• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Topicstarter
we zullen het er nooit over eens worden of er nu wel of niet een God is,
dat moge duidelijk zijn.

maar wat ik me eerder afvraag is:
• Wat is het nut van (een) God?
• waarom bidden mensen als ze zeggen dat God niets doet om de wereld te veranderen.

mijn mening is:
• Het big brother gevoel (je wordt elk moment bekeken) waardoor mensen zich bv. gaan schamen voor hun acties waardoor ze zich eerder aan de regels zullen houden.
vb. flitspalen. bijna iedereen rijdt wel eens te hard bewust of onbewust, maar je weet dat er niet elk moment iemand ziet dat je te snel rijdt. Op punten waar flitspalen zijn rijdt je bewust langzamer vanwege de straf in het geloof is dat een zonde.
dus dat is (op een simpele manier) mijn visie op God.

• Mijn volgende vraag stel ik omdat ik aan meerdere gelovige mensen heb gevraagd waarom God niets doet aan de verschrikkelijke dingen die in de wereld gebeuren denk aan; oorlogen, hongernood, mensenhandel etc.
Hun Antwoord: God doet niets om de mensen en/of de aarde te veranderen, God heeft de aarde etc. geschapen en kijkt hoe het verder afloopt.
vandaar mijn vraag waarom mensen blijven bidden voor geld, succes, liefde en geluk. (uiteraard ook om andere dingen maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.)
hier heb ik totaal geen antwoord op.

ik zou graag jullie visie willen zien op deze vragen.

Imperfectionist.

Verwijderd

Nut van een god is dat mensen en vertrouwen in kunnen zoeken. Ze voelen zich veilig samen onder "hem", dit is begonnen imo omdat mensen dingen niet konden verklaren. Ik heb hier nooit behoefte aan gehad maar ik vindt het mooi als mensen steun uit zoiets kunnen halen. Echter de oorlogen die hierdoor veroorzaakt worden vindt ik toch echt triest, daar is het niet voor.

Mijn mening als niet gelovige.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 08:57 ]

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 21:35

bonzz.netninja

Niente baffi

mm mijn ietwat rechtvoorzijnraap mening.
God, en laten we zeggen religie, is er om bevolkingsgroepen onder de duim te houden. Want wat werkt er nou beter, dan een "grote enge onbekende die je komt straffen als je niet doet wat wij zeggen" verhaal.
Nogal voor de hand dat vroeger (like echt vroeger) er een paar wiseguys bedachten dat ze hun volkje wel onder de duim zouden houden als ze zo;n soort god bedachten, en dan de koning een soort zoon van god...

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Verwijderd

Het nut van een (al dan niet verzonnen) god, is het hebben van een antwoord. Het is voor mensen altijd erg frustrerend om ergens totaal geen idee van te hebben. Bijvoorbeeld: "Wat gebeurt er met me als ik dood ben?"
Dat is voor een mens niet te bevatten, en we weten het ook niet, en zullen het nooit te weten komen. Dan is het toch fantastisch dat je daar als gelovige een antwoord op hebt? Dan ga je naar de hemel. Prima geregeld.
Je hoeft je in principe nergens meer druk om te maken, en in feite voel je je zo zeker als wat, want jij hebt op dat moment door hoe het zit. Geeft een veilig gevoel voor mensen.
Gebeuren er nare dingen? Dan kun je bidden. Ook een stuk fijner.
Het is dus in mijn opvatting een soort overlevingsmechanisme van de mens. Het maakt het leven wat draaglijker.

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:21
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 08:56:
Nut van een god is dat mensen en vertrouwen in kunnen zoeken. Ze voelen zich veilig samen onder "hem", dit is begonnen imo omdat mensen dingen niet konden verklaren. Ik heb hier nooit behoefte aan gehad maar ik vindt het mooi als mensen steun uit zoiets kunnen halen. Echter de oorlogen die hierdoor veroorzaakt worden vindt ik toch echt triest, daar is het niet voor.

