[accu/autoradio] in een houten bak hoe te maken

Pagina: 1
Acties:
  • 599 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:33
Wij gaan met een paar vrienden op vakantie. Afgelopen jaar hadden wij een portabele cd speler. (helemaal ***). Nu zijn een een vriend van mij en ikzelf op het idee gekomen om een soort bak te maken. Het wordt een houten bak met daarin een scooter accu. Deze scooter accu moet opgeladen worden (mag de hele dag duren) tevens moet er een soort (switch??) inzitten zodat je hem kunt veranderen of gewoon van de accu of van het stroom net (max 4 amp). Deze accu en het circuit moeten ongeveer dit kunnen dragen:

autoradio,
2 13inch woofers
4 8/9 inch tweeters
deze worden gescheiden door een actieve filter.

weet iemand of dit aan te sluiten is?
En als er schema's zijn zouden die gepost of gemaild kunnen worden

dit wordt onze eerste echte audio bak, hulp is welkom... _/-\o_

Verwijderd

Het grootste probleem zal zijn om je keuze te maken tussen het lichtnet (220 V) en je scooter accu.

Welke versterker komt erin ? Als het een 12V versterker is, moet je in je bak een 220 V -12 V transfo met gelijkrichting voorzien.

2 13 inch woofers is niet niks, je mag rekenen op zo'n 100 liter totaalinhoud (ongeveer) als het PA woofers zijn, of zijn het subwoofers voor car-audio ?

één ding staat vast, dit ding gaat wat kilootjes wegen :9

Hoe wil je de constructie maken ? MDF ?

alvast veel succes !

Verwijderd

ik heb zelf ook zo'n "kist" curver krat met daarin ene houten plaat en een auto accu. de lader is ene 5 amp gamma dingetje, zit gewoon continu op de accu met diodes in de kabels. als de stekker van de lader in het stopcontact zit werkt het gewoon. geen byzondere aansluitingen verder, alles zelfde als hie je het in de auto aan sluit.

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:33
De bak wordt er een van mdf.
Op de camping is de max belasting van de stoppen 4amp.
Alles wat we gebruiken is voor caraudio.
kist wordt ongeveer 100cm bij 75cm

[ Voor 13% gewijzigd door Benmen op 09-04-2004 18:45 ]

Verwijderd

ik zou gewoon curver kratje nemen (ivm accu, als ie lek gaat heb je een probleem...) lekker licht...

Verwijderd

zal morgen ff foto maken van de mijne (moet nieuw kratje omheen, hij is gestuiterd dus dr zitten ene paar barstjes in....)

oeps... had ook gewoon kunnen editten... ff niet ana gedacht...
/me zet de vieux fles weg

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 22:01 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat zijn de RMS wattages van de versteker/radio en boxen? Met een beetje setup trekt de combinatie makkelijk over de 10A @12V, dit is natuurlijk (té) veel voor een klein scooteraccutje met een vermogen van 3-5AH. De switch zou ik achterwege laten en een zware acculader gewoon inbouwen die de accu constant bijlaad. Maar scooter en motoraccus zijn tweedehands/afgeschreven gewoon gratis te krijgen bij scooter/motor zaken, haal er een paar en zet ze mooi parralel aan elkaar om zo een beetje fatsoenlijk vermogen te creeren. Ze mogen dan wel een beetje lekken enzo, maar zoek degene uit die nog fatsoenlijk functioneren.

Voor het kistontwerp moet je eens naar de verscheidene rekenprogrammas en FAQ's kijken, daar word je heel veel wijzer van. Verder altijd de versterker en radio in een gescheiden/aparte ruimte bouwen, niet in dezelfde kamer als de speakers..

Succes!

Verwijderd

lekke accus moet je NOOIT nemen, accu's bevatten zuur, en dat wil je niet in je achterbak/op je kleren hebben, laat staan op je huid.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Boeiend, maak er een mooi bakje voor, in die kist zal er verder niets mee gebeuren. Maar 'lekken' natuurlijk niet in de zin van : het zuur gutst eruit nemen, maar dat er wat druppeltjes zuur op de behuizing zitten... ;)

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:08

PanMan

Spun!

Ik heb zo'n ding in mijn boot (naja, de speakers zitten niet in de kist zelf).
Volgens mij kan je gewoon de simpelste autolader nemen, die permanent aan de accu hangen, en dan alleen 1 schakelaar voor de versterker (aan en uit). Zo'n lader zal nooit 880w trekken. Ik heb het even nagerekend, en dan zou je uitkomen op een acculader die laad met ~75A. Nu weet ik niet wat een moderne lader doet, maar wel dat je daar een FLINKE kabel voor nodig hebt. En dat mijn (oeroude) lader 5A doet...
Het is me niet echt duidelijk wat nou precies je vraag is, wat snap je niet? :)

[ Voor 23% gewijzigd door PanMan op 10-04-2004 23:31 . Reden: berekening lader.. ]

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

ik zou geen lekkende accu nemen ook al is het maar een paar druppels want dat betekent al dat ze niet goed zijn en in de ergste geval kunnen ze exploderen

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

wat ik gedaan heb is een boombox bij de gamma ghaald, daar een radio in gebouws en 2 11A/h accu's er in en een lader en een paar diodes zodat de radio kan door spelen als de accu's geladen worden, dit geheel is afgezekerd op 500milie amp, en de zekering is nog nooit gesprongen. op de accu's kan ik ongeveer 12 uur op max volune met veel bass en zonder vervorming naar de radio luisteren, en 7 uur naar cd's

P.S. vergeet de antenne niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Petergr op 10-04-2004 22:09 ]

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-12 11:57
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~brin1092/pics/audio/gettoblaster1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~brin1092/pics/audio/gettoblaster2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~brin1092/pics/audio/gettoblaster3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~brin1092/pics/audio/gettoblaster4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~brin1092/pics/audio/gettoblaster5.jpg

Spec:

1 curver kist van de Blokker + een curver trommel.
Wat simpel/stevig houd.
Schroeven,spijkers,bouten en hanvaten.
Kit (die gebruikt word bij ramen)
Simpel gereedschap
--------
Radio cdspeler van clarion.
Jbl 70/210 watt ovaal 3weg
Concord 2x 50watt rms amp
45 amp/h accu
Bekabeling (gewoon wat goed speaker draad kopen en 2,5kwadraat flexibel koperdraad )

Accu laad ik op met een acculader. Die kan je natuurlijk ook inbouwen.
Nee hij is niet super zuinig. Maar met 3 a 4 uur per dag spelen red je 5 dagen wel op een aardig hoog vol. _/-\o_
Klinkt vele male beter vind ik dan z'n JVC ghettoding.
En het kan makkelijk en kleiner als dat nodig is (de kist).
Pagina: 1