Toon posts:

Meerdere netwerk kaarten windows server 2003

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het al vaker uitgelegd hier maar de topics die ik gelezen heb kwamen net niet helemaal overeen.

Ik heb een netwerk Windows Server 2003
Deze heeft 4 NIC's

1 voor verbinding met internet
3 voor verbinding lokaal

Omdat de server nogal zwaar belast gaat worden wil ik dat de 3 lokale netwerkkaarten onderling de belasting verdelen.

De lokale Client computers gebruiken DHCP voor hun ip adres
en als het mogelijk is wil ik ook graag dat alle computers alle netwerk printers kunnen gebruiken (i.v.m eventueel gebruik van segmenten misschien niet mogelijk)

Heeft iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je een switch hebt die manageable is en het gebruik van etherchannels (cisco) of een dergelijke technologie ondersteund (3com kan het ook, maar weet de naam niet) Dan is het een kwestie van de juiste drivers en klik, klik, klaar...
De grote truck zit um in de switch....

Maar die 3 lokale netwerkaarten zijn 100MBit? Waarom neem je dan geen 1GBit kaart? is een stuk goedkoper om een switch voor 1GBit te vinden dan 1 die etherchannels ondersteund.

[ Voor 25% gewijzigd door teigetjuh op 09-04-2004 16:43 ]

Verwijderd

-> NT

Verwijderd

Topicstarter
mischien domme vraag maar

weet de switch dan als ik op een client PC een bestand van de server wil halen automatisch welke NIC (ipadres) het minst belast is?
Dus de client ziet dan de server op verschillende ip's?

dus: bij geen belasting ping server --> reply from 192.168.1.1
bij belasting eerste kaart krijg ik dan
ping server --> reply from 192.168.1.2
:?

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 20:39

DynaMikeY

1976 Kever 1300

- Wat doen de clients dan, dat je verwacht dat er zware belasting komt? (definieer 'zwaar' in dit geval)
- Hoeveel client machines gaat het om?

Printers definieren in Active Directory, en rechten uitdelen... hoppakee.

3 DHCP scopes aanmaken, en de mac adressen van de clients gelijk verdelen over de scopes.

[ Voor 21% gewijzigd door DynaMikeY op 09-04-2004 16:50 ]

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Topicstarter
Goed er komt een database applicatie op te draaien voor 25 pc's
file sharing (veel documentatie)
4 andere appl
Internet

verder

IIS
ISA server
Print server

Wat de printers betreft heb je gelijk
niet aan gedacht STUPID

Verwijderd

Topicstarter
DHCP probleem!!

ik kan de tweede scope niet koppelen aan het ip van een tweede of derde netwerkkaart!
en die 2de of 3e scope moet een ander segment hebben

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 16:55 ]

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Ik zou voor de oplossing van teigetjuh gaan. GBit switches zijn niet zo duur meer. En nixjes ook niet denk ik. Maar als je geen andere keus hebt, dan zou ik de netwerkkaarten eens bundellen met NICExpress (heet dat zo??). Ik ken het programma verder niet, maar schijnbaar kun hiermee softwarematig een paar nics mee bruggen. Ik heb het hier ook eens geprobeerd, en ik kreeg dus 1 icoon van 100 mbit te zien met 1 IP adres. Weet niet of dit een soort Load Balancing zou zijn, maar had zag er wel interessant uit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een switch die manageable is en wel de 3xom superstack II (3c16611)
maar hoe configureer ik dat ding heeft iemand mischien een benaming hoe dit heet bij 3com Port Trunk mischien?
en hoe configureer ik dit dan op server 2003?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 11:24 ]

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 23:53
Even ter zijde, maar persoonlijk zou ik toch die windows machine niet als internet router/gate way gebruiken (uit veiligheidsoverwegingen). A linux router does the trick. :)

Via load balancing kan je indd gaan werken met meerdere netwerkkaarten.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 11:16:
Ik heb dus een switch die manageable is en wel de 3xom superstack II (3c16611)
maar hoe configureer ik dat ding heeft iemand mischien een benaming hoe dit heet bij 3com Port Trunk mischien?
en hoe configureer ik dit dan op server 2003?
Typenummer dat je opgeeft is van een SuperStack II Dual Speed Hub 500:
Afbeeldingslocatie: http://www.3com.com/products/prodimage/image/prd_lg_3c16611.gif

Hub ondersteunt "Resilient links". Bij uitval van een kabel gaat het verkeer gewoon via een andere. Ik denk dat je dat bedoelt als je twee kabels naar dezelfde server connect.

http://www.3com.com/other/pdfs/products/en_US/3c16405-us.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door PcDealer op 13-04-2004 14:04 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 16:44:
weet de switch dan als ik op een client PC een bestand van de server wil halen automatisch welke NIC (ipadres) het minst belast is?
Dus de client ziet dan de server op verschillende ip's?
Nee, als je port teaming gebruikt wordt deze gezien als een nieuwe adapter met één IP adres. Of het gaat werken is afhankelijk van de mogelijkheden van de driver van de NIC en de mogelijkheden van de switch. Sommige drivers ondersteunen bijvoorbeeld aleen Cisco FEC, dan begin je met een 3com niets. In je 3Com switch configureer je het inderdaad bij port trunking. Zoiets van Trunk1: port 1+2+3
Pagina: 1