Ati Radeon 9700pro, cooling probleem???

Pagina: 1
Acties:

• DaGreatRV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01-2021

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
Ik heb mijn Ati Radeon 9700pro van het merk 'Saphire' al over een jaar en heb er geen garantie meer op.

Sinds ik deze kaart heb ben ik er erg tevreden over, behalve over een heel vaag probleem.
Praktisch alle spellen werken prima, met uitzondering van wat artifacts in warme zomer dagen, is er één, of eigenlijk twee spellen met zware problemen.

UT2003 en UT2004 (allebei legaal)

Als ik de settings boven 'medium' zet dan krijg ik na 2 tot 3 map changes zwaar gecorrupte textures, ik heb mijn kaart niet over geclockt en is stock gekoeld. Achter in mijn kast heb ik een 60mm fan hangen (niet veel soeps).
Vroeger had ik dit probleem ook bij 'Planetside' maar sinds Catalist 4.2 is dit opgelost :) .

Wat denken jullie ervan? Is er een probleem met mijn koeling (stock cooling)?
Werkt UT 03/04 niet goed met ATi kaarten?

Ik vermoed zelf dat het aan de koeling ligt. Wat zeggen jullie?

UPDATE:

Ik heb nu een Zalman ZM80c-HP en ramsinkjes op mijn kaart, aan de koeling ligt het dus niet. Maar het probleem in UT 03/04 blijft zich voordoen.

Nou heeft er iemand (WSD) gereplied dat het een bekend probleem is en op de site van de spel makers staat, maar ik kan het niet vinden. :(

Toch vind ik het maar vreemd hoe dit kan. Ik echt alles geprobeert maar niets helpt, nieuw bios, alle mogelijke drivers (Cat 3,2 t/m 4,4 en een hele hoop Omega en DNA drivers), Alles op stock speeds, fastwrites uit. Ik heb zelf zitten underclocken! Meer casefans, Windows opnieuw installen, het spel opnieuw installen. enz....

Ik ben best bereid dit te accepteren, maar ik zou het graag met m'n eigen ogen willen zien.

[ Voor 33% gewijzigd door DaGreatRV op 17-04-2004 16:26 ]

Verwijderd

Hoe warm wordt ie dan? Met welk programma lees je dit uit? Voel eens aan je heatsink op de kaart.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:42

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb een R9700 np op pro snelheden en bij mij deed UT2K3 eht met 10 fps :P
Probeer anders eens patch 2225, die loste bij mij ook al me problemen op :). Draai nu alles op highest met minstens 45 fps en geen artifacts.

Gabriël AM5

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:01

UTM

Zet er anders eens een kamer ventilator op. Deze koelen zwaar goed >:) en je merkt vanzelf of het aan de temp ligt. Kijk ook eens naar de post van PRTW

• DaGreatRV

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 17:54:
Hoe warm wordt ie dan? Met welk programma lees je dit uit? Voel eens aan je heatsink op de kaart.
Ik lees geen temperatuur uit. Volgens mij zit er op die kaart geen temp sensor :| .

///Sapphire

Ik draai met die patch en ik heb geen verschil gemerkt, mijn framerate is in orde trouwens. :*)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ìk heb een club3d radeon 9700 pro, maar met ut2k3 en 2k4 alles op high en geen enkel probleem!! Dus er klopt iets niet met je koeler idd, tenminste daar lijkt het op. Maak de fan en heatsink is stofvrij. Doe dit wel voorzichtig ivm ESD. En anders, probeer is een andere cooler!

Verwijderd

Driverprobleem? Zie mensen met een wel werkende en met een niet werkende kaart, maar niet welke Cat-versie er gebruikt wordt.

Verwijderd

Ik zie in je post historie een nieuwe Zalman erop wilde doen? Misschien is dat niet helemaal goed gegaan? (Koelpasta/schuin enz) Heb er al eens gewoon aan gevoeld?

• DaGreatRV

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 19:07:
Driverprobleem? Zie mensen met een wel werkende en met een niet werkende kaart, maar niet welke Cat-versie er gebruikt wordt.
Ik gebruik nu Cat 4.3 en sta eigenlijk op het punt Omega 2536a (omega versie van Cat 4.4) te installeren. :)

///PRTW

Die heatsink moet ik nog er op zetten (+mem sinks), ze zijn nog niet met de post gekomen. :|

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik wil geen special topic openen daarom hier de vraag even.
Is een radeon 7000 een slecht ding bij het proberen over te klokken van een athlon/duron systeem.
Geloof dat het een AGp versie is.

Verwijderd

gp500 schreef op 10 april 2004 @ 11:07:
ik wil geen special topic openen daarom heit de vraag even.
Is een radeon 7000 een slecht ding bij het proberen over te klokken van een athlon/duron systeem.
Geloof dat het een AGp versie is.
Wat heeft dat nou weer te maken met het probleem van de TS :(

• DaGreatRV

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
Ik heb mijn Zalman koelblok op mijn VGA kaart gebouwt met succes (niet dood) :) .
Ik heb ook van die mem sinkjes van coolermaster op mijn mem chips gedaan.

De GPU artifacts zijn helemaal weg maar bij UT 03/04 heb ik nog steeds die mem artifacts, wel een stuk minder, maar ze zijn er nog steeds :( .

