8 graden verschil? [A7n8xE-deluxe]

Pagina: 1
Acties:

• kyrill
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01-2025
Hi
Ik heb sinds een week een Asus A7n8xE-deluxe met nvidia ultra (400MHz) chipset. Daarvoor de Epox 8hda+ met ook een Nvidia chipset maar (officieel) tot 366 MHz.
Ik had het geluk dat windows XP van het ene naar het andere mobo overging, niet vreemd daar het praktisch om bijna dezelfde chipsets ging.

motherboard monitor 5.3.6.0 heb ik echter opnieuw moeten instellen en nu met dit mobo krijg ik andere waarden voor moederbord en cpu temps.

bij de Epox was het 26 mobo en 39 cpu , maar nu bij de Asus 31 tegen 38 (beide in "idle" cpu state)

Dat de waardes tussen Epox en Asus verschillen is niet zo interessant, wèl de nogal grote verschillen tussen mobo en cpu. (13 graden tegen zeven, soms acht ????)

de waardes zijn voor Epox en Asus dezelfde die je vindt in de bios onder hrdware monitor.

PS1 er is wel veranderd van "heatsink" compound. Eerst had ik Artic Silver Ceramique en nu Artic Silver 5.. Maar maakt dat zo'n verschil uit?
PS2 de koeling is de Zalman wb2

Het is natuurlijk geen probleem, maar misschien wel leuk om te weten dat Artic Silver 5 in sommige opzetjes zo goed kan zijn

[ Voor 11% gewijzigd door kyrill op 09-04-2004 17:24 ]

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het zal een combinatie zijn van meerdere dingen, Koeler er opnieuw opgezet, andere koelpasta, andere chipset koeling, andere meetafwijking v. tempmonitor chip, etc :)

Verwijderd

Ik had het geluk dat windows XP van het ene naar het andere mobo overging, niet vreemd daar het praktisch om bijna dezelfde chipsets ging.

dus je hebt helemaal geen fresh install gedaan? das zeer dom want dit
kan er voor zorgen dat je veel problemen krijgt.

en ja de verandering van heatsink compound is ook een oorzaak.
kan ook zijn dat je nu iets minder op gedaan hebt en beter hebt verdeeld.
heeft dus meerdere verklaringen

• kyrill
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01-2025
Erik1

klopt, maarr.. dat verklaart niet de 7 à 8 graden verschil tussen mobo en CPU toch?

Tha_stinger
Je hebt gelijk: niet verstandig.
Geen fresh install (waar ik altijd geweldig tegen opzie, noodzakelijk of niet..) dus dacht ik, kijk hoe ver kom ik . Maar ik speel al 8 missies van Far Cry (Veteran level:)) zonder één probleem te ontmoeten (behalve in Far Cry)

Ook bij het eerste moederbord was de heatsink compound "perfect" aangebracht. Kon dat zien toen ik de CPU van de Epox eraf haalde om in De Asus te doen. Daar ligt het niet aan, Maar dan nog. Is het normaal om maar 7 of 8 graden verschil tussen mobo en CPU te hebben?

En dan vergeet ik nog te melden dat de CPU (Barton 2500) van 1.65 volt oçlocked is naar 1.9 volts (volgens CPU-Z, 1.85 volts volgens Bios Asus)) bij 2200 MHz .Dit was echter ook al zo bij de Epox. Deze Barton is een moeilijke overklokker. })

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ander moederbord = andere temp sensors.
Zelf het bios flashen kan al andere temps weergeven.

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 21:12
Het kan zo zijn dat de temp sensoren op een andere plek zitten dan bij het andere moederbord. Dan hangt het er ook nog vanaf hoe je airflow is in je kast en of er ook een koude luchtstroom langs je temp sensor gaat.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:37

Shunt

Boe

asus = vreemde temps. ik heb nu 6 verschillende asus borden gehad van pII tot P4 van K7 tot K8 en allemaal gaven ze niet kloppende temps in vergelijking met andere borden. asus heeft de reputatie om heel vreemde temps weer te geven zo is dit al jaren. bvb kan je temp in eens van 50 graden naar 33 gaan na een bios update en dat soort dingen. gewoon niets van aan trekken ;).

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Letsnow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-04 17:41
Juist nix van aantrekken ik heb ook grote verschillen in temperatuur op mijn A7V333 Ging zelfs 10 graden verschillen na een bios update. En dan nog maar nix zeggen over het verschil in temp in het bios en in het motherboard monitor. Heb dat proggie er dan ook gewoon van gesmeten omdat het gewoon geen nut heeft.
Pagina: 1