Mijn mening als niet gelovige.
Eens, (veel) mensen hebben een soort van zekerheid nodig in hun leven. Als voorbeeld; het feit dat je niet weet wat er gebeurt als je doodgaat kunnen (veel) mensen niet accepteren.

Het zit in de aard van de mens om overal een verklaring voor te zoeken. Het geloof (en daarbij een God) biedt deze verklaring, alhoewel deze nergens bewezen kan worden.

Ook in slechte tijden, bijvoorbeeld armoede, ziekte (epidimien), oorlogen etc. wanneer je aan niemand steun hebt, biedt het geloven in een God houvast.

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

Verwijderd

Het nut van God is heel simpel. Hij heeft alles gemaakt. Zonder Hem was er niets gemaaakt en was ik er ook niet. Dat is het nut van God.

Dat je op hem kunt vertrouwen is een ander verhaal

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 09:55:
Het nut van God is heel simpel. Hij heeft alles gemaakt. Zonder Hem was er niets gemaaakt en was ik er ook niet. Dat is het nut van God.

Dus nu kan god dus met een gerust hart sterven...??
Zijn taak zit er immers op. ;)

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Go, wat een verrassend antwoord.

Goed, dus hij heeft alles gemaakt,
Gemaakt = "klaar", en dan? achter over zitten? En kijken hoe wij het weer vernielen?

Verwijderd

Ik snap niet waarom mensen in zoiets geloven.

Waarom is er anders een evolutie theorie?

Tuurlijk is het zo dat men overal een verklaring voor wil, en dat mensen bang zijn voor de dood.

Ook vind ik het een beetje indoctrinatie. (van ouder naar kind)

• Markieman
[...]
Daar zie ik het nut niet van in. Is het nuttig dan dat jij en ik er zijn? Ik geloof er niet in, maar stel dat hij alles gemaakt heeft, is dat dan daadwerklijk het nut van God? Of is dat maar een deel van zijn "activiteiten"?

Ik zelf ben niet gelovig, maar stel dat Hij bestaat, waarom moet Hij dan een nut hebben? Is het niet een mogelijkheid dat Hij (of Zij) bestaat en ons geschapen heeft maar dat dat eigenlijk een nutteloze actie was. En dat Hij verder nutteloos naar de TV zit te kijken (als Hij die heeft dan)?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Als je niet in God gelooft, is er geen nut.
Als je wel in God gelooft, stel je deze vraag niet.

[ Voor 10% gewijzigd door blobber op 09-04-2004 12:08 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

' Geloof' (en dan overigens niet eens alléén in de vorm van: religie!) is onderdeel van de wereld waarin wij leven, en sommigen hebben er houvast aan om zich aan een bepaald geloof vast te klampen. Voor deze mensen heeft het dus nut dat er een geloof is. Een verklaring WAAROM er een God is als deze er echt is, dat is een ander verhaal in mijn ogen, maar voor de mensen die in een God geloven heeft het wel degelijk nut en blijkbaar hebben deze mensen ook verder daar dusdanig steun aan dat men ook geen verklaring hoeft te hebben voor het wel of niet bestaan van deze God. Je zou je ook af kunnen vragen bijvoorbeeld: 'hee, waarom geloof jij in God?' 'Tja, geen idee', is dan het antwoord, 'maar ik heb er in ieder geval houvast aan, geeft mij dat veilige gevoel, geeft mij een mogelijkheid tot bidden en ik geloof dat dit ook echt helpt'. Vaak zijn deze mensen er ook van overtuigd dat er echt een God is.

Wie zou hier verandering in willen brengen trouwens? Als iemand hier houvast aan heeft, dan moet dit vooral zo blijven!

Ik vind trouwens ook dat de mens het liefst overal een verklaring voor wil hebben. Als iets (een wonderlijke gebeurtenis, iets vreemds/'goddelijks') niet te verklaren is en je dit voorval kan 'verklaren' door te zeggen dat dit het werk van God zou kunnen zijn, dan is dat voor velen al een verklaring die voldoet aan alle eisen. Nou, doe wat je niet laten kan zou ik zeggen; prima toch? Zolang deze verklaring niet opgedrongen wordt.....

