Toon posts:

AMD athlon 2600+ dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb hier een groot probleem. Terwijl ik age of mythology aan het spelen was viel de PC uit. Nou heeft deze vaker meldingen gegeven dat de processor te warm word. Toen ik de kast opende en het koelblok vastpakte was deze gloeiend heet (met gloeiend heet bedoel ik zo'n graadje of 100). Als ik de pc nu weer probeer aan te zetten doet tie echt niks. alleen als ik hem aanzet geeft mijn koeler (in het zijpaneel) in een flits ff beweging en licht.
de voeding is dus niet kapot maar er word waarschijnlijk wel kortsluiting gemaakt.

Ik heb geprobeerd:

Alle onnodige dingen eruit halen (geluidskaart, dvd speler enz).
bios gereset op mobo
nieuwe coolpasta op processor
PC doet echt NIKS meer :'( .

specs:
AMD athlon 2600+
ASUS a7n8X deluxe
512 MB ddr pc3200 KINGSTON
maxtor 120 gig
ati radeon 9700-->pro
audigy 2 ZS

HULP GEZOCHT!

Verwijderd

Topicstarter
zoeken kan niet want de search doet het ff niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 21:23:
zoeken kan niet want de search doet het ff niet.
Zo kan je zoeken:
http://www.google.com/sea...%2Fgathering.tweakers.net

Wat doet de pc zonder geheugen?
en wat zonder cpu?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 21:27 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:11

DataGhost

iPL dev

heb je je proc in een andere computer geprobeerd.. ik zou denken dat ie gefrituurd is, had je in je bios een auto-shutdown bij een bepaalde temp aanstaan? zo niet zal ie wel stuk zijn, anders moet het ergens anders aan ligge (of je temp sensor is brak)
als je het niet in een andere comp (kan) probe(e)r(t/en) kan ik je iig niet helpen

• IFASS
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-06 11:10
had je hem overgeklokt of niet?

en welke koeler zat er eigenlijk op, aangezien hij niet zomaar mag overkoken imo :X

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
misschien ff andere voeding proberen?

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
zonder geheugen geprobeerd.....niks
hij was niet overgeclockt eerder gedownclockt want hij werd al vet warm.
de autoshtudown stond op 75 graden geloof ik of in die buurt

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Helemaal niets is dat ook dat er geen fans draaien? Want dan is je voeding doorgefikt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 21:33:
zonder geheugen geprobeerd.....niks
hij was niet overgeclockt eerder gedownclockt want hij werd al vet warm.
de autoshtudown stond op 75 graden geloof ik of in die buurt
hij werd al vet warm zeg je...
wat voor koeler heb je
zat ie er wel goed op

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ff over het hoofd gezien.
er zat een gewone cooler op die ik bij de aanschaf heb gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
De voeding doet het heel ff echt een fractie van een seconde.
en dan is het weer afgelopen. Als ik de stekker eruit haal aan knop induw daarna stekker der weer in doe en weer aanzet doet tie het weer een fractie van een seconde.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:11
Leer ook ff je reacties te editten ipv zo kort na elkaar te posten..

Grootste kans dat je psu defect is nu..

Als je alles uit je mobo haalt moet ie gewoon net zo lang aanblijven normaal gesproken totdat je de stekker eruit haalt..

[ Voor 38% gewijzigd door Hoyden op 08-04-2004 21:40 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

andere cpu ff proberen?

Waarschijnlijk is je cpu doorgefikt

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

SandeR schreef op 08 april 2004 @ 21:39:
Leer ook ff je reacties te editten ipv zo kort na elkaar te posten..

Grootste kans dat je psu defect is nu..

Als je alles uit je mobo haalt moet ie gewoon net zo lang aanblijven normaal gesproken totdat je de stekker eruit haalt..
dat *ZOU* inderdaad ook kunnen, dat het mobo geen power-good stuurt en ie de voeding laat uitschakelen...

