Toon posts:

dvd spelers en NTSC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik ben op zoek naar een nieuwe dvd speler, ik had eerst een philips 728 gekocht maar die maken dus een irritant tikkend geluid dus die is weer terug gegaan, nu heb ik de JVC N412 op het oog, welke dus een video D/A converter van 12bit/108 Mhz heeft wat naar mijn idee garant staat voor super beeldkwaliteit (correct me if I'm wrong).

Ik kan alleen niet vinden of dat deze speler een NTSC dvd ook als een echt NTSC signaal naar je tv stuurt, ik bedoel dus dat ie 'm niet convert naar PAL of andere zooi.

Is er iemand die hier meer van weet of weet waar ik dit kan vinden?

Alvast bedankt.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik neem aan dat als je TV NTSC aankan dat ie dat signaal gewoon oppakt voordat het convert wordt?

Maar dan nog, wat maakt het uiteindelijk uit? :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 16:00:

Ik kan alleen niet vinden of dat deze speler een NTSC dvd ook als een echt NTSC signaal naar je tv stuurt, ik bedoel dus dat ie 'm niet convert naar PAL of andere zooi.
Nou maak je hierover maar geen zorgen een DVD speler converteerd niet van ntsc naar pal en vice versa. ;)

Verwijderd

Topicstarter
LuNaTiC schreef op 09 april 2004 @ 16:08:
Ik neem aan dat als je TV NTSC aankan dat ie dat signaal gewoon oppakt voordat het convert wordt?

Maar dan nog, wat maakt het uiteindelijk uit? :)
mijn tv kan gewoon NTSC aan jah, maar dan wordt het dus niet geconvert wat ten goede komt van de beeldkwaliteit

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Danster schreef op 09 april 2004 @ 16:20:
[...]

Nou maak je hierover maar geen zorgen een DVD speler converteerd niet van ntsc naar pal en vice versa. ;)
Sommige DVD spelers doen dat hardwarematig wel. ;)
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 16:21:
[...]

mijn tv kan gewoon NTSC aan jah, maar dan wordt het dus niet geconvert wat ten goede komt van de beeldkwaliteit
Is dat verlies zo groot dan? Volgens mij boeit het amper namelijk (als ik even terugdenk aan mijn oude DVD speler die ook converteerde)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Verwijderd

Topicstarter
LuNaTiC schreef op 09 april 2004 @ 16:22:
[...]

[...]

Is dat verlies zo groot dan? Volgens mij boeit het amper namelijk (als ik even terugdenk aan mijn oude DVD speler die ook converteerde)
ik heb geen id hoe groot dat verschil is, maar liever niet dan wel natuurlijk.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

dat bedoel ik :P volgens mij zie je dat verschil niet eens. Maar ik denk dat je er wel van uit kan gaan dat ie heus niet zomaar gaat converteren als het niet nodig is.

[ Voor 3% gewijzigd door LuNaTiC op 09-04-2004 16:26 ]

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
LuNaTiC schreef op 09 april 2004 @ 16:22:
[...]

[...]
Je bedoelt zeker het weglaten van lijnen. Maar een full conversion :?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10
LuNaTiC schreef op 09 april 2004 @ 16:26:
dat bedoel ik :P volgens mij zie je dat verschil niet eens. Maar ik denk dat je er wel van uit kan gaan dat ie heus niet zomaar gaat converteren als het niet nodig is.
Hoe weet je dvd-speler of het nodig is of niet, hij weet toch niet dat je tv ntsc aankan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 16:21:
[...]

als het zo ten goede van de beeldkwaliteit zou komen dan had je vast wel gezien of hij het converteert of niet... nietwaar?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 16:34:
[...]

als het zo ten goede van de beeldkwaliteit zou komen dan had je vast wel gezien of hij het converteert of niet... nietwaar?
hoe moet ik dat zien als ik 'm niet heb |:(
Fire69 schreef op 09 april 2004 @ 16:32:
[...]

Hoe weet je dvd-speler of het nodig is of niet, hij weet toch niet dat je tv ntsc aankan?
daarom moet je het zelf kunnen instellen en das meestal PAL/NTSC/MULTI
LuNaTiC schreef op 09 april 2004 @ 16:26:
nou bijv. de JVC n33 die nou veel in de aanbieding ziet doet dat dus wel en in het boekje van de philips die ik vorige week had stond ook dat NTSC -> NTSC beter beeld geeft dan NTSC -> PAL
Danster schreef op 09 april 2004 @ 16:29:
[...]

Je bedoelt zeker het weglaten van lijnen. Maar een full conversion :?
nou dat betekend dus van NTSC (500 lijnen, 29 fps) naar PAL (600 lijnen 25 fps) en vooral van die framerate conversie kun je bijv. schokkende beelden krijgen.

Ik heb net in ieder geval een mailtje gestuurd naar JVC, die zouden het toch moeten weten zou ik zeggen :)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 17:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje, als je hier in deze pdf file kijkt zie je dat die jvc speler(s) een horizontale resolutie hebben van 500 lijnen, is dit bij iedere dvd speler zo? Aangezien een PAL resolutie 625 lijnen is en NTSC 525.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Regio 2 DVD spelers moeten NTSC en PAL aankunnen. De reden? Regio 2 omvat niet alleen Europa, maar ook Japan. En daar gebruiken ze NTSC :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Danster schreef op 09 april 2004 @ 16:20:
[...]

