Toon posts:

Inaccessable_boot_device met promise kaart.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wegens de aanschaf van een nieuwe computer heb ik 2 maal 80gb hardeschijven over, deze wou ik in mijn server zetten zodat deze ipv enkel webserver ook als fileserver kan werken.
Ik liep tegen het probleem aan dat de 80gb hardeschijven niet herkend werden door mijn moederbord.

Van een vriend van me kreeg ik een Promise Ultra100 TX2 kaart, waarop ik de 2 hardeschijven wou aansluiten. De promise kaart herkend de hardeschijven en om even de kaart te testen had ik de oude 8gb hdd met Windows op die kaart aangesloten. Echter kon Windows niet geheel starten omdat hij "waarschijnlijk" de driver misde. Na een boot vanaf de onboard ide de drivers van de kaart geinstalleerd te hebben (en de 2 80gb hdd's aan de promise kaart) zie ik de hardeschijven en kan ik er gewoon me werken (geen fouten, goeie snelheid).
Echter wanneer ik de 8gb hdd aansluit op de promise kaart wil hij niet starten en krijg ik de melding "INACCESSABLE_BOOT_DEVICE".

Herinstallatie Windows
Omdat het niet wou lukken met de 8gb hdd wou ik het wel eens testen met een schone installatie. Ik nam een 80gb hdd en sloot deze aan op de promise kaart. Tijdens de Windows installatie de Promise drivers toegevoegd waarna hij begon met installeren.

Tijdens de hardwaredetectie kreeg ik een vraag om een "onbekende driver" te installeren, waarop ik dacht dat het de promise kaart zou zijn en dus JA koos. Hij ging verder met de installatie van windows. Hij sloeg echter een stap over (de keuze welke software ik wou installeren) en ging meteen verder met de netwerkinstallatie waarop hij een aantal foutmeldingen gaf (hij kon veel bestanden niet vinden/openen, services.exe en nog een ander bestand).
Ik dacht bij mezelf, normaal krijg ik een keuze welke software ik wil hebben op de server, deze vraag kreeg ik echter niet. Na een 50 a 100 keer op de OK knop gedrukt te hebben ging hij toch door met de installatie. Na de installatie (reboot) kon ik mezelf aanmelden als admin, zodra ik mezelf aanmelde kreeg ik de melding dat mijn pagefile niet beschikbaar was en wat ik moest doen om die opnieuw aan te maken (ik zag dus alleen die melding, geen desktop ofzo). Ik kreeg enkel de keuze om op OK te drukken. Zodra ik op OK drukte kwam ik weer bij het aanmeldingsscherm. Ook de veilige modus gaf het zelfde probleem met de pagefile.

Ik nam de proef op de som en herinstalleerde Windows nog een aantal keer opnieuw en installeerde iedere keer de "onbekende driver", ook bleef hierdoor continu het zelfde verloop van de installatie als boven beschreven terugkomen.

Op een gegeven moment (na bv een andere cdromspeler aangesloten te hebben en ander geheugen) koos ik bij de "onbekende driver" om deze NIET te installeren. Hierna kreeg ik WEL de vraag welke software op de server geinstalleerd moest wordne en verliep de installatie verder probleemloos.
Na een herstart liep windows echter weer vast, met een BSOD en de melding "INACCESSABLE_BOOT_DEVICE" en de bijbehorende foutcode (nou niet bij de hand, zoek op de foutnaam via google en je hebt de goeie code).

BIOS Update van de Promise kaart
Ik dacht dat het mischien aan de promise kaart kon liggen (bv de BIOS versie, een bugje). Dus heb van de website een nieuwe bios gedownload waarna ik de bios geflashed heb. Echer gaf dit exact het zelfde probleem als boven beschreven. Ook heb ik verschillende driver versies geprobeerd (laatste en 1na laatste).

De hard/softwarematige configuratie van de server

MOBO: ASUS MS6163
CPU: Intel P3 500 (passieve koeling met een P4 2,8ghz blok)
MEM: 128mb sdram
NIC: 3com 3c905 10/100mbit

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 22:32:
Echter wanneer ik de 8gb hdd aansluit op de promise kaart wil hij niet starten en krijg ik de melding "INACCESSABLE_BOOT_DEVICE".
Je had de boot.ini moeten aanpassen, omdat de harddisk met de opstartbestanden nu aan een andere controller zit :) Setup and Startup
Op een gegeven moment (na bv een andere cdromspeler aangesloten te hebben en ander geheugen) koos ik bij de "onbekende driver" om deze NIET te installeren. Hierna kreeg ik WEL de vraag welke software op de server geinstalleerd moest wordne en verliep de installatie verder probleemloos.
Na een herstart liep windows echter weer vast, met een BSOD en de melding "INACCESSABLE_BOOT_DEVICE" en de bijbehorende foutcode (nou niet bij de hand, zoek op de foutnaam via google en je hebt de goeie code).
Kun je wel in de safe mode opstarten? (of is deze dan nog niet beschikbaar?). Heb je de officiele Promise drivers gebruikt? (klik). Controleer de schijven ook eens op de gezondheid (OM FAQ » "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" en 0x7B troubleshooting).
MOBO: ASUS MS6163
Da's een MSI mobo B)
MS-6163 (BX Master)
MS-6163 Pro

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 09 april 2004 @ 06:57:
Je had de boot.ini moeten aanpassen, omdat de harddisk met de opstartbestanden nu aan een andere controller zit :) Setup and Startup
Ik had al mij boot ini aangepast, dit was ik echter vergeten te melden.
code:
1
2
3
default=multi(1)disk(0)......
[operating systems]
multi(1)disk(0).......\WINNT=......

Ik heb ook 2 tm 6 getest, maar dit maakt geen verschil. Wat ik ook instel ik krijg continu de melding
code:
1
2
3
Windows 2000 could not start because of a computer disk hardware configuration problem.
Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware.
[knip wat text betreft RTFM]
Kun je wel in de safe mode opstarten? (of is deze dan nog niet beschikbaar?). Heb je de officiele Promise drivers gebruikt? (klik). Controleer de schijven ook eens op de gezondheid (OM FAQ » "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" en 0x7B troubleshooting).
Opstarten in veilige modus geeft de zelfde foutmelding 0x0000007B INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE.

Ik maak gebruik van de goeie drivers volgends mij.
Ultra TX Series Windows Drivers - 2.00.0.42

Echter verwacht ik niet dat die hardeschijven aan het overlijden zijn, ze zijn net een paar maanden (8 ofzo) oud. Ik heb ze gewoon gebruik in mijn oude computer (zonder enig probleem).
Da's een MSI mobo B)
MS-6163 (BX Master)
MS-6163 Pro
Ja idd, nou ik bij het mobo ben (en niet als gisteren avond ongeveer 6km er vandaan) zie ik dat het een MSI is 8)7
Het is de MS-6163 Pro

Ik zat even te kijken of het mischien slim is om een bios update uit te voeren, maar eerst wat andere dingen testen, mischien dat het toch ergens anders aan ligt.

[UPDATE]
Windows start gewoon op als ik met de oude hdd (met promise driver) windows laat opstarten aan de Promise kaart zolang de onboard ide uit staat.

[UPDATE 2]
Ik vind windows maar (heel) langzaam werken als ik hem geheel laat draaien over die promise kaart. Waarom dat hij dat doet, geen idee.
Het is echter geen oplossing om alleen de promise kaart te gebruiken en onboard ide uit te laten want er komen 4 cdrom spelers en 3 hdd's in te hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 13:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef dit topic een kleine zwengel in de hoop dat er iets uit komt :)