Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Navigatiesysteem inbouwen in een boot.

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:09
Hoi,
Sorry als dit topic in het verkeerde forum staat maar dit leek me de beste

Wat is er aan de hand:
Mijn schoonvader heeft een boot van zo'n 13 meter, hij heeft in deze boot speciale apparatuur die werkt met electronische kaarten op flashgeheugens.
Deze kaarten zijn erg duur (duizenden euro's) en de updates kosten je ook weer honderden euro's per jaar.
En dan heb je alleen nog maar een kaart van de wateren van Belgie en Nederland.

Nu heeft zijn broer een (veel groter) zeilschip en hij gebruikt gewoon een laptop met daaraan een USB GPS ontvanger.
De programma's die hij gebruikt hebben water kaarten van de hele wereld en een update kost relatief erg weinig. (gratis zelfs :*) )

Nu willen wij dat ook gaan doen, we willen dus een laptop gaan gebruiken, hier een extern TFT scherm op aansluiten en dat scherm gebruiken voor in de stuur hut.
(de stuur hut is binnen dus geen last van vocht)

Nu moet die laptop uiteraard worden vastgezet, maar wel op zo'n manier dat de hdd de klappen van het water kan hebben. (ook de koeling niet vergeten)
We gaan nl best vaak naar de noordzee om te vissen en soms maak je echt super harde klappen op het water als er een beetje golven staan, we varen dan ongeveer 50 KM/u.
Van de zomer gaan we met deze boot naar kroatie, vandaar dat we ook daar graag water kaarten van willen hebben.

De TFT'tjes zag ik hier staan.
Deze zijn allemaal 12 volt.

Wie heeft dit ook al eens eerder gedaan?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik denk dat de klappen wel ongeveer vergelijkbaar zijn met de klappen die een PC krijgt indien je hem in de auto inbouwt. Daar hebben al heel veel mensen ervaringen mee; dus ik denk dat je daar wel wat mee kan :)

[rml][ CM] PC in je Auto. Info en How-to's.[/rml]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:45

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Het is een leuke vraag, maar offie hier thuishoort.. (in csl..)

Kijk eens naar een thoughbook van panasonic, die dingen lopen ze meer door de woestijn van irak (http://www.panasonic.com/computer/toughbook/home.asp). Dat moet stevig genoeg zijn. Het aansluiten van een scherm moet je even nazoeken, maar als je die als 2e monitor kan aansluiten kom je al een heel eind, toch?

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Kan je die laptop niet gewoon op èèn of andere manier laten verankeren?
En tja, als je daar weinig vertrouwen in hebben , neem dan 3 jaar onsite garantie erbij B)

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:09
Spider.007 schreef op 09 april 2004 @ 16:27:
Ik denk dat de klappen wel ongeveer vergelijkbaar zijn met de klappen die een PC krijgt indien je hem in de auto inbouwt. Daar hebben al heel veel mensen ervaringen mee; dus ik denk dat je daar wel wat mee kan :)

[rml][ CM] PC in je Auto. Info en How-to's.[/rml]
Hele goede tip!
Ik heb nu wel even wat leesvoer :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hups, en een schopje naar Casemodding & Elektronica (van Complete Systemen & Laptops). :)

Verwijderd

Ik heb stage gelopen bij Radio Holland en heb daar veel van zulke dingen geinstalleerd op koters en boten. Op bijna alle kotters staan gewone computer systemen die niet extra aangepast zijn op de schokken die zo`n boot krijgt. Nou zijn kotters natuurlijk een stuk groter dus zullen ook wat minder last hebben van zulke schokken. Op een wat kleiner plezier bootje heb ik een zelfde soort installatie gemaakt met een laptop deze laptop was ook een standaard model en werd gemonteerd in de stuurhut. Hij was niet extra beschermd tegen schokken en deze installatie draaide perfect.

Verwijderd

www.nauticashop.nl hier hebben ze van die steunen om laptops zeevast te moteren in een boot/jacht/watever.

http://209.204.206.93/catalog/default.php?cPath=73

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 21:51 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:11
Mag ik vragen welk programma dat is? Mijn ouders gaan binnenkort ook de halve wereld rondvaren en ook daar komt een pc aan boord.

Laptopschijfjes zijn een stuk robuuster dan 3.5" schijven, dus ik denk dat er in die pc ook een laptopschijfje komt. Aan de andere kant zijn raptors ook hele robuuste schijven en net even een stukje sneller dan een laptopschijfje. Hmm, dilemma :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op 09 april 2004 @ 22:45:
Mag ik vragen welk programma dat is? Mijn ouders gaan binnenkort ook de halve wereld rondvaren en ook daar komt een pc aan boord.
Ik denk dat ie Wingps van Stentec bedoelt, daar is een gratis versie van en naar mijn weten zijn de kaarten niet zo heel duur.

Een laptop kan die klappen trouwens prima hebben, een laptop kan alleen niet tegen vallen, maar die krachten zijn een stuk groter dan golven op een boot.

Nauticshop.nl verkoopt een (belachelijk dure) Laptopsteun:
Afbeeldingslocatie: http://www.nauticshop.nl/shop/media/F19028-01.jpg
Pagina: 1