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-07 14:48
100 Graden :X Das best veel... Ik denk niet eens dat dat kan...een mobo hoort toch bij max. 85 graden ermee op te houden?

Als je een andere pc hebt:

* Mobo in andere pc
* Mobo+CPU in andere pc
* enz, enz

Totdat je hebt gevonden waar het probleem ligt... en reset je mobo eens.

Verwijderd

Hallo,

Nou ik kan je verzekeren dat je mainbord defect is en je cpu nu ook ,heb gisteren precies het zelfde mee gemaakt op de Technische Dienst van mij werk!

Wat bleek nou dat de voeding een piekstroom geeft naar je mainbord en dat daardoor dus de cpu een te hoge voltage geeft waardoor je cpu te warm word en daardoor defect gaat.

Het is dus verstandig om je Voeding ,cpu en Mainbord te vervangen

Verwijderd

Topicstarter
Shit! eej ik ga morgen de zooi ff in een andere PC proberen.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Als ik er morgen nog niet uitkom horen jullie wel van me.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Oeh, das pijnlijk
Afbeeldingslocatie: http://www.free-dc.org/forum/images/smilies/computertrash.gif
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rschreurs/pet.gif

Success verder, hopelijk had je al een upgrade in gedachten...

Helpt so'n spanningspiekbeschermer ertegen? Die zitten vaak ingebouwd in een verstekdoos.

[ Voor 36% gewijzigd door Hooglander1 op 08-04-2004 21:55 ]

Verwijderd

rustig aan. wat me slim lijkt is om eerst je proc in een andere pc te testen. doet ie het hier wel in, dan is je proc goed. zo niet: nieuwe proc en verder met volgende stappen. gooi nu alle kaarten/kabels behalve je VGA er van af, en start hem nu eens op? werkt ie? zo nee, probeer eens zonder video kaart. nu nog niet?? probeer eens ene andere voeding en herhaal dit. werkt het nu wel? -> nieuwe voeding en anders -> nieuw bord

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 21:45:
Hallo,

Nou ik kan je verzekeren dat je mainbord defect is en je cpu nu ook ,heb gisteren precies het zelfde mee gemaakt op de Technische Dienst van mij werk!

Wat bleek nou dat de voeding een piekstroom geeft naar je mainbord en dat daardoor dus de cpu een te hoge voltage geeft waardoor je cpu te warm word en daardoor defect gaat.

Het is dus verstandig om je Voeding ,cpu en Mainbord te vervangen
ik kan je verzekeren dat met een piekstroom alles binnen 1 seconde dood is en dat dan die heatsink niet in 1 seconde ook zo heet is geworden... in 10 sec zakt mijn thunderbird 20 graden met mn oude sink, als ik vcool op *cool* zet... dat die heatsink zo heet is is het gevolg van langdurig hoge temperaturen (waarmee ik mezelf weer tegenspreek dat de heatsink mss los zou zitten :) )

Verwijderd

Het feit dat je heatsink zo heet wordt baart me zorgen, je hebt er toch niet die standaard amd koeler op zitten he. Ik heb namelijk laatst nog een systeem gebouwd met die amd cooler erin en dat ding verplaatst NIX en dan bedoel ik, je hand er boven houden en niets voelen.

Het lijkt me sterk dat je CPU doorgefikt is hoewel het wel mogelijk is, ook je voeding betwijfel ik. Ik heb namelijk nog niets gelezen over een brandlucht oid. Het handigste is om even idd (zoals al meer gezegd) alles in een ander systeem te proberen, dan weet je meteen wat het probleem is.

Bovendien, hoe zit het met de koeling van je kast, wat heb je erin hangen dat voor voldoende airflow moet zorgen?

Ik hou dit topic in de gaten, morgen reageer ik weer wel. Ik denk namelijk niet dat je cpu dood is en ben benieuwd wat dan wel het probleem is.

