http://www.botter17.nl voor zin, onzin en veel mooie foto's !
****BELANGRIJK****
gebruik GEEN busje met lucht onder druk ('compressed air') om delen van je camera schoon te maken! Velen zijn u voorgegaan, en velen hebben hun cam ermee vermoord!
[ Voor 50% gewijzigd door HunterPro op 09-04-2004 18:53 ]
Als je grijzige (donkere) vlekken ziet, kan dat stof of vet zijn op het matglas. Als je de lens van je cam haalt en naar binnen kijkt, zie je de spiegel, boven die spiegel zit een stukje matglas, kijk daar eens naar. (Die vierkantjes horen daar
[edit] Trots "canned air" gebruiker hier
[ Voor 8% gewijzigd door Floor-is op 09-04-2004 18:54 ]
Bericht hierboven
Hmm .. hiermee bedoel je de camera's (body) met een verwijderbare lens ?HunterPro schreef op 09 april 2004 @ 18:52:
****BELANGRIJK****
gebruik GEEN busje met lucht onder druk ('compressed air') om delen van je camera schoon te maken! Velen zijn u voorgegaan, en velen hebben hun cam ermee vermoord!
Ik maak mijn Olympus E-10 ook wel eens 'schoon' met een spuitbus lucht.
(E-10 -> Body met vaste lens)
Kan dit zoveel kwaad dan ?
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Tenzij je echt weet wat je doet: afblijven geblazen.
[ Voor 41% gewijzigd door Floor-is op 09-04-2004 18:56 ]
Bericht hierboven
Als je het busje rechtop houdt is er niks aan de hand, maar als je 'm ondersteboven houdt, komt er de rommel in vloeibare vorm uit, welke direct verdampt (op zich geen ramp dus), maar daarbij wordt er warmte uit de omgeving opgenomen -> het bevriest lokaal -> condens. En als je je CCD / CMOS aan 't schoonmaken bent, of iets in de buurt daar, is iets als condens niet erg wenselijk. Die condens trekt dan ook nog eens door capillaire werking je sensor Ãn, waardoor er geen mogelijkheid meer is om deze voor 100% te herstellen.
Bovendien is de druk erg hoog, en een cam erg gevoelig. Ook niet handig dus.
Gewoon zo'n pipet-blaasbalg-dingetje halen dus
[ Voor 26% gewijzigd door HunterPro op 09-04-2004 18:57 ]
Ik hoop dan dat na al mijn schoonmaak-aktiviteiten de stippen weg zijn.
Ik heb ook een stofje rechtsonder in mn viewfinder, ik krijg het niet weg maarja ik wacht wel op je ervaringenbotter17 schreef op 09 april 2004 @ 18:57:
oke, morgen dus gelijk even een blaasbalgje kopen (was er nog steeds niet van gekomen).
Ik hoop dan dat na al mijn schoonmaak-aktiviteiten de stippen weg zijn.
Mijn beide Dynax 7Xi bodies hadden ook behoorlijk wat "meuk" op de spiegel etc ... na 5 jaar trouwe dienst en na vele kilometers door vele landen, had zich toch behoorlijk wat stofjes etc zich op mijn spiegels verzameld. Terwijl ik de lenzen er bijna nooit afhaalde, zeker niet "in het open veld" .. juist daarom gebruikte ik 2 bodies.
Ik denk dat ik mijn 10D gewoon 1x per jaar bij Canon zal laten schoonmaken en nakijken, zeker daar ik nu meer lenzen moet wisselen.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Als je gewoon zorgt dat je geen stof etc op je prisma etc krijgt moet het goed zijn.
Blaasbalgje erbij, zodat je je sensor wel eens schoon kan maken is aan te raden. Maar als ie steeds naar Canon moet gaat dat je klauwen vol met geld kosten
Btw, het scheelt al heel erg als je je camera uit zet bij lenzen verwisselen. Het schijnt namelijk dat je CMOD enigzins statisch wordt.
Bericht hierboven
Iemand nog suggesties ?
Waarom niet? Zo duur is het allemaal ook niet en zeker daar ik nu gedwongen in het veld lenzen moet wisselen (ik zet idd mijn camera altijd uit! Maar een zeer goede tip!), overweeg ik serieus om 1x per jaar of anderhalf schoon te laten maken.FireArrow schreef op 10 april 2004 @ 16:21:
waarom zou je Tazzman? da's totaal onnodig lijkt mij.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Verwijderd
Is wel een goed idee.
Ik blaas hem ook regelmatig uit, setje sensor swabs gekocht en ik ben ook weer van de stof-vlekjes op m'n foto's af. Eerst doppen pakken voor je de lens eraf haalt scheelt ook, zo kort mogelijk het zaakje open hebben.
One of the animals has left its cage today.
Naar een fotozaak gaan en vragen of zij het even voor je schoon kunnen maken?botter17 schreef op 10 april 2004 @ 18:50:
Nou, blaasbalgje gekocht en me helemaal suf geblazen. Een paar stippen zijn inderdaad verdwenen, maar een aantal zitten er nog.
Iemand nog suggesties ?
Erhm thanks but no thanks. Ik stuur de handel liever naar Canon dan ik een of andere part-time studentje aan mijn camera laat zitten.dawg schreef op 13 april 2004 @ 11:55:
[...]
Naar een fotozaak gaan en vragen of zij het even voor je schoon kunnen maken?
Ik ben niet echt te spreken over de meeste fotozaken, zeker niet de Combi foto toko's. (Behalve 1tje waarvan ik de manager goed ken, maar de rest..... ik koop er ook nooit iets).