[WinXP] Lekkend geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Misschien is dit wel een noobvraag, en ik weet al een oplossing ervoor (zie later), maar ik vraag het toch, omdat er iets mij niet echt zint.

Ik heb WinXP draaien op 512MB geheugen. Dit moet in principe genoeg zijn, als ik de PC opstart, heb ik ook nog zo'n 250MB vrij (er draaien veel services, SQL, apache, etc.) Maar als ik een tijdje werk met de PC, spel, browsen, foto's bewerken, springt het geheugengebruik omhoog op ong 560MB en daar blijft het ook bij, ook als ik alle programma's afsluit.

Ik heb even gekeken en na een schone restart een programma 3-4 keer achter elkaar opgestart, en na het afsluiten had ik niet meer hetzelfde vrije geheugen als daarvoor. Na elke shutdown, had ik gewoon minder geheugen over. Totaal iets van 50MB minder, die na een tijdje stabiel gewoon bezet bleef. Kijken in de Taskmanager lost niks op, daar is niks met zoveel geheugengebruik. Ik kan zo die geheugen vrijkrijgen met een of ander freemem programma (tal te vinden op het internet), maar ik heb de pest aan dat XP gewoon zo royaal met mijn geheugen omgaat. En dat ik dan ook nog zelf ervoor moet zorgen dat ik vrije geheugen heb voor andere bewerkingen.

Is er iets in XP waardoor ik dit zeer irritante gedoe uit kan zetten, of moet ik er maar mee leren leven? Windows 2000 was tenminste normaal, maar van XP word je soms echt gek (geen flame trouwens).

Legaal WinXP SP1 met 512MB Ram.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 08:39

blizt

Wannabe-geek

WinXP heeft - net als 9x vroeger - een beetje last van 't opschonen van 't geheugen af en toe... wat ik dan ook altijd deed was gewoon iets als freeram oid draaien... dat is dan nog wel de beste'oplossing'

United we stand, and divided we fall

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Ik vind dit best wel belachelijk! Denkt microsoft soms dat iedereen 2GB geheugen in z'n PC heeft zitten ofzo? In Windows 2000 kon het wel allemaal goed...schandalig gewoon.

Maar als er niks aneders opzit, dan moeten we maar freeram draaien :)

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• BoGhi
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-04 18:28
Geheugenlekken zitten in programma's inderdaad, maar zo te lezen waarschijnlijk in de programma's die je start (en sluit) voor het testen. Dat eventuele memoryleak is (waarschijnlijk) niet aan Windows te wijten. Ik zeg hier overigens expres 'eventuele' want Windows houdt recent gestarte programma's gecached wat dus lijkt op een memory leak, wat dus een andere mogelijke oorzaak is van dit symptoom.

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Ook heb ik slechte ervaring met explorer.exe. Die wil ook nog wel eens het geheugen vasthouden, en zo oplopen tot onredelijke waardes.

| Specs Aurora24 | My music |

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

The_Prince_of_Mu schreef op 10 april 2004 @ 00:13:
Ook heb ik slechte ervaring met explorer.exe. Die wil ook nog wel eens het geheugen vasthouden, en zo oplopen tot onredelijke waardes.
dat is omdat je net in een dir bent geweest met videobestanden...
is normaal... explorer wil blijkbaar die dingen previewen ofzo, en begint die hele bestanden te lezen en tot 50+ MBs opslorpen...

@TS... neem een kijkje op analogx.com (dacht ik) vroeger gebruikte ik altijd hun tooltje om wat geheugen vrij te maken... heel klein, gratis van gebruik, en zeer efficient...

verder: instelling prestaties optimaliseren voor programma's <-> services juist gezet??

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Tja dat had ik vandaag nog me compu zes dagen achter elkaar aangestaan zonder restart en gewoon geinternet gegamed en alles en vanmiddag had explorer zichzelf 100 mb geheugen toe geeigend dus het kan best na een restart was het weer weg.
Ik gebruik overigens mozilla om te internetten

No signature found

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
HIGHGuY schreef op 10 april 2004 @ 00:26:
@TS... neem een kijkje op analogx.com (dacht ik) vroeger gebruikte ik altijd hun tooltje om wat geheugen vrij te maken... heel klein, gratis van gebruik, en zeer efficient...

verder: instelling prestaties optimaliseren voor programma's <-> services juist gezet??
Ik denk dat ik de instellingen wel goed heb gezet, staat gewoon 'optimize for applications'. Het lijkt me sterk dat Photoshop memoryleaks heeft :)

Ik heb nu Freemem draaien, maar zal zekers een kijkje neme bij analogx, thx.

Pagina: 1