NTSC video omzetten naar PAL of NTSC MPEG

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74978

Topicstarter
Ik heb NTSC videomateriaal dat ik wil bekijken, nu heb ik begrepen dat ik dit om moet zetten, maar zeker weten doe ik het niet. Ik wil het of op mijn pc af kunnen spelen of op mijn tv. Wel met zo min mogelijk kwaliteitsverlies.

Nu heb ik al een beetje rondgevraagd en dit zijn volgens mij de opties die ik heb:

Ik heb sowieso een videorecorder nodig die NTSC videomateriaal af kan spelen

Optie1:
Ik koop een videorecorder die NTSC materiaal af kan spelen en speel dit gewoon af op mijn PAL televisie. Maar volgens mij heb ik dan kwaliteitsverlies. Toch wordt mij verteld door sommigen dat dit niet zo is als ik maar een scart kabel gebruik tussen mijn video en tv.

Optie2:
Ik koop een videorecorder die NTSC materiaal af kan spelen en ik koop een Pinnacle videobewerkingskaart die NTSC materiaal kan omzetten naar NTSC MPEG mbv de Pinnacle software.

Suggesties?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 74978 op 09-04-2004 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01 12:33

Flame17

Captur EDC 130

http://www.mozartlaan.vze.com/ neem daar eens een kijkje, verder is je verhaal in mijn ogen een beetje wazig.

Wil je dat materiaal op een VHS band zetten of wil je er een DVD,(s)vcd van maken.

Ik neem aan dat het nu een Avi is, dus gooi hem eens in het progje G-Spot.

Windows10 Ultimate 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 5 1400, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 8 gb. OC,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74978

Topicstarter
Ik zal het duidelijker proberen te maken:

Het materiaal staat dus op VHS en het enige wat ik wil is het zonder kwaliteitsverlies bekijken. Of op mijn pc, of op mijn tv.

Nu heb ik ook even gekeken naar videorecorders die over de optie "NTSC weergave op een PAL televisie" beschikken.

Heb ik dan geen kwaliteitsverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11-2024
NTSC heeft 29,97 frames per seconde, PAL maar 25 frames/sec.
Dus ja, je hebt kwaliteitsverlies door ontbrekende synchronisatie.

't Blijft een feit dat je het signaal moet gaan bewerken en een analoog videosignaal van een VHS tape zal dus onherroepelijk in kwaliteit achteruitgaan.
De vraag is of je het ziet.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3671

Als je een NTSC VHS band afspeelt op een PAL recorder die dit ondersteund geeft hij een zogenaamd "PAL-60" output, dit is een PAL signaal met (zo goed als)dezelfde beeldverversing als een NTSC bron, dus je hebt GEEN kwaliteits verlies ten opzichte van een NTSC VHS speler (volgens mij leveren de meeste spelers eigenlijk PAL met NTSC frequentie ipv, PAL60 en laten de TV dit interpreteren).

Hoe mooi het op je TV komt, is afhankelijk van je TV. Heel veel TV's vanaf de jaren 90 kunnen PAL-60 laten zien, maar sommige TV's hebben ook een echte NTSC frequentie optie (geen NTSC op PAL60), en dit zal nog iets mooier zijn. Bij moderne TV's met 100Hz functie wordt de kwaliteit hoe dan ook door de digitale bewerking bepaald om van 50Hz( of 60) 100Hz(of 120Hz) te maken, en doet de rest er nauwelijks toe, want dat zal bij de verkrachting van het signaal naar 100hz/digitaal volledig in het niet vallen.

Als je de opname gaat bewerken naar PAL 50 Hz met de computer, krijg je wel een duidelijk kwaliteits verlies, maar de meeste mensen zijn hier al zo aan gewend dat dat niet eens meer opvalt (ze kijken immers naar alle Amerikaanse programma's op TV). Maar je kan het bijvoorbeeld zien aan de scherpte (gebrek daar aan), het niet volledig vloeiend lopen van snel bewegende beelden of het niet stil kunnen krijgen van een freeze-frame (lijkt mengeling van 2 frames).

Met filters in Virtual dub kan je trouwens een capture van NTSC naar PAL converteren en omgekeerd, de bewerking is identiek aan wat meestal door professionele TV-studios wordt gebruikt.
Wel moet je beseffen dat niet alle TV-kaarten en capture kaarten PAL-60 of NTSC ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nu geeft vhs sowiezo geen goede kwaliteit, maar afgezien daarvan.. Waarom denk je dat je als je een NTSC video afspeelt op een NTSC videorecorder kwaliteit verliest? Als je een NTSC-capabele tv hebt, speel je gewoon die videoband af alsof je een amerikaan of japanner bent. Met alle kwaliteit die op de band aanwezig is dus. Als je 't gaat importeren op een computer en er daar allerlei bewerkingen op uitvoert boet je dus wel in aan kwaliteit. (Maar gezien de lage kwaliteit van VHS banden zal dit niet geweldig merkbaar zijn.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1