Welke Soundblaster Live bij DTT2500

Pagina: 1
Acties:

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb dus vandaag de Cambridge Soundworks Desktop Theatre 2500 :9~ kado gekregen. Was ongeveer een uur bezig alle snoeren etc. op de goede plek te krijgen en er komt heerlijk geluid uit. Eigenlijk ben ik niet zo'n onwijze geluidsfreak, vandaar dat ik nu maar een SB128 PCI in me pc heb zitten.

Nu ik echter dit setje heb staan wil ik toch eigenlijk ook wel een surround geluidskaart hebben. Het liefste koop ik deze ook van Creative omdat dan alles van hetzelfde merk is. Ik ben es wat rond wezen surfen en snap er niet veel van, een soundblaster live player, een live platinum, een live 1024 :? :? :?

Ik weet het niet meer. Welke kaart kan ik er nou het beste bijkopen? Ik wil er eigenlijk niet meer dan 200 piek voor uitgeven. Wat zijn de voors en tegens van de verschillende kaarten?

Bedankt van een redelijke audio newbie....

[/edit]
Ik heb overigens (nog) geen DVD speler in me comp hangen, wellicht komt ie er ooit.

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:46
je kunt een sb live 1024 of 5.1 player als er maar een digitale uitgang opzit

• leuf
  • Niet online
thnx, dat had ik ook al bedacht. Kan iemand me de vershchillen tussen de live1024 en de live player 5.1 uitleggen?

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Het kan een beetje moeilijk worden (ik weet niet hoeveel je ervan weet) maar here goes:

De Live! 1024 is een "standaard" Creative kaart (wel redelijk goede kwaliteit, iig beter dan de PCI 128), met daarop een front/rear, line-in, microfoon en een zgn. digitale aansluiting. Deze aansluiting is niet conform de standaard coax of optisch s/pdif, wat het wel is weet ik niet. Ik weet niet of de DTT2500 hierop past, maar daar kan iemand anders je genoeg over vertellen.

Het grootste verschil is met de Live 5.1 is, dat deze Live 5.1 een ingebouwde Dolby AC3 Decoder heeft en deze 6 kanalen ANALOOG doorgeeft. Jouw DTT2500 heeft al een Dolby Digital decoder, dus aan deze functie (welk de Live 5.1 een stuk duurder maakt) heb je 3x niets.

Als je tussen deze twee kaarten moet kiezen, dan moet je de Live 5.1 laten zitten - je hebt er niets aan.

Nu moet je je afvragen of je wel een Creative kaart wilt :+ Ik zelf heb mijn Live 1024 verkocht (veroorzaakte problemen met m'n Abit KT7) en heb er nu met groot genoegen een Terratec XFire 1024 inhangen. Deze laatstgenoemde kostte 150 gulden en kan hetzelfde als de Live 1024; Sterker nog, hij ondersteunt ook A3D 1.0 (en A3D 2.0 min of meer) en heeft een échte digitale uitgang - een optische - in plaats van dat achterlijke ding dat op een Live 1024 zit. Van deze optische ingang weet ik ZEKER dat hij aangesloten kan worden op je DTT2500 (tenminste, iedereen heeft me lopen vertellen dat de DTT2500 een optische in had).

Als je besluit de Live 1024 niet te kopen, en naar een andere gaat kijken, kijk dan wel uit wélke kaart je koopt; Een heleboel goedkopere kaarten met optische uitgang zoals de Guillemot Fortissimo sturen alléén óf de frontkanalen door deze uitgang (dus NIET de achterkanalen :Y)) óf een ongedecodeerde AC3 stream; Het laatste betekent dat DVD films wel correct worden weergegeven (immers deze ongedecodeerde AC3 stream wordt door je DTT2500 gedecodeerd) maar surround sound bij spellen en dergelijke gaat dus verloren, als je je set alléén via de digitale optische aansluiting hebt aangesloten - je kan de DTT2500 ook nog eens analoog aansluiten (met de zwart/groene stekkers op de front/rear van de geluidskaart) en dan krijg je bij spellen dus wel weer surround sound, zei het via een analoge in plaats van een digitale verbinding. Niet dat je instaat bent het verschil te horen als je geen audiofiel bent, maar het gaat om het principe.

Okee, het kan verwarrend overkomen (okee, dat is het ook }:O), maar ik hoop dat ik je in ieder geval iets op weg heb geholpen :P

Geef mij maar een Warsteiner.

• leuf
  • Niet online
Wow, thnx Knakker 8-), hier heb ik wat aan, denk dat ik dus maar voor de Live 1024 ga.

Ik heb nog even op www.europe.creative.com gekeken en de DTT2500 heeft volgens mij geen optische ingang(zit hier op kantoor en heb de boekjes dus niet).