Toon posts:

[cooling]Fan-error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
op m'n KT3 Ultra (MSI) zit m'n proc-fan in een stekkertje op men mobo. De vorr 12V krijgt die fan dus. Dat is me te lawaaierig. Ik heb dus op m'n koelblok 2 fan'r gezet, die ik op 5V laat draaien. Heerlijk stil... (of dat genoeg koelt, dat zie ik nog wel, maar dat terzijde). Als ik mijn pc'tje nu opstart, dan gaat-ie vreemd piepen, en geeft een foutcode weer met de led-indicatoren. Dat leert mij dat m'n mobo denkt dat er geen fan op me proc zit. Deels heeft ie wel gelijk, want m'n mobo kan niet weten dat ik de 5V uit m'n molexen haal...

hoe laat ik (Zonder solderen als het even kan) men mobo denken dat de fan toch op men proc staat? ik heb de rpm-draad van men fans (op 5V) al doorverbonden met de rpm-pin van het stekkertje op m'n mobo. Ook dan krijg ik dezelfde errors. Fans draaien te traag neem ik aan...
wat doe ik hieraan...? iemand raad...?

thx...

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:57
De gele draad op de juiste plek op de connector van je mobo steken. De rode en de zwarte laat je gewoon zoals je ze nu hebt.

Dan wel ff de drempel heel laag instellen (dat ie dus niet gaat zeuren dat je fan te langzaam draait).

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:04

Exigence

dnkroz

Je kunt eerst proberen het in het BIOS uit te schakelen, meestal kan dat. Gewoon tijdelijk een fan aan de header hangen en dan uitzetten.
Ander kun je proberen een weerstanje erover te hangen met dezelfde weerstand als de fan (R=U/I)

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-01 22:41
je kan ook in de bios onder PC health (waar je de temperatuur en voltages kan zien) de cpu fan op "ignore" zetten. dan moet hij geen problemen meer geven.

edit:
ok sneller leren typen
maar over dat weerstandje. weet nie of dat werk aangezien hij kijkt naar het toerentall... en een weerstandje heeft geen toerental (teminste gewoonlijk niet...)

[ Voor 41% gewijzigd door Countess op 09-04-2004 18:23 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Als je middels een voltruuk de fan langzamer laat draaien kan de RPM sensor het juiste toerental niet meer doorgeven. Oplossing: RPM check uitschakelen van mobo of de fan modden zodat de HAL sensor in de fan wel 12V krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
wat heb ik gedaan: in me BIOS fan detection uitgeschakeld... WOEHOEW geen error meer, pc loopt... Ik heb wel de rpm-draad vastgemaakt aan de rpm-pin op het mobo. nu zegt m'n BIOS wel dat de fan op 0 rpm draait... :s
vreemd... mss werkt de rpm-meter niet als de fan detection uitstaat... dus ook niet meer onder windows uit te lezen...?

anyway, it works for me... thx dudes :)

Verwijderd

Bij een te laag toerental werkt de uitlezing vaak niet meer. In MBM5 kun je dit oplossen door verschillende instellingen aan te passen. Ach, zolang de fan werkt hoef je 'm niet uit te lezen :P

Verwijderd

je gaat naar pc healt status in de bios, en daar zet je cpu fan detection op disabled :)

Verwijderd

Topicstarter
M'n fan draait nu op 7V, want bij 5V en 100% cpu-belasting gaf me dat een 65°C, wat me teveel leek...
Op 7V doet-ie 54°C... gaat nog net denk ik...? of is ook dat teveel? het gaat om een AMD palonimo XP 1700+ (draait normaal op 1400MHz, maar is overclocked naar 1600MHz)

Nu had ik men proc voor de grap eens uit z'n sochet gehaald, en de socket bleek gesmolten te zijn! (was voor dat ik fan trager liet lopen)

Heb nu even niet bij, maar straks zal ik pics posten...

lijkt me niet erg gezond, maar kan het kwaad? alles werkt nog wel...
Pagina: 1