Kortom: het 'nut' is er voor sommige mensen wel, voor anderen weer niet; deze laatste groep heeft waarschijnlijk houvast aan andere zaken in de wereld.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ra5a schreef op 09 april 2004 @ 08:45:
• Mijn volgende vraag stel ik omdat ik aan meerdere gelovige mensen heb gevraagd waarom God niets doet aan de verschrikkelijke dingen die in de wereld gebeuren denk aan; oorlogen, hongernood, mensenhandel etc.
Hun Antwoord: God doet niets om de mensen en/of de aarde te veranderen, God heeft de aarde etc. geschapen en kijkt hoe het verder afloopt.
vandaar mijn vraag waarom mensen blijven bidden voor geld, succes, liefde en geluk. (uiteraard ook om andere dingen maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.)
Mensen blijven bidden voor dingen die ze graag willen hebben omdat God die dingen soms geeft. Maar dan moet iemand lijkt me wel op een niet-egoistische manier bidden, dus een gebed vanuit het hart.
Door Wolves - Friday 09 April 2004 10:07

De evolutietheorie sluit het bestaan van God niet uit, zoals Darwin duidelijk in zijn boeken laat weten.
Het is alleen indoctrinatie wanneer ouders hun geloof aan hun kinderen opdringen. Je kinderen over God vertellen en dergelijke is natuurlijk geen indoctrinatie. Het wordt pas indoctrinatie wanneer ouders gaan lopen zaniken dat God wil dat je je vader en moeder gehoorzaamt en dat je op zondag naar de kerk gaat en dergelijke.

[ Voor 29% gewijzigd door Salvatron op 09-04-2004 13:07 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Markieman
blobber schreef op 09 april 2004 @ 12:07:
Ik mag hopen dat je achter zin 1 van een God bedoelde. Er zijn namelijk nog een heleboel andere nuttige dingen in mijn leven =)

Zin 2, waarom niet? Stel dat iemand gelooft, is het antwoord dan overduidelijk? Of heeft hij de behoefte niet meer om zo'n vraag te stellen? Kortom, hoe bedoel je dat? En waarom mag/kan/wil een gelovige niet kritisch zijn ten opzicht van zijn eigen geloof?

Verwijderd

bacterie schreef op 09 april 2004 @ 13:03:
Mensen blijven bidden voor dingen die ze graag willen hebben omdat God die dingen soms geeft. Maar dan moet iemand lijkt me wel op een niet-egoistische manier bidden, dus een gebed vanuit het hart.
Dus mensen die het erg zwaar hebben, veel bidden, maar het niet beter krijgen, bidden niet vanuit het hart.

Ik vind het wel erg cru om te stellen dat mensen waarvan de gebeden niet verhoord worden niet goed bidden.

Verwijderd

Waarom bidden en om vergiffenis vragen?

Je kan bidden wat je wilt maar een betere wereld begint bij jezelf. Je kan bidden om goede schoolresultaten te behalen maar dat helpt niet, je moet het zélf verwezenlijken en niets of niemand kan je daarbij helpen.

Als je iets fout doet moet je geen vergiffenis vragen aan God, maar aan de persoon die je onrecht aangedaan hebt en ervoor zorgen dat je geen twee keer dezelfde fout maakt.

Bidden en om vergiffenis vragen is zo gemakkelijk, je verandert er niets mee. Als je een goed leven wilt leiden en iets wilt bereiken moet je daar zélf voor zorgen.

