Toon posts:

PSU of Mobo probleem(3.3 is 2.8)verkoolde plugdelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier de laatste dagen veel problemen met mijn bakkie, na het gepier met drivers toch eerst maar even naar mijn voltages gekeken met de asus util en bleek de 3.3 lijn op 2.8 te staan.
Asus P4P800 mobo, antec 350w sl350p voeding.
Dit systeem draait al zowat een jaar stabiel dus er moet iets de geest gegeven hebben was mijn idee.
Andere oude vid kaart (tnt2) geprobeerd..nog steeds 2.8v. Dus uiteindelijk bak maar open gemaakt om een andere voeding te proberen. Ik trek dus de grote voeding/mobo aansluiting los (de grote, niet die extra 4 aderige) en tot mijn grote verbazing waren 3 aansluitpunten redelijk verkoold/verbrand.
http://www.xs4all.nl/~wllm/klote.jpg
Belabberde foto maar ja, de aansluitpunten hebben alledrie een oranje draad erop.
Nou vraag ik me af wat dit betekend, zou de oorzaak in mijn mobo liggen of in voeding (als ik een andere voeding probeer wil ik die namelijk niet ook om zeep helpen). En hoe meet ik die antec voeding door, want dit is zo'n voeding die alleen peut doorgeeft als ie op een mobo is aangesloten. En weet iemand welke draad wat doorgeeft op die main plug...zodat ik weet waar ik wat moet meten.

edit:typo uit link gehaald

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 11:02
Welke foto?

edit:
Ah; die

[ Voor 57% gewijzigd door olof op 09-04-2004 18:15 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Komt helaas vaker voor. De hoeveelheid energieverlies in een draad is P = I² x R. Dat wil zeggen dat als een contactpunt van je ATX stekker niet helemaal goed contact maakt (R wordt groter) er een boel warmte ontstaat op dat punt en kan het dus idd zo ver komen dat de boel smelt.

Verwijderd

Topicstarter
Betekend dit ook dat er permanente schade moet zijn?, of zou het schoonmaken van de contactpiefjes op het mobo en het vervangen van de 20polige stekker ook genoeg kunnen zijn(met een beetje mazzel)
m-m schreef op 09 april 2004 @ 16:49:
Komt helaas vaker voor. De hoeveelheid energieverlies in een draad is P = I² x R. Dat wil zeggen dat als een contactpunt van je ATX stekker niet helemaal goed contact maakt (R wordt groter) er een boel warmte ontstaat op dat punt en kan het dus idd zo ver komen dat de boel smelt.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Als de aansluiting op je moederbord nog intact is zou je dat kunnen proberen ja.

Verwijderd

De oranje draden zijn trouwens van je 3,3V lijn (ATX pinout) - dus dat je 3,3V lijn nu 2,8V aangeeft is zeer begrijpelijk.

Persoonlijk zou ik de pennen niet schoonmaken maar compleet vervangen. Het risico van achterblijvende verkoolde delen is nl. erg groot - en vanwege de grote stromen is een goede contactovergang echt nodig (om herhaling te voorkomen).

De 3,3V lijn is noodzakelijk voor je systeem, zie ook dit topic: Verwijderd in "Welke spanningen heeft een mobo echt nodig?". Dat je videokaart/mobo stabiliteitsproblemen heeft is dan ook logisch.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 18:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou ook liever alles vervangen maar ik zie niet hoe ik de male pennen op het mobo kan vervangen, solderen op het mobo is voor mij echt taboe.
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 18:31:
Persoonlijk zou ik de pennen niet schoonmaken maar compleet vervangen. Het risico van achterblijvende verkoolde delen is nl. erg groot - en vanwege de grote stromen is een goede contactovergang echt nodig (om herhaling te voorkomen).

Verwijderd

Je kan proberen mits de atx connector op je mobo nog heel is.
Eerst je voeding vervangen,
mocht dit dan nog een keer gebeuren stuur je het mobo / voediing gewoon voor rma op :)
Op Asus zit tot slot van rekening 3 jaar garantie :)
Pagina: 1