Camera, ik zou idd een Canon nemen. Tuurlijk zijn er erg veel canons in omloop en dus evenveel mensen die hun camera aanprijzen, aan de andere kant zal de Canon niet voor niets zo populair zijn. A80 en Ixus is een kwestie van voorkeur. De A80 heeft kantelscherm en net iets meer opties zodat je daarmee leuk kan pielen, een Ixus is gewoon een lekker klein cameraatje.

Maar ja, een PentaxS4 of een Minolta Z1 of Z2 of whatever, alles heeft zo z'n voor en nadelen.
* Delerium denkt dat je gewoon formaat (handzaamheid) mee moet nemen als vuistregel

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Mariekje: Het formaat maakt je niet zo uit zeg je, dus de A80 (stuk groter dan een Ixus) zou geen probleem zijn.

Als ik snel even kijk naar wat je kunt vinden met 4Mpix in de prijsrange die je aangeeft, dan zie ik in de pricewatch voor 434 euro een Nikon Coolpix 4500. Met accesoires kom je dan waarschijnlijk wel een eind boven je prijs uit. (CF erbij, oplaadbare batterijen, een tasje en dat was het wel). Maar dat is ook een dijk van een camera! Als je dat bedrag te hoog vind zou ik toch lekker voor die A80 gaan, dan roteerbare schermpje en de betere lens (dan in de Ixus) zouden het voor mij al doen. :)

Maar het advies is niet compleet als je niet naar een winkel bent geweest en de cam's even hebt vastgehad. (Negeer overigens het gebabbel van de verkopers zo veel mogelijk tenzij je naar een echt goede winkel gaat, maar daar zijn er IMHO zo weinig van)

Bericht hierboven

Verwijderd

@stereotomy
Kwoot:
Je vergeet volgens mij een link.
[kwoot]

Nee, ik verwees naar mijn PS eronder...........

Verwijderd

ik vind de a80 er echt wel uit springen, veel handmatige instellingen.. hijs alleen wat groot, de ixus is kleiner maar iets minder goed. ik zou in ieder geval voor cannon gaan, Het geheugen maakt kwa snelheid niet zo veel uit alleen is het ene wat duurder dan het andere.

btw elke camera kan je wel op automatish zetten.. alleen ze hebben niet allemaal evenveel handmatige instellingen.. daarmee springt de a80 eruit

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 07:42 ]

Verwijderd

Die A80 is inderdaad een prachtig apparaat.
Maar toen ik m'n oude Canon A10 (1.3MPixel) wilde vervangen, heb ik toch maar ietsje meer uitgegeven, en ben voor de Sony DSC-V1 gegaan (442 Euro volgens de Pricewatch op dit moment).

Voordelen van die Sony:
- Wat meer megapixels (merk je niet wanneer je tot max. A4 afdrukt)
- 4x zoom (34 - 136mm kleinbeeld equivalent)
- Z'n focus assist m.b.v. een laser is de beste die ik tot nu toe in een compact camera ben tegengekomen. Hij doet 't zelfs nog in het pikdonker.
- Een normale aansluiting voor een externe flitser. Handig wanneer je binnenshuis wat beter licht wil hebben dan zo'n ingebouwd flitsertje (die altijd te dicht bij de lens zit)
- Voor linkshandigen (zoals ik): de optische zoeker zit rechts van het display, en je zit dus niet steeds met je neus tegen 't display te drukken. Voor rechtshandigen is dat waarschijnlijk een nadeeltje... :)

Nadelen:
- Hij is duurder dan de A80, zowel in aanschaf als in accessoires (Memorystick vs CF, eigen accu vs NiMH)
- Z'n display is niet draaibaar

Maar al met al zou ik die V1 nu niet meer willen missen. Dus Mariekje, als je ietsje meer budget kunt vrijmaken, is dit ook wel een optie... ;)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hoi, ik ben zelf sinds een maand een trotse bezitter van een Canon A80.

Zelf heb ik dit toestel gekozen vanwege het kantelbare-scherm wat erg handig is wanneer je op feestjes boven je hoofd foto's moet schieten. De manual-instellingen gebruik ik (nog) niet, omdat hier nog wat meer mee moet spelen.

Wat verder handig is, dat de camera gevoed word met 4 penlite's die je overal kan krijgen, wanneer je accu je in de steek laat. Op 1 setje accu's kan ik ruim 400 foto's maken.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1