God bestaat niet en hij heeft al helemaal geen nut volgens mij, maar als andere mensen zich daar goed bij voelen: Geen probleem :)

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 10:07:

Tuurlijk is het zo dat men overal een verklaring voor wil, en dat mensen bang zijn voor de dood.

of ik snap hem niet, of dit is echt onzin.
Omdat er een evolutie-theorie bestaat, bestaat god niet?
leg eens uit wat je precies bedoelt, want ik geloof niet dat dit is wat jij bedoeld

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11-2025

SilentStorm

z.o.z

Het gaat natuurlijk veel verder dan dat; behalve God is er ook nog een tegenstander. De (ooit engel) satan stond ooit aan de rechterhand van God, maar is bij de creatie van de mens een stapje omlaag gezet (God hield meer van de mens). Vervolgens probeert hij nu al vanaf het allereerste begin met de appel mensen op alle manieren tot 'zonde' te brengen. Dit kan op kleine schaal (verleiden met de verkeerde 'mooie dingen in de wereld', zoals overmatig drank gebruik, overspel, etc) en op grote schaal (macht, geld, etc). Jaloezie en dergelijke komen in alle lagen van de bevolking voor.

Ik vindt de zin 'het nut van God' een beetje cru. Hij is er nou eenmaal (niet discussiepunt ;) ); je gaat toch ook niet het 'nut' van een boom in twijfel trekken ofzo? of de maan? Ze hebben dan wel allemaal hun functie, maar vragen naar 'nut' vind ik een beetje een vreemde gedachtengang.

Een belangrijk 'argument' bij de reden waarom Hij niet ingrijpt, is vrije wil. Het klinkt intussen een beetje als een standaardargument, maar het blijft gelden. Een andere is dat hij al een belofte voor ons heeft gemaakt (zie vooral daniel en openbaring). Ik wil hier een andere keer wel verder op ingaan maar moet nu weg. Hoop dat ik het wat duidelijk opgeschreven heb voor anderen. Zovaak praat ik hier nou ook weer niet over..

Localhost is where the heart is

• Markieman
SilentStorm schreef op 09 april 2004 @ 14:34:
Een belangrijk 'argument' bij de reden waarom Hij niet ingrijpt, is vrije wil. Het klinkt intussen een beetje als een standaardargument, maar het blijft gelden.
Hij grijpt niet in vanwege onze vrije wel, maar beoordeelt ons daar wel op.
Is dit niet een beetje krom?

Hij grijpt niet in terwijl hij dit wel kan, hij kijkt je hele leven toe hoe je fouten begaat, hoe je ellende veroorzaakt naar andere mensen en stuurt je dan naar de hel. Sorry, maar ik ruik sadisme...

Daarbij, stel dat God bestaat, dat Hij ons echt 'geschapen' heeft. Dan komen onze karakteristieke eigenschappen als machtlust, verleiding, egoisme etc, dus ook bij Hem vandaan. Deze eigenschappen zitten in de mens en zijn niet zomaar weg te drukken. Op basis van deze eigenschappen ben ik van mening dat we maar een beperkte vrije wil hebben.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
waarom God niets doet aan de verschrikkelijke dingen die in de wereld gebeuren denk aan; oorlogen, hongernood, mensenhandel etc.
naar mijn idee zijn het toch echt de mensen die voor al die elende zorgen, waarom zou god dit dan moeten oplossen ?

als de mensen nou gewoon eens respect voor elkaar zouden tonen, en niet lopen te zeiken op het feit dat ieder mens anders is en andere iedeen heeft, het is toch alleen maar mooi dat mensen zo verschilllend zijn, anders was het hier ook echt een saaie bedoeling

als de mensheid elkaar zou helpen, zouden er geeneens oorlogen en honger zijn, maarja amerika bouwt liever een b2-bommenwerper a 1 miljard per stuk, dan dat ze de honger in afrika bestrijden, en ze moeten dat ook eigenlijk wel doen want ze moeten oorlogen voeren tegen andere mensen op deze planeet die niets geven om het leven van iemand anders

ik weet ook wel dat wat hierboven staat een beetje zwart-wit is, maar ik weet zeker dat als mensen elkaar zouden helpen in plaats van veroordelen dat de wereld er een stuk beter uit zou zien

• Markieman
God bestaat, heeft ons geschapen, straft ons indien het nodig is, beslist of we naar de hemel gaan of naar de hel en we moeten volgens de 10 geboden en weet ik wat voor meer regels leven...

