Toon posts:

Bootprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem is na vervoer naar een lanparty doodgegaan en niet meer echt tot leven gekomen. Hij startte niet meer goed op. Hij blijft steeds ergens in het proces hangen, soms als windows al bijna ingeladen is, soms bij het windows welkomstscherm, soms in de bios en soms al bij de NVIDIA gegevens. Vooral als de pc een lange tijd uit heeft gestaan komt hij vrij ver in de boot, maar als hij dan uiteindelijk toch vastloopt en ik reboot dan loopt hij steeds eerder vast tot hij niet meer voorbij het nvidiascherm komt. Dit gaat meestal op maar niet altijd.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Ik heb de videokaart vervangen en ook heb ik alles al losgekoppeld op cpu, videokaart en ram na, maar dit had allemaal geen effect. De voltages en de cpu/mobo temperatuur zijn stabiel en goed.

Weet iemand wat er mis is? Zelf zat ik te denken aan een overheat van iets, omdat hij steeds eerder afslaat, maar ik weet niet waarvan, in ieder geval niet van de cpu of de chipset.

Systeem:
AMD Athlon XP 1800+
ASRock K7S8X Mobo BIOS versie 2.20
512MB DDR RAM
NVIDIA GeForce 4 Ti4200 64MB
WD 60GB Harddisk
Windows XP Professional

Verwijderd

Test je geheugen met memtest om dat in ieder geval uit te sluiten.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 13:30

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

wat staat er allemaal in de autoexec, en zoals hierboven al vermeld, memtest even draaien

• Lycan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-07 10:53
Heeft je voeding geen klap gehad???
dat bijv. de fan niet meer draait

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik memtest draaien zonder dat ik boot?
ik kan niet controleren wat er in mn autoexec staat als ik niet boot.

en mijn voeding (QTEC 400W dual fan) heeft inderdaad een unbalanced fan, maar die heeft hij al een hele tijd en hij heeft ook nog een goed werkende fan. Maar inderdaad zat ik ook te denken aan de voeding.

Verwijderd

Ik denk idd ook dat het de voeding is.
Ik weet niet of je nog ergens een voeding heb liggen van de zelfde form facor, maar anders is er vast wel iemand die je daar ff aan kan helpen.:*)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een andere voeding geprobeerd en dat geeft geen effect :'( hij start nog steeds niet op. Toen ik daarna mn eigen voeding terug inbouwde deed die helemaal niks meer, daarna die andere er weer in en die begon wel weer met booten, maar hij kreeg de pc ook niet geboot. Kortom: het is niet mn voeding en ik heb mn eigen voeding wel gemold :'(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 18:08:
ik heb een andere voeding geprobeerd en dat geeft geen effect :'( hij start nog steeds niet op. Toen ik daarna mn eigen voeding terug inbouwde deed die helemaal niks meer, daarna die andere er weer in en die begon wel weer met booten, maar hij kreeg de pc ook niet geboot. Kortom: het is niet mn voeding en ik heb mn eigen voeding wel gemold :'(
Voer eens een ATX reset uit en kijk of het dan wel werkt.
Anders kun je je voeding ook even testen zonder hem aan je mobo te hangen. Gewoon even starten en kijken of fan loopt, kun je hem ook gelijk doormeten.
Armageddon_2k schreef op 09 april 2004 @ 15:46:
wat staat er allemaal in de autoexec,
NT maakt geen gebruik meer van een autoexec.bat zoals dos en 9x dat deden.

Verwijderd

Topicstarter
wat is een atx reset?
en mn fans van mn voeding gaan niet lopen...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 18:14:
wat is een atx reset?
en mn fans van mn voeding gaan niet lopen...
ATX reset doe je door de stroom van je systeem af te gooien, powerknopje 20sec ingedrukt te houden, kwartiertje laten staan en vervolgens booten.

Maar als je fans niet gaan lopen zal je voeding wel kapot zijn. enkeltje prullenbak dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit is vage zooi.
Mn QTEC voeding werkt niet als ik hem inbouw, maar als ik hem uit mn case haal doet ie t wel. Iemand enig idee?

ATX reset hielp niet, nog steeds problemen met de boot, maar de andere voeding werkt dus ook niet, dus het lijkt me dat het niet aan de voeding ligt.

Verwijderd

ik lees 'vervoer naar lanparty' en 'daarna deed hij het niet meer'

Lijkt me sterk dat het je voeding is. eerder dat onderweg gewoon iets is losgerammeld.

Als ik jou was zou ik alle koelblokjes, fans etc. op je mobo checken. vooral die van je CPU. aangezien je zegt dat als hij een tijd heeft uitgestaan hij een stuk verder boot lijkt het me echt een overhittings-van-iets-probleem.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alles al uit elkaar geschroefd, en alles opnieuw in elkaar gezet, dus alles zit goed vast. Overheating kan best, maar dan niet van moederbord en cpu, die temps kan ik in mn bios checken en die zijn goed (cpu ~42 graden en mobo ~28 graden)

ik heb het inmiddels wel voor elkaar gekregen om een keer te booten, toen meteen memtest gerund, maar na 18% sloeg de computer weer vast. Toen waren er overigens nog 0 errors. Ik ben bang dat het de CPU is, maar gelukkig is die net nieuw =)

Verwijderd

heb je ook al je cpu er af gehaald? of heb je geen andere liggen die in het zelfde socket past???

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem dit eens door en post hier je bevindingen :) Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Pagina: 1