[A7V] Krakend geluid bij activiteit (tried PCI Latency patc)

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb me de laatste dagen rot gezocht op google en dergelijjke, maar ik heb geen oplossing kunnen vinden helaas..

Ik heb sinds kort een Asus A7V KT133 van iemand overgenomen. De PC is bedoeld voor internet radio streamen.

Probleem is dus dat als ik dingen doe naast het uitzenden, er haperingen en kraakgeluiden door het geluid heen komen...van de luisteraar dan, ikzelf hoor door de boxen niets van dat alles. Af en toe loopt de PC ook gewoon vast (spontane freeze).

Wat heb ik gedaan :

- ACPI uitgezet bij win2k installatie
- PCI Latency patch geinstalleerd
- beetje lopen rommelen met de PCI kaarten in andere slots doen.

Maar het probleem is er nog steeds.

Ik weet ook niet in hoeverre een BIOS upgrade zin heeft, ik sta er iig een beetje huiverig tegenover, ik heb niet zo'n zin om het te zien mislukken en las op de FP dat er in de laatste versie(s) een bug zat oid.

Specs :
AMD Duron 700 @ 700 ( :P )
Asus A7V KT133
BIOS versie 1004D
128MB RAM (2x 64) -> upgraded naar 256MB :)
WDC 10GB
Geforce 2 MX-200
Terratec 128i PCI (hiermee stream ik het geluid het internet op)
Sweex 5.1 PCI (voor oa. de voorbeluistering)
3Com netwerkkaart

PCI Sloten:
1. Sweex geluidskaart (had em eerst in 4, maar die deelde een IRQ met 5)
2. leeg
3. Terratec 128i PCI
4. 3Com netwerkkaart
5. leeg

Heeft iemand enig idee wat ik nu moet doen?

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:21
Ik heb hetzelfde moederbord en exact hetzelfde. Ook ik heb alles geprobeerd maar de fout zit hem in de via 686b chipset. Hier zit een bug in. Ik heb diverse geluidskaarten geprobeerd (met een SB-Live is het helemaal een drama) maar probleem (haperingen, tikken en spontane hangers) blijft.

• Glacier
  • Niet online
MEGATRON schreef op 08 april 2004 @ 22:19:
Ik heb hetzelfde moederbord en exact hetzelfde. Ook ik heb alles geprobeerd maar de fout zit hem in de via 686b chipset. Hier zit een bug in. Ik heb diverse geluidskaarten geprobeerd (met een SB-Live is het helemaal een drama) maar probleem (haperingen, tikken en spontane hangers) blijft.
Het rare is dat hij het bij mijn ouders jaren stabiel heeft gedaan, ook met internet radio :?
En het stomme is dat daar Windows ME draaide, nou niet echt het stabielste van het stabielste :X En met win2k en 2 andere componentjes (soundcards zijn anders), gaat het fout
:'(

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:21
Ik heb Win98, Win98SE, WinME en WinXP-PRO geprobeerd maar mocht niet baten.
Over een half jaartje ga ik een AMD64 (socket 939) halen en hoop dat ik dan van dit probleem af ben.

Veel succes verder.

• Glacier
  • Niet online
Kickje :)
Het rare is dat het niet gebeurde toen hij in gebruik was door mijn ouders en broer...die gamede uren en uren achter elkaar, iets wat je systeem toch behoorlijk belast lijkt me :P
Maar nooit geen freeze gehad (op een enkele uitzondering na misschien) :?

Edit : Omdat ik ACPI uit heb gezet, is hij altijd 50 graden (proc) en mobo 30 graden...is dit (te) hoog?

[ Voor 17% gewijzigd door Glacier op 13-04-2004 16:21 ]

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-07 18:14

bartaa

Battlefield

hum, 50 graden is niet te hoog volgens mij.
Maar goed, wat je probleem betreft... je zou eens kunnen kijken op www.a7vtroubleshooting.com is een goede site die nog redelijk actief is.

misschien heb je hier al wat aan (van die site geknipt):
"A7V266-E : Crackling/popping on sound with Creative Labs. SoundBlaster PCI 128"
First ensure the sound card is not sharing an interrupt.
For Windows 98: Enter BIOS setup utility (manual P.49) and under Advanced->Chip Configuration->PCI to DRAM Prefetch ->[Always Prefetch] change the setting to [Prefetch only enhance command] (From Paradigm Computers)
For WindowsXP: set thePCI Latency Timer to 128 (Thanks to Nikola)