Maar we krijgen er niks voor terug. Onze problemen moeten we maar zelf oplossen...

Verwijderd

Markieman schreef op 09 april 2004 @ 15:26:
God bestaat, heeft ons geschapen, straft ons indien het nodig is, beslist of we naar de hemel gaan of naar de hel.
En hoe zie je dat concreet?

Verwijderd

Ra5a schreef op 09 april 2004 @ 08:45:
we zullen het er nooit over eens worden of er nu wel of niet een God is,
dat moge duidelijk zijn.

maar wat ik me eerder afvraag is:
• Wat is het nut van (een) God?
• waarom bidden mensen als ze zeggen dat God niets doet om de wereld te veranderen.
* Het nut van een GOD is nul. Mensen schrijven dingen die ze niet kunnen verklaren of niet snappen aan "bovenaardse" krachten toe en gebruiken dit om zich te vereenzelvigen met een groep. En de groep staat voor een soort veiligheid.
Of je het er nu wel of niet mee eens bent, het is een manier om de mensen "redelijk" rustig te houden, maar is het ook direct de grootste bron van alle oorlogen en wreedheden op aarde.

* Mensen bidden tot GOD, omdat ze dingen doen die als moreel incorrect beschouwd worden. Het is een vorm van verontschuldiging zoeken voor zaken die gebeuren. Een zonde blijft een zonde, of je nu bid en het daarna nog een keer doet of dat je niet bid en het nog een keer doet is precies hetzelfde. Je moet nadenken VOOR je dingen doet.
mijn mening is:
• Het big brother gevoel (je wordt elk moment bekeken) waardoor mensen zich bv. gaan schamen voor hun acties waardoor ze zich eerder aan de regels zullen houden.
[knip]

ik zou graag jullie visie willen zien op deze vragen.
Dus het antwoord van de "gelovigen" als antwoord op jou vraag waarom GOD niets doet aan de "erge" dingen, is eigenlijk dat GOD eigenlijk een enorme sadist zou zijn of heel erg verveeld. Want voor iemand die almachtig is en alles al weet voor het gebeurd is het wel ERG nutteloos. toch ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 15:34 ]

Verwijderd

En wat is dan het nut? want had hij niets gedaan, dan had ik het ook niet geweten....

Verwijderd

blobber schreef op 09 april 2004 @ 12:07:
Voor iemand die "Carpe Diem" in zijn onderschrift heeft staan, is het een beetje rare opmerking....

Geloof is geloof, je gelooft wel of niet.

Maar ik proef dat jij gelovig bent, dus als jij gelovig bent, zou je volgens jou eigen uitspraak de vraag niet stellen omdat je het antwoord weet.

Nu ben ik heel benieuwd naar het antwoord... ennuh.. het NUT van iets kan je in 1 zin uitleggen... ik ben heel benieuwd.

Verwijderd

bacterie schreef op 09 april 2004 @ 13:03:
[...]

De evolutietheorie sluit het bestaan van God niet uit, zoals Darwin duidelijk in zijn boeken laat weten.

[...]

Het is alleen indoctrinatie wanneer ouders hun geloof aan hun kinderen opdringen. Je kinderen over God vertellen en dergelijke is natuurlijk geen indoctrinatie. Het wordt pas indoctrinatie wanneer ouders gaan lopen zaniken dat God wil dat je je vader en moeder gehoorzaamt en dat je op zondag naar de kerk gaat en dergelijke.
Nee, maar andersom wordt het wel uitgesloten, alsof de theorie een bedreiging is.

