Canon 300D - stippen door de zoeker

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• botter17
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07-2006

botter17

http://www.botter17.nl

Topicstarter
Ik heb sinds enige maanden een Canon 300D en ben hier heel tevreden mee.
Alleen wanneer ik door mijn zoeker kijk zie ik een stuk of wat donkergrijze stippen.
Het ligt niet aan mijn lens, want met andere lenzen zie ik hetzelfde.
De stippen zijn gelukkig niet zichtbaar op de foto's.

Wat kunnen deze stippen zijn en hoe krijg ik ze weg ?

http://www.botter17.nl voor zin, onzin en veel mooie foto's !

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat zijn denk ik je AF punten; lees je handleiding eens door zou ik zeggen :)

• botter17

botter17

Topicstarter
Nope, het zijn niet de AF punten. Ze staan willekeurig (maar wel vast) door heel het beeld. En ze zitten er pas een paar weken.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Kunnen ook stofjes op je spiegel zijn. Even met een blaasbalgje wegblazen, als dat het probleem is.
:)

It’s the economy, stupid!

• HunterPro
  • Niet online
Is je spiegel of prisma niet vies? Eventjes je lens er afhalen en goed naar de spiegel kijken :)

****BELANGRIJK****

gebruik GEEN busje met lucht onder druk ('compressed air') om delen van je camera schoon te maken! Velen zijn u voorgegaan, en velen hebben hun cam ermee vermoord!

[ Voor 50% gewijzigd door HunterPro op 09-04-2004 18:53 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Stippen of vierkantjes? ;)

Als je grijzige (donkere) vlekken ziet, kan dat stof of vet zijn op het matglas. Als je de lens van je cam haalt en naar binnen kijkt, zie je de spiegel, boven die spiegel zit een stukje matglas, kijk daar eens naar. (Die vierkantjes horen daar ;))

[edit] Trots "canned air" gebruiker hier O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Floor-is op 09-04-2004 18:54 ]

Bericht hierboven

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

grimson

domeingrommer

HunterPro schreef op 09 april 2004 @ 18:52:
****BELANGRIJK****
gebruik GEEN busje met lucht onder druk ('compressed air') om delen van je camera schoon te maken! Velen zijn u voorgegaan, en velen hebben hun cam ermee vermoord!
Hmm .. hiermee bedoel je de camera's (body) met een verwijderbare lens ?
Ik maak mijn Olympus E-10 ook wel eens 'schoon' met een spuitbus lucht.
(E-10 -> Body met vaste lens)
Kan dit zoveel kwaad dan ?

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• Floor-is

Floor-is

5.2

In die bussen zit vet en vocht, hoe weinig ook. Daarnaast is de druk dermate groot dat je dingen kunt kapotblazen. Je moet het busje ontzettend recht houden, want anders komt het vocht en het vet enzo naar boven en dan kan je :w doen ongeveer. En je moet weten hoe en waar je kunt blazen en hoe hard, op welke afstand en nog meer...

Tenzij je echt weet wat je doet: afblijven geblazen.

[ Voor 41% gewijzigd door Floor-is op 09-04-2004 18:56 ]

Bericht hierboven

• HunterPro
  • Niet online
Nee, ik heb het over het binnenwerk van de camera.

Als je het busje rechtop houdt is er niks aan de hand, maar als je 'm ondersteboven houdt, komt er de rommel in vloeibare vorm uit, welke direct verdampt (op zich geen ramp dus), maar daarbij wordt er warmte uit de omgeving opgenomen -> het bevriest lokaal -> condens. En als je je CCD / CMOS aan 't schoonmaken bent, of iets in de buurt daar, is iets als condens niet erg wenselijk. Die condens trekt dan ook nog eens door capillaire werking je sensor ín, waardoor er geen mogelijkheid meer is om deze voor 100% te herstellen.

Bovendien is de druk erg hoog, en een cam erg gevoelig. Ook niet handig dus.

Gewoon zo'n pipet-blaasbalg-dingetje halen dus :)

[ Voor 26% gewijzigd door HunterPro op 09-04-2004 18:57 ]

• botter17

botter17

Topicstarter
oke, morgen dus gelijk even een blaasbalgje kopen (was er nog steeds niet van gekomen).

Ik hoop dan dat na al mijn schoonmaak-aktiviteiten de stippen weg zijn.

