Toon posts:

[Dual boot] GNU/Linux eerst, of windows eerst?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een kort vraagje m.b.t. een dual boot gnu/linux en winxp. (ja, heb er al stevig op los gegoogled, maar kon geen bevredigend antwoord vinden).

Ik stuit steeds op geruchten dat je EERST winxp moet installeren, en dan pas gnu/linux i.v.m. een van de bootloaders, zij het LILO, GRUB of NTLDR. Naar mijn weten zou het toch eigenlijk niets uit moeten maken. Waarom zou je niet eerst gnu/linux kunnen installeren op het begin van de harde schijf en aan het einde van de harde schijf in een kleine partitie winxp?

De partitie indeling zoals ik hem graag zou hebben (op een 120 Gb SATA disk), is:

hda1 100MB /boot
hda2 [rest] /
hda3 10GB winxp
hda4 2GB swap
(of swap op hda3 en winxp op hda4, maakt volgens mij ook niet veel uit)

Dit moet dan natuurlijk wel kunnen.

Hebben jullie hier ervaring mee, of is dit nog nooit zo geprobeerd?

Alvast bedankt,

Frans

PS. Liever geen antwoorden als 'Ja, het kan.', of 'Nee, het kan niet.', maar graag ff onderbouwen waarom dan wel Ja, of juist Nee. (Sorry dat ik zo lastig ben ;))

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 13:31 ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Best eerst GNU/Linux omdat Windows een achterlijke bootloader heeft waar je bijna geen controle over hebt.

Iig die van windows kan geen linux booten, maar omgekeerd uiteraard wel :)

[Edit]

Eerst Windows dus, en dan GNU/Linux :P I mixed up.
Verder gaat Linux op die SATA disk best een uitdagin zijn. Good luck.

[ Voor 27% gewijzigd door XTerm op 09-04-2004 13:32 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen windows :P
---
Eerst windows idd. Als je windows als laatste doet overschrijft 'ie je boot loader. Op zich een overkombaar probleem, maar 't scheelt je toch wat tijd als je het op deze manier doet :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan verder nog mogelijk eerst de schijf zo in te delen zoals ik stelde in mijn eerste bericht, en dan in de winxp setup windows aan het einde van de schijf te installeren, of heeft de indeling en volgorde van de partities verder geen enkele inlvloed op de werking van het systeem? Geloof dat de kernel per see binnen de eerste 1024 cylinders moet staan vanwege een beperking in het BIOS, of is die perperking er tegenwoordig uitgehaald?

Wat SATA betreft. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog even een paar weken wacht tot Fedora Core 2 stable uit is ;) Als het goed is heeft deze out-of-the-box SATA support voor de meeste controllers.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op 09 april 2004 @ 13:37:
Geen windows :P
---
Eerst windows idd. Als je windows als laatste doet overschrijft 'ie je boot loader. Op zich een overkombaar probleem, maar 't scheelt je toch wat tijd als je het op deze manier doet :)
Ok. Maar het is dus mogelijk. Niet dat ik graag moeilijk ga lopen doen als het makkelijk kan, maar toch :) Op het moment dat winxp de bootloader tijdens de setup overschrijft kan ik dus met een linux rescue disk later alsnog naar linux booten en grub (of lilo) in de mbr, ntldr laten overschijven?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:24
Ja.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 13:46:
[...]

Ok. Maar het is dus mogelijk. Niet dat ik graag moeilijk ga lopen doen als het makkelijk kan, maar toch :) Op het moment dat winxp de bootloader tijdens de setup overschrijft kan ik dus met een linux rescue disk later alsnog naar linux booten en grub (of lilo) in de mbr, ntldr laten overschijven?
Japs. Maar waarom moeilijk doen ?
Maak je partities met fdisk (linux versie), installeer XP op de voorafgemaakte partitie & daarna installeer je linux :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat mij vragen hierbij beantwoord zijn. Hier moet ik iig een heel eind mee komen.

Thanks voor de snelle replies :D

Cheers,

Frans
Pagina: 1