Ik maak m'n kast es open om te kijken of de memsinkjes er nog goed op zitten.

(ze maken wel contact, erg warm)

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19
DaGreatRV schreef op 11 april 2004 @ 18:55:
Ik heb mijn Zalman koelblok op mijn VGA kaart gebouwt met succes (niet dood) :) .
Ik heb ook van die mem sinkjes van coolermaster op mijn mem chips gedaan.

De GPU artifacts zijn helemaal weg maar bij UT 03/04 heb ik nog steeds die mem artifacts, wel een stuk minder, maar ze zijn er nog steeds :( .

Ik maak m'n kast es open om te kijken of de memsinkjes er nog goed op zitten.

(ze maken wel contact, erg warm)
Dus moet je zorgen voor een betere flow of misschien een fan in de zijkant van je pc die op je videokaart gericht staat zodat ie niet meer zo warm wordt ;)

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Overigens heb ik nooit problemen gehad met UT2003 en mijn 9700pro. Dat met elke cat en UT2k3. Zelfs nog op stock en een slecht gekoelde kast.

Maar als ik jou was zal ik toch eerst eens kijken naar je kast koeling.
Ik neem aan dat je windows ook al is opnieuw geinstalleerd hebt gehad. Wat als je UT2k3 in OpenGL modus draait?

Verwijderd

Gewoon 2 simpele 80mm fans kopen, 1 intake en 1 outtake. Aan alleen memsinks heb je weinig als er geen airflow is :+

• DaGreatRV

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
Er staat nu een mooie 80mm fan direct buitenlucht op mijn kaart aan het gooien :)

Ik merk geen verschil in UT 03/04 :(

Verwijderd

Het is een bekend probleem met UT2003 en 04 i.c.m een radeon kaart. Staat ook op hun site. Is niets aan te doen!

Ikzelf heb een 9600XT en geen problemen met de games, sommige kaarten hebben het wel sommige weer niet.

Nogmaal; het is een BEKEND probleem en er is niet veel aan te doen.

• DaGreatRV

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
Kun je me een link naar dat stukje text geven, ik kan het namelijk nergens vinden :?

• DaGreatRV

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
schopje! (ongv. 1 dag na laatste post)

Ik heb zitten googellen en op de UT site zitten kijken, maar er niets over gevonden.

Als iemand anders of WSB a.u.b een link naar dat stukje text geven. B)

Verwijderd

Je kunt proberen er een andere koeler op tezetten
bv. Die van Arctic (vga silencer).

Die heb ik zelf ook op mijn ATI radeon 9800 pro,
en hij maakt bijna geen geluid! :)

http://www.arctic-cooling.com/en/products/vga_silencer

• DaGreatRV

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 21:41:
Je kunt proberen er een andere koeler op tezetten
bv. Die van Arctic (vga silencer).

Die heb ik zelf ook op mijn ATI radeon 9800 pro,
en hij maakt bijna geen geluid! :)

http://www.arctic-cooling.com/en/products/vga_silencer
Eerst topic doorlezen dan posten!

Ik heb er namelijk een mooi zalman heatpipe blok op zitten.

• DaGreatRV

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 18:22:
Het is een bekend probleem met UT2003 en 04 i.c.m een radeon kaart. Staat ook op hun site. Is niets aan te doen!

Ikzelf heb een 9600XT en geen problemen met de games, sommige kaarten hebben het wel sommige weer niet.

Nogmaal; het is een BEKEND probleem en er is niet veel aan te doen.
Kan iemand dit bevestigen want ik kan het nergens vinden :| .

• lo3k
  • Laatst online: 08-05-2024
Hier staat het: http://www.ati.com/support/infobase/4097.html

Ik heb zelf ook dit probleem op het moment :(
Weet niet waar het aan ligt... Misschien wel aan mn PSU, heb namelijk ook last van opstart problemen (waarschijnlijk door mijn voeding)

EDIT: screenshot

EDIT2: Ik zie net dit in mn bios staan: plaatje

Volgens mij is mn voltage niet helemaal in orde... Weet iemand of mijn artifact probleem hieraan kan liggen? Ik heb namelijk ook problemen met opstarten zoals in dit filmpje te zien is. Dit doet hij bijna elke keer wanneer ik de pc wil opstarten en na een aantal keren proberen gaat hij dan eindelijk aan.

Denk dat mijn voeding dus een beetje brak is?

[ Voor 64% gewijzigd door lo3k op 23-04-2004 01:23 ]

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Volgens mij is mn voltage niet helemaal in orde...
Texture artifacts ontstaan in principe altijd door de warm videokaart geheugen.

Als de GPU te warm wordt hangt je computer gewoon. Voltages gemeten door de stock sensoren van het moederbord moet je echt met een korrel zout nemen. Voltages hebben voor zover mijn ervaring ook alleen maar invloed op de stabiliteit.

Koel je videokaart eens erg goed, bijvoorbeeld een kamer/bureau vertilator erop richten, max snelheid. Nog steeds artifacts? Dan is het in ieder geval niet de geheugentemperatuur.

• lo3k
  • Laatst online: 08-05-2024
Heb al een nieuwe voeding gehaald:

Tagan TG380-U01
380W, 28A op 12V rail.

Beide problemen zijn opgelost... Was dus duidelijk de voeding...
Pagina: 1