Toon posts:

[Linux] Hoe goed is MySQL ?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af hoever je kunt gaan met MySQL.
Met hoever bedoel ik, wat voor belasting, aantal tabellen/tupels/kolommen per db, en welke performance er dan nog overblijft.

Kun je het vergelijken met iets als MsSQL, of meer met een snellere Access ?

En als het dicht bij MsSQL ligt( of ver vooruit :P ), wat is er dan beter aan pakketten als DB2 en Oracle ?( even puur naar Linux gekeken )

Verwijderd

sja mijn ervaringen met MySQL zijn wel goed (linux), je kunt volgens mij geen vreemde sleutels(foreign keys) aanbrengen enzo .. het waarborgen van de referentiele integriteit gaat dus niet echt goed .. over verdere limieten van mysql kun je het beste RTFM'en.

wel moet je goed opletten hoe je wat verwijdert.
heb wel eens een query als het volgt uitgevoerd waardoor ik alles kwijt was (maar dan ook echt ALLES in de tabel)

delete from Bla where index = 3, 4;

is natuurlijk wel logisch als je het zo bekijkt, want 4 is ALTIJD TRUE, maar ik was wel ALLES kwijt :(

voor de rest:
mysql => command line => rox! :)

Verwijderd

Op maandag 18 december 2000 00:59 schreef Hustla het volgende:
Ik vraag me af hoever je kunt gaan met MySQL.
Met hoever bedoel ik, wat voor belasting, aantal tabellen/tupels/kolommen per db, en welke performance er dan nog overblijft.

Kun je het vergelijken met iets als MsSQL, of meer met een snellere Access ?

En als het dicht bij MsSQL ligt( of ver vooruit :P ), wat is er dan beter aan pakketten als DB2 en Oracle ?( even puur naar Linux gekeken )
t.net draait op mysql
ja, het is vergelijkbaar met mssql
nee, het is niet zo geavanceerd als mssql
ja, het is opensource
ja, je mag het voor noppie gebruiken
ja, het is beter dan access
ja, je db kan flink groeien voordat je tegen grenzen aanloopt van mysql

Verwijderd

Bovendien is MySQL supersnel, dr schijnen wel wat inefficienties in te sluipen als je eenmaal een hoge load hebt, anders lees je dit artikel even. MySQL sluit perfekt aan bij PHP.

Verder kun je bij MySQL (nog) geen subqueries doen en commit()-rolback() zit er ook niet in.

Een voordeel van bv Oracle en MS SQL is dat er meer functionaliteit in de database kan worden ingebouwd, bijvoorbeeld het zoeken op synoniemen (ik kan geen beter voorbeeld verzinnen even).

Dus MySQL: Gratis, supersnel, lekker simpel en recht-toe-recht-aan en ondersteunt enorm veel platforms. Perfekt om mee te beginnen EN om lang mee door te gaan. Ik heb dr alleen maar goede ervaringen mee.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Allemaal positieve verhalen, maar mysql kan ook veel dingen niet. Replicatie tussen twee servers komt in de volgende versie (is nu in betatest), en hetzelfde geldt voor tabellen die transacties ondersteunen.

Een van de belangrijkste nadeln van mysql is echter het volgende: hij gebruikt table-level locking. Dat betekent dat als een gebruiker in een tabel schrijft, de rest moet wachten :( Bij een grote database is dat dus niet leuk...

En hij ondersteunt geen subselects, waardoor je soms de meest vreselijke truuks moet uithalen... Je kunt dus niet doen "select a from tabel_a where a in (select * from tabel_b)"

Kijk voor de grap ook maar eens hier.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

wat bedoel je met synoniemen???

WHERE LIKE %synoniempje%

zoekt alle gelijkaardige dingen :?

MySQL kan 8TB data aan d8 ik, natuurlijk is dit afhandelijk van het os :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Op maandag 18 december 2000 11:50 schreef Apache het volgende:
wat bedoel je met synoniemen???

WHERE LIKE %synoniempje%

zoekt alle gelijkaardige dingen :?

MySQL kan 8TB data aan d8 ik, natuurlijk is dit afhandelijk van het os :)
Nee, als je zoekt WHERE LIKE %huis% zoekt ie zowel op 'huis' als 'huizen' als je wilt hoor. Maar je kunt vast zelf wel betere toepassingen van functionaliteit in een db verzinnen.

De table locking is inderdaad het probleem waar ik het in mn vorige post over had en in het artikel.

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
In plaats van MySQL kun je ook eens kijken naar postgresql, die kan van veel de bovenstaande dingen wel, werkt ook goed samen met php en is ook gratis. Ik geloof alleen dat de performance op simpele table lookups wat slechter is.
Vraag is: wat wil je, geavanceerde dingen of de hoogste performance?

Geen beurs, geen tempo

Verwijderd

Topicstarter
Thnx all,

Ik denk dat MySQL zeker wel aan mijn eisen gaat voldoen, maar ik hoop dat subqueries en foreign keys in de toekomst toch zeker wel mogelijk gaan worden, omdat dit toch wel vrij essentieel is voor de snelheid en consistentie.

En ja dat MySQL niet volledig voldoet aan ACID, daar lig ik niet echt wakker van, het wordt geen bedrijfskritische webapp.

Btw, PhpAdmin ruleert zwaar 8-)

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-08 15:52

peace, love & linux

Wat ik ook best wel een nadeel vind van Mysql is dat het geen stored procedures ondersteund. Ook triggers behoren helaas nog niet tot de mogelijkheden.

Kzou zeggen, kijk ook is naar Sybase voor linux. Die is net zo gratis. En wel een heel stukje proffesioneler

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:55

Kettrick

Rantmeister!

er staat op de site van mysql een uitgebreide vegelijking m.b.t. alle functies.

staan volgens mij een hele zooi databases in..

ik kan je de url zo niet meer geven.

wordt zoeken :)
Pagina: 1