[laptop procs]Hoe zit het nu met intel processors?

Pagina: 1
Acties:

• Crazy Harry
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08-2025

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Ik weet niet of ik het hier moet plaatsen of in het laptop forum, mijn excuses als het topic ergens anders moet.

Ik dacht dat ik eruit was met het uitzoeken van laptop processors maar nu dit bericht:
nieuws: Overzicht Intel desktop- en mobile processors 2004
is verschenen snap ik er niets meer van. 8)7

Wat voor processors heeft Intel nu voor laptops?
En welke is de snelste soort (ik praat dan over berekeningen per clock, niet over clocksnelheden)?
Ik dacht dat de Pentium M een snellere processor was dan de mobile pentium 4
Maar nu blijkt dat Intel ook nog een Pentium 4 M heeft.
En die heeft blijkbaar multithreading terwijl dat bij de Pentium M er niet bij staat.

Kan iemand me uitleggen hoe het nu zit?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er zijn genoeg bronnen voor de verschillen tussen de Pentium 4M en de Pentium M CPU.
En in de link die je zelf geeft staat het ook.

Heel kort door de bocht:
Pentium M: Evolutie van de Pentium 3, hogere effeciëntie per kloktik dan de Pentium 4 en co.
Pentium 4M: Mobile variant van een Pentium 4, hogere frequentie (maar minder efficient per kloktik), en heeft wel wat leuke techniekjes van de Pentium 4, maar helaas ook het hoge verbruik.

Eerlijk gezegd staat dit bijna letterlijk in dat bericht.
Voor de keuze: de Pentium 4m is globaal gezien het snelst en de Pentium M is een CPU die extra interessant is door zijn lage opgenomen vermogen.

Lees anders wat reviews van laptops, dan zie je ook bijvoorbeeld dat eigenschappen als gewicht en accuduur vaak in het voordeel van een laptop met Pentium M uitvallen.

{signature}

• Crazy Harry
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08-2025

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Dank je :)

Ik had wel door dat ik het uit dat bericht moest kunnen halen. Maar na een paar keer doorlezen zag ik door de bomen het bos nog steeds niet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen » Complete Systemen & Laptops

Check ook eens de FAQ aldaar ;)

Overigens had je ook even een kijkje kunnen nemen op www.intel.com B)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor zo ver ik weet is de Pentium M geen evolutie van de P3 hoor... de P3 heeft z'n eigen P3-M familie. De P-M familie is los opgericht voor het mobiele platform, en die is later het Centrino platform genoemd. Zie ook de technische laptop documentatie, waar alles staat over de populaire mobile CPU's die nu op de markt zijn.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nou, ik ook ff nareutelen.

P4 en P4M zijn eigenlijk identieke CPU's alleen heeft de P4M nog wat mobiele optimalisaties. Hierin zit speedstep versie x, zodat deze de CPU kan terugklokken bij weinig gebruik om zo wat koeler te blijven. Vandaar het prijsverschil. Om echter oververhitting te voorkomen, is ook HT uitgeschakeld in de P4-M (maar wellicht gaat dat ooit nog aan).

P-M... je mag het geen P3 noemen, maar qua lijn en onderbouw is het wel iets wat erop lijkt. Grappig is alleen dat een PM-900 ongeveer evensnel is als een P3-1400..... Wat dus over de lompe IPC van de PM zegt.
Pagina: 1