[CSS]Classes worden niet geerft in tabel

Pagina: 1
Acties:

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik ben goed bekend in html en css, alleen kon op het volgende geen oplossing vinden. Kwam via google wel soortgelijke problemen tegen, maar geen oplossing die duidelijk was en hielp.

Het probleem is als volgt: ik heb in een css stijlblad het volgende staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
.music_mid, .music_mid:link, .music_mid:visited, .music_mid:active {
    font-size: 15px;
    color: #B19E11;
    text-decoration: none;
    }
.music_mid:hover {
    text-decoration: underline;
    }

En in het html document het volgende:

code:
1
2
3
4
5
<table class="music_mid">
  <tr> 
    <td><a href="#linkje">Hier komt wat tekst te staan</a></td>
  </tr>
</table>

Nu weet ik dat ik gewoon via <a class="mucic_mid"> het voor elkaar kan krijgen, maar het gaat hier om een tabel met tientallen links en het lijkt me nogal onlogisch om bij elke link een class te moeten aanwijzen. Het is natuurlijk veel praktischer om het binnen de <td> of <table> tag te plaatsen en de eigenschap te laten overerfen.

Zodra ik de <a> tag weghaal erft ie wel over, maar zodra ik er een link van wil hebben, doet ie 't weer niet meer. Ik krijg het niet voor elkaar terwijl het lijkt mij wel moet kunnen.

Hoe kan ik dus in <table> een class gebruiken die eigenschappen bevat voor links die overgenomen moet worden door de tekstlinks in de cellen van die table?

Verwijderd

Gebruik een "descendent selector" (Googlebaar). Daarnaast is het niet aan te raden een underscore te gebruiken in CLASS en of ID namen (backwards compatibility).

• Ed.
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 18:40:
Gebruik een "descendent selector" (Googlebaar). Daarnaast is het niet aan te raden een underscore te gebruiken in CLASS en of ID namen (backwards compatibility).
Wat is dan wel verstandig om te gebruiken ipv een underscore?

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

- :)

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 19:01
camelCase ofzo :).

Skat! Skat! Skat!

• Ed.
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 18:40:
Gebruik een "descendent selector" (Googlebaar).
Heb je een voorbeeldje van hoe je dat precies bedoeld? Via google vind ik een te grote onduidelijke berg over descended selectors om tot een concrete oplossing van mijn probleem te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ed. op 09-04-2004 18:51 ]

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

[google=w3c css selector]
1e link: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/selector.html
http://www.w3.org/TR/REC-...html#descendant-selectors
Niet zo moeilijk toch?

Dus iets als
Cascading Stylesheet:
1
td a { ... };

• Ed.
Dan doe ik dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
.music-mid a, .music-mid:link a, .music-mid:visited a, .music-mid:active a {
    }
.music-mid:hover a {
    }

icm de html code:

code:
1
2
3
4
5
<table class="music-mid">
  <tr> 
    <td><a href="#linkje">Hier komt wat tekst te staan</a></td>
  </tr>
</table>

Dan krijg ik wel de goeie kleur, alleen nog geen hover effect.

[ Voor 13% gewijzigd door Ed. op 09-04-2004 19:23 ]

Verwijderd

Lees nou is eerst die uitleg op externe pagina's! "Descendent selector" dus 'selector descendent-selector:hover'. ;)

• Ed.
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 19:24:
Lees nou is eerst die uitleg op externe pagina's! "Descendent selector" dus 'selector descendent-selector:hover'. ;)
Een concrete oplossing is altijd beter als het rondgooien van linkjes en zeggen van joh zoek zelf maar uit. Anders was ik hier in de 1e plaats niet gekomen ;)

Thx dus voor de uiteindelijke oplossing, moest .music-mid a:link hebben.

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Saegos schreef op 09 april 2004 @ 19:31:
[...]

Een concrete oplossing is altijd beter als het rondgooien van linkjes en zeggen van joh zoek zelf maar uit. Anders was ik hier in de 1e plaats niet gekomen ;)

Thx dus voor de uiteindelijke oplossing, moest .music-mid a:link hebben.
en dan zit je hier verkeerd, als iedereen hier komt om ze probleempjes te dumpen zonder er wat van te leren dan is de lol er ook wel snel af. Dus lees gewoon ff wat van die linkjes en dan had je dit ook heel snel zelf kunne fixxen.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Ed.
Zie je mij hier mijn probleem dumpen dan?

Tjsonge zeg, lekkere mentaliteit hier om iemand die om hulp vraagt meteen de grond in te boren :/

Laten we er maar over op houden, het is opgelost en misschien heeft iemand er ooit nog plezier van via de search.

[ Voor 30% gewijzigd door Ed. op 09-04-2004 19:45 ]

• F97
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

F97

Fabian

Goed overweg met CSS. Jaja.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
.music-mid a, .music-mid:link a, .music-mid:visited a, 
.music-mid:active a {
    }
    }
Als je wil dat je link verandert van kleur bij visited en hover enzo. Waar zet je dat dan? Bij je class of bij je a?

[ Voor 4% gewijzigd door F97 op 10-04-2004 16:42 . Reden: quote ding er rond gezet om verwarring te voorkomen :+ :) ]

Verwijderd

mpegernie schreef op 09 april 2004 @ 19:41:
[...]

en dan zit je hier verkeerd, als iedereen hier komt om ze probleempjes te dumpen zonder er wat van te leren dan is de lol er ook wel snel af. Dus lees gewoon ff wat van die linkjes en dan had je dit ook heel snel zelf kunne fixxen.
Het forum is hier, en personen als Anne die nauwelijks topics openen, en oa ik ben hier, om mensen zoals de topicstarter te helpen met problemen te helpen. Heb je een probleem dan kun je gewoon helpen, zeker als dee persoon gewoon netjes zijn probleem omschrijft. :)

Anders kun je beter een dns wijziging doen voor gathering.tweakers.net en hem doorverwijzen naar de google site. :)

Verwijderd

F97 schreef op 09 april 2004 @ 19:49:
*onnodig regeltje*. Jaja.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
.music-mid a, .music-mid:link a, .music-mid:visited a, 
.music-mid:active a {
    }
    }

Als je wil dat je link verandert van kleur bij visited en hover enzo. Waar zet je dat dan? Bij je class of bij je a?
Bij je a, je wilt specifiek de wijziging van de kleur laten plaatsvinden op je link, en niet op je table. Om problemen te voorkomen dus gewoon direct op de a zetten :)

• F97
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

F97

Fabian

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 20:24:
[...]

Bij je a, je wilt specifiek de wijziging van de kleur laten plaatsvinden op je link, en niet op je table. Om problemen te voorkomen dus gewoon direct op de a zetten :)
(Jaja, ik quote hem gewoon om hem te laten zien dat hij het daar verkeerd deed en dat hij zelf moest zien wat daar verkeerd was, daarom ook de hint. :)
Of dacht je dat ik dat geschreven had :( ;))

edit:
jah, even quotes in die andere post gezet zodat het iets duidelijker is dat het topic starter was die die css geschreven had

[ Voor 13% gewijzigd door F97 op 10-04-2004 16:44 ]

Pagina: 1