FOUT! Mijn Philips DVD712 DVD-Speler maakt van mijn regiovrije NTSC dvd's netjes een PAL signaal die mijn TV aankan (die ondersteund alleen PAL & SECAM) :)

Een handige site voor het kijken of een DVD speler een ingebouwde PAL/NTSC converter is DVDRHelp:

http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 17:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
ff m'n eigen topic weer omhoog schoppen, ik heb dus een aantal maanden geleden de jvc dvd-speler gekocht en deze stuurt met een NTSC dvd dus GEEN NTSC signaal naar m'n tv, maar een PAL signaal, nou is dus het probleem dat m'n NTSC dvd's (vooral series) behoorlijk schokkend overkomen (ik kan ze ook in m'n (NTSC) xbox afdraaien en dan heb ik nergens last van).

Nou wil ik dus deze dvd-speler de deur uit doen en een andere kopen, maar het is behoorlijk lastig om te zien welke dvd-spelers dit verhaaltje nou wel goed doen en vanzelfsprekend ook meteen mijn vraag welke dvd-spelers dit zijn of iig enkele hiervan.

bvd.

Verwijderd

Topicstarter
ondersteunt de Yamaha DVD-S550 dvd-speler dit?

Verwijderd

Je hebt te maken met een conversie van 29.x naar 24,x beelden per seconde. Normaal gesproken converteert een apparaat dit met een 2:3 pulldown. Dit betekent dat het eerste halve beeld 2x wordt herhaald en het tweede halve beeld 3x. Een betere conversie is 2:3:3:2 pulldown. Dit herhaald zich iedere keer, waardoor de snelheidverschillen kleiner worden. Het blijft prutswerk, dus koop je DVD's voortaan gewoon in Nederland ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 21:44:
Je hebt te maken met een conversie van 29.x naar 24,x beelden per seconde. Normaal gesproken converteert een apparaat dit met een 2:3 pulldown. Dit betekent dat het eerste halve beeld 2x wordt herhaald en het tweede halve beeld 3x. Een betere conversie is 2:3:3:2 pulldown. Dit herhaald zich iedere keer, waardoor de snelheidverschillen kleiner worden. Het blijft prutswerk, dus koop je DVD's voortaan gewoon in Nederland ;)
Maar dan moeten ze wel in nederland te koop zijn :) en voor de dvd's die ik momenteel al heb moet ik toch een andere dvd-speler hebben.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

De enige oplossing lijkt me in Amerika/Japan een dvd speler kopen. Elke dvd speler hier in nederland stuurt een PAL signaal uit, NTSC word altijd geconverteerd. En die Yamaha DVD-S550 is een gerelabelde Philips speler, ik meende dat het de DVP630 was.

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Dat schiet natuurlijk ook niet op. Een Nederlandse speler stuurt of PAL of NTSC uit. Wat zal een Amerikaanse dan doen. Precies hetzelfde! Het probleem is de tv. Je tv is PAL en die kan niet schakelen. Je blijft dus een transformatie van 30 naar 25 beelden houden en dat gaat altijd met een schokkerige conversie.

@Lordoftheblaat: probeer eens te kijken of er DVD spelers bestaan met een 2:3:3:2 pulldown. Zie de specs van de DVD speler. Of bel anders eens een paar fabrikanten op of zij dit hebben. Panasonic gebruikt het in de semi professionele videocamera's, dus dat is een goed startpunt.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
bijna alle nieuwere tv's kunnen gewoon ntsc weergeven. als ze dat niet kunnen, en je stuurt er wel ntsc in, dan krijg je een zwart wit beeld, dat vaak van boven naar beneden schuift.

bij de betere dvd-spelers kun je kiezen wat hij moet doen als je er een ntsc dvd in stopt (afgezien van dat hij misschien protesteerd omdat de regiocode niet goed is)

de opties zijn simpel: 1- stuur ntsc uit
2- probeer er pal van te maken.

bij optie 2 zal ja altijd een schokkerig beeld overhouden, simpelweg omdat je van 60 naar 50 hz moet.

hiervoor zijn peperdure (duizenden euro's) normvertalers ontwikkeld, en die gebruiken ze alleen in het professionele circuit. en zelfs die dingen geven nooit een perfect beeld.
laat staan dat ze dermate ingewikkelde electronica in je dvd speler van 100 euro gaan stoppen.

het makkelijkst is dus gewoon geen conversie toe te passen, en hopen dat je tv ntsc ondersteund.
;)

Verwijderd

Topicstarter
m'n tv die ondersteunt gewoon NTSC, maar ik moet gewoon een dvd-speler hebben die de boel niet loopt te converteren, tis alleen nergens in terug te vinden.
RawPeanut schreef op zondag 23 januari 2005 @ 23:53:
De enige oplossing lijkt me in Amerika/Japan een dvd speler kopen. Elke dvd speler hier in nederland stuurt een PAL signaal uit, NTSC word altijd geconverteerd. En die Yamaha DVD-S550 is een gerelabelde Philips speler, ik meende dat het de DVP630 was.
de dvp630 heeft geen digitale decoder aanboord en ondersteunt ook geen DTS wat de yamaha wel doet dus het lijkt me sterk dat dit dezelfde spelers zijn

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 20:21 ]

Verwijderd

Ik weet dat Yamaha dezelfde DVD speler heeft uitgebracht als ik heb van Philips die ook de framerate-conversion doet van NTSC naar PAL, maar onder hun eigen merknaam en typenummer (bevat zelfs dezelfde firmware met als enige verschil het achtergrond logo). Heb alleen geen idee welk typenummer het is... ben nu aan het googlen zal zo ff editen als ik iets gevonden heb.

Het is overigens niet die DVD-S550 waar ze het hierboven over hebben ;)

Volgens mij is het deze:
http://www.yamaha-hifi.co...71&archivset=1&newsset=0#

Alleen ik twijfel nog omdat ik niet zeker weet of mijn DVD speler thuis (ben nu in buitenland) wel of geen progressive scan heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 19:23 ]

Pagina: 1