Toon posts:

Cpu temperatuur schommelt enorm -> pc uit

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs aangeschaft:
- Asus A7N8X - VM
- AMD Athlon XP 2500+ (1,83 GHz, 512KB) (Boxed)
- 2x 256Mb DDR/400 PC-3200 Infineon
- Voeding 350w

Het geheel in elkaar gezet. Heeft +/- 2 á 3 uur gedraait in windows. Toen begon het probleem. Pc 'knalde' uit. Na hem weer opnieuw aan te zetten, weer hetzelfde alleen steeds al heel snel (binnen 30 - 45 seconden).

Ik heb toen alle onderdelen getest door er 1 per keer aan te sluiten. Hielp niets. Toen maar weer opnieuw gestart, snel het bios ingegaan, hardware monitor gaf 'rare' temperatuur schommelingen aan. Was ongeveer als volgt af te lezen: 15,20,1,45,22,3,80,10,2,90,21,1,104. Op een gegeven moment wordt de temp. in het rood weergegeven en als dat te lang aanhoudt dan knalt hij dus uit.
De cpu lijkt dus veel te warm te worden, dus ik kijken of de koeler er wel goed opzat. Zat allemaal goed, dus nieuwe pasta ertussen en weer proberen. Zelfde verhaal, blijft uitgaan. Toen maar eens wat Arctic Silver gehaald, dat ertussen gesmeerd, maar ook dat helpt niets, nog steeds knalt hij er uit.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik het op kan lossen?

Verwijderd

kan zijn dat je sensor beetje brak is, en dus verkeerde waardes doorgeeft en dat daardoor je bios zegt van: "ey dit wordt te warm uitzetten die hap". Staat vast ergens optie in bios waardoor die uitgaat als cpu te heet wordt. Dit zou je eventueel uit kunnen zetten als je zeker weet dat je sensor kaduk is, als het echt aan je temps ligt moet je dit dus juist niet doen want dan frituurt je cpu

• The Rancor
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-08-2021
Welke bios versie heb je?

Probeer deze misschien eerst eens te updaten, mogelijk ligt het probleem daar.
Anders kan je altijd nog een externe sensor gebruiken ipv de standaard sensor. Het laatste wat je wil is je processor oververhitten.

Nikon D50 18-55/55-200/50 1.8

Verwijderd

Topicstarter
Een biosupdate vind ik een beetje link omdat m'n pc zo snel uitgaat. Lijkt me niet echt super om tijdens de update te hebben dat hij er uit knalt. Toch?

En wat is precies het nut (en de werking) van een externe sensor? Kan die wel nauwkeurig de cpu-core temperatuur weergeven?

• Lycan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-07 10:53
Lijkt erop dat de temp sensor een beetje brak is.
je zou evt. nog een bios update kunnen proberen.

Verwijderd

Hoe is de temperatuur als je aan de onderkant van de koelvin voelt?

Misschien is de spanning wel te hoog die aan de uP aanbiedt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 14:15:
Hoe is de temperatuur als je aan de onderkant van de koelvin voelt?
Deze kan ik nog gewoon aanraken. Niet eens echt warm, laat staan heet.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 19:17

Sosabowski

nerd

Dan is gewoon de sensor brak.
In het bios kan je deze "beveiliging" vaak wel uitzetten.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Dan zou ik dus ook gewoon het moederbord kunnen ruilen.
Zou toch lullig zijn als ie wel een keer echt te heet wordt en de beveiliging staat uit.
Komt het vaker voor dat sensoren niet goed zijn (bij Asus mobo's)?

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49
Als je CPU heatsink niet heet aanvoelt zoals je zelf zegt dan zou ik het volgende doen:

1: In de BIOS even (tijdelijk) de optie uitzetten die de temperatuur weergeeft cq de PC uitschakelt bij het bereiken van een bepaalde temperatuur.

2: De BIOS vervolgens updaten.

3: Kijken of nu wel alles goed loopt en de temperatuur nu wel stabieler zijn.

4: Kijken of er in de BIOS geen optie staat om een alarmsignaal af te geven en/of de PC uit te schakelen wanneer de temperatuur een bepaalde waarde overschrijdt. Het komt voor dat dat standaard erg laag staat afgesteld. De waardes wat verhogen dus. Ondertussen blijven "voelen" an de heatsink of de temperatuur laag blijft.

Zelf heb ik ook veel vreemde temperatuurwaarden gehad op verschillende moederborden. In de meeste gevallen was de CPU zelf gewoon koel waneer je met de hand voelde. Zo ook is dat nu het geval. Ik heb een MSI NEO2-PS moederbord met Intel i865PE chipset en een Pentium 4 3,0 GHz CPU en de temperaturen waren altijd idle rond de 50 graden en onder volle belasting rond de 54 graden. Ik heb deze waarden nooit geloofd omdat de heatsink (Zalman CNPS7000 CU met Arctic Silver II) gewoon koud tot lauw aanvoelt. Vandaag was er een nieuwe BIOS versie (3.6) uitgekomen die volgens de MSI-site een verbeterde CPU-temp uitlezing zou hebben. Dus ik dacht: ha fijn, eindelijk een correcte weergave. Echter i.p.v. dat er een lagere temp werd weergegeven, is de temp nu nóg hoger, namelijk 54 graden idle en 67 graden belast. Hierbij blijft de heatsink gewoon koud tot lauw aanvoelen en werkt de PC prima, ook onder volle belasting met SETI@Home. Van die temperatuur snap ik dus helemaal niks van en die klopt volgens mij dan ook van geen kant. Ik heb geen Prescott, maar een gewone (koele) Northwood, en die worden niet heet onder normale (niet overgeklokte) omstandigheden... Volgens mij zou 45 tot 48 graden correcter zijn in mijn geval.

Misschien zet ik de oude BIOS (3.5) er wel weer op..

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 09-04-2004 16:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het leuke is dat met mijn Asus mobo de cpu overheating protection (COP) hardwarematig gaat en daarom niet in het BIOS kan worden uitgezet. Ik ga nog even proberen mij cpu in een andere pc te zetten en kijken of het toch daar aan ligt. Anders zal ik eens contact opnemen met de leverancier om het bordje om te ruilen.
Pagina: 1