Indoctrinatie zoals opvoeding? Dus als ik (tis niet direct een vergelijk misschien, maar toch) elke dag over de KKK vertel, dan is dat geen indoctrinatie? Hmmm.. wat is dan de grens? In welk gelovig gezin wordt verteld dat ze niet naar de kerk hoeven te gaan?? Mate waarin zaken gebeuren is bepalen de grenzen... maar de inhoud niet... althans, dat lees ik uit jou verhaal.... hmmm... gevoelsmatig ben ik het daarmee niet eens, ik zal er eens over nadenken

Verwijderd

Een discussie met mensen die niet overtuigd willen worden is bij voorbaat nutteloos. Sommige mensen, en heel sterk bij geloof, willen niet van mening veranderen en dat hoeft ook niet en dat lukt je ook niet.

Als mensen nut hebben bij het geloven in een god is dat mooi en heeft het dus wel nut ook al bestaat hij in mijn mening niet.

Verwijderd

bigfoot1942 schreef op 09 april 2004 @ 14:15:
[...]

of ik snap hem niet, of dit is echt onzin.
Omdat er een evolutie-theorie bestaat, bestaat god niet?
leg eens uit wat je precies bedoelt, want ik geloof niet dat dit is wat jij bedoeld
Evolutie-Theorie jah...

God is toch ook theorie? Staat toch ook alleen maar beschreven?

God bestaat niet heb ik nooit gezegt. Ik geloof er alleen niet in.
Vooral met alle oorlogen en dergelijke.
En mensen die dan gaan zeggen, dit is god zijn/haar wil begrijp ik niet helemaal.

• Markieman
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 15:29:
[...]
En hoe zie je dat concreet?
Als eerste, ik geloof zelf niet, maar volgens veel gelovigen heeft God ons geschapen.

Daarnaast straft hij ons, kijk maar wat er gebeurt als we een 'appel' eten: dag paradijs. We bouwen een toren; we worden gesplitst en gaan allemaal een andere taal spreken; we leven niet zoals hij het wil; hup aarde overstromen.

En natuurlijk als klapper op de vuurpijl; als je niet goed geleeft hebt ga je naar de hel.

Dit noem ik straffen, en ik vindt dat als je iemand wilt straffen dat je dit meteen moet doen. Niet een heel leven wachten tot iemand duizenden mensen heeft uitgemoord en dan even naar de hel sturen.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Markieman schreef op 09 april 2004 @ 13:09:
[...]

Ik mag hopen dat je achter zin 1 van een God bedoelde. Er zijn namelijk nog een heleboel andere nuttige dingen in mijn leven =)

Zin 2, waarom niet? Stel dat iemand gelooft, is het antwoord dan overduidelijk? Of heeft hij de behoefte niet meer om zo'n vraag te stellen? Kortom, hoe bedoel je dat? En waarom mag/kan/wil een gelovige niet kritisch zijn ten opzicht van zijn eigen geloof?
Ik vind jezelf afvragen wat het nut is van God nogal klinken alsof je God ziet als een soort hulpmiddeltje waarvan je misschien profijt kunt hebben bij je dagelijkse beslommeringen.Als je zodanig aan God twijfelt dat je je het nut van Hem afvraagt, kan ik dat nauwelijks nog geloven noemen, dat is wat ik bedoelde.

[ Voor 13% gewijzigd door blobber op 09-04-2004 16:40 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Voor de een dus wel nut, voor de ander niet; en als we een beetje respect voor elkaar hebben en blijven houden, kan iedereen zijn nut uit zijn eigen zaken halen.

Ik denk wel dat als je zelf het nut er niet van inziet, dat je daar ook verder geen oordeel over moet geven. Wel hebben, maar niet geven. Tuurlijk, iedereen denkt er het zijne over en iedereen mag zijn mening hebben over bepaalde zaken, maar goh, ik zie daar nu net ook het nut niet van in. Respect voor elkaar en ieder zijn eigen ding laten doen is volgens mij ook een goed begin van een betere wereld.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
het zou mij wel leuk lijken als de TS ook even reageert, want een stelling neergooien en dan niets meer zeggen vind ik een beetje jammer

Verwijderd

Het onderdrukken van een menigte door te dreigen met een straf na je dood.
Pagina: 1