[Debian unstable/Gnome 2.4] XFS fontpath problemen

Pagina: 1
Acties:

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Overal waar ik zoek staat dat het fontpath van xfs in /etc/X11/fs/config staat. Dat is ook wel zo, maar in de output van xset -q zie ik een heel ander fontpath.

Het zit zo: ik heb een aantal TTFs in /usr/lib/X11/fonts/Truetype gezet en dit toegevoegd aan /etc/X11/fs/config. Dat ziet er nu zo uit:
# paths to search for fonts
catalogue = /usr/lib/X11/fonts/misc/,/usr/lib/X11/fonts/cyrillic/,
/usr/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled,/usr/lib/X11/fonts/75dpi/:unscaled,
/usr/lib/X11/fonts/Type1/,/usr/lib/X11/fonts/CID,/usr/lib/X11/fonts/Speedo/,
/usr/lib/X11/fonts/100dpi/,/usr/lib/X11/fonts/75dpi/,
/usr/lib/X11/fonts/Truetype/
...maar dan zonder die enters. Als ik vervolgens de fontserver herstart (door /etc/init.d/xfs restart) toont xset -q het volgende:
Font Path:
/home/gerbz/.gnome2/share/cursor-fonts,unix/:7100,
/usr/lib/X11/fonts/misc,/usr/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled,
/usr/lib/X11/fonts/75dpi/:unscaled,/usr/lib/X11/fonts/Type1,
/usr/lib/X11/fonts/Speedo,/usr/lib/X11/fonts/100dpi,/usr/lib/X11/fonts/75dpi,
/home/gerbz/.gnome2/share/fonts
Een aantal dingen vallen op: de eerste en de laatste entry staan niet in /etc/X11/fs/config en mijn eigen entry staat er helemaal niet in. Ik krijg mijn eigen entry alleen toegevoegd dmv xset fp+ /usr/lib/X11/fonts/Truetype. Maarja, als ik dan X afsluit en weer open is de entry weer verdwenen. :/

Anyway, als ik hem toevoeg met xset fp+ en vervolgens xset fp rehash doe, verschijnen de fonts niet bij de Gnome font-instellingen, maar Epiphany kent ze wel! Ook in xfontsel staan de fonts netjes gelist. 8)7

De rechten van de fonts staan keurig ingesteld (iedereen heeft read-rechten), fonts.dir en fonts.scale heb ik aangemaakt (ttmkfdir -o fonts.scale && mkfontdir) en lijken ook in orde (niet leeg of een 0 aan 't begin), alle fonts lopen via de xfs; de overige fontspaths heb ik gecomment in XF86Config-4. (maar als ik ze uncomment blijft het hetzelfde). Een (eigenlijk overbodige) reboot leverde ook niets op. (maarja, je moet toch wat..)

Ik heb dus een aantal vragen:

:? 1. Waar komen die extra entries vandaan in het fontpath? In de rc's vind ik iig niets terug.

:? 2. Waarom wordt mijn eigen entry niet toegevoegd na een herstart van xfs? Heeft de xfs elders nog een een fontpath staan? In de bestanden in /etc/fonts vind ik ook niets.

:? 3. Waarom ziet Epiphany mijn fonts wel maar de Gnome fontdinges niet?

:? 4. Ik lees bij de 'grote vernieuwingen in Gnome' de handigheid van het toevoegen van fonts door simpelweg slepen naar fonts:/// (in Nautilus). Maar... die rechten heb je normaal gesproken toch helemaal niet? Of horen ze in ~/.gnome2/share/fonts te worden gedumpt? Die blijft bij mij nogal leeg.

Zoeken met Google naar informatie over xfs levert alleen maar basisinfo over het toevoegen van Type1 en TTFs op. Misschien komt het allemaal doordat ik unstable draai en dat dit gewoon bugs zijn, maar het betreft wel Gnome 2.4, die nu toch wel stabiel zou moeten zijn nu Gnome 2.6 uit is.

[edit]
Hmm het wordt iets vreemder... Tahoma staat ineens wel tussen de fonts. Ik heb alle fonts nog eens naar fonts:/// gesleept en nu verschijnen ze wel keurig in de lijst. Ze blijken in ~/.fonts te komen te staan. Dat is iig opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door Bergen op 09-04-2004 07:26 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

XF86 heeft ook z'n eigen fontpath in de XF86Config. Fontconfig heeft ook z'n eigen fontpath in /etc/fonts/fonts.conf en fonts.local
Dit allemaal zonder gebruik te maken van XFS. De fonts die je nu naar fonts:/// hebt gesleept worden nu door fontconfig behandelt, en niet door XFS. Dus de eventuele bugs die XFS zou hebben met truetype fonts heb je in elk geval geen last van.

[ Voor 17% gewijzigd door Creepy op 09-04-2004 08:27 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney