Toon posts:

Waarom staat 's winters de zon lager?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.006 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet natuurlijk dat in de winter de Aarde verder van de zon af staat dan in de zomer maar is Nederland (lees: Aarde) dan ook gekanteld zeg maar zodat de zon lager aan de horizon staat want als de Aarde in dezelfde hoek zou blijven dan zou de zon toch ook even hoog staan of visualiseer ik het nu verkeerd?

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-01 12:55

Zorro

Z

Aarde is idd gekanteld, dus...probleem opgelost :7

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
De as waaromheen de aarde draait staat niet loodrecht op de baan die de aarde om de zon aflegt; gevolg is inderdaad dat de zon 's winters lager staat; Sterker nog het is winter, omdat de zon lager staat en niet andersom! :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Duh! Slotje!

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 20:43

schizofreen

ik & jij

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/chrisvanbaal/zonschema.jpg

tdaa, uitleg nodig?
Dit verklaart trouwens meteen waarom het op de Noorpool 3 maanden licht is en tegelijkertijd het op de zuidpool 3 maanden donker is en visa versa. :7

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Verwijderd

Tja, en de aarde doet er 23 uur en 56 minuten over om 360 graden te draaien.
Dat verklaart weer de schrikkeljaren:7

De as van de aarde staat in een hoek van 22,5 graad met de eliptische baan die de aardbol aflegt tov de zon.

Verwijderd

Op maandag 18 december 2000 00:09 schreef whistler het volgende:
Ik weet natuurlijk dat in de winter de Aarde verder van de zon af staat dan in de zomer maar is Nederland (lees: Aarde) dan ook gekanteld zeg maar zodat de zon lager aan de horizon staat want als de Aarde in dezelfde hoek zou blijven dan zou de zon toch ook even hoog staan of visualiseer ik het nu verkeerd?
In de winter (op het noordelijk halfrond) staat de zon dichter bij.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:24
Juist, als het hier zomer is staat de zon juist verder weg dan als het hier winter is...

Verwijderd

Maar de hoek waaronder de zon schijnt is dichter bij loodrecht. Dus meer zon per vierkante meter dus warmer.

Verwijderd

wetenschap en levensbeschouwing?

lijkt wel een kleuter forum:Z

Verwijderd

Op woensdag 20 december 2000 15:53 schreef spliff het volgende:
wetenschap en levensbeschouwing?

lijkt wel een kleuter forum:Z
waarom reageer je er dan op? hij was al bijna uit het scherm |:(
Pagina: 1