CD brander schoonmaken, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 586

Topicstarter
Ik krijg steeds meer uitval bij het branden van CD's. Heb alle proggies uitstaan bij het branden (inclusief virusscanner) maar dat helpt niet. Ook duurt het lezen van de cd's steeds langer als ik gebruik maak van de brander.

Ik heb een tenmax dual cooler op m'n PIII gezet die extra veel stof aantrekt. Vooral als 's nachts een cd na het branden automatisch uitgeworpen wordt. Staat ie lekker via die sleuf lucht (en stof) aan te zuigen :( . Mijn vraag is eigenlijk of er een reinigingsset bestaat of dat ik de boel open moet schroeven en handmatig moet reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1356

hier zijn een paar mogelijkheden

-speciale "schoonmaak-cd" (te koop bij de goede audio/computer zaak)
-spuitbusje met lucht (vaak te koop in dezelfde winkels)
-cd-lade openen en hard blazen (natuurlijk wel zorgen dat je er niet in spuugt oid :+)

sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wees voorzichtig met die schoonmaakcd's. Ik heb hier ook verhalen gelezen van een verknoeide writer na gebruik van een (normale) schoonmaakcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1713

Klopt als een bus Auke van die schoonmaak-cd's.

Heb ik 1x gedaan bij een oude HP6200 brander.
Naderhand kon ik dus geen cd's meer branden, en heel af en toe een cd inlezen :(

Die borsteltjes op de schoonmaak-cd beschadigen de laser.
Je kunt het wel met perslucht proberen, dit bevat ook amper vocht (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

kan ik ook bevestigen. Zelf heb ik het gelukkig nooit met m'n writers gedaan, een schoonmaak cd gebruiken, maar ik heb wel eens gehoord dat je dat absoluut niet doen moet met een 'schoonmaak cd'

misschien moet je windows er opnieuw opzetten en alles opnieuw installeren (dus eerst ff een format c: uitvoeren)
Dan wil windows nog wel eens een stuk sneller worden en dus meer kans op het lukken van een cd lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke gein reinigings cd. Ik heb nu m'n kast openliggen en de brander eruit gesloopt. Om hem te kunnen openen moet ik allemaal moeilijke schroeven losmaken met allerlei waarschuwingsboodschappen. Dat doe ik dus liever niet. Hoe krijg ik dat ding nu schoon. Als ik het laatje open maak zie ik niet veel bijzonders om schoon te maken. Ik zie wel vrij veel stof overal. Dit krijg ik dus met blazen of perslucht niet weg. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-05 09:03
Gewoon openschoeven. kan nix gebeuren als je de voeding er vanaf haalt. het zijn waaschijnlijk * schoeven en die kun je met een kleine gewone (platte dus) wel open schoeven en dan kun je hem met een wattestaafje schoon maken. Je moet alleen geen bijtende stoffen gebruiken op de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2488

Uhm voor al die apen die eerst proberen of een reinigingscd werkt.. het staat er ook gewoon op meestal: deze cd NIET gebruiken bij cd-r of cd-rw apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54

Ik heb eens een 3610 gereinigd, wel veel werk, lens schoongemaakt met isoprophyl-alcohol(apotheek)en wattenstaafjes, glijbanen gereinigd en gesmeerd met olie voor modelautootjes (Tamiya) en stof weggezogen met stofzuiger en kwast(voorzichtig!!!), denk eraan dat je met je kwast(je) niet de vettige onderdelen raakt, natuurlijk eerst zuigen dan reinigen, let erop als je de lens gaat reinigen deze is zwevend opgehangen!!!(daarom is die borstel op een reinigings cd niet aan te raden, geldt voor elke cd-speler). Het lastigs was het in elkaarm zetten, bij de philips zitten drie flatcabletjes, half uur pielen en schelden maar het help, nu doet ie het weer prima, probleem van de Philips: kon slecht cd's lezen en telkens bleef de brander hangen tijden het branden, succes
Trouwens als je toch regelmatig je kast openmaakt ga er dan met een kwast en stofzuiger doorheen, zuig je voeding schoon en al je andere blowers, doe je cdrom trays open en reinigen, dit doe ik vrij regelmatig minstens 1 keer in de maand en mijn pc is dan ook aardig stofvrij.

hier nog een link: http://www.hit-now.com/hardware/cdrom/cd_repair.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1356

heb zelf ook nog nooit een "schoonmaak-cd" gebruikt in mijn brander, zijn mij te duur
zeker als je al een paar perslucht-spuitbusjes heb staan.

sorry voor het voorstel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb stiekum toch met een reinigings cd de boel schoon gemaakt :(). Zowel de cd-rom als de cd brander. Het was een care kit van philips waar niets staat over het niet gebruiken bij branders. Ik moet zeggen dat ik direct verschil merk bij beide spelers. Het lezen gaat weer snel en soepel :). 'k Heb net met clone cd een copy gemaakt en het branden gaat ook goed.

Na het reinigen zie je een heel spoor van heel fijn stof over de reinigings cd lopen achter de borstel. Maf trouwens dat je gewoon muziek kan luisteren terwijl die aan het reinigen is. De speler is dus in staat om een oppervlaktedefect ter grootte van de borstel te compenseren. Terwijl die soms bij een gewone cd bij een krasje veel meer problemen heeft. Nou ja in ieder geval valt het gebruiken van een reinigings cd in de praktijk nog wel mee. Het heeft in ieder geval het gewenste effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 580

Misschien moet je 'm es tussen de afwas doen.... :P
Pagina: 1