Toon posts:

[Debian] Hoe configuratie te mirorren.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal gelijkwaardige Debian servers staan across the nation :). Is het mogelijk dat wanneer ik een wijziging maak ik de configuratie deze automatisch wordt overgenomen door de andere servers. De taken en configuratie zullen ipc gelijkblijven. Je zou natuurlijk gewoon complete images kunnen kopieren, maar dat is een beetje zonde van het dataverkeer denk ik.

Iemand ideeen?

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

rsync?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Als je nu alleen verschillen overkopieert? Bovendien kun je ook een programma schrijven dat op 1 systeem (de "master") bijhoudt welke packages je installeert/wijzigt/verwijdert, en dat vervolgens ook doet op de andere machines. Eventueel kun je ook nog de directory /etc elke nacht (na het updaten van de packages) distribueren. In /etc/ staan over het algemeen alleen plain text files, die kun je een heel eind comprimeren (bzip2) en dan overgooien... Ook hier kun je natuurlijk ook alleen weer de verschillen doorgeven, dat scheelt je nog meer dataverkeer!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

* Confusion with Cyrberknutselaar: één machine hebben die elke wijziging in de betrokken files registreert en een cronjob op iedere afgeleide die eens in de zoveel tijd een bestand met wijzigingen ophaalt en doorvoert?

Het makkelijkst is waarschijnlijk de 'diff' syntax te gebruiken, dan heb je alle tools voorhanden en hoef je niet zelf allerlei interpretatiezooi te schrijven?

Voor je packages kan je 'dpkg --get-selections > file' op de master en 'dpkg --set-selections < file' op de afgeleiden gebruiken (wel eerst even 'apt-get update' natuurlijk).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Samen komen we er altijd wel uit :D