Verwijderd

hand erboven hangen is inderdaad vrij logisch dat je niet voelt, immers, de lucht wordt naar het blokje toe geblazen. M'n ervaring (ik werk in een computershop) met boxed AMD koelers is dat ze vooral tegenwoordig (vanaf thoroughbred) erg goed zijn.

Ik zal als ik jou was toch wat meer testen:
  • Andere processor, je hebt vast wel een buurman OID
  • Ander RAM
  • Processor op ander moederbord
  • Andere voeding
  • PCI videokaart (vandaag nog meegemaakt, PC met piekspanning was NIKS stuk, behalve het AGP slot. met PCI GRAKA deed hij het gewoon, AGP d'r in en niks. PCI én AGP en monitor op PCI ook niks, met PCI als primaire kaart)
  • CMOS reset
  • PC helemaal zonder kast proberen op te starten, dus op een anti-statisch zakje/houten plaat
  • NIKS er aan hangen, geen front panel connectors, geen IDE/SATA aparatuur, alleen een grafische kaart, RAM en CPU. Opstarten dmv schroevendraaier-stijl aanknop.
  • Voeding los proberen dmv paperclip tussen pin 4 (groen) en een ground op de 20pins connector, fannetje of CCFL-etje (iets simpels) aan een +12V hangen (molex)
Dan pas kun je echt met zekerheid gaan zeggen wat er stuk is: geheugen, moederbord, cpu allemaal eens los testen.

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:47
misschien moet je even een keer de ATX stekker van je mobo halen.

Eventjes wachten en daarna de boel weer inpluggen.

Heeft bij mij wel is geholpen.

Anders misschien even je bios resetten dmv de Cmos jumper

succes

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 13:08
rfolkers schreef op 09 april 2004 @ 00:04:
misschien moet je even een keer de ATX stekker van je mobo halen.

Eventjes wachten en daarna de boel weer inpluggen.

Heeft bij mij wel is geholpen.

Anders misschien even je bios resetten dmv de Cmos jumper

succes
Ik heb een paar keet hetzelfde probleem gehad, en deze oplossing werkte voor mij ook.
Bij mij was het ook zo, dat als ik mn PC aan wou zetten, de PSU et 1 seconde deed, en ik ook een piepgeluid van mn mobo hoorde komen...

Verwijderd

Topicstarter
FF voor de duidelijkheid dat trucje met de atx kabel heb ik al geprobeerd en werkte niet. De voeding doet het ook nog gewoon, en ik hoor ook geen pieptoon.
Ik hoor helemaal niets! hij geeft ff beweging en daarna is het over.
Maar vanmiddag ga ik de zooi in een andere PC proberen dan horen jullie der wel meer van.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Meet je voeding even door als je beschikking hebt over een multimeter.

Effe atx stekker waarden opzoeken op google.
Dan zwart en groen doorverbinden op je voeding, en meten maar.

(Ps. hoe zwaar was je voeding en welk merk?)

Verwijderd

Yep heb ik ook al een paar keer gehad. Voeding is zeker stuk

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er achter de voeding is verrot bedankt voor jullie hulp.
Ik heb hem in een andere pc geprobeerd en de voeding van de goede pc in de kapotte gedaan, en alles deed het weer bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

het probleem ken ook heel goed aan je moederbord liggen...
(hoe het stuk is gegaan niet aan mij vragen... mayb een piekstroom of te warm)
iig aan gezien je zei dat je voeding het nog doet en je cpu bij 75 C. uitgeschakeld word..
het feit dat je fan's het ong een sec doen zal er aan liggen omdat je voeding stroom geeft maar je mobo het meteen weer uitschakeld.. waardoor je dat 1 sec effect krijg... als k jou was zou k proberen ff een ''oud'' mobo'tje te regelen kijken of ie dan wel iig blijft draaien....

suc6 iig...

*ok k was weer lkkr optijd met posten maar alsnog je weet nu iig waar het probleem zit;)*

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 16:01 . Reden: Te laat:P ]

Pagina: 1