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
Misschien heb hier wat aan...
Ga naar Start, klik met de rechtermuisknop op Deze Computer, en ga voor de Eigenschappen. Klik met de linkermuisknop op het tabblad hardware, en kies vervolgens voor de knop apparaatbeheer. Hier ziet u een lijst van alle hardware apparaten in de computer. Kies voor het kopje Computer, en klik op het plusje (+) ervoor.
U zult zien dat er een soort boomstam struktuur ontstaat. Onder Computer zal nu bijvoorbeeld ACPI (Advanced Configuration Power Interface) Computer komen te staan.
Klik hier dubbel op. U kiest dan ervoor om het stuurprogramma bij te werken. Dan kiest u voor Ik wil zelf kiezen, en volgende. Dan voor Niet zoeken, Ik wil zelf kiezen. Vervolgens voor Standard-PC. Hierna zal de computer opnieuw moeten worden opgestart. Het kan eventueel zo zijn dat wanneer Windows XP dan geladen is, er een hele hoop nieuwe hardware word gevonden, wat Windows XP automatisch zelf installeerd. Tevens is er een kans dat bij afsluiten van de computer de computer niet automatisch uit gaat maar dat u aan de voorkant van de computer via de aan/uit knop de computer uit moet zetten. Er komt dan uiteraard wel een waarschuwing in beeld dat het nu veilig is om het systeem af te sluiten.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Glacier
  • Niet online
Sluuut schreef op 14 april 2004 @ 16:53:
Misschien heb hier wat aan...

[...]
In de openingspost had ik al gezegd dat ik bij de installatie ACPI uit had gezet :)

Edit : bartaa, enig idee of die dingen ook bij win2k werken?

Krakende geluid is weg (128MB erbij), maar luisteraars horen nog steeds haperende sounds en PC freezed soms

[ Voor 28% gewijzigd door Glacier op 14-04-2004 21:38 ]

• bartaa

bartaa

Battlefield

gebruik je ook die via 4in1 drivers ? zo ja, welke versie ?

[ Voor 5% gewijzigd door bartaa op 14-04-2004 23:01 ]

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• Glacier
  • Niet online
bartaa schreef op 14 april 2004 @ 22:59:
gebruik je ook die via 4in1 drivers ? zo ja, welke versie ?
VIA 4in1 versie 4.43 :)

• bartaa

bartaa

Battlefield

laatste idee van mij is het volgende artikel: http://www.geocities.com/phileosophos/tech/pcilatency.html
Gaat ook over latency, had je al geprobeerd zij je, maar deze oplossing werkt misschien wel. Gaat er in de hoofdzaak om dat je videokaart standaard teveel krijgt, met Powerstrip kan je deze instellingen aanpassen:
PowerStrip does one thing, however, that no other utility I've found does. To wit, it allows you to examine and override a number of parameters for the PCI communications bus as applied to each device in your system. The first time I ran PowerStrip, I discovered the likely source of my hitching problems: my video card's PCI latency was at 248, my network device's value was 128, and my poor Audigy 2 sound card was set at 32. In other words, the video card and network card could easily hog the PCI bus to the point whereat my sound card might not be able to keep up with the load. PowerStrip makes it a simple matter to set those values to 80, 32, and 64 respectively. I experimented around a bit, of course, but those values seem to work best for my system.

• Glacier
  • Niet online
Een kleine update :
De Terratec geluidskaart was verantwoordelijk voor de freezes. Het installeren van extra geheugen hielp me van de kraken af en het vervangen van de expirimental latency patch door een iets oudere (0.19) verhielp voor het grootste gedeelte de haperingen in het geluid.
Haperingen gingen weg door simplecast (uitzendapp) te vervangen door winamp met de DSP encoders plugin.

Ik had de PCI indeling als volgt gemaakt:
Slot 1: Leeg
Slot 2 : 3Com netwerkkaart
Slot 3 : Creative PCI128
Slot 4 : Leeg
Slot 5 : Leeg

De sweex en Terratect had ik in een p2 gestopt, die de muziek dan afspeelde.

Deze opstelling voldeed prima, alleen jammer dat afgelopen weekend mijn Creative PCI128 overleed...ik kreeg alleen geluid uit het rechter kanaal, terwijl de kabels die ik geprobeerd heb, gewoon goed waren. De Sweex zit er nu tijdelijk in als vervanger, maar dit levert weer een klein beetje haperingen op. Ik heb ook nog even de Terratec geprobeerd als vervanger, maar na 6 freezes in 30 minuten (!) had ik dit ook wel weer gezien...
Pagina: 1