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

botter17 schreef op 09 april 2004 @ 18:57:
oke, morgen dus gelijk even een blaasbalgje kopen (was er nog steeds niet van gekomen).

Ik hoop dan dat na al mijn schoonmaak-aktiviteiten de stippen weg zijn.
Ik heb ook een stofje rechtsonder in mn viewfinder, ik krijg het niet weg maarja ik wacht wel op je ervaringen :)

System specs

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:42
Zolang de stippen niet op je sensor zitten, zou ik me er niet al te druk om maken...

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Idd zo lang het maar niet op je sensor zit (dat zouden dan lichte stippen moeten zijn geloof ik?) is er niet echt veel aan de hand.

Mijn beide Dynax 7Xi bodies hadden ook behoorlijk wat "meuk" op de spiegel etc ... na 5 jaar trouwe dienst en na vele kilometers door vele landen, had zich toch behoorlijk wat stofjes etc zich op mijn spiegels verzameld. Terwijl ik de lenzen er bijna nooit afhaalde, zeker niet "in het open veld" .. juist daarom gebruikte ik 2 bodies.

Ik denk dat ik mijn 10D gewoon 1x per jaar bij Canon zal laten schoonmaken en nakijken, zeker daar ik nu meer lenzen moet wisselen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
waarom zou je Tazzman? da's totaal onnodig lijkt mij.
Als je gewoon zorgt dat je geen stof etc op je prisma etc krijgt moet het goed zijn.
Blaasbalgje erbij, zodat je je sensor wel eens schoon kan maken is aan te raden. Maar als ie steeds naar Canon moet gaat dat je klauwen vol met geld kosten :/
Btw, het scheelt al heel erg als je je camera uit zet bij lenzen verwisselen. Het schijnt namelijk dat je CMOD enigzins statisch wordt.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Jep en daarom moet ik mijn sensor nagenoeg elke week schoonblazen, waar je ook niet echt blij van wordt...

Bericht hierboven

• botter17

botter17

Topicstarter
Nou, blaasbalgje gekocht en me helemaal suf geblazen. Een paar stippen zijn inderdaad verdwenen, maar een aantal zitten er nog.

Iemand nog suggesties ?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

FireArrow schreef op 10 april 2004 @ 16:21:
waarom zou je Tazzman? da's totaal onnodig lijkt mij.
Waarom niet? Zo duur is het allemaal ook niet en zeker daar ik nu gedwongen in het veld lenzen moet wisselen (ik zet idd mijn camera altijd uit! Maar een zeer goede tip!), overweeg ik serieus om 1x per jaar of anderhalf schoon te laten maken.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Het lijkt mij idd niet eens zo raar om dit elk jaar te doen. Het is immers een prijzig apparaat wat de nodige onderhoud verdient. Ik denk dat het de levensduur ook goed doet. Want als stof er lang opzit gaat het er misschien nog moeilijker af.

Is wel een goed idee.

• HunterPro
  • Niet online
Mee eens - en binnen je garantie denk ik dat Canon je ook wel een beetje service zal kunnen verlenen op dit vlak? :) Bel ze eens zou ik zeggen :)

• mrknowitall
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Lijkt me sterk dat schoonmaken binnen de garantie valt, de hardware onder het stof functioneert immers prima ;).
Ik blaas hem ook regelmatig uit, setje sensor swabs gekocht en ik ben ook weer van de stof-vlekjes op m'n foto's af. Eerst doppen pakken voor je de lens eraf haalt scheelt ook, zo kort mogelijk het zaakje open hebben.

One of the animals has left its cage today.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

botter17 schreef op 10 april 2004 @ 18:50:
Nou, blaasbalgje gekocht en me helemaal suf geblazen. Een paar stippen zijn inderdaad verdwenen, maar een aantal zitten er nog.

Iemand nog suggesties ?
Naar een fotozaak gaan en vragen of zij het even voor je schoon kunnen maken?

It’s the economy, stupid!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

dawg schreef op 13 april 2004 @ 11:55:
[...]

Naar een fotozaak gaan en vragen of zij het even voor je schoon kunnen maken?
Erhm thanks but no thanks. Ik stuur de handel liever naar Canon dan ik een of andere part-time studentje aan mijn camera laat zitten.

Ik ben niet echt te spreken over de meeste fotozaken, zeker niet de Combi foto toko's. (Behalve 1tje waarvan ik de manager goed ken, maar de rest..... ik koop er ook nooit iets).

Pagina: 1