Toon posts:

digitale foto's te klein (10x15 > 10x13,5)

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag bij de hema bij de 1 uurs service foto's laten ontwikkelen van de maat 10 bij 15 echter, toen ik in de trein op weg naar huis zat, bleken mijn foto's de maat 10 bij 13,5 te hebben.
Dus ik ga morgen even terug naar de hema met de vraag hoe dat kan, hebben meer mensen dit probleem gehad bij de hema? Ik vindt het zelf erg vreemd namelijk.

Oeps foutje in de topic titel ik bedoelde foto's

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 19:18 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:08

Floor-is

5.2

Dat komt door de verhouding:
Je hebt waarschijnlijk een 'prosumercam' en die levert beelden af met een formaat 4:3 (film en SLR's zijn 3:2)

Dan klopt die maat wel namelijk :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Welke aspectratio / pixelformaat hadden die originelen dan?

Verwijderd

Floris is helemaal correct.
Een klein aanmerking allen, sommige digicams hebben namelijk wel de optie om 3:2 foto's te schieten :)

Verwijderd

Topicstarter
geen idee eigenlijk, hoe kun je dat opzoeken? Ik heb een canon powershot a40 en voor de rest de foto's niet aangepast eigenlijk. De vorige keer dat ik ze had laten ontwikkelen kreeg ik wel gewoon de 10 *15 formaat foto's? ik zal even opzoeken of ik het formaat kan vinden.

Edit/

De foto's zijn inderdaad 1600 bij 1200 is 4 bij 3
Maar dan nog als er de foto's aanbieden als 10 bij 15, is het dan niet aan hun om ze een beetje uit te rekken? Ze hebben er wel een stukje weggelaten namelijk

edit/

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 19:26 ]

Verwijderd

Gewoon even de resolutie van de pics vertellen, daar is het namelijk aan te zien :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp en de foto's in het juiste formaat wil krijgen, dan moet ik dus eerst met fotoshop wat bijknippen? Of eventueel een freeware programmatje (als die er is? )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 19:23:
geen idee eigenlijk, hoe kun je dat opzoeken? Ik heb een canon powershot a40 en voor de rest de foto's niet aangepast eigenlijk. De vorige keer dat ik ze had laten ontwikkelen kreeg ik wel gewoon de 10 *15 formaat foto's? ik zal even opzoeken of ik het formaat kan vinden.

Edit/

De foto's zijn inderdaad 1600 bij 1200 is 4 bij 3
Maar dan nog als er de foto's aanbieden als 10 bij 15, is het dan niet aan hun om ze een beetje uit te rekken? Ze hebben er wel een stukje weggelaten namelijk

edit/
Vrijwel alle "consumer" camera's hebben 3:4 ,wordt dus 10x13,5, wil je 10x15 moet je er een strookje afsnijden (croppen)

Verwijderd

Voor progsels zou je dit topic even door moeten spitten :)[rml]Handige tooltjes voor fotografie [ gratis, of goedkoop][/rml]

Verwijderd

Topicstarter
thx voor alle zeer snelle reply's,
Ik weet nu waar het aan ligt en dus voortaan crop ik mijn foto's voordat ik ze laat afdrukken met dit programmatje http://www.foto-freeware.de/jpegcrops.php
(freeware)(Uit het topic van EurOtiC gehaald.)

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-12 14:18

Rayzman

+31 Rayzman

Ze kunnen beter je 3:4 foto's in 10X13.5 afdrukken dan dat zij er 10x15 van maken en dus zomaar een stuk van je orgineel wegsnijden.

specs pc

Verwijderd

Bij de software van Fotoquelle (waarmee je digitale foto's naar de ontwikkelcentrale stuurt) kun je zelf aangeven of je witte randen wilt houden (en de foto dus volledig afdrukt) of dat je papiervullend wil afdrukken (en dus een klein beetje foto kwijt raakt). Je kunt zelfs per foto makkellijk aangeven welk deel gecropt moet worden.

Verwijderd

Is het niet zo dat HEMA ondanks de verhoudingen (4:3 of 3:2) de foto gewoon moet afsnijden op 10x15 ??? volgens mij wel en als tie niet past dan vullen ze hem op of snijden ze hem bij.

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem. Wil nu ook voor de eerste keer foto's laten afdrukken.

Zoals ik begrepen heb kan ik dus best met dat progje van hierboven de foto's eerst croppen (er dus een stukje vanaf halen), ze in die vorm opslaan en dan pas binnen doen? Krijg ik zo gewone 10*15 foto's? Ik vermoed dat als ik ze in de originele vorm binnen doe, ze er bij de fotozaak zelf een stukje afdoen( misschien wel dat stukje dat ik er liefst wel bij had).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 17:10:
Ik zit met hetzelfde probleem. Wil nu ook voor de eerste keer foto's laten afdrukken.

Zoals ik begrepen heb kan ik dus best met dat progje van hierboven de foto's eerst croppen (er dus een stukje vanaf halen), ze in die vorm opslaan en dan pas binnen doen? Krijg ik zo gewone 10*15 foto's? Ik vermoed dat als ik ze in de originele vorm binnen doe, ze er bij de fotozaak zelf een stukje afdoen( misschien wel dat stukje dat ik er liefst wel bij had).
Inderdaad het makkelijkste is (ik ben er ook achtergekomen) Om ze via dat progje eerst te croppen, en dan op te sturen, het is niet zo heel veel werk, maar ja het werkt uiteindelijk wel,
Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 19:03:
Is het niet zo dat HEMA ondanks de verhoudingen (4:3 of 3:2) de foto gewoon moet afsnijden op 10x15 ??? volgens mij wel en als tie niet past dan vullen ze hem op of snijden ze hem bij.
En wat betreft dat formaat foto's ik heb eerder foto's af laten drukken bij de hema en die kreeg ik wel terug in 10 bij 15 en daar hebben ze voor mij blijkbaar een beetje gecropt, en de afgelopen keer niet...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 10:30 ]

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12 15:00

gvdh81

To got or not to got..

Je kunt natuurlijk zelf je foto's kroppen, maar ik laat mijn foto's afdrukken bij www.pixum.nl:
Voordelen:
- Ze hebben een eigen upload programma wat onder andere de grootte van de fotos aan kan passen (3:4 naar 2:3), rode ogen eruit halen (gaat best goed)
- Ze hebben korting bij eerste bestelling
- Je kunt je albums "sharen" met familie en zut

Verder gooien de meeste foto afdruk services automatisch nog een filtertje over je foto heen zoals auto levels, color balance of wat dan ook, bij pixum kun je gewoon aangeven dat de foto's "voorbewerkt" zijn waardoor ze je foto afdrukken zoals je ze upload. Ga er eens kijken, ik ben er zeker van te spreken!

Ow ja, en voordat ik replys krijg van "Dat kun je ook allemaal met fotosoep", dat weet ik, ik werk +/- 6 uur per dag met fotosoep, dit is gewoon een geweldige afdrukservice die ook nog eens als beste uit de test kwam in de computer totaal.

Aanmeld url: je aanmeld (+ 10 gratis fotos!)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 22:02
Is het geen 4"×6" (101,6 mm × 152,4 mm)?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12 21:01

Wuursj

want worst is al bezet

Als je online upload via de HEMA site kan je op de site zelf de foto's croppen. Standaard vallen onder en boven een reepje weg maar je kunt dat vlak verschuiven of inzomen. Erg goeie site imho.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 13-04-2004 20:30 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1